Hogyan működik a Li-ion akkumulátor az elektromos autókban?

Főoldal » Autós cikk » Hogyan működik a Li-ion akkumulátor az elektromos autókban?

Lépj be a lítium-ion akkumulátorok titokzatos világába, de ne aggódj, nem kell fehér köpeny és laboratóriumi szemüveg. Itt az egyszerű magyarázat arról, hogy miként működik a lítium-Ionos akkumulátor az elektromos autókban, de ami fontosabb, hogy miként tudod megnövelni az akkumulátor élettartamát.

 

Li-Ion akkumulátor felépítése

 

A Lítium-Ion akkumulátorok egyszerűen egy réz és alumínium fóliából állnak, melyek a negatív és pozitív pólusokat képviselik.

Ezek között található egy úgynevezett szeparátor. A szeparátor feladata, hogy lassítsa az ionok áthaladását, ezzel megakadályozva a felesleges melegedést. A felvitt lítium só rétege segíti a lítium-ionok áramlását és védi azokat. A hőtermelés csökkenti a hatékonyságot, melyet az „akkumulátor management” optimalizál, figyelemmel kísérve a hőmérsékletet, a töltési fokot és a cellák egészségét. Emellett kiegyensúlyozza a töltöttséget az egyes cellák között.

 

Li-Ion akkumulátor működése

 

Ha feltöltöd a lítium-ion akkumulátort, a lítium-ionok a negatív pólus felé vándorolnak. Ha pedig lemeríted, a pozitív pólus felé indulnak, ez az áramlás biztosítja az energia felszabadulását.

Amikor az akkumulátor relatív üres, könnyű tölteni, mivel a lítium-ionoknak sok szabad hely áll rendelkezésre az anód felé. Ahogy viszont közelít a 80%-os töltöttségi szint felé, a töltési folyamat lassul, mivel kevés szabad hely maradt a frissen érkező lítium Ionoknak. Több idő és energia nekik, hogy ők is helyet találjanak. 

 

Rövidzárlat a Li-Ion akkumulátorban

 

Ha rövidzárlat vagy túlmelegedés fenyeget, a szeparátor segít lassítani a lítium-ionok áramlását, biztosítva ezzel a biztonságosabb működést.

Érdemes megnézni videónkat, a rövidzárlat veszélyeit jól érzékelteti egy nadrágban felejtett power bank a mosodában. Kisebb verziója annak, amit egy gépkocsi-akkumulátornál tapasztalhatnánk. Az akkumulátor optimális működéséhez kerülni kell a minimális és maximális cellafeszültség túllépését.

 

 

 

A Tesla akkumulátor

 

A Tesla akkumulátora folyadékhűtéses. A Tesla sok kisebb akkumulátort használ egy nagy helyett. A lítium ára azonban drasztikusan emelkedett az utóbbi években a növekvő kereslet miatt. A legtöbb akkumulátor kb. 2.000 töltési ciklust bír, mielőtt kritikus lenne az akkumulátor degradáció.

A gond, hogy a kereslet miatt a lítium ára a 2012-es 4.450$-os tonnás árról, 2022-re 10 év alatt 78.032$-ra emelkedett. Ez több mint 1600%-os emelkedés.

Elon Must azt posztolta 2022-ben az X-en, akkor még twitter, hogy:

„A lítium ára extrém szintre emelkedett. A Tesla-nak bele kellene fogija a bányászatba és finomításba hatalmas méretekben, hacsak nem változnak a beszerzési árak.
Nincs hiány magából az alapanyagból, lítium szinte mindenhol van a földön, de bányászat és finomítás lassú.”

Az akkumulátor élettartamának növeléséhez tartsd 20 – 80% között a töltöttségi szinten. Kerüld a gyors töltőket, és ha lehet, csak 70 – 80%-ig töltsd fel az elektromos autódat. A hideg akkumulátorral való gyorsulás kerülendő. Ha hosszabb ideig nem használod az autót, ne hagyd, hogy lemerüljön. Legyen konzisztensen 50% körüli töltés, a legideálisabb a 18°C és garázsban parkolás. Ne használd az autót energiatárolásra, ha napelemek vannak otthon.

 

Tipp

 

Nálunk ABN®-nél az autóbehozatal Németországból játszi könnyedséggel megrendelhető. Ehhez nem kell mást tenni, mint az autókereső menünkben autót választani és elküldeni a linket. Németországi irodákon keresztül biztos lehet benne, hogy megfelelő szakmai felkészültséggel várjuk a megrendelőket, csak úgy mint az elmúlt több évtizedben.

Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.

Kral András – ABN Würzburg