Több teljesítmény havidíjért / Elektromos autók | ABN

Főoldal » Autós cikk » Több teljesítmény havidíjért / Elektromos autók | ABN

Nem kell évente olajcserére vinni az elektromos autót? A vezérműszíjcsere sem lesz esedékes?

Biztosak lehetünk benne, hogy az autógyártók az elektromos autóknál sem engednek a profitból. Nézzük meg miként lesz drága az elektromos autó.

 

Autóipari beszállítók

 

Talán kevesen gondolkodtak rajta, hogy valójában az autógyártók, inkább tervezik és összeszerelik, mintsem gyártják az autókat. Bár a tervezés sok elemét is átadják külsős cégeknek, magam is ismerek ezen a területen dolgozó mérnököt itt Németországban.

Az autóipari beszállítók gyártással történő szinkronizálása nem mindennapi logisztikát igényel, példaként a Mercedes – Benz-nek 2.000 beszállítója van világszerte.

Ez mind költség és munka, mely az autógyártók üzemi marzsát rontja. Ha megnézzük a vezető német autógyártók éves beszámolóit, amelyeket a részvényeseknek bocsájtanak ki, akkor világos, hogy az üzemi árbevétel azaz EBITDA* átlagosan 7-10% között van.

(*EBITDA, az angol nyelvű kifejezés, earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, magyarul: kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény rövidítése.)

Ha nem jól megy a gazdaság és rosszak az értékesítési számok, akkor nehéz életben tartani az egész szimbiózist. Ez volt a gond a Nissan-nál is, amely rákényszerítette egy időre a Renault-al való együttműködésre.

Az autógyártók mindenféle jól és rosszul sikerült együttműködéseket gondoltak ki. Olyanokat, mint például, hogy közös alvázat / platformot használt több autógyártó.

Vagy éppen a motorokat osztják meg egymással, melyben olyan érdekes házasságok jönnek létre, mint a Nissan, Renault és Mercedes motorházasság. De találkozhatunk az Aston Martin Vantage-ban is a Ford Focus kezelőszerveivel és kulcsával. Sőt, ha lekaparjuk az Aston Martin gumi emblémát a kulcsról, akkor még az eredeti Ford is alatt van.

 

Elektromos autó – zöld és profitábilis

 

Más a helyzet az elektromos autókkal, a környezetvédelem zászlója alatt magasabb a profit, így szép a jótékonykodás.

Nem kell autótechnikusnak lenni ahhoz, hogy lássuk, hogy egy elektromos autóban töredék annyi alkatrész van, mint a hagyományos modellekben. Ennek megfelelően a tervezési, és beszállítói költségek is töredékére csökkennek.

Ennél még egy lépéssel tovább ment a Tesla, amikor kitűzte magának, hogy az alkatrészek 90%-át is maga gyártja az autóihoz. Ezzel kiküszöbölve az esetleges ellátási problémákból adódó gondokat és költségeket.

Ennek következtében a Tesla üzemi eredménye (EBITDA) az utolsó lezárt évben 21,34% volt, ami a több mint kétszerese a német autógyártóknak.

Ha mindehhez hozzá vesszük, hogy a Tesla az eddig legkomolyabb elektromos autó töltőhálózatot építette ki a befektető révén, akkor igen szép teljesítmény. Míg mindezt a jelenlegi állás szerint a többi autógyártó az adófizetőkre,- vagy külsős fejlesztőkre hagyja.

 

Kevesebb meghibásodás – kevesebb bevétel

 

Igáig beszéltünk a tervezésről és értékesítésről, de mi van akkor, ha kigurult az autó a szalonból?

A régi világban, relatív egyszerű és hosszú életű dolgokat gyártottak. Gondoljunk csak a nagyi hűtőszekrényére vagy mosógépére mai 20 év után is tette a dolgát.

Nem volt az autókkal sem máshogy, a régi Mercedes-eknek is csak a rozsda volt az ellensége,
az 1 millió kilométer nem számított kirívónak.

A svédek sem vicceltek a Volvo és Saab tervezésnél, akinek volt 244-es Volvo-ja az pontosan tudja. Sajnos a Saab későn kapcsolt, aztán az Opel / GM feltette a pontot az „i”-re, és csődbe ment, mert túl jó autókat gyártott.

 

Tervezett avulás

 

Meglepődik azon, hogy garancia után három hónappal tönkre megy a nyomtató és a hűtőszekrény? Ez nem a sors játéka, hanem komoly mérnöki munka.

A nyomatókban egy szoftver figyeli a nyomtatott oldaldarabszámot, és a megadott ponton bedobja a törülközőt.

Sajnos a tervezet avulás, nem csak mítosz, és nem csak a pénztárcánkra (meg a cégek bevételére) van hatással, hanem környezetszennyezésre is.
Aki szeretne utána nyomozni, meglehetősen sok anyag van róla angolul, a tervezett avulás:
„planned obsolescenceold”.

 

Ha nincs szerviz  – lesz havidíj

 

Minden autógyártónak havi kiszámítható bevételre, azaz „cash flow”-ra, vagy inkább „cash cow”-ra vagyis fejőtehénre van szüksége.

Korábban, ha vett az ember egy szoftvert a számítógépre, vagy egy navigációs készüléket, esetleg egy szórakoztatójátékot a gyerekeknek, akkor biztos lehetett benne, hogy örök életre az övé, és minden szükséges tartozékot tartalmaz a doboz.

Ma már ez nem így van. Sokszor, ha vesz valamit az ember, akkor szinte használni sem tudja, mert azonnal meg kell venni hozzá még három komponenst. A másik gyakori dolog, hogy havi vagy éves tagságit vagy szoftverfrissítést kell venni.

Az elektromos autóknál elmarad az olajcsere és egyéb időszakos költség intenzív szervizek, ez más módon fizettetik ki az autótulajdonosokkal.

Jelenleg különböző elektromos autó gyártónál, mint a Tesla, egyszeri kb. 1.200€-os költség mellett magasabb teljesítményű lehet az autónk.

A Mercedes EQ modelleknél az 1.200€-os éves díjért +24%-os szoftveres teljesítménynövelést tartalmaz „power-update” néven. Persze ez még nem kötelező, de míg a VW-nél ingyenes a navigáció update, az Audi modelleknél évi 350€ körül mozog. Én magam is Audi céges autót használok, így ismerős a dolog.

Természetesen az elektormobilizációs átállás még kezdeti szakaszában van, így bőven van tér, hogy miért lehet később pénzt kérni. Először csak a kiegészítő, – majd később a létszükségletű dolgokért is.

 

Nincs alkatrész értékesítés

 

Korábban elképzelhetetlen volt, hogy egy autóhoz nem lehet alkarészt venni a márkaszervizben. Próbált már egy Tesla-hoz alkatrész venni? Ha direktben a Tesla-nál próbálkozik, érdekes tapasztalat lesz, ugyanis nem adnak el alkatrészt, csak beépítenek.

Ezzel más gyártók szemét is kinyitották, és elképzelhető, hogy hamarosan az érintésvédelemre hivatkozva, csak szakemberek és szakszervizben javíthatják az elektromos autókat. Nyilván másodlagos forrásból azért alkatrészhez lehet jutni, de mindenesetre érdekes irányba haladunk.

Úgy gondolom, hogy az autógyártók szakadatlanul törik a fejüket azon, hogy miként lehetne havi átalány alapú bevételre szert tenni. Nyilván nem kérdés, hogy ki fogja megfizetni.

 

Elektromos autó vásárlás Németországból

 

Amennyiben prémium használt autót szeretne, esetleg új autóra vágyik, nálunk az ABN-nél az autóbehozatal Németországból teljes ügyintézéssel megrendelhető. Elektromos autó külföldről történő vásárlásakor nincs regisztrációs adó sem átíratási illeték. Jelenleg még a Plug-In hibridek is zöld rendszámot kapnak, melyek szintén mentesülnek a fenti két hatósági díj alól.


Nézze meg autókereső menünket és kérjen ajánlatot.

 

Kral András – ABN Würzburg