Erre kérdésre a legtöbb embertől úgy hangzik a válasz, hogy akkor új egy autó, amikor szalonban van.
Ha kihoztam onnan és megtettem vele az első pár kilométert, akkor már használt autó.
Ez az eszmefuttatás teljesen jogos, de a kérdés az, hogy ez mikor érdekelte a jogalkotókat?
Az uniós áfa szabályozásának megértése lehetőséget nyújthat számunkra arra, hogy kedvezőbb áron vásároljunk autót.
Sajnos sokan, akik külföldről vesznek autót anélkül, hogy tisztában lennének az új autók adójogi vonatkozásaival, magas árat fizetnek tájékozatlanságukért.
Éppen ezért szeretnénk segíteni mindenkinek az ABN®-nél, ahol több mint 25 éves tapasztalattal rendelkezünk, és ügyfeleink bizalmának köszönhetően piacvezetők lettünk Magyarországon.
Nálunk kulcsrakészen rendelhet új vagy használt autót, legyen az akár a legkisebb vagy a legnagyobb értékű, már 20.000€-tól közvetlenül Németországból.
Zsebre megy
Az autóvásárlók számára kulcsfontosságú, hogy teljesen megértsék az új és használt autók adójogi jelentőségét, mivel ez a szabályozás hatással van azokra is, akik Magyarországon szeretnének autót vásárolni, és azokra is, akik külföldi, például németországi autóbehozatalon gondolkodnak.
Magyarországi új autóvásárlás
A legkézenfekvőbb megoldás, ha Magyarországon vásárolunk új autót. Ebben az esetben a számlán 27%-os forgalmi adó (Áfa) szerepel, ami közel az autó árának harmadát teszi ki.
Ellenben, ha egy német magánszemély vásárol egy új autót Németországban, akkor jelenleg csak 19% forgalmi adót kell fizetnie ugyanarra az autóra.
Ez a helyzet nem tűnik túl méltányosnak az európai egység szempontjából.
Új autóvásárlás – EU külföldön
Ha magyar állampolgárként az Európai Unió másik országában vásárolunk egy új kerékpárt, kis traktort vagy akár elektromos rollert, elegendő a vásárlás helyén kifizetni a helyi forgalmi adót. Jelenleg például Németországban ez az adó csupán 19%, ami azt jelenti, hogy azonnal 8% megtakarítást érhetünk el. Ugyanakkor ez a jogszabály nem alkalmazható új autók vásárlására, tekintve, hogy külön adójogi kategóriába esnek.
Fontos!
Minden olyan új gépjármű, amelyet egy 7,2kW.-nál nagyobb teljesítményű és 48 köbcentinél nagyobb motor hajt, azoknál a célország áfa kulcsa a mérvadó, és azt ott is kell megfizetni.
De azt még mindig nem definiáltuk, hogy mi az „új autó” pontosan, mindjárt megtanulhatjuk a bűvös 6.000km. és 6 hónap fogalmát.
Ebből láthatjuk, hogy magán vásárlóként (természetes személy) egy új autó beszerzése más uniós országokból teljesen más áfa törvények alá esik, mint valami egyéb termék beszerzése.
(A német vámhivatal oldalán ezek az információk.)
Új autó Németországból?
Ha magyar magánszemélyként az olcsóbb németországi 19%-os forgalmi adóval szeretne új autót vásárolni Németországban, akkor ez lehetséges, és sokan már így tettek. Azonban fontos tudnia, hogy ez az öröm rövid ideig tart.
Amikor az autót Magyarországon regisztrálja, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az autóra kiszabja a 27%-os magyar áfát, még akkor is, ha már kifizette az aktuális 19%-os német áfát. Ennek eredményeként az autóra vonatkozó általános forgalmi adókulcs 46% lesz.
Azaz, a németországi 19%-os áfa helyett sok esetben a magyarországi vásárló 46%-os áfát fizet az autójáért.
Ráadásul a honosítási eljárás megszakítására a kiszabott adó után nincs lehetőség, így nem működik az a kézenfekvő megoldás, hogy „Köszönöm ezt nem kérem, visszaviszem az autót.”
Fontos megérteni, hogy az új és használt autó fogalma igen félrevezető lehet. Ha azonban a szabályokat helyesen értelmezzük és alkalmazzuk, akkor nem csak okosabbak, de gazdagabbak is lehetünk.
Konkrét példa
Egy német hölgy példája rávilágít arra, hogy milyen helyzetekkel lehet szembesülni autóvásárlás során az EU-n belül. Ő egy vadonatúj lakóautót vásárolt bruttó 60.000€-ért Németországban, és az autó árában benne volt az akkor érvényes 19%-os német áfa.
Miután Magyarországra költöztek és regisztrálták az autót, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kiszabta az 27%-os magyar áfát az új lakóautóra. Mivel a hölgy német természetes személy volt, nem volt jogosult visszaigényelni a már kifizetett német áfát. Ez természetesen nem volt könnyű számára, mivel a magyar adóhatóság teljesen a megfelelő EU import adószabályoknak megfelelően járt el.
Ez azt jelentette, hogy a 60.000€-os lakóautó végül 76.200€-ba került számára, és ez rámutat arra, hogy a jogszabályok ismerete kulcsfontosságú lehet az ilyen helyzetekben, mivel a törvény nem tesz kivételt a tudatlanság alól.
Visszaigénylem a német áfát
Igazán vonzó lehetőségnek hangzik elsőre, de van egy jelentős korlátozása: sem magyar, sem német magánszemélyként nincs lehetőség a német áfa visszaigénylésére Németországban. Ráadásul Magyarországról sem lehetséges a német áfa visszaigénylése.
Megveszem az autót áfa mentesen
Ez már jó irányba halad, és ami még ennél is jobb, hogy teljesen törvényes.
Az Európai Unióban észben tartották, hogy elkerüljék a kettős áfa fizetést, vagyis azt, hogy az új autókra kétszer kelljen fizetni a forgalmi adót.
A szabályozás világosan kijelenti, hogy az EU polgárai / természetes személyek jogosultak egy másik tagállamban áfa mentes új autót vásárolni, bár az autónak van áfa tartalma.
Eznek van egyetlen hátulütője: nincs olyan német autókereskedő vagy autószalon, amely vállalná az áfa mentes új autó értékesítését egy külföldi EU-s magánszemély részére. Ennek oka, hogy sajnos félelem van az áfa csalásoktól. Ezért lehet, hogy az adóhatóságok az eladót tartják felelősnek a forgalmi adó befizetéséért, hogy ne maradjon ki az adóbevétel.
Azonban nincs ok az elkeseredésre, mert van megoldás!
Használt vs. új autó
Most eljutottunk oda, hogy pontosan megértsük, mi is számít valójában új és mi használt autónak, mivel nem minden esetben egyezik meg azzal, amit a cikk elején említettünk, a szalon autóval.
Létezik egy ún. 6.000 km-es és 6 hónapos szabály, de anélkül, hogy elmerülnénk a nyelvi finomságokban, ez a meghatározás fent szerepel az Európai Unió weboldalán is. (lásd lent)
Az unió oldaláról
Az autó új. Az áfaszabályozás értelmében új autónak az a gépjármű minősül, amelyik legfeljebb 6000 km-t futott, VAGY amelyet kevesebb mint 6 hónappal az első nyilvántartásba vételt követően értékesítettek a tulajdonos részére.
Az autó használt, és az EU-ban vették nyilvántartásba. Az áfa szabályozás értelmében használt autónak az a gépjármű minősül, amely 6000km-nél többet futott, ÉS amelyet több mint 6 hónappal az első nyilvántartásba vételt követően értékesítettek a tulajdonos részére.
Érteni magyar? Nem? Ne aggódjon, nem az Ön hibája, igaz ez sokaknak drága tévedés lett.
(itt érheti el a közvetlenül az EU oldalán a fentieket.)
Új autó fogalma
Az uniós áfa szabályzás értelmében új autónak az a gépkocsi minősül, amelynek a futásteljesítménye nem érte el a 6.000km.-t, vagy az első forgalomba helyezés óta nem telt el minimum 6 hónap.
Tehát, ha a kettő kritérium közül valamelyik nem teljesült, akkor még újnak számít az autó adójogi értelemben.
Használt autó fogalma
Egy autó az európai unió területén akkor minősül használtnak, ha a futásteljesítménye meghaladja a 6.000 km.-et és ezzel egyidejűleg az első forgalomba helyezés óta legalább 6 hónap telt el.
Számtalan emberrel beszéltem, így tapasztalatból tudom, hogy az embereket a „VAGY„ megfogalmazás szokta megtéveszteni az új autók meghatározásánál az EU oldalán. Ezzel arra akartak utalni, hogy ha „vagy ez, vagy az” fennáll akkor új autónak számít.
Ugyanakkor a használt autók meghatározásánál az „ÉS” szót használták, amivel egyből látszik az ellentmondás.
Szerencsére többen nálunk rendelték meg az új autójukat. Ezáltal még előre sikerült ezt rendbe tenni, mely sok ügyfelünknek egy 50.000 – 150.000€-os autónál a 27%-os áfával magunk is ki tudjuk számolni, hogy mekkora összeg lett volna. Sajnos volt, akik későn lettek okosabban és ezt már nem lehetett utólag korrigálni. Ez komoly dolog.
Megjegyzés: Az első forgalomba helyezés nem összekeverendő a gyártási évvel. Az első forgalomba helyezés számít az EU területén.
Egyszerűen
Az EU-ban akkor használt egy autó, ha minimum 6.000 km.–es futásteljesítménnyel rendelkezik és ezzel egyidejűleg minimum 6 hónapos.
Erre mi azt szoktuk mondani az ABN®-nél nehogy jégre vigyék az ügyfeleket a hivatalok, hogy legyen meg 6.001km. és 6 hónap +1 nap, és akkor nem lesz gond.
Félreértések
Hogy az új és használt autók fogalmával kapcsolatos félreértéseket egyszer és mindenkorra tisztázzuk. Cikkünk írásakor mint autókereskedelemmel foglalkozó német cég és adózó, bekértük a bajorországi adóhivatal írásos állásfoglalását. Megkaptuk, és megerősítette az általunk itt közölt információk helyességét.
Példa:
5 éves bemutató autó, de csak 1.000km.-t futott = új autó
5 hónapos, de 30.000km.-et futott = új autó.
____________________________________________________________________
Kettős áfa
Mindenképpen el kell kerülni a kettős áfa fizetést. Új autó esetén elég a magyar áfát megfizetni, és hogy ne kelljen a német áfát feleslegesen megfizetni ehhez érdemes többen kört a segítségünket kérni az ABN®–nél.
Mi, mint német cég megvásároljuk Önnek a kiválasztott új autót, és eladjuk teljesen szabályosan Önnek. Mint magyar magánszemélynek nettó áron, azaz áfa meneten, így Önnek csak a magyar áfát kell megfizetni.
Ennek előnye, hogy nem lesz kettős áfa fizetés, és azonnali készletről vehet olyan új autót, amilyet csak szeretne.
Ha ennél is kedvezőbb megoldást szeretne, arra is van hivatalos megoldás!
EU külföldi – használt autó behozatal
A fent leírt új autóvásárlással szemben egy használt autó ahogy láthatjuk egész más kategóriába esik az egész európai Unión belül ahogy, mely sok potenciált rejteget a külföldi autóvásárlók számára.
Az új és használt autók meghatározása, valamint a gépjárművek közösségi exportja és importja, és az ehhez kapcsolódó áfa szabályozása olyan rendkívüli dolog az EU-ban, ahol egységes szabályok vannak érvényben az összes tagállam számára.
Az Európai Unió, ideértve Magyarországot és Németországot is, teljesen egyértelműen meghatározza ezzel a 6.000 km-es és 6 hónapos szabállyal az új és használt autók vagy gépjárművek fogalmát.
Egyszerűen
Ha Ön olyan fentiek szerint meghatározott ”használt„ autót vásárol Németországban melynek futásteljesítménye minimum 6.000 km. és ezzel egyidejűleg minimum 6 hónapos az első forgalomba helyezés óta. Akkor Önnek csak a jelenlegi 19%-os német áfát kell megfizetni, semmilyen magyar áfát, csak úgy, mint különbözeti áfát sem.
A kérdés mindig az, hogy megéri valakinek, hogy egy újszerű fél éves autót vesz, azért cserébe, hogy a vételár 8%-a marad a zsebébe.
Ha valaki ezek ellenére új autót választ, akkor érdemes oda figyelni, hogy csak a magyar áfát fizesse meg. Ha használt autó mellett dönt, akkor meg az itt leírtak szerint figyeljen oda a 6.000km.- és 6 hónap meglétére. Így hivatalosan vehet jelenleg 19%-os német áfával privát személyként autót magának.
Milyen értékvesztése van egy autónak?
Azt, hogy az autók milyen futásteljesítménynél és korral mennyit veszítenek az árukból, és hogy mikor a legideálisabb autót vásárolni azt >> itt válaszoljuk meg.<<<
Minden egy kézben
Amennyiben németországi autóvásárlás lehetőségét mérlegeli, keresse német irodánkat, mi kulcsrakész átadjuk Önnek bármelyik kiválasztott új vagy használt autót rövid határidővel.
Ne feledje, ABN® – Az Ön németországi partnere!