Ha valaki új autót szeretne vásárolni, akkor a legegyszerűbb, ha besétál a legközelebbi magyarországi márkaképviseletbe és ott megveszi. Egyszerű, nem?!
De mi van akkor, ha nincs olyan márkaképviselet Magyarországon? Például ALPINA, Corvette, Bugatti, McLaren, amelyeket nálunk is rendszeresen megrendelnek ügyfeleink. Ezenkívül gyakran előfordul, hogy Magyarországon nincs készleten a kívánt autó, de Németországban több színben is elérhető.
Láttál már ennyi Ford Mustangot egy helyen? – Nézd meg ezt a rövid videónkat.
Leggyakrabban a fent felsorolt esetekben szokott felmerülni a külföldi új autó vásárlás lehetősége, akár magánszemélyként vagy cégeknek is. Lássuk akkor a részletek.
Új autó behozatal külföldről
Az új gépjárművek adójogi szempontból különleges kategóriába tartoznak. – Egy új síléc vásárlása Ausztriában nem igényel külön teendőket. Az új autó importja viszont fontos tudnivalókkal jár, amiről itt olvashattok. Annál is inkább, mert ezek az ismeretek milliós tévedéseket előzhetnek meg, ezért tényleg érdemes tovább olvasni. Mindennek előtt lényeges megemlíteni, hogy ez a cikkünk és a lenti videónk az új autó importtól szól. A használt autókról egy másik videóban beszéltem.
Első lépésként vizsgáljuk meg egy másik EU-s tagállamból, például Németországból történő új autó behozatallal kapcsolatos tudnivalókat.
Sokan úgy tartják, hogy addig új egy autó, míg el nem hagyta az autószalont. Azonban ez a kérdést Brüsszelben máshogy látják, az európai unió gépkocsikra vonatkozó áfa szabályzása más kritériumokat határozott meg.
Minimum 6.000 km. és 6 hónap
Nagyon egyszerű a dolog, – ha egy autó kevesebbet tudott mint 6.000 kilométer, vagy az első forgalomba helyezés óta még nem múlt el 6 hónapos, akkor adójogi értelemben újak számít.
Csak akkor lesz használt egy autó adójogi értelemben, ha az első forgalomba helyezés óta elmúlt
6 hónapos és ezzel egyidejűleg minimum 6.000 km.-et futott. Tehát nem vagy – vagy, hanem mindkettő kritériumot teljesítenie kell, ezt sokan félre értik. Mindjárt látjátok, hogy miért fontos.
Tudom az ügyfelektől; érdeklődőktől, hogy sok a zavar ezzel kapcsolatban, ezért pár gyakorlati példán is átvezetem nektek, különös figyelemmel a buktatókra.
Példa:
Ha Magyarországon veszel egy új autót a szalonban, akkor attól függetlenül, hogy magánszemélyként vagy cégként veszed, egy Áfás számlát fogsz kapni az autóról. ennek a számlának, illetve feltüntetett végösszegnek 27%-os Áfa tartalma lesz. Tiszta sor.
Ha Németországban egy német vesz egy ugyan ilyen autót, akkor ő is kap egy áfás számlát az autóról, de azon csak 19% Áfa lesz. Mivel Németországba jelenleg ennyi az általános forgalmi adó (Áfa).
Most rakjunk egy csavart a dologba. Mi van akkor, ha te, magyar vásárlóként, német lakcím nélkül besétálsz egy német Mercedes szalonba? Te, egy másik EU-s tagállamból érkező export ügyfél leszel.
Ebben az esetben az autószalonnak az új gépkocsit nettó áron kell kiszámláznia neked,
(Áfa mentesen) még, ha magánvásárló vagy akkor is. Majd miután hazaértél az autóval és honosítod, akkor kell befizetned a nettó vételár után kiszabott +27% magyar Áfát. Ergo olyan, mintha otthon vettél volna új autót. (Ha közösségi adószámmal történő céges vásárlás, akkor is nettó áron kell hogy számlázzák neked az autót.)
De nézzünk pár további fontos példát
Ha az autó már futott 10.000 km.-et, de még csak 3 hónapos, akkor is új. – Illetve, ha 3 éves, de csak 3.000 km.-et futott akkor is szintén új autónak számít adójogi értelemben. Ezért nettó áron kell, hogy kiszámlázzák neked. (Mivel a 2 kettő kritérium közül 6.000 km. + 6 hónap, az egyik követelményt nem teljesítette az autó, hétköznapi nyelven szólva: hogy használt autóvá válhasson.)
Most jön a kivétel!
Mi van akkor, ha Németországban egy német magánszemély újonnan vásárolt egy autót. Majd 6 hónapon belül vagy kevesebb mint 6.000 km. futással visszavitte a szalonba, hogy nem tetszik neki, és venne egy másikat?Ezáltal szakzsargonnal élve „kiesett belőle a visszaigényelhető Áfa”, mivel ez a magán tulajdonos nem Áfa alany.
Emiatt a kereskedés ezt a 10.000 km futott, de csak 3 hónapos autót annak ellenére bruttó fogja kiszámlázni hogy új. (egy összeg, nem lesz külön Áfa bontás)
A gond ezzel, hogy a magyar adóhivatal (NAV) csak azt fogja nézni, hogy adójogi értelemben új az autó, mert nem múlt el három hónapos. Ezért kiszabja a 27%-os Áfát. Így lesz drága az olcsó autó.
Ekkor volt azt a pont amikor Brüsszelben ránéztek az órájukra, és azt mondták: „Óóóó, 16 óra van”, lerakták a tollat, becsapták a könyvet, és haza mentek.
Javaslat
Ezért mindenkit eltanácsolok attól, hogy akár cégként,- vagy magánszemélyként olyan 6 hónapnál fiatalabb vagy 6.000 km.-nél kevesebbet futott autót vegyen Németországban, vagy más EU-s országban, amelynek nincs visszaigényelhető Áfa tartalma, és nem nettó számlát kap róla.
Számos ilyen autót is küldenek az érdeklődök, például: privát autóhirdetés 4.900 km.-es autó.
Ez is új autó, ezért magyar Áfát kell fizetni rá. Ezt is bemutatom részletesen az alábbi videóban.
Másik fontos példa
Tovább haladva, mi van akkor, ha az adott autó már 5 éves, de még csak 5.000 km.-et futott? Nos, akkor is újnak számít. Ezért magyar áfát kell fizetni rá.
Természetesen mindenki vehet új autót Németországban, nálunk is sok exclusive autót rendelnek. Viszont oda kell figyelni, hogy ne legyen kettős Áfa fizetés, hanem csak Magyarországon kell megfizetni az Áfát.
Itt fontos megemlíteni, hogy sokszor nem értékesítenek autókat külföldre, erről részletesebben ebben a videónkban beszéltem. Ha ilyen dologgal találkozol örömmel segítünk az ABN®-nél a teljes lebonyolításban, és az autó magyarországi kulcsrakész átadásában.
Az összes szolgáltatásunk ide kattintva elérhető.
Még egy lényeges dolog ezzel kapcsolatban. Biztos figyeltetek, hogy többször elhangzott, hogy „az első forgalomba helyezéstől számított” minimum 6 hónaposnak kell lennie. (meg természetesen mellé a min. 6000km.-es futás)
A gond ezzel, hogy számos olyan autó van, akár 30 éve is, ami még soha sehol nem volt forgalomba helyezve. Tehát nem a gyártásától számított 6 hónap számít. Gondoljatok csak bele, egy szalonban áll egy bemutató autó, akár dekorációként már vagy 2 éve, vagy esetleg már kifutott modell. Te meg szeretnéd venni, és akkor jön, hogy még forgalomba se volt helyezve, azaz nem kezdett el „ketyegni” a 6 hónap.
Tehát arról is mindig győződjetek meg, hogy legyenek olyan okmányai az autónak, amin világosan látszik, hogy egyszer már valahol forgalomba lett helyezve.
A használt autós videóban beszéltem erről, de gyorsan elmondom, hogy nem az számít, hogy a honosításnál mennyi kilométer lesz az autóban, és, hogy hány hónapos. Hanem az, hogy a tulajdonszerzés időpontjában mennyi idős volt ,- és mennyi volt a futásteljesítménye a gépkocsinak.
Van még egy lényeges dolog:
Sajnos ezzel a dologgal is sokszor találkozunk, ezért inkább leírom. – Mi van akkor, ha tájékozatlanság miatt kifizetted egy német autónak a bruttó áfás árát egy új autóért? Majd ezek után otthon is kérni a NAV, hoyg fizesd be a 27% magyar Áfát is.
Röviden, annyi, hogy jelezni kell az autószalonnak a téves számlázást. Ők elektronikusan a korrekciót kérnek a német adóhivataltól a DATEV rendszeren keresztül. Neked meg visszajár a 19% német Áfa. Gyakorlatban ez sajnos nem szokott ennyire egyszerű lenni, a legjobb, ha már a vásárlás előtt keresek minket, így elé lehet menni az ilyen nemkívánatos dolgoknak.
Ha biztosra szeretnél menni
Ha új vagy prémium használt autót szeretnél, esetleg különleges igényeid vannak, mi örömmel segítünk. Nálunk ABN®-nél az autóbehozatal Németországból játszi könnyedséggel megrendelhető. Ehhez nem kell mást tenni, mint az autókereső menünkben autót választani és elküldeni a linket. Németországi irodákon keresztül biztos lehetsz benne, hogy megfelelő szakmai felkészültséggel várjuk a megrendelőket, csak úgy mint az elmúlt több évtizedben.
Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.
Kral András – ABN® Würzburg
(Disclaimer: Az itt leírt és elhangzott információk nem minősülnek adótanácsnak, mindenki kérje az adótanácsadója, könyvelője és az illetékes adóhivatal állásfoglalását.)