Ez egy nagyon izgalmas téma mindazoknak, akik használt autót szeretnének venni, – vagy éppen eladni, esetleg németországi autóvásárlás lehetőséget fontolgatják.
Szándékosan választottam ketté a vevőket és az eladókat, mert ami az eladónak csak egy semmiség, az a vevőnek sokszor dráma.
Gondolta volna, hogy az autók használata során keletkezett sérüléseket a különböző országokban máshogy ítélik meg?
Ha járt már Rómában, akkor tudja miéről beszélek…
Mi a normál használati nyom egy használt autónál?
„Normál használati nyomok” az autóknál az életkor, kilométeróra állása és járműtípus függvényében változhatnak. Ezek a tipikus kopás jelei, amelyek az mindennapi használat során keletkeznek.
Íme néhány példa a normál használati nyomokra:
- Karcolások a fényezésen: Kis karcolások jelentkezhetnek a fényezésen, amelyek kavicsfelverődéstől, ágakkal vagy más tárgyakkal való gyengébb érintkezéstől eredhetnek.
- Kőfelverődés: A kavicsok nyomai a motorháztetőn,- illetve a szélvédőn vagy a jármű más részein megszokottak.
- Belső kárpit kopása: A ülések, kezelőszervek és más belső burkolatok idővel kopásnak lehetnek kitéve a vezető és az utasok érintkezése miatt. Például a kormánybőr enyhe kopása vagy az ülésszélek elhasználódása.
- Használt abroncsok: Az abroncsok idővel elkopnak és a megtett kilométertől és a vezetési stílustól függően egy bizonyos kopás látható rajtuk. Ezen felül gyakran látunk a könnyűfém kerekeken kisebb – nagyobb parkolási nyomokat / horzsolásokat.
- Pedálok & váltó használata: A pedálok, különösen a fék- és gázpedál, enyhe kopásnyomokat mutathatnak. Manapság egyre több az automata gépkocsi, ezért a váltókarok kopása egyre kevésbé jellemző.
- Kis festékleválások: Különösen az lökhárítókon vagy az ajtóéleken kisebb festékleválások keletkezhetnek más járművekkel vagy tárgyakkal való érintkezés következtében.
- Csomagtérbe történő ki, – és bepakolás nyomai is gyakoriak, főleg a kombi autóknál.
- Gépi mosó: az autók fényezése és lakozása nem kimondottan szereti a homokos mosókeféket, melyek gyakran „hologramképződéshez” vezetnek. Ez kimondottan jellemző a céges autókra amelyeket sűrűbben mosatnak, illetve a japán autókra, amelyeken vékonyabb a fényezése.
Fontos megjegyezni, hogy egy használt autó állapota nagymértékben függ az életkorától, a karbantartási előéletétől és a korábbi tulajdonos vezetési szokásaitól. Az, hogy mi számít „normál használati nyomoknak”, változhat. Ajánlott alapos ellenőrzést végezni egy használt autó vásárlásakor annak pontos állapotának megállapítása érdekében. Németországi új vagy használt autó vásárlása kapcsán szívesen állunk rendelkezésére.
Magyarországi használta autó állapotfelméréshez jó szívvel ajánljuk budapesti partnerüket a
Duna Autó Zrt.-t, keressék kollégáinkat bizalommal.
Mi a helyzet a különböző országokkal?
Ahogy feljebb utaltam rá, nem lehet univerzális keretrendszerbe foglalni a „normál használati nyom” fogalmát, de azért mégis megpróbáljuk.
Olaszországban lazán veszik az autók sérüléseit, míg Dubai-ban büntetést kell fizetni, annak, aki olyan autót importál, ami utólagosan fényezve lett. (az, hogy utána mi történik az autóval az más kérdés)
Itt Németországban a vevők, főleg a prémium autó szegmensben ahol mi dolgozunk, nem kapnak nevető rohamot egy karcolás láttán. Természetesen, ahogy egy autó idősödik és egyre magasabb futásteljesítménye lesz, amellyel párhuzamban az ára is egyre kedvezőbbé válik, a vevők hajlamosak elnézőbbek lenni azzal kapcsolatban, hogy milyen állapotban van az autó.
Magyarországon a használati nyomokkal kapcsolatban valahol a déli,- és északi mentalitás között húzódik a határ. Az esetek nagy részében nem okoz problémát egy kisebb karcolástól, de persze nem szeretnek az emberek más által lehasznált autót vásárolni.
Használati nyom vs. lelakott autó
Nem szabad összekeverni a lelakottat a normál használattal, illetve a nem higiénikus autóval.
A különféle kopási jellemzőket mutató autó szerencsés esetben a korával és futásával lineáris pályán mozog.
Egy – egy kisebb folt az ülésen lehet normális használati nyom, de amikor látszik, hogy rétegesen rakodtak le a különböző szennyeződések az nem jó jel. Ha az a benyomásunk, hogy szép – megkímélt egy autó, de van egy folt – és két kisebb karcolás az még nem katasztrófa. Viszont ha, az egész autó úszik a bizonytalan eredetű szennyeződésekben,- vagy az eredménytelen vegyszeres takarítási kísérletek nyomai is látszanak, akkor el kell gondolkodni.
Ez igaz az autó külső állapotára is. Ha meghúzták egy kisebb helyen az autót az nem tragédia, mindenkivel előfordul Ezzel szemben, ha nem találunk egy épp elemet sem ami karc vagy horpadás mentes, akkor tényleg gond van.
Az autók öregedése
Feltéve, hogy volt lehetősége különböző autómárkákat kipróbálni vagy megnézni, hamar feltűnik, hogy sok autó „rondán öregszik”.
Ebben nagy szerepe van a gyártók által felhasznált anyagoknak abban, hogy a hőmérsékletingadozások, direkt napsütés, vagy éppen a ki-beszállás, kormányzás, kémiai hatások, mint a vezető bőrének PH-értéke milyen nyomokat hagy az autókban.
Összességében tapasztalatunk szerint, a túl magas és túl alacsony építésű autók ülései jobban kopnak, főleg, ha deréktámaszosak. A bőrkárpit és alcantara is hamarabb elöregszik, mint egy hagyományos szövet ülés.
Régebbi VW modelleknél szó szerint hámlottak a kezelőszervek bevonata, de az első szériás Volvo XC90-es is 100.000 km után úgy nézet ki mintha félmilliót futott volna.
Az autók külsején lévő használati nyomok
Részben már érintettük az autók karcolásait a külső felületen, de nézzük meg most az ABN tapasztalatai alapján, hogy a valóságban milyen használati nyomok jelentkeznek több ezer, 0-5 éves autón. Tekintsük át az új és használt autók esetét.
Új autók sérülései
Bár meglepő lehet, de rendkívül gyakori, hogy az új autókon sérülések találhatók, leginkább azok a szállítás és tárolás folyamán keletkeznek. Ezért például a BMW és a Tesla is azt kéri tőlünk az új autó átvételekor, hogy ellenőrizzük azokat. Általában ezek kisebb karcolások és horpadások, azonban fontos dokumentálni és jelezni ezeket a gyártó felé.
Használt autók sérülései
Legjellemzőbbek a kőfelverődések az autók elején, bevásárlásnál elszenvedett ajtónekicsapásból eredő kisebb horpadások, első lökhárító alján lévő horzsolások, tükrökön lévő karcolások.
Meglepő, ha olyan autót látunk, aminek nem volt legalább egy kereke meghorzsolva parkolásnál.
Mi nem normális használati nyom?
Semmi esetre sem mondanám, hogy normális használati nyom, ha a szélvédő vizsga releváns módon sérült, például kagylós sérülés van látótérben, vagy akár megindult a repedés.
Munkánk alkalmával céges autóink számtalan kőfelverődést kapnak napi szinten, amely sokszor szélvédőrepedéshez vezet. Egy modern esdőszenzoros autónál táblafelismerővel, mint a mi céges Audi A4-esink, legutoljára 1.200€ volt a szélvédő csere. (A casco biztosítás csak az önrészen felüli részt fedezi.)
Haladva tovább, semmiféleképpen nem normál használati nyom egy fiatal autónál, ha az autó halmozottan,- különböző sérülésekkel rendelkezik, olyanokkal amelyek nem esnek a „bagatellkár” kategóriába.
Mi itt Németországban bankokkal, – biztosítókkal vagyunk szerződésben, és hivatalosan foglalkozunk gépkocsi állapotfelméréssel, többek között magyar ügyfeleinknek. Akik nem csak állapotfelmérést kérhetnek Németország egész területén, de kulcsrakészen is megrendelheti az áhított autót szállítással és magyarországi forgalomba helyezéssel is.
Mi szakmán belül a „bagatellkár” fogalmát itt Németországban az apró-cseprő, jelentéktelen, lényegtelen, sérülésekre használjuk, ami jól definiált fogalom a következők szerint:
Mi a bagatelkár?
Az autónak a jelentéktelen károk közé tartoznak a kisebb baleseti sérülések, mint a karcolások a festéken vagy a horpadások a karosszérián, amelyek nem haladják meg a meghatározott kártétel mértékét. Általános iránymutatásként szolgál, hogy legfeljebb 750 eurós javítási költségig.
Ezeknél a kisebb karosszériakároknál általában nem szükséges szakértői vélemény, ennek ellenére mégis dokumentálni szoktuk öket.
Egy meghatározott, kötelező bagatellhatár, vagyis a szükséges javítási költségek bizonyos összege, jogilag nincs meghatározva. Egy 2016-os ítéletben a Német Szövetségi Legfelsőbb Bíróság (BGH, (Az. VI ZR 365/03) 750 eurót határozott meg a bagatellkárok határaként. Attól függ, hogy milyen súlyos a kár a szakértői vélemény szerint, hogy mely összegig minősül egy baleseti kár bagatellnek.
Számtalanszor vesznek az emberek látatlanul autót Németországból, „mi baja lehet” alapon, és higgyük el, hogy nem csak két karcolás lehet, hanem számtalan más dolog is.
Ezért nem kidobott pénz szakértőt bevonni a németországi autóvásárlás kapcsán, mi az ABN-nél nem csak az optikai sérüléseket tartjuk szem előtt, hanem az autók szerviztörténetét, tulajdonosi hátterét és a műszaki tartalmát is.
Sőt, ezen felül minden egyes nálunk megrendelt új és használt gépkocsit kipróbálunk, hogy teljes képet kapjon ügyfelünk az állapotáról.
Mi van a korábbi sérülésekkel?
Beszéltünk az autók jelenlegi állapotáról, de mi van a korábbi sérülésekkel?
Most szép az autó, viszont 3 elem is újra van fényezve rajta, nagy gond ez?
Összességében az, hogy egy gépkocsin esztétikai okok miatt utólagosan fényeztek valamilyen elemet, akkor nem kell megijedni. Ugyanakkor ez mindenképpen egy „piros zászló” az autó átvizsgáláskor, hogy mélyebbre kell ásni a dolgokban. Karelőzmény vagy egyéb okok vizsgálata, hogy pontosan meg lehessen határozni a kár milyenségét és mértékét.
Itt Németországban gyakori, hogy esztétikai okok miatt fújnak egy lökhárítót vagy egy motorháztetőt. Sok esetben egy ajtó meghúzásának javításakor az egész oldalát fúják az autónak a nemkívánatos színeltérés miatt. Mi ezt nem tartjuk kimondottan szerencsésnek, de a gyakorlattal tisztában vagyunk.
A gépkocsi állapotfelméréseket ipari minőségű eszközökkel végezzük (Phynix), semmit nem bízva a véletlenre. Illetve pontosan ismerjük az autók szerkezeti felépítésérét, és az utólagos fényezések és esetleges lakatosmunkák árulkodó jeleit.
Jó hír, hogy nálunk az autóbehozatal Németországból pár kattintással megrendelhet, nem kell egy lépést sem tenni. A szolgaáltatásainkat itt tekintheti meg.
Nézze meg az autókereső menünket és kérjen ajánlatot a kiválasztott autóra!
Ezen felül itt érheti el YouTube csatornánkat és Instagram oldalunkat. Végül, de nem utolsó sorban referenciáinkat itt tekintheti meg. A megrendelőink véleményeit örömmel osztjuk meg Önökkel itt.
Kral András – ABN Würzburg