Használt autó vásárlásnál elengedhetetlen kérdés, hogy mennyi kilométerrel érdemes még megvenni egy autót, – és ami még fontosabb, hogy mikor kell eladni.
Gondolkoztatok azon, hogy mi számít magas kilométerfutásnak? Létezik egy egzakt szám? Mondjuk, 100.000 vagy 200.000, 300.000 vagy esetleg 500.000 kilométer?
Valójában az, hogy egy autó,- és a motorja milyen futásteljesítményt tud elérni nagyobb gond nélkül, az számos faktortól függ.
Konstrukció
Fontos tényező, hogy az adott autó és motorja már újkorában ez egy problematikus széria volt, vagy esetleg időtálló technika.
Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy minden autógyártónak voltak jól,- és kevésbé jól sikerült szériái. Az első 1 – 2 év és 50.000 km. alatt ezek a hibák általában nem jönnek elő. Sok olyan modell van amelyeket a szakemberek nem ajánlják megvételre, mert előre borítékolható, hogy gond lesz vele.
Általánosságban kijelenthető, hogy a régi szívó motoros benzinesek és dízel autók sokkal magasabb futásra voltak képesek. A modern autók jóval nagyobb menetkorfontot nyújtanak, amelynek ára van. Felúzozz motorok, kis fogyasztással, dowsizing, és egy halom környezetvédelmi kütyü.
Új és fiatal autók
Ha újkorában,- vagy minimális kilométerrel került hozzád egy autó, akkor többet tudsz tenni azért, hogy sokáig használhasd. Míg, ha 200.000 km.-el veszel egy autót, akkor nagymértékben függ az élettartama attól, hogy milyen gondos gazdája volt egy autónak, illetve hogy hány gazdája volt egyáltalán. Az sem elhanyagolható, hogy szabadban parkolt vagy garázsban.
Az autózás nem csak a tankolásból áll, számos fontos dolog van, ami hozzá tartozik az állagmegőrzéshez. Például a rendszeres külső – belső autóápolás, ami nem merül ki a porszívózásnál és gépi mosónál. Beleértve a gyakori alvázmosást, különösen a téli sózós időszakban.
Természetesen a szervizeltetés különösen fontos, azonban a gyártók által előírt minimum szervizelés sokszor nem elégséges.
Olyan mint a 30.000 km.-es motorolajcsere vagy az örök életű váltóolaj is egy érdekes kérdés. Ezen felül említhetnénk az izzító gyertyákat, ami szintén nincs feltüntetve az interrvalum szervizeken, de hosszú lenne a teljes lista.
Az olajcseréről ebben a videónkban beszéltünk:
Az is lényeges, hogy ki hogy használja az autóját, – vagy éppen a cégét. Kerülgeti-e csatornafedőket, egyfolytában a kormányváltót használja, esetleg mínusz tízben indítás után azonnal padlógázzal megy, vagy 3 utcán keresztül csúsztatja a kuplungot. De olyan is van, vagy aki 30 centis padkákra áll fel, mindezt teljesen alászedett kerékkel, ami a kormánymű kedvence, ilyet is láthatunk gyakran.
Ezek mind – mind olyan tényezők, amelyek befolyásolják egy autó élettartamát. Ugyanakkor használt autó vásárlásnál relatív kevés eszköz van az ember kezében, hogy ezeket mind megvizsgálja. Talán a legnagyobb dolog ami segít az embernek, az a: rutin.
Fontos ugyanakkor, hogy legyünk racionálisak autóvásárlásnál, nem szabad ugyan olyan szerviztörténetet és állapotot elvárni egy öregebb,- kisebb értékű autónál, mint egy fél éves pár ezer kilométer futott járműnél.
Német import autók
Sajnos az a tapasztalat, hogy az öreg autók itt Németországban is „eszik a kilométert”. Általában 10 év után egyszer csak elkezd megállni, – majd visszafelé haladnia kilométeróra. Volt olyan, hogy annyira sem vette egy berlini autókereskedő a fáradságot, hogy kidobja a kesztyűtartóból azt a vizsgalapot, amellyel az autó két napja 100.000 km.-el magasabb futással vizsgázott.
De olyat is láttunk sajnos magyarországi márka független kereskedőnél, hogy a 60.000 km.-es Volvo-n rajta volt a vezérlés műanyag borításán, hogy 2 évvel korábban 150.000 km.-nél cseréltek vezérlést.
Mennyi kilométer sok egy autóban?
Amikor az autó futásteljesítményéről beszélünk akkor nem is feltétlen a motor szokott a gond lenni, hanem minden más.
150.000 km. felett már búghat az összes kerékcsapágy, előfordulhat, hogy a futóművet is teljesen fel kell újítani, beleértve a lengéscsillapítókat, a mi sok modern autónál adaptív. Lehet baja a kuplungnak és a kettős-tömegű lendkeréknek. A dízel részecskeszűrő (DPF) is megtelhet, kormom lerakódások, turbófeltöltő, akkumulátor. Ilyen korra a fékek is jó eséllyel elhasználódnak. És nem csak a tárcsák, betétek cseréje esedékes, hanem az elektromos kézifékes autóknál gyakran a nyergek is, ami költséges buli.
De, hogy mégis legyen valami támpontod, hogy milyen kilométerfutással vegyél autót és mikor ad el ehhez is van néhány alapszabály.
Nézzük az autóvásárlást
Amikor autót veszel, akkor érdemes átgondolni, hogy mennyi ideig szeretnéd megtartani az autót, és ezalatt az idő alatt mennyit fog futni nálad a gépkocsi. Ergo mennyi km. lesz benne, amikor el akarod adni.
Ha nagyobb értékű autót szeretnél venni, amiben eladásnál 150.000 km. lesz, akkor számítsál rá, hogy jelentős értékcsökkenés lesz. Ha viszont 30.000 km.-el veszed az autót, és 80.000 km. lesz benne eladáskor, az még mindig akceptálható lesz a vevő számára, az árvesztés kevesebb lesz.
Mindig érdemes előre gondolkodni autóvásárlásnál, hogy legyen stratégiád az eladásra is.
Ne maradjon nálad egy olyan autó, ami végtelen pénztemető lesz.
Véleményem szerint nem érdemes olyan autót megvenni, ami akkor fog nagyobb javítások elé nézni, legyen bőségesen tartalék az autó életében.
Persze az is alternatíva lehet autóvásárlásnál, hogy veszel egy autót és addig használod ameddig csak megy. Viszont ebben az esetben nem szabad, hogy megijedj, ha költeni is kell rá. Ha egy régebbi egyszerűbb technika, akár 500.000 km.-et is el fog menni. Ha viszont modernebb autó, akkor 150.000 – 200.000 km. körül mélyebben zsebbe kell nyúlni.
Modern autóknál 150.000 km után halmozottan jelentkezhetnek a gondok, ezért a vételt valahol 20.000 – 80.000 km között javaslom.
Általános tapasztalat, hogy jobb, ha egy autó 3 év alatt fut 100.000 km.-et, mintha ugyan ennyi kilométer van egy 10 éves autóban. Évi 30.000 km.-es futásnál valószínű javarészt hosszabb utakat tett meg az autó, ami kevesebb igénybevételt jelet a motornak és erőátviteli alkatrészeknek.
Míg ezzel szemben a sok 5 km.-es szakaszból lassan jön össze a 100.000 km., ami számtalan hidegindítást eredményez. Erről is a feljebb említett az olajcserés videóban beszéltünk.
Mindenképpen néz meg több ugyan olyan autót, és hasonlítsd össze őket. De ne a hirdetési képek és leírás legyenek a mérvadó az összehasonlításnál, menj el és nézd meg az autókat.
Az autó eladása
Ha újonnan vetted az autót, akkor a te kezedben van a lehetőség, hogy mennyire fogsz vigyázni az autóra. Ha követsz pár alapvető szabályt, akkor biztos lehetsz benne, hogy az átlagosnál többet fog futni az autód.
Rendszeres autóápolás, az előírtnál sűrűbb inspekciós szervizek, beleértve a nem előírt javítások, amelyeket részben említettem.
Rendeltetésszerűen használod autót, ilyenek például a motor bemelegítése menet közben, vagy ha éppen elektromos autód van, akkor igyekszel 20 -80% között tartani a töltöttséget, nem teljesen lemeríteni és maximumra tölteni gyors-töltővel.
Az elektromos autók akkumulátoráról itt beszéltünk
A kis városi autók általában jól tartják az árukat, de 150.000 km. után ezek sem kapósak. Kicsivel 100.000 kilométer alatt még jó árat kapsz.
A nagy értékű autók értékvesztése szembetűnőbb. Aki komoly autót szeretne, az nem szereti a 6 számjegyű kilométeróra állást. Ezeket is érdemes még 100.000 alatt eladni.
Az első pár évben nagy az értékvesztés utána normalizálódik az autók ára. Érdemes mindig valamelyik lélektani határ előtt eladni, pl.: 50.000, 100.000, 150.000 km. Emelett fontos az időzítés is. Tradicionálisan november és január között mindent el lehet adni, míg nyáron pang az autópiac.
Érdemes akkor eladni az autót, ha egy nagyobb szerviz következik lassan, de ne 1.000 km.-el előtte.
Mondjuk, ha a 120.000 km.-es szervizt már nem szeretnéd megcsináltatni ad el az autót 110.000 km.-el.
Így kíméld az autódat
Ha autót szeretnél vásárolni, akkor érdemes megnézni az autókereső menünket, ott pár kattintással rendelhetsz új és prémium használt autót.
Nálunk ABN®-nél az autóbehozatal Németországból játszi könnyedséggel megrendelhető.
Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.
Kral András – ABN Würzburg