Egy örökzöld kérdés, ami rég óta okoz fejtörést az autósoknak.
Logikus válasz lenne, hogy annyi időnkét kell lecserélni a motorolajat, amit az adott autógyártó előír.
A mi véleményünk szerint az ABN®-nél ez lényegesen összetettebb dolog, mindjárt meglátod, hogy miért.
Nálunk az ABN®-nél minden évben számtalan dízel, benzines, hibrid és elektromos autót rendelnek ügyfeleink Németországból. (a szolgáltatásainkat itt tekintheti meg)
Érthető módon, hamár rászánték a pénzt egy gyönyörű autóra akkor méltán szeretnék tudni, hogy nemnyi időnként cseréljék a motorolajat, hogy az autójukat hosszú távon használhassák meghibásodások nélkül.
Ásványi Motorolajok
Korábban az úgynevezett ásványi motorolajak voltak, amelyeket gyakrabban kellett cserélni. Európában tipikusan 10 – 12.000 kilométerenként. Amerikában viszont akár 3 – 5.000 mérföld volt előírva.
Ennek oka, hogy ezeknél az ásványi olajoknál nagyobb volt az olajsár képződés, és kevesebb az adalékanyag, mint a mai modern motorolajoknál.
Most viszont nagyobb teljesítményűek és kifinomultabbak az autók, mégis 25 – 30.000 km.-enként kell motorolajat cserélni, akkor hogy van ez?
Szintetikus Motorolajok
A jelenlegi szintetikusnak hívott motor olajoknak a bázisát ugyanúgy az ásványi olajak adják, noha a neve valami misztikusabb dologra utal. Az eltérés valójában a nagyobb finomításban,- és az eltérő adalékanyagokban rejlik. Minden motorolajgyártónak saját receptúrája, amit nagy titokban tartanak.
Ezért nem mindegy, hogy A vagy B márkájú motorolajat használunk az autókhoz. Különösebb ajánlás nélkül, egyszerűen érdemes márkás olajat vásárolni.
A szintetikus motorolajaknak az előnyei, hogy:
- Jobb a kenés és hosszabb élettartamú az olaj
- Magas és hideg hőmérsékleten jobban megtartják a tulajdonságaikat
- Alacsony korom és olajsár képződés, minimális lerakodások a motorban
Milyen gyakran kell cserélni a szintetikus olajokat?
Az olajcsere intervallum a motor kialakításától, korától, az autó használatának körülményeitől, valamint az olaj összetételétől is függ.
Rendszerint az öreg és turbófeltöltős járművekben, valamint azokban, amelyek nagyobb megterhelésnek vannak kitéve, gyakrabban kell cserélni az olajat.
Elméletben elég követni kell a gyártó előírását, gyakorlatban azonban sok más faktor, van nézzük meg ezeket.
- Az egyik, hogy mennyi hidegindítási cikluson megy keresztül az autó. Nem mindegy, hogy egy hidegindítás után 500 km.-es autópályás szakaszt teszünk meg, mint gyakran itt Németországban. Vagy éppen 500 km. alatt 25 hidegindítás lesz 20 km.-es szakaszok megtételével. Óvoda, iskola, munka, bevásárlás, mindez sok megállással, városik forgalomban.
- A hidegindítások alkalmával nem csak a kenés rosszabb, de szükségtelenül sok kondenzvíz rakódik le a motorolajban ami nem tud elpárologni. Ezért valójában egy vizes olajturmix lesz az eredmény, ami sok hibrid autónál is idő előtti meghibásodást okoz, mivel a motor rendszerint 30 – 50°C-on jár, tartós 90°C helyett.
Nem véletlen, hogy jót tesznek a hosszabb utak az autóknak, mert ilyenkor lehetősége van a kartergázzal együtt a víznek eltávozni, és marad a tiszta olaj.
Emellett a modern dízel autóknak van egy un. másodlagos befecskendezése. Ez az oka, hogy sokan csodálkoznak akik rövidtávokat mennek, hogy miként lehet, hogy nem csökken a motorolajszínt az autóban, hanem egyre több olaj lesz az autóban.
Ez nem motorolaj, hanem gázolaj, aminek szintén magasabb hőfok kell, hogy távozni tudjon a motorolajból. A gázolaj és benzin köztudottan lemossa a motorolajat a hengerfalakról, ezzel rontva a kenést.
Ebből világosan látszik, hogy az egyetemleges 25 vagy 30.000 km.-es olajcsere rossz, annak ellenére, hogy a környezetvédelem ezt diktálja, amelyről mit sem tudnak a motor mechanikai alkatrészei.
Porsche Macan hidegindítás – ABN
Tönkremegy az autó?
A válasz nem, csak az élettartama radikálisan csökken.
A mi tapasztalataink szerint, szinte kivétel nélkül idő előtti kopás, megemelkedett olajfogyasztás és meghibásodás állt be azoknál az autóknál, amelyeknél betartották a gyártó által előírt olajcsere intervallumokat.
Sokszor hallhatunk olyat, hogy XY már 400.000 km.-et tett meg az autóval és csak a 30.000 km.-ként cserélte csak a motorolajat, ennek ellenére tökéletes az autó.
Igen, azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy ezek az autók szinte kivétel nélkül sokat futnak kevés indítással, gyakran furgonok.
Amelyeknél meghibásodásokkal és idő előtti kopással szoktunk találkozni, azok napi használatban lévő személyautók, jellemzően sok hideg indítással.
A meghibásodások mindig a garanciális idő után történnek meg. Ez annyit jelent, hogy 100.000 km.-alatt ameddig általában a garancia érvényes, 200.000 km.-es vagy még nagyobb kopás áll be.
A gyártóknak nem céljuk, hogy valaki 500.000 km.-et menjen az autóval, ezt hívják tervezett élettartamnak.
Audi RS4 hidegindítás – ABN
Mikor cseréljünk olajat?
Tehát, ha sok rövidtávot megyünk, akkor érdemes a kilométerfutástól függetlenül évente minimum egyszer lecserélni a motorolajat. Tipikusan mielőtt nekivágunk a téli sok hidegindítással megfűszerezett időszaknak.
A másik dolog amivel gondoskodunk a megfelelő kenésről, ha időnként hosszabb távot megyünk az autóval. Nem kell hajtani az autót, csak hogy tartósan 100 °C körül legyen a motorolaj hőmérséklete, ami által eltávozik az összegyűlt víz, vagy adott esetben a gázolaj.
Még egy gondolat a motorolajokról
A gyártók előírják, hogy milyen viszkozitású olajat kell rakni az autóba, azonban azt csak ritkán, hogy milyen márkát.
Előfordul, hogy egy autó eszi az X márkájú motorolajat, azonban, ha váltunk egy másik márkára, akkor azonnal megszűnik az olajfogyasztás. Tehát olajfogyasztás esetén nem kell azonnal műszaki hibára gyanakodni.
Az olajcserével együtt szükséges a motorolaj szűrő cseréje is. Javasoljuk, hogy mindig márkás olajat és szűrőt vásárolni, lehetőleg szaküzletben ahol nem fordulnak elő a hamisított termékek mint megannyi helyen az interneten.
Mercedes GTS hidegindítás – ABN
Lényeges a Motorolajszint
Kulcsfontosságú megemlíteni, hogy a motorolaj szintet, nem csak akkor kell ellenőrizni, amikor jelzi az autó, hogy kevés.
Annál is inkább, mert vannak olyan autók, amelyek nagyon érzékenyek az olajszintre. Nem szabad túltölteni a motorolajat, azonban mindig legyen minimum 80%-on az olajszint a motorban.
Ezt ellenőrizhetjük a komputeren keresztül vagy a nívópálcával is. A két osztás között mindig 1 liter van gyártótól függetlenül, ha a két csík között van, akkor pont 0,5 litert kell utánatölteni. Különböző olajakat ne keverjünk, lehetőleg legyen mindig 1 liter vésztartalék az autóban, még akkor is ha az autó nem eszi az olajat.
Ha új vagy prémium használt autót szeretne vásárolni, akkor érdemes megnézni az autókereső menünket, ahol a rövid ügymenet is megtekintheti.
Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.
Kral András – ABN® Würzburg