Érdekes fordultakat vesz az európai autópiac, beleértve a magyar és német használt, illetve új autópiacot is.
Az biztos, hagy most az eladók diktálnak, sok esetben a használt autók ára magasabb, mint az új autóké. Senki nem szeret 12 – 18 hónapot várni egy autóra, noha nem sok más lehetőség van.
A magyar autóvásárlók különösen nehéz helyzetben vannak, tekintve, hogy nem frissül minőségi import használt autókkal az egyébként is belterjes használt autó piac.
Nézzük meg együtt kronológiailag a tényeket, és, hogy milyen lehetőségeket kínál a jövőben az autópiac.
Mi okozta az autóhiányt
Az okokat valójában nem az elmúlt 1 – 2 évben kell keresni, hanem 2007 környékén. Az előző gazdasági válság beköszöntéig számtalan autógyártó készletre termelt úgy, hogy még nem volt vevő a legyártott autókra.
Ez főleg azoknak az autógyártóknak volt a stratégiája, akik relatív kommersz autókat készítettek, és a vevőkör nem ragaszkodott annyira az elképzeléséhez.
Gyakorlatban a Suzuki, Skoda, Seat, Mitsubishi, Hyundai, KIA, Nissan, Renault és még néhány gyártó lényegesen több autót gyártott a legkedveltebb modelljeikből, mint amennyi meg volt rendelve.
Ennek az értelme annyi volt, hogy, az autógyártók egy vevőt sem akartak átengedni a konkurenciának. A kulcs az azonnali kínálat. Ha valaki szeretett volna egy Hyundait, azonban arra 6 hónapot kellett volna várni, akkor átsétált a KIA-hoz és ott vett egyet azonnal.
A 2008-as világválság
Nyilván a világválságnak sokkal több és mélyebb vetülete is volt mint az autópiac. De a lényeg, hogy az új és használt autók iránti kereslet is radikálisan esett.
A fent említett készletes autók hatalmas tárolási díjakat okoztak, senkinek nem kellett új autó, egy autóipari rémálommá változott a dolog.
Ennek okán az autógyártók átstrukturálták a működésüket, melynek eredménye lett, hogy csak kizárólag azokat az autókat gyártják le, amire már megvan a vevő. Inkább lemondva az azonnali kiszolgálás előnyeiről, nem szerették volna még egyszer a sebeiket nyalogatni.
Kiegyensúlyozott autópiac
A leírt modell remekül működött 2008-től 2020 Áprilisáig, már csak azért is, mert senkinek nem volt azonnali készlete a gyártók közül. Csak azok a nagy autószakok tudtak készletről autókat adni, mint a mi budapesti partnerünk a Duna Autó Zrt.
Ők rendeltek és vásároltak a legkedveltebb márkákból és típusokból, ezzel minimalizálva a várakozási időt az ügyfeleknek. Ráadásul, ha a Hyundai-tól átsétált a Seat-hoz az ügyfél az is házon belül maradt.
Korona vírus
Hiába fűtötték a piacokat az alacsony kamatok, mindenki a FED-en tartotta a szemét, hogy mikor csengetik meg a vészharangot. De a támadás mindig olyan irányból jön, amire nem számít az ember. A WHO sem gondolta, (pedig ez lett volna a dolga) hogy valóra válik az egyik legrosszabb dolog.
Globális pandémiás helyzet alakult ki.
Mindenki behúzta a kéziféket
A megszorító intézkedések miatt, rengetek kisvállalkozó fizetésképtelen lett, sokan elvesztették a munkahelyüket. A nagy gyártóknál és nem csak az autóiparban 2 ok következtében is csökkent gyártás.
Az egyik a félelem a kereslet megszűnése miatt. A másik meg a dolgozók egészségügyi kockázata miatt bevezetett leállások, beszállítók nehézségek miatt.
Eközben a lízinges autókat nem adták vissza a cégek, hanem tovább a használták itt Németországban. Ennek eredményeként 300.000 db. pár éves minőségi használt autó hiányzott a használt autó piacról. (erről itt írtunk)
Home office és online shopping
Miután nem egy kis téli influenzajárványról lett szó, hanem egy egyre jobban elhúzódó járványhelyzetről, ezért lassan alkalmazkodtak az emberek. Zoom, online shopping és Netprincér.
Jelentős kereslet az autók iránt
A tömegközlekedés nem tűnt a legjobb megoldásnak, meg a kutyát és gyereket is el kell vinni valahova „auspowern” ahogy a német mondja.
„Drágám, autót veszünk, elég a bezártságból!” jeligére elindult a harc az autókért.
Új vagy használt, elektromos vagy benzines, kicsi – nagy, sportos vagy hétszemélyes, mindenki autót szeretett volna venni.
Akadozó gyártás / összeszerelés
A pandémia nem egységesen sújtotta a különböző országokat és régiókat. Egy biztos egyre kevésbé tudtak az autógyártók lépést tartani az íróasztalukon tornyosuló megrendelésekkel.
Ráadásul az autógyártók nem kimondottan gyártanak, hanem a beszállítók által biztosított alkatrészekből összeszerelik a gépkocsikat.
Hogy mégis valamilyen vetületbe helyezzük a dolgot, a BMW-nek 12.000 beszállítója van 70 országból.
Az ezekből a forrásokból származó alkatrészekből szerelik össze az autókat, feltéve, hogy az utolsó alátét is megérkezik időben.
Csiphiány
Megemelkedett a kereslet az autók iránt, ami nem túl jó kombináció egy akadozó beszállótói lánccal együtt. Nem csak csiphiány és félvezető hiány alakult ki. Amit az is megfűszerezett, hogy a Huawei botrány után a kínaiak borost akartak törni az amerikaiak és az európaiak orra alá. Mondván, hogy környezetvédelmi okokból kevesebb chip-et gyártanak.
Az autóipari chiphiányak van egy nem publikált oka is. Mégpedig az, hogy az autókban használt chipek őskori leletnek számítanak egy modern mobiltelefonok csipeihez képest, ami természetesen sokkal profitábilisabb is a gyártóknak.
A pandémia alatt sokkal több otthoni elektronikai terméket vettek az emberek, playstation, gamer PC, laptop, ezekre fókuszáltak a chipgyártók. Nem az alacsony profittal értékesíthető vacak autóipari csipekre.
Acélhiány
Ezek után az acélipar is kezdet határértékre járni, így nem csak a csipek hiányoztak, de a karosszéria is veszélybe került. Miközben a kereslet csak emelkedett az autók iránt.
Elfogytak a készletek
Elsőként a minőségi használt autók tűntek el az autószalonoktól, autókereskedőktől. Ezek után a felelhető összes új autó is elkelt.
Innen Németországból is kezdték a környező országokból elhordani a megmaradt készletet.
Emelkedő használt autó árak
A használt autó árak lassú, de biztos emelkedésbe váltottak, különösen a pár éves, keveset futott autók.
Német autó import
Az autóbehozatal Németországból sem annyira könnyű, mivel sokszor néhány óra alatt kelnek el az autók. Külföldről különösen nehéz ilyen gyors reakcióidővel tervezni, az eladóknak meg teljesen mindegy, hogy ki fizet.
Ehhez társul a szűkösebb német használt autó kínálat, ami még mindig több mint a magyar, de az igényesebb vevőknek több türelem kell.
Mit tartogat a jövő
Sokan kérdeztek minket 2018-ban a dízel botrány derekán, hogy érdemes-e várni az autóvásárlással. Ezért publikáltunk egy videót, ami így 3 és fél év távlatában igencsak megállta a helyét. Különös tekintettel a német politikára.
Amikor a forint tartós gyengülésbe kezdett, hogy érdemes-e várni az autóvásárlással vagy nem. Ezért publikáltuk egy analizáló cikket, ami magáért beszél. Itt érhető el.
Most a jövőre nézve két szcenáriót tartunk elképzelhetőnek:
- Olyan fordulatot vesz a Covid járvány vagy más katonai feszültség, hogy válságba torkollik az egész világ. Ennek következtében nem lesz kereslet az autók és más luxus fogyasztási cikkek iránt. Ezáltal egy csapásra megoldódik az autóprobléma.
- Utolérik magukat a gyártók, lesz elég személygépkocsi.
A fenti két pontot kiegészítve reális esélyt látok rá, hogy az európai zöldek térnyerésével, komoly megszorítások lesznek az autózás terén. Ebbe beleértve autópálya díj emelések, üzemanyag adótartalmának emelése. Ezen felül simán az adókat és egyéb terheket is jelentősen megemelik, hogy az autózás luxusnak fog számítani. Ez alól az elektromos autók sem lesznek kivételek, folyamatosan elvonják a privilégiumokat és emlék marad a pénztárcabarát üzemeltetés, még akkor is ha napelemünk van. Ne feledjük, egy kormány sem hajlandó lemondani a bevételeiről, maximum másol hozza be. Például húsadó.
Mi segítünk!
Ha bizonytalan, hogy miként keressen autót, illetve ideje sem engedi, akkor nálunk pár kattintással kulcsrakészen rendelhet autót közvetlenül Németországból.
Tekintse meg az autókereső menünket, válasszon a legújabb modellek közül és hívjon minket!
A legújabb lízing konstrukciókkal is állunk ügyfeleink rendelkezésére, mint a Széchenyi Lízing GO! Részletekről itt tájékozódhat.
ABN® Az Ön németországi partnere!
Kral András – ABN® Würzburg