Az új 5-ös sorozat tovább hízott amely szemmel is látható, melyekből elsőre a négyhengeresek és az elektromos variánsok kerülnek a piacra.
Vannak átlagos autós premierek, aztán vannak igazán fontos autó bemutatók. Egy új BMW 5-ös sorozat premierje nyilvánvalóan a második kategóriába tartozik. Miután az első 5-ös sorozat (E12) 1972 nyarán legördült a futószalagról, a mai napig több mint tízmillió követte. Jelenleg ez a szegmens legsikeresebb autója, és az összes BMW között a harmadik. Magyarán: ha jön egy új 5-ös sorozat, akkor annak nagyon kell örülni.
Néhány héttel ezelőtt a Mercedes bebizonyította, hogy az első értékelések milyen jól szerepelt az új E-osztályával. A legtöbben nagyon sikeresnek értékelték. Most a Stuttgart és München közötti csata a stresszes, nyakkendőt viselők és a sikeres szabadúszók kedvéért bekerül a következő körbe. Az 5-ös sorozat nyolcadik generációja pedig nem szűkölködik az újításokban.
Az új G60 Európában egyelőre csak négyhengeres belsőégésű motorral, két plug-in hibriddel és két elektromos változattal lesz elérhető. A 7-es sorozathoz hasonlóan mind a négy hajtásváltozat (benzin, dízel, PHEV, elektromos i5) egy közös platformba került. Ráadásul az új 5-ös sorozat az első olyan autó, ahol az autópályán akár 130 km/órás sebességig is tartósan leveheti a kezét a kormányról.
Tervezés / Méretek
Az új 5-ös mérete 5,06 méter. Nem a kínai hosszú változat, hanem a standard modell. A szélessége körülbelül 32 mm lett nagyobb 1,90 méter. Magasságban 36 mm.-rel nőt, 1,52 méterre. A tengelytáv 20 mm-rel 2.995 mm.-re nőtt. Ezzel az új 5-ös sorozat 14 centiméterrel hosszabb, mint az E-osztály, tengelytávja pedig 7 centiméterrel hosszabb.
A BMW „tovább javított üléskényelemről” beszél, különösen hátul, bár az 5-ös sorozat sosem volt a legnagyobb űrcsoda. A csomagtartó térfogata benzinmotoroknál és konnektoros hibrideknél 520 liter, a két tisztán elektromos i5 490 literes. Az előd maximum 530 litert nyelt le.
A különböző változatok súlyai nagymértékben függenek hajtástól. Példaként az 1.725 kilós súlyával (sofőr nélkül) egy 520i valójában teljesen elfogadható. Az i5 M60 2.305 kilójával közel 600 (!) kilóval nehezebb. A G60 légellenállási együtthatója 0,23-ra javul.
Valahogy egyre nehezebb elfogulatlanul értékelni egy új BMW dizájnját. Persze ez nem olyan sokkoló, mint a jelenlegi 7-es sorozat, de néhányan valószínűleg egyetértenek velünk, ha azt mondjuk: Voltak elegánsabb 5-ös modellek is. Különösen az eleje emlékeztet a koreai márkákra.
A LED-es fényszórók alapfelszereltség. Opcionálisan mátrix távolsági fénnyel rendelkező adaptív LED-lámpák is rendelkezésre állnak. A 18 colos kerekek alapból járnak (az i5 esetében: 19 colos) de egészen 21 hüvelykig lehetséges a választás. Az M Sport csomag és az M Sport csomag Pro természetesen felár ellenében kapható. Ha akarod, megvilágított veséd is lehet.
Az elektromos i5 eDrive40-ről és i5 M60-ról egyébként egyelőre csak hivatalos képek vannak. Azonban nem kell jelentős különbségekre számítania a többi modellnél sem.
BMW behozatal Németországból
Autóbehozatal Németországból – Rendkívüli lehetőség autóvásárlásra! Fedezze fel egyedülálló ajánlatainkat az autókereső menünkben, ahol nemcsak új autókat rendelhet meg nálunk rendkívül kedvező áron, hanem széles választékban kínálunk használt elektromos BMW modelleket is azonnali készletről. Keresse közvetlenül német irodánkat magyar nyelven a kapcsolat menüben, és szakértő csapatunk örömmel áll rendelkezésére a legjobb autóválasztás érdekében.
Az új 5-ös 197 lóerőtől egészen 601 lóerőig
A tisztán elektromos modelleknek fontos szerepet kell játszaniuk az új 5-ös sorozatban – nem csoda. Már az i5 eDrive40 és az i5 M60 volánja mögött is helyet foglalhattunk.
Az eDrive40 elektromos motorral, hátsókerék-hajtással és 340 LE-vel érkezik. Az M60 két elektromos motorral és négykerék-hajtással van szerelve 601 Le teljesítménnyel. Ez az 5-ös sorozat csúcsmodelljének első elektromos változata.
Az i5 akkumulátor hasznosítható energiatartalma 81,2 kWh. A jármű padlózatának elrendezésének köszönhetően az utasok nem veszíthetnek helyet. (valószínű hogy a magas padlószint miatt a hátul utazók combtámasza megoldatlan probléma marad, mint az összes EV-ben). A „Max Range” névre keresztelt új vezetési mód a teljesítményfojtásnak és a kényelmi funkciók csökkentésének köszönhetően akár 25 százalékkal növeli a hatótávot – például akkor, ha egy megcélzott töltőállomásnak nincs kedve ismét.
Az i5 töltés akár 11 kW-os váltóárammal is alapfelszereltség, opcionálisan akár 22 kW-ig. Egyenáramú töltés esetén akár 205 kW-os teljesítménnyel is felülmúlják a 7-es sorozatot. Így 10 perc alatt 156 kilométeren keresztül kell levet pumpálnia az autóba. 30 percet vesz igénybe a 10-ről 80 százalékos töltöttségi szint elérése.
A tiszta belsőégésű motorokat egyenlőre meghagyták az európai vásárlóknak. Az 520i-t 208 LE-vel kapjuk (190 LE plusz 18 LE a 48 voltos Mild Hibrid), az 520d-t pedig 197 LE-vel (plusz 11 LE az RSG-től).
És a plug-in hibridek? Nem kell aggódni. 2024 tavaszán a 299 lóerős rendszerteljesítményű 530e, és a portfólió egyetlen hathengerese,- az 550e xDrive következik. Meghajtása 489 lóerős rendszerteljesítményt biztosít. Az akkumulátor hasznos kapacitása mindkettőben 19,4 kWh, és 7,4 kW-ig tölthető.
A nyolchengeres konnektoros hibriddel szerelt M5 szintén 2024-ben kerül piacra, és körülbelül 650 lóerős teljesítményt nyújt. Egy még brutálisabb, körülbelül 750 LE-s opciót is hozzá lehet adni.
2024 tavaszán megjelenik az 5-ös Touring is, amely közvetlenül i5 Touring néven is elérhető lesz. Az Európában nem kapható hajtásláncok közé tartozik a 258 lóerős négyhengeres 530i és a 381 lóerős hathengeres 540i xDrive.
Itt áttekinthetően sorba foglaltuk az összes európai modellt:
- 520i – 208 le. / 330Nm. – 0-100km/h 7,5 sec. – fogyasztás: 5,7 – 6,4 L.
- 520d – 197 le. / 400 Nm. – 0-100km/h 7,3 sec. – fogyasztás: 5,1 – 5,6 L.
- 530e – 299 le. / 450 Nm. 0-100km/h 6,4 sec. – fogyasztás: 0,8 L.
- i5 eDrive 40 – 340 le. / 430 Nm. 0-100km/h 6,0 sec. – fogyasztás: 18 kWh.
- i5 eDrive 40 – 601 le. / 820 Nm. 0-100km/h 3,8 sec. – fogyasztás: 20 kWh.
Tudjon meg itt mindent az új BMW i5-ről és rendelje meg nálunk az ABN-nél.
Karosszéria / vezetési dinamika
Nagyjából elmondható, hogy az új 5-ös sorozat a 7-es sorozat kissé zsugorított platformját használja, ami szintén meglehetősen új. A sorozat vezetői tanúsítják, hogy közel van a kényelmi szintjéhez, de vezethetőség tekintetében inkább a 3-as hoz hasonlít.
A karosszéria merevebb, a kormányzás közvetlenebb, a lengéscsillapítók jobbak – tudjuk mit várhatunk a BMW-től.
Azok, akik szeretik a választást, imádni fogják az új 5-ös sorozat felfüggesztési lehetőségeit. Négy különböző van. Egy szabványos acélváz, egy merevebb, alacsonyabb szabványú M sportváz, egy adaptív acélváz hátsókerék-kormányzással (az i5 eDrive40-ben alapfelszereltség), és a végső teljesítményarányként egy adaptív M sportfutómű hátsó kerék kormányzással és aktív. Ez utóbbi az i5 M60 alapfelszereltsége, és az 550e-ben is használni kell.
A kipörgés és a vezérlés szempontjából a hangsúly a kerékcsúszás-korlátozáson van a kikaparás közelében. Szintén újdonság az alapkivitelű sportkormányzás változó kormányáttétellel.
Segédrendszerek / autonóm vezetés
A csúcspont itt kétségtelenül az új autópálya-asszisztens. Akár 130 km/órás sebességnél ameddig csak akarja, leveheti a kezét a kormányról. Egyébként továbbra is minden 2-es szintű autonómiának számít, hiszen a műszer kijelzőjén egy kamera figyeli a vezető szemét. Tehát: a kezét leveheti a kormányról, a szemét azonban nem veheti le az útról.
Az új 5er legmenőbb tulajdonsága minden bizonnyal a hozzá tartozó sávváltási asszisztens vizuális megerősítéssel. A dolog valójában világelső. A jármű sávváltást kínál, ilyenkor a sávváltási asszisztens automatikusan átveszi a szükséges kormánymozgásokat, amennyiben a forgalmi helyzet megengedi. Az első teszteken zseniálisan működött.
Ráadásul az 5-ös sorozat már önmagában is elég jól tud parkolni. Felár ellenében, akár automatizált parkolási és manőverezési lehetőségeket kínál az új 5-ös, ezen felül a járművön kívül okostelefonnal vezérelhető.
Belső tér
Először is a legfontosabb: Az 5-ös belső tér immár teljesen vegán. Halleluja, most végre újra nyugodtan aludhatunk. Az ülések felülete, a műszerfal és az ajtólapok, valamint a lapított kormánykerék bőrszerű anyagból készült, a neve vegánosan hangzó „Veganza”. Ha valódi bőrt szeretne, akkor az egyedi Merinó bőrkárpitot kell kipipálnia, amely több kéttónusú változatban is elérhető.
Vizuálisan az 5-ös pilótafülke kicsit hasonlít a 7-eshez. Különösen akkor, ha az opcionális „Interakciós opciót” választja. Ez egy elegáns, ragyogó sáv, kristályos felületi szerkezettel és érintésérzékeny vezérlőpanellel. A teljes műszerfalon az ajtókig terjed.
Összességében ismét kevesebb a gomb és a kezelőszerv, mint az elődben, de szerencsére megőriztük a forgó nyomógombos iDrive működését. A hang- és gesztusvezérlés is a játék része.
Természetesen most már az 5-ös sorozatban is láthatjuk az ívelt kijelzőt 12,3 hüvelykes műszerképernyővel és 14,9 hüvelykes infotainment képernyővel, felszereltségtől függően kiterjesztett valóság funkcióval. Természetesen a head-up kijelző sem hiányozhat.
Az új „Operating System 8.5” tartalmazza a gyors hozzáférést biztosító „QuickSelect”-et, amely a funkciók egyszerű kiválasztását hivatott biztosítani anélkül, hogy almenübe váltana. Ezenkívül a rendszernek gyorsabb frissítési ciklusokat kell kínálnia a funkciókhoz, és jobb tájékoztatást kell nyújtania a töltési pontokról. Videókat is streamelhet a központi kijelzőn, és most először mutatkozhat be az AirConsole platformmal az autós játékokhoz. (itt fent a gépgalériában ezt is megnézheti)
Piaci bevezetés / árak
A végére hagytuk a matekot. Az új BMW 5-ös sorozat szállítása 2023 októberében kezdődik. Ez a kezdetektől fogva magában foglalja a két elektromos i5-ös változatot is. A plug-in hibridek 2024 tavaszán következnek. Az 520i ára 57.550 eurótól kezdődik. Tisztán elektromosan az i5 eDrive40 ára 70.200 eurótól kezdődik.
Amennyiben más elektromos vagy hagyományos BMW modellt szeretne, érdemes megnézni az autókereső menünket, mert napi szinten frissül a kínálat. Számos új és régebbi modellt pár napos szállítással tudunk biztosítani kedves megrendelőinknek.
Ne feledje, ABN az Ön németországi partnere.
Kral András – ABN Würzburg