Mik a normális használati nyomok? – Használtautó-vásárlás

Főoldal » Autós cikk » Mik a normális használati nyomok? – Használtautó-vásárlás

Ha az ember használt autót szeretne vásárolni, akkor többé – kevésbé tisztában van vele, hogy még egy néhány hónapos autónál is lehetnek kisebb – nagyobb sérülések.

A kérdés az, hogy mi számít valójában „normális használati nyomnak” egy használt autónál?

Mi az ABN®-nél évente töménytelen mennyiségű autónak végezzük el az állapotfelmérését, részben megrendelőinknek, akik kulcsrakészen rendelnek tőlünk prémium gépkocsikat Németországból.
(A szolgáltatásink itt elérhetőek)
Ezen felül biztosítókkal is együtt dolgozunk itt Németországban és Magyarországon is.

Érdemes megjegyezni, hogy az természetes folyamat, ha idővel,- és az autó futásával egyre több használati nyom lesz a gépkocsikon, de nem minden sérülésre lehet ráhúzni a „normális használati nyom” megnevezést.

 

Az új autókon is lehetnek sérülések?

 

Kezdve az új autókkal és úgy haladva az egyre idősebb, és többet futott autók felé. Lehet, hogy sokan meglepődnek, de új autókon is rendszeresen vannak kisebb – nagyobb sérülések. A kisebbek szállításból, parkolásból, jobbra – balra pakolgatásokból származnak. De előfordul az is, hogy elverte a jégeső, vagy egyszerűen a szállítás alatt jelentősen megsérült, olyan mértékben, ami nem is átadható a megrendelőnek.

A sérülés mértékétől függően ezeket az autókat is eladják, a szakszervizek rendszerint informálják a vevőket, de a kisebb autókereskedések már nem biztos. Nem véletlen, hogy új autóknál is kérik az ügyfeleink, hogy vizsgáljuk át őket, noha elméletileg semmi bajuk sem lehet.

 

A használt autók és a használati nyomok

 

Vegyük alapul az első 10.000 km.-et és az első évet. Elméletileg az 1 éves autó az még újszerű, azonban ha kölcsönzős volt, akkor az általában intenzív használatot jelent. Reptér, pályaudvar, naponta, hetente új bérlők, ez általában nem múlik el nyomtalanul.

Ráadásul sokszor a távol keleti ügyfelek nem tudnak vezetni, ezért körbetörik az autót első napon.

A kölcsönzők flottáiban általában 6 hónapot, és ~ 6.000km.-et futnak ezek az autók, némelyik teljesen jó bőrben marad, míg mások meg viseletesek lesznek.

Hogy mi a normális,- és nem normális használati nyom a használt autóknál, azt ebben a videónkban mutatom be a saját céges autómon, mielőtt megkaptam az újat.

 

 

1 év vagy 10.000 után

 

Összességében, normális használat mellett egy 1 éves 10.000 km.-es autón kisebb kavicsfelverődések lehetnek a motorháztetőn, lökhárítón. Főleg, ha valami négyteljesítményű autó, mert nem mindegy, hogy ugyan azt a kavicsot 70 km/h sebességek fogjuk meg, vagy 230-al az autópályán.

Emellett előfordulhat még ajtónekinyitás, könnyed ki – beszállási nyomok, és csomagtartó használatából eredő karcolások.

 

2 év vagy 50.000 km. után

 

Gyakori a nagyobb számú kőfelverődés az autó elején, ilyenkor már általában a szélvédő sem ússza meg egy – két közepes kőfelverődés nélkül. 50.000 km alatt szinte biztos, hogy parkolásnál némelyik kerék le lesz horzsolva. Lehetnek kisebb horpadások is, de ezek szinte minden esetben könnyedén és fényezés mentesen eltávolíthatóak.

Ezen felül a tükrök széleit szokták lehúzni, az ajtókat leütni amikor magasabb járdánál szálnak ki.

Belül lehetnek az ajtókon és kárpitokon karcolások, esetleg kisebb foltok is.

 

3 – 4 év vagy 100.000 km. után

 

Már látszik a gépi mosóból eredő úgynevezett „hologram képződés” a fényezésben. Ha nem megfelelően van gépi mosás előtt nagy nyomással lemosva az autóról a szennyeződés, vagy nem tiszták a kefék, akkor 8-as jellegű karcolásokat gravíroznak a kefék az autó fényezésébe. Ezt a német autók jobban bírják a japánok kevésbé.

A fényezésen gyakori az úgynevezett „repülő rozsda”, ami általában megijeszti az embereket, hogy már korrodál is az autó. Ezeket a kis rozsdafoltokat észszerű időről – időre szakszerűen eltávolítani.

Már lehetnek az első lökhárító alján és oldalán karcolások, horzsolások. Csak úgy a hátsó lökhárító sarkai is le lehetnek húzva és egy – egy rosszabb tolatási manőver is nyomot hagyhat.

Ebben a korban már oxidálódni szoktak a nemesfém kipufogóvége, de újabban már kipufogóvég sincsen, ezzel ezt a hibaforrást is kikupálhatjuk.

Tipikus hiba, hogy a hátsó utasok nem kísérik vissza a biztonsági övet kiszállásnál, egyszerűen ledobják a csatot, és utána rácsapják az ajtót, ami belenyomódom a hátsó kerékjárati ívbe.

4 év és 100.000 km. már lassan meglátszik a kormánykeréken és, váltógombon, csak úgy mint az üléseken és egyéb belső burkolati elemeken.

 

Motortér

 

Beszélve kicsit a motortérről is, 100.00 kilométer után már jelentősebb szennyeződés rakódhat le, ha nem volt rendszeresen takarítva. Mi minden autónknál egyszer tavasszal, és egyszer ősszel kimossuk vegyszeresen a motorterét, de így sem 100%-osan tiszta.

Gyakran találkozunk azzal, hogy a nyest megrágta a géptető szigetelését, vagy csak simán megereszkedett.

Nem ritka ilyen futásnál, hogy az első fényszórók is nagyobb követ kaptak, ami kizárólag optikai jellegű lehet, nem befolyásolhatja a működést.

100.000 km. után, ha nem lett rendszeresen takarítva az autó belelje és nem vizáztak rá akkor gyakori az ülések és általánosságban az utastér szennyeződése. Nyilván, ha nívós helytől veszel autót akkor az természetes, hogy higiénikus állapotában hirdetik és adják is át az autót.

Ha valahol nem veszik a fáradságot hogy kívül – belül patika állapotban fotózzák le az autó és zacskó nélkül vannak bedobálva a téli kerekek akkor meg sem érdemes nézni az autót.

 

5 év vagy 150.000 km.

 

Ennél a futásnál és kornál már nem ritka az autókon, hogy van egy – egy erősebb húzás vagy sérülés. Ilyen korban gyakori az erős kavicsfelverődés, szélvédőcsere is sokszor szükséges. A belsőtér szennyezettsége is rendszeres.

Természetesen az autók állapota nagymértékben függ attól, hogy mennyire tud vezetni, mennyire vigyáz az autóra, ezen felül a testsúlytól, vagy éppen attól, hogy dohányzik,- vagy akár visel gyűrűket vagy sem. Esetleg kutyája van, vagy többgyermekes család, vagy munkás ember.

Ezen felül az is fontos tényező, hogy az autók különböző képen öregednek, vannak amelyek szépen, mint az Audi, de vannak olyanok is amelyek kevésbé, például a Volvo.

 

Néhány szó a kopóalkatrészekről

 

A gumiabroncsokat használattól függően először átlagosan 40 – 80.000 km között kell cserélni. Erről majd egyszer részletesebben.

Fékbetétek és tárcsák esetén szintén hasonló élettartammal lehet kalkulálni. De az is előfordul, hogy az állás miatt erősen korrodálódik és idő előtt cserélni kell.

 

Mi nem számít normális használati nyomnak?

 

Kezdve az autó elején, ha nem csak követ kapott a fényszóró, hanem meg is repedt. Ez a modern autóknál igen költséges dolog.

Ha repedt a rács vagy lökhárító esetleg be van nyomódva az nem normális. Ha ajtónekicsapás van az normális, viszont, ha be van erősen horpadva vagy karcolva akár lemezsérüléssel az viszont nem.

Ha minden elem végig van verve és húzva az autón az nem normális, csak úgy ha repedt a szélvédő látótérben vizsga releváns kőfelverődés van.

Ha a kerekek végig körbe le vannak esztergálva a járdával az nem normális használati nyom.

Ha az utastér dohányszagú vagy kutyaszállító volt, esetleg erősen szennyezett és foltos, az nem elfogadható használt autóknál sem. Csak úgy, ha a burkolati elemek erősen össze vannak karcolva, nem csak pár helyen. Vízkár vagy egyéb folyadék okozta károk az autó belsejében sem akceptálhatóak.

Ezen felül a jelentős korrózió vagy rozsda a karosszérián. Általánosan elhanyagolt külső és belső állapot, amely nem származik a szokásos használatból.

Fontos megjegyezni, hogy az autó értékelése és a normális és nem normális használati nyomok mind a vevő, mind az eladó szemszögéből függ.

Az autó értékelésénél mindig ajánlott egy szakértői vizsgálat, amely objektív értékelést ad az autó állapotáról és az esetleges problémákról. Ez segíthet elkerülni a félreértéseket és az esetleges problémákat az autóvásárlás során.

 

Tipp

 

Nálunk ABN®-nél az autóbehozatal Németországból játszi könnyedséggel megrendelhető. Ehhez nem kell mást tenni, mint az autókereső menünkben autót választani és elküldeni a linket. Németországi irodákon keresztül biztos lehet benne, hogy megfelelő szakmai felkészültséggel várjuk a megrendelőket, csak úgy mint az elmúlt több évtizedben.

Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.

Kral András – ABN Würzburg