Ha valaki új autót szeretne vásárolni, akkor a legegyszerűbb, ha besétál a legközelebbi magyarországi márkaképviseletbe és ott megveszi. Egyszerű, nem?!
De mi van akkor, ha nincs olyan márkaképviselet Magyarországon? Például ALPINA, Corvette, Bugatti, McLaren, amelyeket nálunk is rendszeresen rendelnek az ügyfeleink. Ezenkívül gyakran előfordul, hogy Magyarországon nincs készleten a kívánt autó, de Németországban több színben is elérhető.
Látott már ennyi Ford Mustangot egy helyen? – Nézze meg ezt a rövid videónkat.
Leggyakrabban a fent felsorolt esetekben szokott felmerülni a külföldi új autó vásárlás lehetősége, akár magánszemélyként vagy cégeknek is. Lássuk akkor a részletek.
Új autó behozatal külföldről
Az új gépjárművek adójogi szempontból különleges kategóriába tartoznak, míg egy új síléc vagy kerékpár vásárlása Németországból nem igényel külön teendőket. Egy új autó importja viszont fontos tudnivalókkal igényel, amelyeket ez a cikkünk részletez. Ez annál is inkább lényeges, mert ezek az ismeretek milliós tévedésekből óvhatják meg a tájékozatlan autóvásárlókat.
Mindennek előtt lényeges megemlíteni, hogy ez a cikkünk és a lenti videónk az új autó importtól szól.
A használt autókról egy másik videóban beszéltem.
Első lépésként vizsgáljuk meg egy másik EU-s tagállamból, például Németországból történő új autó behozatallal kapcsolatos tudnivalókat.
Sokan úgy tartják, hogy addig új egy autó, míg el nem hagyta az autószalont. Azonban ez a kérdést Brüsszelben máshogy látják, az európai unió gépkocsikra vonatkozó Áfa szabályzása más kritériumokat határozott meg.

Minimum 6.000 km. és 6 hónap
Nagyon egyszerű a dolog, ha egy autó kevesebbet tudott mint 6.000 kilométer, vagy az első forgalomba helyezés óta még nem múlt el 6 hónapos, akkor adójogi értelemben újak számít.
Csak akkor lesz használt egy autó adójogi értelemben, ha az első forgalomba helyezés óta elmúlt
6 hónapos és ezzel egyidejűleg minimum 6.000 km.-et futott. Tehát nem vagy – vagy, hanem mindkét kritériumot teljesítenie kell, ezt sokan félre értik. Mindjárt látjuk, hogy miért fontos.
Tudom az ügyfelektől; érdeklődőktől, hogy sokak számára zavaros ez a fogalomkör, ezért pár gyakorlati példán is átvezetem, különös figyelemmel a buktatókra.
Példa:
Ha Magyarországon vesz egy új autót a szalonban, akkor attól függetlenül, hogy magánszemélyként vagy cégként veszi, egy Áfás számlát fog kapni az autóról. Ennek a számlának, illetve feltüntetett végösszegnek 27%-os Áfa tartalma lesz. Tiszta sor.
Ha Németországban egy német vesz egy ugyan ilyen autót, akkor ő is kap egy áfás számlát az autóról, de azon csak 19% Áfa lesz. Mivel Németországba jelenleg ennyi az általános forgalmi adó (Áfa) vagy németül Mehrwertsteuer, röviden MwSt.
Most rakjunk egy csavart a dologba. Mi van akkor, ha Ön magyar vásárlóként, német lakcím nélkül besétál egy német Mercedes szalonba? Ekkor Ön egy másik EU-s tagállamból érkező export ügyfél lesz.
Ebben az esetben az autószalonnak az új gépkocsit nettó áron kell kiszámláznia az Ön részére,
(Áfa mentesen) még, ha magánvásárló akkor is. Majd miután hazaért az autóval és honosítja, akkor kell befizetnie a nettó vételár után kiszabott +27% magyar Áfát. Ergo olyan, mintha otthon venne új autót.
(Ha közösségi adószámmal történő céges vásárlás, akkor is nettó áron kell hogy számlázzák az autót.)
Nézzünk pár további fontos példát
Ha az autó már futott10.000 km.-et, de még csak 3 hónapos, akkor is új. – Illetve, ha3 éves, de csak 3.000 km.-et futott akkor is szintén új autónak számít adójogi értelemben. Ezért nettó áron kell, hogy kiszámlázzák Önnek. (Mivel a 2 kettő kritérium közül 6.000 km. + 6 hónap, az egyik követelményt nem teljesítette az autó, hétköznapi nyelven szólva: hogy használt autóvá válhasson.)
Most jön a kivétel!
Mi van akkor, ha Németországban egy német magánszemély újonnan vásárolt egy autót. Majd 6 hónapon belül vagy kevesebb mint 6.000 km. futással visszavitte a szalonba, hogy nem tetszik neki, és venne egy másikat?Ezáltal szakzsargonnal élve „kiesett belőle a visszaigényelhető Áfa”, mivel az eladó magán tulajdonos nem Áfa alany.
Emiatt a kereskedés ezt a 10.000 km futott, de csak 3 hónapos autót annak ellenére bruttó fogja kiszámlázni hogy új. (egy összeg, nem lesz külön Áfa bontás)
A gond ezzel, hogy a magyar adóhivatal (NAV) csak azt fogja nézni, hogy adójogi értelemben új az autó, mert nem múlt el 6 hónapos. Ezért kiszabja a 27%-os Áfát. Így lesz drága az olcsó autó.
Ekkor volt azt a pont amikor Brüsszelben ránéztek az órájukra, és azt mondták: „Óóóó, 16 óra van”, lerakták a tollat, lecsapták a laptopot és haza mentek.
Javaslat
Ezért mindenkit eltanácsolok attól, hogy akár cégként,- vagy magánszemélyként olyan 6 hónapnál fiatalabb vagy 6.000 km.-nél kevesebbet futott autót vegyen Németországban, vagy más EU-s országban, amelynek nincs visszaigényelhető Áfa tartalma, és nem nettó számlát kap róla.
Számos ilyen autót is küldenek az érdeklődök, például: privát autóhirdetés 4.900 km.-es autó.
Ez is új autó, ezért magyar Áfát kell fizetni rá. Ezt is bemutatom részletesen az alábbi videóban.
Másik fontos példa
Tovább haladva, mi van akkor, ha az adott autó már 5 éves, de még csak 5.000 km.-et futott? Nos, akkor is újnak számít. Ezért magyar áfát kell fizetni rá.
Természetesen mindenki vehet új autót Németországban, nálunk is sok exclusive autót rendelnek. Viszont oda kell figyelni, hogy ne legyen kettős Áfa fizetés, hanem csak Magyarországon kell megfizetni az Áfát.
Itt fontos megemlíteni, hogy sokszor nem értékesítenek autókat külföldre, erről részletesebben ebben a videónkban beszéltem. Ha ilyen dologgal találkozik örömmel segítünk az ABN®-nél a teljes lebonyolításban, és az autó magyarországi kulcsrakész átadásában. Az összes szolgáltatásunk ide kattintva elérhető.
Még egy lényeges dolog ezzel kapcsolatban. Biztos észrevette, hogy többször elhangzott, hogy „az első forgalomba helyezéstől számított” minimum 6 hónaposnak kell lennie. (meg természetesen mellé a min. 6000 km.-es futás)
A gond ezzel, hogy számos olyan autó van, akár 30 éve is, ami még soha sehol nem volt forgalomba helyezve. Tehát nem a gyártásától számított 6 hónap számít. Gondoljon csak bele, egy szalonban áll egy bemutató autó, akár dekorációként már vagy 2 éve, vagy esetleg már kifutott modell. Ön meg szeretné vásárolni, és akkor jön, hogy még forgalomba se volt helyezve, azaz nem kezdett el „ketyegni” a 6 hónap.
Tehát arról is mindig győződjön meg, hogy legyenek olyan okmányai az autónak, amin világosan látszik, hogy egyszer már valahol forgalomba lett helyezve.
A használt autós videóban beszéltem erről, de gyorsan elmondom, hogy nem az számít, hogy a honosításnál mennyi kilométer lesz az autóban, és, hogy hány hónapos. Hanem az, hogy a tulajdonszerzés időpontjában mennyi idős volt ,- és mennyi volt a futásteljesítménye a gépkocsinak.
Van még egy lényeges dolog:
Sajnos ezzel a dologgal is sokszor találkozunk, ezért inkább leírom: Mi van akkor, ha tájékozatlanság miatt kifizeti egy német autónak a bruttó áfás árát egy új autóért? Majd ezek után otthon is kérni a NAV, hogy fizesse be a 27% magyar Áfát is.
Röviden, annyi, hogy jelezni kell az autószalonnak a téves számlázást. Ők elektronikusan a korrekciót kérnek a német adóhivataltól a DATEV rendszeren keresztül. Önnek meg visszajár a 19% német Áfa. Gyakorlatban ez sajnos nem szokott ennyire egyszerű lenni, a legjobb, ha már a vásárlás előtt megkeres minket, így elé lehet menni az ilyen nemkívánatos dolgoknak.
Ha biztosra szeretne menni
Ha új vagy prémium használt autót szeretne, esetleg különleges igényei vannak, mi örömmel segítünk. Nálunk ABN®-nél az autóbehozatal Németországból játszi könnyedséggel megrendelhető. Ehhez nem kell mást tenni, mint az autókereső menünkben autót választani és elküldeni a linket. Németországi irodákon keresztül biztos lehet benne, hogy megfelelő szakmai felkészültséggel várjuk a megrendelőket, csak úgy mint az elmúlt több évtizedben.
Kövessen minket YouTube-on rendszeres újdonságokért.
Kral András – ABN® Würzburg

(Disclaimer: Az itt leírt és elhangzott információk nem minősülnek adótanácsnak, mindenki kérje az adótanácsadója, könyvelője és az illetékes adóhivatal állásfoglalását.)