Gyakran szembesülünk egy olyan problémával, – jelenséggel a németországi autóhirdetések terén, amely nem csak minket bosszant, hanem sok más embert is.
Ezen okból szeretnénk megosztani gondolatainkat, hogy Ön tanulhasson a tapasztalatainkból. Ehhez szeretnénk három konkrét esettanulmánnyal is bemutatni.
Korábban az autókkal támasztott szempont nagyrészt a teljesítményre és fogyasztásra korlátozódott, most azonban a modern autók hihetetlen kényelmet és biztonságot nyújtanak tulajdonosainak.
Bizonyos autómárkák esetében, mint Tesla vagy Lexus, nem sok variáció van a felszereltség terén, szinte minden gépkocsi full-extrás néhány opció kivételével.
A német gyártóknál ez teljesen másként van, még a tapasztaltabb autós profik számára is komolyabb fejtörést okoz a pontos felszereltség. Az elmúlt években a különböző vezetőtámogató és egyéb rendszerek komoly kihívást jelentenek az autóvásárlóknak.
A probléma gyökere a németországi autóhirdetések kapcsán az, hogy a meghirdetett autók fizikális felszereltsége eltér az autóhirdetésekben feltüntetett paraméterektől.
Ez a kérdés csak akkor válik jelentőssé, amikor valaki számára egy adott felszereltség jelenléte döntő vásárlási szemponttá válik, amely egyre gyakrabban fordul elő.
Számtalanszor rendelnek nálunk úgy autót Németországból, hogy egy kimondott felszereltség elengedhetetlen az ügyfél részére. Ezekéből sok relatív egyszerűen felismerhető, azonban vannak olyanok is, ami komolyabb fejtörést okoz, még a márka saját értékesítőinek is.
Mi az oka a hibáknak az autóhirdetésekben?
Sokan angol vagy német nyelven konkrét elképzelésekkel böngészik a németországi autóhirdetéseket, olyan oldalakat mint a mobile.de vagy az autoscout24.hu.
Az autók felszereltsége két szekcióban is feltüntethető, felül, illetve alul is külön manuálisan megadhatja a hirdető.
Kép a mobile.de oldal hirdetési felületéről. Egymás alatt a két szekció, ahol a felszereltségek listáját lehet megjeleníteni és olvasni. (nincs lenyitva a teljes lista)
A probléma leginkább a felső részben látható felszereltség felsorolásával van, ami egy jelentős dologtól függ.
Amikor valaki fel szeretne adni egy németországi oldalon egy autóhirdetést, pl. a mobile.de-n akkor a hirdetési oldal „dekódolja” az autót és a felszereltségét, ami alapján 70%-ban kitölti a hirdetést.
Ez egyfelől jó kényelmi funkció, hogy kitölti a hirdetés nagy részét automatikusan az oldal, másfelől viszont ez általában csapnivaló eredménnyel jár.
Itt jön be az a faktor, hogy ki mennyire ismeri a saját autója felszereltségét. Sokan hirdetésfeladásnál meg sem kérdőjelezik, hogy valóban van-e az autójukban az adott extra miután automatikusan kitöltötte az oldal. Ha az oldal azt írja, akkor biztos van alapon. Ezt követően nyugtázzák és feladják a hirdetést.
Ezek után jön a jóhiszemű vásárló, mondjuk Ön, majd kiugrik a bőréből, hogy az adott autó végre tartalmazza az áhított extrát, ezért autóba vágódik és irány Németország.
Sokan ezt úgy értelmezik, hogy valaki azért írta oda a nem létező felszereltséget, hogy jobb színben próbálja feltüntetni autóját. De valójában erről szó sincs, egyszerűen a rendszer helytelenül töltötte ki és senki sem ellenőrizte.
Tulajdonképpen el lehet távolítani a tévesen feltüntetett extrákat, illetve hozzá is lehet adni kipipálással, de a kérdés, hogy ki teszi ezt meg a mai gyors világban.
Hibák a német autóhirdetések szövegében
Idáig azt a részt elemeztük, amit maga tölt ki a német autóhirdetési oldal. Ugyanakkor, ha megnézzük az autóhirdetéseket az eladónak is van lehetősége manuálisan szöveget felvinni.
Itt általában a magáneladók írnak egy – két áradozó mondatot autóról, hogy mennyire szeretik és hogy milyen praktikus. Sokszor tulajdonosi és szervizinformációkat, amelyeket szintén érdemes fenntartással kezelni.
Természetesen fel lehet vinni az extrákat egyenként is, de a márkaszervizek leginkább ctrl+c / ctrl+v, azaz másolásos alapon oldják meg ezt a feladatot, tehát ezeket is némi kétkedéssel kell kezelni.
Az autóhirdetések tartalma és a valóság
Tapasztalataink szerint az autóvásárlók kőbe vésett igazságnak tartják a feltüntetett felszereltségek listáját, csakúgy, mint a hirdetők által publikált egyéb információkat is.
Számtalanszor meglepődtek az ügyfeleink, amikor azt mondjuk, hogy csöppet sem biztos, hogy a gépkocsi valóban rendelkezik ezzel – vagy azzal az extrával. Erre a válasz szinte kivétel nélkül úgy hangzott: „De hát azt írták….”
Mit tudnak az autószalonok és mit nem?
A magánhirdetők és a márka független autókereskedők esetében nem elvárható, hogy az összes általuk kínált 250db. autónak egyenként tisztába legyenek a felszereltségével. Ráadásul ez a készlet havi szinten meg is fordul.
Ezzel szemben az autószalonoktól elvárhatnánk, hogy pontos információt tudjanak közölni egy – egy autóról, de ez csak hellyel – közzel működik.
Három saját példa:
1., A misztikus csomagtérajtó
A kedves megrendelőnknek kulcsfontosságú volt a felesége miatt a megvásárolni kívánt Mercedes hibrid terepjáróban az elektromos csomagtérfedél.
Mivel nem volt fotó erről a dologról, ezért felhívtam az értékesítő kollégát a Mercedes Benz-nél. Ö azt mondta nem tudja, de küld egy gyári felszereltségi listát.
Ezen szintén nem volt rajta az elektromos csomagtérfedél. Miután felhívtam, hogy egyeztessek vele, azt mondta biztos van benne, mert a gépkocsi un. „Easy paket”-es, ami alapból tartalmazza a kívánt extrát.
Lerezerváltuk az autót, és másnap sor is került az átvizsgálásra, ami nem sikerült túl hosszúra. Ugyanis három perccel később kiderült, hogy csak egy csúnya „vakdugó” van a hátsó ajtó burkolatában. Az ügyfél higgadtan kezelte, de az autó érhető okoknál fogva nem kellett neki.
A Mercedes-es értékesítő fiatalember nem kimondottan exkuzálta magát, de azt mondta nézzük meg együtt, hogy milyen hasonló autót tud ajánlani, amiben biztos van elektromos csomagtérajtó.
Mindhármunknak szerencséje volt, ott a telepükön volt egy gyönyörű autó kicsit kevesebb kilométerrel, talán pár száz euróval volt drágább, de volt benne elektromos csomagtérfedél és ez a lényeg! (több kép az esetről a lenti galériában)
Rajtunk múlott a siker? Abszolút nem. Nyilván szerencsésebb lett volna, ha már az első telefonhívás alkalmával meggyőződik az értékesítő a kívánt felszereltség tényleges meglétéről. Mentségére legyen mondva, hogy amikor nála voltam zárásig, akkor úgy indult haza délután 6-kor, hogy azt mondta, aznap még enni sem nem volt ideje.
2., Kamera, de milyen?
Ennél az esetnél szintén a feleség kívánságai voltak fókuszban, minden rendes családban a feleség a főnök, aki 360°-os kamerát szeretett volna. A szóban forgó autó egy Volvo XC60 T8 Hibrid. A kedves ügyfél egy Volvo kereskedésben választott egy autót, amelynél a fotók minősége és mennyisége némi kívánnivalót hagyott maga után.
Az értékesítő ebben az esetben sem volt túl motivált, hogy két kávé között megnézze, hogy ténylegesen van-e 360°-os kamera, nem csak a tolatáshoz. Ezt egy jobb szemű ember 10 méterről is látná, de ezzel az úttal is tartoztunk valakinek.
Itt sem tartott sokáig, hogy kiderüljön, hogy semmi nyoma a 360°-os kamerának. Az eladó flegmán mondta, hogy ez van, ők az elírásokért nem vállalnak felelősséget, a 700 km. autózás is hidegen hagyta. Maximális szociális érzékekkel megáldott vevő centrikus értékesítő volt.
Csak a gyengék adják fel, mondanom sem kell, hogy az ügyfélnek, illetve a feleségének lett egy még jobb Volvo-ja a kívánt színben és felszereltséggel. Sikerrel zárult a dolog, de milyen jó lett volna elkerülni ezt a galibát is. (több kép az esetről a lenti galériában)
3., LED, Xenox, Halogén, ki tudja?
Egy végtelen szimpatikus úr rendelt egy autót azzal a kikötéssel, hogy LED lámpa kellene neki, ha megoldható.
A fényképek alapján LED lámásnak nézett ki az autó, ami igazolta a hirdetésben leírtakat. Sajnos a fényszórómosó megléte vagy hiánya alapján sem lehet teljes biztonsággal eldönteni, hogy milyen fényforrással rendelkezik az autó. De, hogy biztosra menjünk felhívtam az autószalont. Egy Titanium felszereltségű Ford volt, amelynél az eladó magabiztosan közölte, hogy megnézte LED fényszórós az autó.
Amit a helyszínen láttam az kicsit bizonytalansággal töltött el, igaz projektoros lámpa volt, de nem produkálta a xenon-ra jellemző villanó gyújtást, sem a LED fényszórók tipikus rideg fényét. Inkább meleg fénye volt, de magát a fényforrást nem lehetett látni a projektor miatt.
Világos volt, hogy senkire nem számíthat az ember csak saját magára, az ügyfelet meg nem lehet cserben hagyni. A megérzés egy dolog, a tények viszont tények, ezért indult a bontás és dokumentálás.
Utána jött a „Tudtam én csak nem gondoltam…” esete. Halogén izzó volt a megboldogult.
(több kép az esetről a lenti galériában)
A galéria 2 oldalas, lapozni kell.
Alapjába vége az autó jó volt, így az ügyfél mondta, hogy neki így is rendben van. De a hirdetések és az értékesítők még több körültekintésre ösztönöztek, ami soha sem lehet sajnos elég.
Többek között ezért szoktuk minden kedves érdeklődőnek és ügyfélnek a lelkére kötni, hogy soha ne vegyenek autót úgy, hogy nem nézették át helyi szakemberrel.
Mi hivatalosan foglalkozunk itt Németországban gépkocsi állapotfelméréssel, bankokkal és biztosítókkal is együtt dolgozunk. Mindig az a biztos, ha az autó átesik egy független állapotfelmérésen, még akkor is, ha új autó. Rengetek a félrevezető és csaló hirdetés, felesleges kockáztatni vagy Németországba utazni.
Elengedhetetlen az állapotfelmérés
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy számtalan ok, miatt elengedhetetlen a németországi autók állapotfelmérése. De mielőtt erre sor kerül mindenképpen azt javasoljuk, hogy helyi német céggel, mint mi az ABN-nél le kell informáltatni az autót, ezzel még az állapotfelmérés költségét is el lehet kerülni. Teljesen más információkhoz jut az eladóktól egy szakmabeli, mint egy szokványos autóvásárló.
Ha a leinformálás pozitív eredménynél zárult akkor legyen a következő lépés a teljes gépkocsi átvizsgálás. Ezalatt nem csak a műszaki és esztétikai állapotot értem, hanem az összes okmányt, előélet vizsgálatát és próbakört is. Ez utóbbit is olyannak érdemes végrehajtani, aki nem csak technikailag profi, hanem nagy összehasonlítási alapja van, főleg olyan prémium és nagy teljesítményű gépkocsiknál mint amelyek nálunk megfordulnak.
Kulcsrakész autórendelés Németországból
Nálunk nem csak állapotfelmérést kérhet, hanem szállítással és kulcsrakész magyarországi átadással is megrendelheti a kívánt németországi autót. Ezáltal az autóbehozatal Németországból az első lépéstől az utolsóig egy kézben lesz. A szolgáltatásaink listáját itt tekintheti meg.
Az állapotfelmérésről többek között itt írtunk:
- Mi a normál használati nyom?
- Autó állapotfelmérés Németországban
- Szolgáltatásink – Autó állapotfelmérés
Mondták is, meg nem is…
A németországi autóhirdetésekben hihetetlen sok valótlan információt lehet találni, ahogy írtam a cél általában nem a félrevezetés, viszont felelösséget sem vállal senki.
Az óvatosabb hirdetők még a szöveg alján is feltüntetik, hogy :
Technische Daten/Angaben sowie Serien/Sonderausstattung Irrtümer vorbehalten, keine Zusicherung. Vor Fahrzeugkauf prüfen, später kein Rechtsanspruch.
Azaz: Technikai adatokért / a publikált információkért, csak úgy minta széria és egyedi felszereltségért a tévedés jogát fenntartjuk. Mielőtt megveszi az autót ellenőrizze, mert később nem lehetnek jogi követelései.
Konklúzió:
- Ne alapozzunk 100%-osan a hirdetők által közölt információkra
- Legyünk amennyire lehet körültekintőek
- Kérje az ABN német irodáját, ha segítségre van szüksége
Iratkozzon fel a YouTube csatornánkra és kövessen minket Instagram-on.
Kral András – ABN Würzburg