Van TÜV, nincs TÜV, ez a kérdés. Sok mítosz van a németországi autóbehozatal és a műszaki vizsga kapcsán, ezeket fogjuk most együtt megvizsgálni.
Mi több feltöltöttünk három nagy felbontású német műszaki vizsgalapot. Hogy ne csak elméletben beszéljünk róla, hanem lássuk is a TÜV, DEKRA, KÜS által kiállított műszaki vizsgalapokat. Teljesen vétetlenül mindháromból van az irodánkban.
Illetve bónuszként egy, az NKH által kiállított „Műszaki Vizsgálati Bizonyítvány”-t egy Porsche gépkocsihoz.
Ezen felül megtudhatjuk, hogy az autóbehozatal Németországból igényel-e műszaki vizsgát.
Mit érdemes tudni a műszaki vizsgáról a német export rendszámmal kapcsolatban. Azon felül, hogy mi a Nemzeti Közlekedés Felügyelet álláspontja a német műszaki vizsgával kapcsolatban.
Végezetül a német műszaki vizsga és TÜV aktuális árait is áttekintjük.
Mi az a TÜV?
Ez a hárombetűs mozaik szó valójában nem a német műszaki vizsga, hanem egy szervezet neve.
Így hívják őket „Technischer Überwachungsverein”, azaz csúnyán fordítva, „technikai megfigyelő egyesület”. Angolos olvasóink kedvéért a TÜV jelentése „Technical Inspection Association”.
A TÜV Magyarországon is jelen van, és abszolút nem csak az autók műszaki vizsgáztatása a tevékenységköre, hanem többek közt felvonókat (lifteket) hajókat is ellenőriznek, minősítenek.
Egyszerűen azért olvadt egybe a nevük Németországban a műszaki vizsgával, mert az egyik legnagyobb szereplő a műszaki vizsgáztatásban, és könnyen kimondható a nevük, csak TÜV.
Műszaki vizsga Németországban
A fentiekből eredően a német műszaki vizsga nem TÜV, hanem hivatalosan „Hauptuntersuchung” azaz „főátvizsgálás” tükörfordításban, köznevén egyszerűen, HU. Erről részletesebben itt írtunk.
Ebből következik, hogy a TÜV-nek nincsen monopoljoga Németországban, más szervezetek is vizsgáztathatnak gépkocsikat, mint a legnagyobbak a DEKRA; KÜS.
Lényeges megemlíteni, hogy a magyar NKH-val szemben Németországban bármelyik fent említett szervezett honosíthat import autót is. Jobban mondva, a Nemzeti Közlekedés Felügyelet által elvégzett hatósági szemlét és un. KPM vizsgát is. Ezen felül a Magyarországon ismert „AF-es alvázszám” (Autó Felügyelet) által utólagosan beütött alvázszámot is adhat a TÜV a gépkocsinak.
Természetesen az import, például amerikai vagy magyar autók okmánykiadása már a német kormányablaknál történik. A TÜV csak az NKH szerepét látja el, a vám; adó és egyéb közterhek kiszabása nem feladatköre.
Meddig autózhatunk TÜV nélkül?
Műszaki vizsga nélkül egy percet sem lehet autózni Németországban, nincs türelmi idő sem. Ugyanakkor TÜV nélkül autózni nem bűncselekmény, hanem szabálysértés.
(míg el nem ütünk ittasan valakit).
Ha TÜV nélkül autózunk, akkor pénzbírságot kaphatunk 15 – 80€, illetve pontot is adnak a hatóságok.
Egy hónapon belül eltekintőek a hatóságok, azonban fontos, hogy az autó műszakilag rendben legyen.
Ha a rendőrség munkatársai veszélyesnek ítélik meg az autót a közlekedésbiztonságra, azonnal bevonják az okmányait, elszállítják és elrendelik az műszaki ellenőrzését, a tulajdonos költségén. Részletezettebben a német büntetési katalógus oldalon.
Kaphatok német ideiglenes rendszámot TÜV nélkül?
Csak úgy, mint Magyarországon lejárt műszaki vizsgával Németországban sem lehet részt venni a forgalomban.
Ennek megfelelően a német export rendszám kiadásakor szükséges az érvényes TÜV, vagyis műszaki vizsga. Ennek hiányában a gépkocsi nem kaphat német ideiglenes rendszámot sem.
Mi több, azt már kevesen tudják, hogy nem csak a német ideiglenes rendszám kiadásakor kell, hogy érvényes műszaki vizsgája legyen az autónak. Hanem a rendszám érvényességének teljes időtartama alatt.
Gyakorlati példa:
Január 23-án vásárolunk egy használt autót Németországban. A gépkocsi Január végéig (01.31.-ig) rendelkezik érvényes TÜV-el, azaz műszakival.
Az okmányirodában ki szeretnénk váltani egy 15 napos piros szélű német ideiglenes rendszámot.
Az igénylés időpontjában van érvényes műszaki vizsgája az autónak, viszont Január 23 +15 napon, azaz Február 6.-án már nem lesz.
Eredmény, a hivatal nem ad ki ideiglenes rendszámot, annak ellenére, hogy a kötelező biztosítást kifizettük.
Mindig legyen legalább egy hónap vizsgája a gépkocsinak, amit megvenni kívánunk lábon történő autóbehozatal esetén.
Tipp
Ha nem szeretne feleslegesen időt tölteni az németországi autóbehozatal nehézségeivel, akkor nálunk az ABN®-nél kényelmesen állapotfelméréssel, szállítással, magyarországi fogalomba helyezéssel is megrendelheti a kiválasztott autót.
Új és használt német prémium gépkocsik pár napos szállítással már 20.000€-os értéktől.
Itt tekintheti meg szolgáltatásainkat.
Keresse munkaidőben német vagy magyar irodánkat, örömmel segítünk! Kapcsolat.
Vegyünk autót Németországban TÜV nélkül?
Az, hogy egy autónak nincs érvényes műszakija Németországban nem ok az aggodalomra. Rengeteg autószalon, többek között mi is tarunk olyan 1-3 éves autókat, amiknek lejárt a műszaki vizsgája.
(az 1 év nem elírás, bizonyos esetekben csak 1 év a műszaki)
Azért írom, hogy „tartunk”, mert nem azt jelenti, hogy műszaki nélkül fogjuk eladni, átadni a kedves vásárlónak.
Bevett gyakorlat a nívós helyeken, hogy a lejárt műszaki vizsgákat addig nem újítják meg, amíg meg nem veszi valaki a gépkocsit.
Voltaképpen arról van szó, hogy minek műszakiztatni egy autót, ami lehet, hogy hónapokat áll a telepen. Amikor a vevő lefoglalózta akkor frissen át lesz nézve az autó, műszakizik, ha javításra szorul, azt az eladó maradéktalanul elvégzi a saját költségén.
Ilyetén módon az autóvásárló biztos lehet, hogy egy műszakilag tökéletes autót vesz, amit egy független szervezet, mint a TÜV, DEKRA vagy KÜS szakemberei vizsgáltak át. Két év gondtalan autózást kap az ügyfél.
Run – azaz Szaladj!
Ha azonban az eladó nem szeretné vállalni a műszaki vizsgáztatást, annak nyilván oka van.
Ne legyünk vevők a mellébeszélésre. Minden jó, csak az Air-Bag lámpa világít, levizsgázna az autó, csak két gumi kell előre, kő van a szélvédő látóterébe.
Általában az idősebb, olcsóbb autókat kínálják TÜV avagy műszaki vizsga nélkül Németországban, ilyen autókat nem szabad megvenni.
Ha Németországban nem vizsgázik le az autó, akkor a „NKH egyediztetésén*” végkép nem lesz esélye. Ezt érdemes mérlegelni.
Kérjük az eladót, hogy vizsgáztassa le, még ha ennek a költségét nem is viseli. Az esetleges javításokat viszont semmiféleképpen ne vállaljuk.
Mennyibe kerül a TÜV?
Németországban a műszaki vizsga szabadáras, ugyanakkor a piaci szereplők nagyjából egy áron dolgoznak.
Az elmúlt évek inflációja a TÜV és egyéb szervezeteket is érintette, ezért az elmúlt 5 évben 85€-ról 125€-ra emelkedett a műszaki vizsga ára. (lásd dátumok, árak vizsgalapokon)
A125€ egy jelentősebb összeg, ezért nem mindenki hajlandó az autó eladási árába integrálni, ilyenkor külön ki kel fizetni a vizsgát. De ahogy feljebb olvastuk bőven megéri.
Kell TÜV a magyar honosításhoz?
A Nemzeti Közlekedés Felügyelet (NKH) többfajta eljárási rendet követ az Európai Uniós gépkocsik honosítása kapcsán. (Tanácsos itt elolvasni, hogy mikor uniós egy autó.)
Nézzük meg milyen szcenáriók vannak német import autó esetén:
1., Ha autó rendelkezik érvényes műszaki vizsgával és azt igazoló műszaki vizsgalappal, akkor csak szemlézi a hatóság, de nem műszakíztatja.
Ebben az esetben a magyar hatóságok díjmentesen átvezetik a még meglévő műszaki vizsgát a magyar okmányokba. (Ezért is előnyös az autóbehozatal 2 év friss műszakival)
Amennyiben rendelkezik műszakival a fentiek szerint, azonban a műszaki állapota ezt nem indokolja, úgy elrendelik az egyediztetését* a szemle alkalmával. Ez sajnos többletköltséggel is jár, melyet az autótulajdonos visel.
2., Abban az esetben, ha az autó rendelkezik műszaki vizsgával, mely bele van pecsételve a forgalmi engedélybe, de nincs meg a német vizsgalapja, akkor egyediztetni* kell. Szintén többletköltség.
3., Feltéve, hogy olyan németországi autót vásároltunk, aminek lejárt a műszaki vizsgája, akkor automatikusan egyedizteti* a Közlekedési Felügyelet. Ennek nem csak költsége, hanem extra kockázata is van, ezért érdemes azonnal „szaladni”, ha vizsga nélküli autót kínálnak nekünk.
4., Menet közben derül ki, hogy nem is EU-s a megvásárolt autó. Sok gépkocsinak van német papírja, de ettől még cseppet sem biztos, hogy uniós származó az autó. Erről a „Mi az a COC megfelelőségi nyilatkozat?” című cikkükben beszéltünk részletesebben.
* Egyedi forgalomba helyezés
Sokat emlegettük szakzsargonnal írásunkban az „egyediztetést”, nézzük meg pontosan mit jelent.
A járművek forgalomba helyezése a közlekedési hatóság által, a jármű vizsgálatát követően kiadott okmányok alapján, a közlekedési igazgatási hatóság eljárásában (kormányablakok) valósul meg.
A külföldről származó járművek alapvetően két csoportra oszthatók a származási helyüket tekintve, az egyikbe az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban, részes államból (EU tagállamokból és Izlandról, Liechtensteinből Norvégiából, továbbá Svájcból) származó járművek tartoznak, a másikba az úgynevezett harmadik országból származóak
tartoznak (amelyek nem az első csoportba tartozó országok).
Az első csoport esetében az ügyfél kérelmére a jármű-honosítási eljárást (KOZLF00015 ügyleírás) folytatja le a közlekedési hatóság, amennyiben annak jogszabályi feltételei fennállnak.
A honosítási eljárást követően nincs szükség a jármű forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálatára.
Amennyiben a jármű-honosítási eljárás lefolytatásához szükséges feltételek nem állnak fenn (harmadik országbeli a jármű, érvénytelen a műszaki vizsgálat érvényessége, okmányhiány stb.), akkor egyedi forgalomba helyezési engedély kiadását kérheti az ügyfél a közlekedési hatóságtól.
Az egyedi forgalomba helyezési engedély kiadásakor ellenőrizni kell, hogy a jármű megfelel-e a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet rendeletben előírt követelményeknek, jóváhagyási kötelezettségeknek.
Ha harmadik országbeli a jármű, akkor az Európai Unió által támasztott műszaki követelményeknek való megfelelőséget igazoló dokumentum is szükségessé válhat.
Az egyedi forgalomba helyezési engedély alapján kell az ügyfélnek kérnie a forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálat elvégzését is (KOZLF00026 ügyleírás). Az egyedi forgalomba helyezés engedélyezése és a forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálat elvégzése összevontan, egy eljárásban is lefolytatható. (Azonban plusz költsége van)
Mit tartalmaz a TÜV adatlap?
A TÜV által kiállított műszaki bizonyítvány általában három oldalból áll.
1., Műszaki vizsgalap
2., Környezetvédelmi vizsgálatát
3., Számla
Ezek közül a legizgalmasabb az első oldal, itt nagyon fontos információkat láthatunk, talán nem is kell ecsetelni, hogy miért kritikus adatok. Zölddel magyarul is olvasható a TÜV vizsgalap. (nagyítható)
- Hol vizsgázott a gépkocsi
- Rendszáma, tulajdonos neve
- A műszaki vizsgalap sorszáma
- A műszaki vizsga időpontja, percre pontosan
- Környezetvédelmi besorolás (fontos a regadó miatt is)
- Alvázszám
- Első forgalomba helyezés időpontja
- Kilométeróra állás
- Milyen hibákat fedtek fel a vizsgálat során
- Mikor esedékes a következő műszaki vizsga
- Vizsgabiztos neve
Ha egy autó életében ezek az eredeti vizsgalapok megvannak az nagyon jó jel. Ezek hitetelessége mindig ellenőrizhető.
Tipp
Szeretne leinformáltatni hivatalosan egy németországi használt autót? A nálunk megrendelt német autókat első lépésként kivétel nélkül leinformáljuk, és tájékoztatjük megrendelöinket a részletekről.
DEKRA műszaki vizsgalap
A DEKRA által kiállított műszaki bizonyítvány ugyanazon tematika szerint halad mint a TÜV. (nagyítható)
Annyi fizikális különbség, hogy a DEKRA egy nyomdatechnológiailag magasabb kategóriás, biztonsági papírt használ.
Javasoljuk németországi autóbehozatal előtt az összes németországi gépkocsi papírral ismerkedni, hogy egyszerűbb legyen az autóvásáslás.
Milyen okmányok tartoznak egy német autóhoz? Ezeket itt szkenneltük fel és fordítottuk le tartalmát kedves olvasóinknak.
De most nézzük a DEKRA vizsgalapot:
KÜS műszaki vizsgalap
Ennél a vizsgalapnál nem tüntetik fel a környezetvédelmi besorolást, ettől eltekintve megegyezik a TÜV által kiállított vizsgalappal. (nagyítható)
Mindhárom szolgáltató alapos munkát végez, melyhez a kollégáik is a nevüket adják, akik gépészmérnökök ahogy olvasható.
NKH műszaki vizsgálati bizonyítvány
Ez egy olyan gépkocsi vizsgalapja, mely nem felelt meg a Nemzeti Közlekedési Felügyelet egyediztetésén. (nagyítható) Szépen feltüntették a kollégák, hogy a flexibilis fékcsövek csereértettek. Amikor sikeres egy gépkocsi hatósági szemléje vagy egyediztetése, utána kap egy ennél részletesebb adatlapot, amivel a NAV és a kormányablak kiadja az okmányokat.
(a honosítási eljárás nem témája ennek az írásunknak)
Reméljük, hogy tudtunk segíteni. Amennyiben ezek után is bizonytalan, ajánljuk az autóvásárlási konzultációnkat, mely keretein belül szakembereink egyéni segítséget nyújtanak a németországi autóvásárláshoz és a magyarországi eljáráshoz is.
ABN® – Az Ön németországi partnere!
Kral András – ABN®