Erre kérdésre a legtöbb embertől úgy hangzik a válasz, hogy akkor új egy autó, amikor szalonban van.
Ha kihoztam onnan és megtettem vele az első pár kilométert, akkor már használt autó.
Ez az eszmefuttatás teljesen jogos, de a kérdés az, hogy ez mikor érdekelte a jogalkotókat?
Ha megértjük az új és használt autók uniós áfa szabályzását, akkor előnyünkre fordíthatjuk és sokkal kedvezőbb áron vásárolhatunk autót.
Ugyanakkor sokan, akik úgy vettek külföldön új autót, hogy nem voltak tisztában az új autók adójogi vonatkozásával, sajnos meglehetősen nagy árat fizetek a tájékozatlanságukért.
Hihetetlen, de rendszeresen találkozok itt Németországban olyan autószalonokkal, illetve olyan magyarországi cégekkel, – emberekkel, sőt könyvelőkkel is, akik több tíz éve vannak az autós szegmensben, de nincsenek ismereteik az új és használt autókhoz kapcsolódó EU-s adószabályzásokkal.
Ezért szeretnénk mindenkinek segíteni az ABN®-nél a több mint 25 éves tapasztalatunkkal, mellyel az ügyfeleink bizalmának köszönhetően mi az abn.hu lettünk a piacvezetők Magyarországon.
Nálunk a legkisebbtől a legnagyobbig rendelhet új vagy használt autót kulcsrakészen már 10.000€-os autóértéktől közvetlenül Németországból.
(Electric Drive Smart)
(BMW 745e)
Zsebre megy
Azért tartom fontosnak, hogy minden autóvásárló tisztában legyen az új és használt autó adójogi fogalmával, mert ez a szabályozás azokat is érinti akik Magyarországon vesznek új vagy használt autót. Illetve azokat is, akik külföldi,- egyébiránt németországi autó behozatal lehetőségét fontolgatják.
Magyarországi új autóvásárlás
Ez a változat a legegyszerűbb, ha Magyarországon veszünk új autót, akkor 27%-os forgalmi adó (áfa) lesz feltüntetve az autónk számláján, ami lássuk be majdnem az autó árának az 1/3-a.
Ha egy német magánszemély vesz egy új autót Németországban, akkor neki a cikkünk írásakor ugyan arra az autóra jelenleg csak 19% forgalmi adót kell fizetni.
Nem hangzik túl fair-nek a dolog, ennyit az európai egységről.
Új autóvásárlás – EU külföldön
Ha magyar magán személyként az Unió egy másik országába utazunk, akkor egy új kerékpárnál, kis traktornál, esetleg elektromos rollernél elég, ha a vásárlás helyén megfizetjük a helyi forgalmi adót. Mely jelenleg a Németországban csak 19%, amellyel azonnal 8%-ot spóroltunk, de ugyan ezt egy új autóval nem tehetjük meg!
Fontos!
Minden olyan új gépjármű, amelyet egy 7,2kW.-nál nagyobb teljesítményű és 48 köbcentinél nagyobb motor hajt, azoknál a célország áfa kulcsa a mérvadó, és azt ott is kell megfizetni.
De azt még mindig nem definiáltuk, hogy mi az „új autó” pontosan, mindjárt megtanulhatjuk a bűvös 6.000km. és 6 hónap fogalmát.
Ebből láthatjuk, hogy magán vásárlóként (természetes személy) egy új autó beszerzése más uniós országokból teljesen más áfa törvények alá esik, mint valami egyéb termék beszerzése.
(A német vámhivatal oldalán ezek az információk.)
Mi van, ha új autót veszek Németországban?
Amennyiben Ön magyar magánszemélyként szeretne a kedvezőbb német 16%-os forgalmi adóval Németországban új autót venni, azt könnyedén megteheti, ahogy sokan meg is tették, azonban rövid ideig fog tartani az öröm.
Az autó honosításánál a NAV ki fogja szabni a 27% magyar áfát annak ellenére, hogy Ön már megfizette az autóra az aktuális 19%-os német áfát, így 46%-os forgalmi adókulcs lesz az autón.
A német áfa 19%, így sok tájékozatlan magyar új autó vásárló 46%-os áfát fizetett az autójára.
Ráadásul a honosítási eljárás megszakítására a kiszabott adó után nincs lehetőség, így nem működik az a kézenfekvő megoldás, hogy „Köszönöm ezt nem kérem, visszaviszem az autót.”
Mindjárt azt is tisztáztuk, hogy mi az új és használt autó fogalma, mert az EU oldalán publikált
6 hónap és 6.000km. igen félrevezető, viszont, ha helyesen tudjuk, akkor nem csak okosabbak, de gazdagabbak is lehetünk.
Konkrét példa
Volt egy német hölgy, aki magából kikelve hívott minket az ABN®-t itt Németországban, hogy vett egy vadonatúj lakóautót bruttó 60.000€-ért itt Németországban, amelynek árában meg is fizette az akkori 19%-os német áfát.
Majd Magyarországra költöztek, ahol a honosítási eljárás alkalmával a NAV kiszabta a 27%-os áfát az új lakóautóra. Mivel a hölgy német természetes személy volt, így nem tudta vissza igényelni a már befizetett német áfát. Érhető módon nehezére esett megérteni, hogy a magyar adóhatóság teljesen szabályosan járt el az új autókra vonatkozó EU import adószabályok szerint.
Így lett a 60.000€-os lakóautó 76.200€, sajnos a törvény nem ismerete nem mentesít alóla.
Visszaigénylem a német áfát
Elsőre jól hangzik, annyi a szépséghibája van, hogy se magyar, sem német magánszemélyként nincs az embernek lehetősége a visszaigényelni a német áfát Németországban, Magyarországról meg végképp nem lehetséges a német áfa visszaigénylése.
Megveszem az autót áfa mentesen
Ez már jobban hangzik, de ami a legjobb benne, hogy törvényes is.
Az európai unióban is gondoltak arra, hogy ne legyen kettős áfa fizetés, azaz, hogy az új autókra ne keljen kétszer megfizetni a forgalmi adót.
A szabályzás világosan kimondja, hogy mint EU-s állampolgár / természetes személy egy másik tagállamban jog adta lehetőség egy új autót megvenni áfa mentesen, aminek van áfa tartalma.
Ennek egyetlen egy bökkenője van. Mégpedig, hogy nem lesz olyan német autókereskedő / autószalon aki merné vállalni az áfamentes új autó értékesítést egy külföldi EU-s magánszemély részére. Ennek oka, hogy sajnos félnek az áfa csalásoktól. Következesképpen, hogy a végén sehol sem lesz befizetve a forgalmi adó, amivel őket, az eladót találják meg az adóhatóságok.
De azért elkeseredni nem kell, van megoldás!
Használt vs. Új autó
Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy tisztázzuk, hogy valójában mi az új és mi a használt autó, mert nem a cikkünk elején lévő szalon autó.
Létezik, egy un. 6.000km.- és 6 hónapos szabály, de anélkül, hogy nagyon elkezdenénk nyelvészkedni, ez a definíció fent van az Európai Unió weboldalán is. Jó eséllyel fordító géppel fordították, vagy aki írta nem tudta,- meg nem is érdekelte, hogy mit beszél.
Ennek következményeként ezzel a szerencsétlen megfogalmazással pont annyi embert vezetnek félre, ahányan elolvassák.
Az egész megfogalmazás nyelvtanilag helytelen,- magyartalan és tartalmilag félrevezető (!), ennek ellenére én szándékosan először a hibás eredeti verziót másoltam ide.
(a kép nagyítható)
Az unió oldaláról
Az autó új. Az áfaszabályozás értelmében új autónak az a gépjármű minősül, amelyik legfeljebb 6000 km-t futott, VAGY amelyet kevesebb mint 6 hónappal az első nyilvántartásba vételt követően értékesítettek a tulajdonos részére.
Az autó használt, és az EU-ban vették nyilvántartásba. Az áfa szabályozás értelmében használt autónak az a gépjármű minősül, amely 6000km-nél többet futott, ÉS amelyet több mint 6 hónappal az első nyilvántartásba vételt követően értékesítettek a tulajdonos részére.
Érteni magyar? Nem? Ne aggódjon, nem az Ön hibája, igaz ez sokaknak drága tévedés lett.
(itt érheti el a közvetlenül az EU oldalán a fentieket.)
Helyesen
Helyesen az alábbiak szerint van a 6.000km. és 6 hónapos használt autó adójogi definiálása.
Új autó fogalma
Az uniós áfa szabályzás értelmében új autónak az a gépkocsi minősül, amelynek a futásteljesítménye nem érte el a 6.000km.-t, vagy az első forgalomba helyezés óta nem telt el minimum 6 hónap.
Tehát, ha a kettő kritérium közül valamelyik nem teljesült, akkor még újnak számít az autó adójogi értelemben.
Használt autó fogalma
Egy autó az európai unió területén akkor minősül használtnak, ha a futásteljesítménye meghaladja a 6.000 km.-et és ezzel egyidejűleg az első forgalomba helyezés óta legalább 6 hónap telt el.
Megjegyzés: A használt autónál már jobb volt a fogalmazás az EU oldalán, az „ÉS” kötőszóval utaltak az együttes meglét szükségességére, ahhoz, hogy, használtnak tekintsék EU adójogilag az autónkat.
Számtalan emberrel beszéltem, így tapasztalatból tudom, hogy az embereket a „VAGY„ megfogalmazás szokta megtéveszteni az új autók meghatározásánál az EU oldalán. Ezzel arra akartak utalni, hogy ha „vagy ez, vagy az” fennáll akkor új autónak számít.
Ugyanakkor a használt autók meghatározásánál az „ÉS” szót használták, amivel egyből látszik az ellentmondás.
Szerencsére többen nálunk rendelték meg az új autójukat. Ezáltal még előre sikerült ezt rendbe tenni, mely sok ügyfelünknek egy 50.000 – 150.000€-os autónál a 27%-os áfával magunk is ki tudjuk számolni, hogy mekkora összeg lett volna. Sajnos volt, akik későn lettek okosabban és ezt már nem lehetett utólag korrigálni. Ez komoly dolog.
Megjegyzés: Az első forgalomba helyezés nem összekeverendő a gyártási évvel. Az első forgalomba helyezés számít az EU területén.
Egyszerűen
Az EU-ban akkor használt egy autó, ha minimum 6.000 km.–es futásteljesítménnyel rendelkezik és ezzel egyidejűleg minimum 6 hónapos.
Erre mi azt szoktuk mondani az ABN®-nél nehogy jégre vigyék az ügyfeleket a hivatalok, hogy legyen meg 6.001km. és 6 hónap +1 nap, és akkor nem lesz gond.
Félreértések
Hogy az új és használt autók fogalmával kapcsolatos félreértéseket egyszer és mindenkorra tisztázzuk. Cikkünk írásakor mint autókereskedelemmel foglalkozó német cég és adózó, bekértük a bajorországi adóhivatal írásos állásfoglalását. Megkaptuk, és megerősítette az általunk itt közölt információk helyességét.
Példa:
5 éves bemutató autó, de csak 1.000km.-t futott = új autó
5 hónapos, de 30.000km.-et futott = új autó.
____________________________________________________________________
Tipp:
Nálunk már rendelhet kulcsrakészen Porsche Taycan Turbo S-t használtan is!
Elmúlt 6 hónapos és több, mint 6.000km.-et futott.
- 2020 Januári
- 16.500km. futott
- 761 lóerő
- 2,8s – 100km./h-ra
- Hatótáv 405km.
- Akkumulátor kapacitás: 93,4 kWh.
- Garanciális
- Pár nap alatt átadjuk Önnek
Kedvezményes ára azonnal készletről: 177.900€. csak 19%-os áfával!
____________________________________________________________________
Miért fontos ez?
Ön, mint magyar címmel rendelkező természetes személy mindegy, hogy hol vesz új autót az EU területén, minden esetben a magyar 27% áfát kell megfizetnie.
Használtnál autónál, ami futott 6.000km.-et és egyidejűleg elmúlt 6 hónapos annál viszont csak az eladási hely áfatartalma megfizetendő.
Kettős áfa
Mindenképpen el kell kerülni a kettős áfa fizetést. Új autó esetén elég a magyar áfát megfizetni, és hogy ne kelljen a német áfát feleslegesen megfizetni ehhez érdemes többen kört a segítségünket kérni az ABN®–nél.
Mi, mint német cég megvásároljuk Önnek a kiválasztott új autót, és eladjuk teljesen szabályosan Önnek. Mint magyar magánszemélynek nettó áron, azaz áfa meneten, így Önnek csak a magyar áfát kell megfizetni.
Ennek előnye, hogy nem lesz kettős áfa fizetés, és azonnali készletről vehet olyan új autót, amilyet csak szeretne.
Ha ennél is kedvezőbb megoldást szeretne, arra is van hivatalos megoldás!
EU külföldi – használt autó behozatal
A fent leírt új autóvásárlással szemben egy használt autó ahogy láthatjuk egész más kategóriába esik az egész európai Unión belül ahogy, mely sok potenciált rejteget a külföldi autóvásárlók számára.
Az új és használt autók definiálása, illetve a gépkocsik közösségen belüli export / importja, és az ahhoz tartozó áfa szabályozás az unióban olyan kivételes dolog, amiben egység van az EU országain belül.
Az európai unió, beleértve Magyarországot és Németországot is teljesen tisztán meghatározza ezzel a 6.000km.-es és 6 hónapos szabállyal az új és használt autó / gépjármű fogalmát.
Egyszerűen
Ha Ön olyan fentiek szerint meghatározott ”használt„ autót vásárol Németországban melynek futásteljesítménye minimum 6.000 km. és ezzel egyidejűleg minimum 6 hónapos az első forgalomba helyezés óta. Akkor Önnek csak a jelenlegi 16%-os német áfát kell megfizetni, semmilyen magyar áfát, csak úgy, mint különbözeti áfát sem.
A kérdés mindig az, hogy megéri valakinek, hogy egy újszerű fél éves autót vesz, azért cserébe, hogy a vételár 8%-a marad a zsebébe.
Ha valaki ezek ellenére új autót választ, akkor érdemes oda figyelni, hogy csak a magyar áfát fizesse meg. Ha használt autó mellett dönt, akkor meg az itt leírtak szerint figyeljen oda a 6.000km.- és 6 hónap meglétére. Így hivatalosan vehet jelenleg 19%-os német áfával privát személyként autót magának.
Milyen értékvesztése van egy autónak?
Azt, hogy az autók milyen futásteljesítménynél és korral mennyit veszítenek az árukból, és hogy mikor a legideálisabb autót vásárolni azt >> itt válaszoljuk meg.<<<
Minden egy kézben
Amennyiben németországi autóvásárlás lehetőségét mérlegeli, keresse német irodánkat, mi kulcsrakész átadjuk Önnek bármelyik kiválasztott új vagy használt autót rövid határidővel.
Ne feledje, ABN® – Az Ön németországi partnere!
Kral András ABN® – Würzburg
www.abn.hu
www. autóbehezatal – németországból .hu