Automata váltós autó vezetése – Első lépések és tippek

Előfordul, hogy olyan autót kell vezetned amilyennel még nem volt dolgod. Ráadásul automata váltósat.
A helyzet kicsit stresszes, főleg ha eddig manuális váltóhoz voltál szokva. Mit csinálsz ilyenkor?
Kérdezni kellemetlen, de valahogy el kell indulni. Ott állsz, próbálkozol, egyedül.

Aztán rájössz: minden kis hiba, amit elkövetsz, akár komoly gondokat is okozhat.

Ezért megnézzük együtt, hogy milyen turpisságok vannak az automata váltók használatával kapcsolatban.
Ezen felül, hogy milyen trükkök vannak amit sokan nem ismernek. Végül, hogy miként kímélheted vagy teheted tönkre az automata váltót.

Számtalan különböző automata váltós autóm volt, illetve tömérdek más automata váltós autót is vezettem Németországban és az USA-ban is. Ezen felül sok automata váltós autót adtunk át az ügyfeleinknek az ABN-nél az elmúlt évtizedekben, akiknek még nem volt dolguk automata váltóval. Ezzel nekik is szeretnék egy kis útmutatót nyújtani, hogy igazából élvezhessék az új autójukat.

Milyen az automata váltó?

Sokan úgy gondolják, hogy az automata váltó kényelmes és egyszerű. De vajon tényleg ilyen egyszerű?
Mi történik, ha valamit rosszul csinálsz? Vajon mi az a kis kattogás, amit hallottál, normális? Miért csúszik a váltó, amikor a legkevésbé számítasz rá?” Ami nehezíti az egészet, hogy több fajta automata váltó van, és részben másként is működnek.

Képzeld el, hogy épp egy meredek emelkedőn állsz egy ismeretlen autóval. Automata váltó, nincs kuplung.
Az autó hirtelen visszagurul, és te nem tudod, mit tegyél. Hova kellene kapcsolnod, hogy megállítsd?
Vajon a féket kell nyomnod, vagy esetleg van egy másik trükk? Az ismeretlenség feszültsége szinte tapintható.”

A titkos betűk

Az első furcsaság az automata váltókkal kapcsolatban, hogy sokan nem is tudják, milyen módok vannak a váltón. Például, mikor és hogyan használd a P, R, N, D, vagy akár az S módot. Vajon melyiket kell használni megálláskor, egy meredek lejtőn vagy éppen parkolásnál? És mi történik, ha rosszat választasz?”

Ami nehezíti az egészet, hogy több fajta automata váltó létezik, és részben másként is működnek. Hidraulikus automata váltók, fokozatmentes automata váltók, vagy robotizált automata váltók, és még néhány másik is.

De most nem az automata váltók típusai vannak terítéken, hanem az, hogy miként boldoguljunk mindegyikkel.

1. Lokalizáld a váltókart

Az első dolog az automata váltókkal kapcsolatban, hogy valamelyiken, a középkonzolon van a váltókar, valamelyiknek kormányoszlopon, mint az újabb Mercedeseknél meg néhány amerikai autónál. De csak érdekesség képen az új Telsa 3-nál a display-en kell kiválasztani, hogy előre vagy hátra menjen az autó, illetve az új Chevrolett-eknél a műszerfalon vannak gombok erre célra.

Ezért első lépésként mindig lokalizáljuk, hogy hol van a váltó. De ez kevés lesz az elinduláshoz, van még néhány lépés.

2. Kézifék

Következő fontos dolog, hogy hol van a kézifék az autóban. Mert ugye azt is ki szeretnék engedni elindulásnál. Ez lehet hagyományos, vagy elektronikus. Megint csak sok Mercedes modellnél például a bal alsó konzolon van egy kis kapcsoló.

3. Az autó beindítása

Ha ez is megvan, akkor először tartsuk nyomva a féket, és utána beindíthatjuk az autót. Ha nem nyomjuk, nem fog beindulni. Ez egy biztonsági funkció.A fék nyomása mellett kiengedhetjük a kéziféket amit ügyesen megtaláltunk. – Most jön a fokozatválasztás.

Ha előre szeretnék menni akkor a „D” azaz Drive fokozatot kell választani. Váltsunk „D”-be, és engedjük el a féket. A legtöbb automata váltós autó ilyenkor már gázadás nélkül elkezd gurulni.

Van egy nagyon fontos dolog. – Sokan akik kézi váltós autóból ülnek át azok hozzá vannak szokva, hogy három pedálon zsonglőrködnek.  – Ez azért veszélyes, mert két lábbal kezdik vezetni az automatát, majd ha meg kell állni valahol, vagy eléjük vágnak, akkor reflexből ki akarják nyomni a kuplungot egy határozott mozdulattal, de helyette a fékpedált nyomják meg tövig. Ez általában elég csúnya szokott lenni, főleg, ha jönnek mögötte.

Tipp:

Megoldás: egy lábbal vezesd, amíg megszokod, a bal lábad akaszd be a jobb sarkad fölé. Meglátod tökéletesen fog menni.

De akkor a kérdés, hogy hogyan kell megállni: Ha meg szeretnél állni, fékezz ahogy megszoktad a másik autódnál. Mielőtt negálsz az a kérdés, hogy le is szeretnél parkolni vagy csak piros lámpa, vagy dugó.

És itt szokott lenni egy másik tévedés. – Sokan amikor megállnak egy piros lámpánál akkor kirakják N-ne azaz neutrálba, vagyis üresbe a váltót. Vagy akár P-t azaz parkolásba teszik.

Helytelen. Amikor megállsz egy lámpánál ugyan úgy hagyd D-ben a váltót, azért automata, hogy tudja a dolgát. Ha percekig állsz akkor is bátran hagyd úgy, azzal ártasz neki, ha állandóan vagy üresbe teszed vagy Parking állásba.

 

4. Leparkolás

Ha viszont le akarsz parkolni, akkor nyomda féket, és ha teljesen megállt az autó, akkor először húzd be a kéziféket és utána rakd P-be az autót. – Sokan elsőször rakják P-be és utána húzzák be a kéziféket ami helytelen. Tudod miért?

Mert, ha P-be teszed először akkor reteszeli egy mechanika a váltót. Majd arra ránehezedik az autó egész súlya, főleg lejtőn. Ha viszont a kéziféket húzod be először, akkor azzal rögzíted az autót, és ha utána teszed a váltót P-be akkor azon semmilyen terhelés nem lesz.

Fontos, hogy megállásnál P-be kell tenni az autót, mert különben általában a kulcsot sem lehet kihúzni az autóból. Ha neutálba hagyod el is gurulhat az autó.

Lényeges még a P fokozattal, hogy csak akkor rakd P-be az autót (parking), ha teljesen megháltál, minimálisan se guruljon az autó, különben csúnya hangok is lehetnek. Megáll, kézifék és utána P. Ürest azaz „N”-t neutrált tulajdonképpen soha nem kell váltani, hacsak nem üresben akarod pörgetni a motort, de sok autó még ekkor sem engedi, hogy pörgesd a motort.

Mikor lehet szükség még az „N” fokozatra?

Az „N” (neutral, azaz üres) fokozatot az automata váltóknál ritkán kell használni, de vannak bizonyos helyzetek, amikor hasznos lehet:

    • Szervizes vizsgálatoknál: Pl.: gurítás, kerékcsapágy ellenőrzés.
    • Vontatás közben: Ha az autót vontatni kell, az „N” fokozat használata lehetővé teszi, hogy az autó szabadon mozogjon a hajtáslánc károsodása nélkül. Az automata váltós autók vontatásakor mindig konzultálni kell szakemberrel, mert különféle váltótípusok esetén más-más szabályok vonatkozhatnak a vontatásra. (ilyenkor nem működik a váltó hűtése)
  •  
    • Autómosóban: Ha olyan autómosóba mész, ahol egy színpályán húzza a mosó az autót. Az „N” fokozat szükséges, hogy az autó szabadon guruljon. Az „N” fokozatot általában nem kell használni normál vezetés közben, mivel az automata váltó úgy van kialakítva, hogy a legtöbb helyzetben kényelmesen és biztonságosan működjön anélkül, hogy nullában kellene tenni.

5. Tolatás

Kihagytunk valamit? Igen a tolatást, meg néhány tippet.

Ha tolatni akarsz az automatával először a féket nyomd majd utána váltsál R azaz reverse vagy rükversce. Csak akkor váltsál más fokozatot például D előrehaladás vagy P, ha teljesen megállt az autó.

6. Működés

De nézzük mi történik menet közben az automata váltóval.

Ahogy említettem vannak többfokozatú meg fokozatmentes automata váltók, ezek gyakorlatilag 0-ról az autó végsebességéig teszik a dolgukat. Ha lassan gyorsítunk akkor feljebb váltanak, ha lassítunk vagy nagy gázzal gyorsítani akarunk akkor  visszaváltanak.

A kormányáldó gyakori használata intenzív fel le váltásoknál nem kimondottan javasolt, de bizonyos körülmények között szükséges lehet.

Meg szeretném  említeni, hogy a modernebb automata váltóknak van memóriája is, amely képes több sofőr vezetési stílusát is megjegyezni. Ezért nem szabad meglepődni, ha anyu jár az autóval mindig hamar felvált, míg apának megjegyzi, hogy mindig 7.000 fordulaton kel váltani.

Nem szabad megfeledkezni a kímélésről sem, annál is inkább mert az automata váltó javíttatása költséges is tud lenni.

Az első dolog amivel kímélheted az automata váltódat, hogy lassan lendíted meg az autót , nem repülőrajttal indulsz. Aki tolt már talicskát tudja, hogy tolni könnyebb mint elindulni vele. Ez nagy terhelés a váltónak.

A másik dolog, hogy menet közben sem érdemes pumpálgatni a gázt ami visszaváltásra kényszeríti.

Sok autóban van úgynevezett „launch control” ami annyit jelent, hogy állóhelyzetből maximális teljesítménnyel indulhatunk el padlóházon az automata váltás autóval. Ilyenkor a féket és a gázt egyszerre kell nyomin padlóházon maja féket elengedni. Ez megint csak nagy terhelés a váltónak és halkan mondom, hogy az autó komputere dokumentálja is és kiolvasható, hogy hány ilyen akció volt.

Nem szabad megfeledkezni a karbantartásról sem. Sok automata váltónál lehet ellenőrizni az olajszintet, illetve  a fontos a rendszeres váltóolaj és szűröcsére, erről beszéltem egy másik videóban.

 

Ha megtanulod helyesen használni, a vezetés élményévé válik, nem pedig stresszforrássá. Ne félj kérdezni, tanulni, és élvezni az utat!”

Tipp: Autóbehozatal Németországból

Ha új vagy használt prémium autót szeretnél, esetleg különleges igényeid vannak, mi örömmel segítünk. Nálunk ABN®-nél az autóbehozatal Németországból játszi könnyedséggel megrendelhető. Ehhez nem kell mást tenni, mint az autókereső menünkben autót választani és elküldeni a linket. Németországi irodákon keresztül biztos lehetsz benne, hogy megfelelő szakmai felkészültséggel várjuk a megrendelőket, csak úgy mint az elmúlt több évtizedben.

Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.

Kral András – ABN® Würzburg