Mit ellenőrizz, ha autót vettél – Karbantartási tippek

Amennyiben frissen vásároltál használt autót, vagy már rendelkezel autóval, fontos szem előtt tartanod néhány alapvető ellenőrzést, hogy járműved hosszú távon megbízható társad maradhasson az úton.

Azért érzem fontosnak, hogy ezeket megosszam veled, mert nemrégiben egy Audi TT  Roadster szervizmunkáinak kétoldalas listáját olvastam. Azonban észrevettem egy hiányosságot.
 
 
A tulajdonos állította, hogy ő az összes szervizeltetést a gyári előírásoknak megfelelően elvégeztette, azonban a 120.000 km-es DSG váltószerviz kimaradt.
Bár a tulajdonos ragaszkodott ahhoz, hogy ezekben a típusokban nem szükséges a DSG váltó szervizeltetése, én igyekeztem óvatosan tudtára adni, hogy az ő autójában nem a DQ 200-as száraz kuplungos váltó van. Ezek a 230 lóerős TT-k a DQ 250-as váltóval lettek szerelve, amelynek olajcseréje a szűrővel együtt szükséges. Az már csak részlet kérdés, hogy a DQ200-as típus esetében is érdemes olajat cserélni, noha gyárilag valóban karbantartásmentes.
 

Ez a példa jól illusztrálja, hogy sok tulajdonos nincs tisztában a saját autóján szükséges karbantartási feladatokkal. Ezért szeretnék néhány fontos dolgot javasolni, hogy milyen dolgokat ellenőrizz rendszeresen autódon, különös tekintettel, ha nem rég került hozzád.

 

Motorolaj minősége és szintje

 

Abban az esetben, ha nem tudod, hogy mikor volt utoljára cserélve a motorolaj, akkor azonnal érdemes megtenni. Ha 1 évnél,- vagy 15.000 km.-nél régebben volt cserélve, akkor is szükséges lecserélni. (Csak a gyártó által előírt és jóváhagyott olajjal,- és természetesen a motorolaj szűrővel együtt.)

Bizonytalan vagy, hogy milyen specifikációval rendelkező olaj kell az autódba?

Ajánlom itt a Castrol olajkeresőjét magyar nyelven. Ezáltal teljes biztonsággal kiválaszthatod a gyártó által előírt olajat az autódhoz.

A motorolaj csere fontosságáról egy másik videónkban részletesen itt beszéltem:

 

Levegőszűrő

 

Az autókban a légszűrő rendszeres cseréje elengedhetetlen a motor optimális működésének és hosszú élettartamának érdekében. A légszűrőben lerakódott szennyeződések csökkenthetik a motor teljesítményét és hatékonyságát, valamint növelhetik a fogyasztást és a káros kibocsátásokat. Ezért javasolt az időszakos légszűrő cserét, viszont a gyártói előírásoknál lényegesen sűrűbben, különösen a mai nagy teljesítményű turbó motoroknál.

Valamelyik gyártó 90.000 km.cserét ír elő, viszont a levegőszűrő általában már 50.000 km. után is katasztrofálisan néz ki. Ezért, ha két éve vagy 30.0000 km. óta nem volt cserélve, akkor mindenképpen érdemes kicserélni.

 

Pollenszűrő

 

Az autók pollenszűrőjének rendszeres cseréje kiemelkedő fontosságú az utasok komfortjának és egészségének megőrzése érdekében. A pollenszűrő segít megakadályozni a pollen, por, szennyeződések és egyéb allergének behatolását az utastérbe, így javítva az utazás levegőminőségét. Ezenkívül a tiszta pollenszűrő hozzájárul a klímarendszer hatékony működéséhez és meghosszabbítja annak élettartamát. Az időszakos pollenszűrő csere tehát nemcsak az utasok kényelmét és egészségét szolgálja, hanem az autó belső környezetének általános minőségét is javítja.

A pollenszűrő általában a műszerfal alatt van, ha 2 éve és 50.000 km. óta nem volt hozzányúlva, akkor az is csereérett.

Ne feledjétek, egyik szűrőt sem rázogatni kell vagy porszívózni, hanem ki kell cserélni.

 

Üzemagyagszűrő

 

Folytatva a listánkat, az üzemanyagszűrő rendszeres cseréje kulcsfontosságú az autó üzemanyagrendszerének megfelelő működése és a motor optimális teljesítménye szempontjából.

Az üzemanyagszűrő feladata a benzin vagy dízel üzemanyag tisztaságának biztosítása, megakadályozva a szennyeződések bejutását a motorba. A lerakódott szennyeződések károsíthatják a befecskendező rendszert, magasnyomású pumpát és csökkenthetik az üzemanyag hatékonyságát.

Ezért javasolt az üzemanyagszűrő időszakos cseréje a gyártó által előírtál sűrűbben. Ezzel biztosítható, hogy az autó üzemanyagrendszere tiszta és hatékony legyen, és csökkenthető a motorhiba kockázata. Ráadásul lényegesen nagyobb költségeket takaríthatunk meg, mint a szűrő ára.

Sokan nem tudják, de a benzines autókban is van üzemanyagszűrő, általában a motortérben, vagy az autó alatt. Némelyiknél, például bizonyos BMW modelleknél az üzemanyagszűrő egybe van integrálva a nyomásszabályzóval. Ennek sajnos elég borsos az ára (~ 200€), de ennek ellenére érdemes kicserélni.

 

Gyújtógyertyák / izzító gyertyák

 

Attól függően, hogy dízel vagy benzines egy autó, a gyújtógyertyák vagy izzítógyertyák rendszeres cseréje létfontosságú az autó motorjának hatékony működése és a megfelelő gyújtási folyamatok biztosítása érdekében. Ezek az alkatrészek felelősek a benzin- vagy dízelmotorok gyújtásáért, ami elengedhetetlen a motorindításhoz és a megfelelő teljesítmény eléréséhez. Az elhasználódott vagy rossz minőségű gyújtógyertyák csökkenthetik a motor teljesítményét, növelhetik a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, valamint nehézkes indítást eredményezhetnek. Ezért javasolt az időszakos gyújtógyertya cseréje a gyártó által meghatározott karbantartási intervallumoknál sűrűbben, hogy biztosítsuk a motor hatékony és megbízható működését.

Itt kiemelném dízeleknél az izzító gyertya cserét, amit nem csak meghibásodás esetén kell cserélni. Érdekes módon az autógyártók csak a gyújtógyertyák cseréjét írják elő, az izzító gyertyák cseréje nem szerepel az intervallumszervizek listáján. Holott a világ egyik legnagyobb izzító gyertya gyártója az NGK is tanácsolja 60.000 – 80.000 km után cserélni. Ennek az oka, hogy a letört izzító gyertya az égéstérben komoly motorkárosodást okozhat. Illetve egy hosszú évek alatt beleéget izzító gyertya cseréje akár hengerfej levételt, vagy rosszabb esetekben cserét eredményez.

Dízelnél sokszor nem foglalkoznak vele míg baj nem lesz, időben és szakszeren kell cserélni.

 

Motorvezérlés

 

Maradva a motornál, a szíjas vezérlést a gyári előírásban megfelelően cserélni kell. Ez általában gyártó és típus függő 80.000 és 210.000 km. között szokott lenni, de az eltelt éveket is nézni kell, amely általában 5 – 10 év között van meghatározva. Ez a motor lelke, ha bizonytalanok vagytok inkább megcsináltatni, mintsem elszakadjon.

A motorvezérlés és a vezérműszíj rendszeres ellenőrzése és cseréje kulcsfontosságú az autó motorjának megbízható és hosszú élettartamú működése szempontjából. A vezérműszíj a motoron belül felelős a vezérműtengelyek mozgatásáért, ami elengedhetetlen a szelepek időzített nyitásához és zárásához. Az elhasználódott vagy megrepedt vezérműszíj meghibásodást okozhat a motorban, ami komoly károkat okozhat.

Ezért javasolt az időszakos ellenőrzés és cserék végrehajtása a gyártó által ajánlott időpontok előtt vagy kilométeróra állásoknál. Nem szabad az utolsó pillanatig húzni a cserét, inkább 10.000 km.-el korábban, mint 100 km.-el később cseréltessétek le. Ezzel megelőzhetők a nem csak komoly, de meglehetősen költséges motorhibák.

 

Váltóolaj

 

Váltóolaj állapotának vizsgálata, és szükség esetén cseréje nagyon fontos dolog.

A váltóolaj felelős a sebességváltó belső alkatrészeinek kenéséért és hűtéséért, valamint a súrlódás csökkentéséért. Az elhasználódott vagy szennyezett váltóolaj csökkentheti a váltó hatékonyságát, növelheti a kopást és meghibásodásokat okozhat. Ezért javasolt az időszakos váltóolaj csere legkésőbb a gyártó által meghatározott időközönként vagy kilométerszámonként. Ha nem ír elő váltóolajcserét a gyártó, merthogy „örök életű” a váltóolaj, akkor ezt érdemes még egyszer átgondolni.

Ha a kezedbe veszel egy váltóolajos doboz, akkor rá lesz írva, hogy az olaj élettartama általában 3 – 5 év. Ugyanakkor, ha ezt beöntöd egy alumínium váltóba, ahol nem csak komoly fizikai hatások érik, de nagy hőhatásnak is van kitéve -10°C és +70°C kötött akkor valóban örök életű lesz? Igen, ameddig a váltó kitart addig az olaj is, együtt mennek a kukába.

Nem csak automatánál, de a manuális váltónál is cserélni kell az olajat. Gyári előírást ellenőrizni. Ha örök életet írnak, akkor 3 – 5 évente max. 100.000 km.

Ahogy az autószerelő iskolában mondják, a sebességváltó a gázpedál. A nyomatékváltó meg amiről most beszélek.

 

Differenciálmű

 

Ha nem első kerék meghatású integrált differenciálműves az autó, akkor a differenciál művekben is kell olajat cserélni.

A differenciálmű felelős az autó kerekeinek egyenlőtlen sebességű forgásának kiegyenlítéséért, ami alapvető fontosságú a kanyarodásoknál és a különböző útfelületeken történő közlekedésnél. Az elhasználódott vagy szennyezett differenciálmű-olaj csökkentheti a differenciálmű hatékonyságát, növelheti a kopást és a meghibásodások kockázatát. Ezért az időszakos differenciálmű-olaj csere elengedhetetlen, még ha a gyártók nem tesznek említést róla.

Összkerekes, osztóműves autóknál miden egységben érdemes külön – külön ellenőrizni és cserélni a gyártó által előírt specifikációval rendelkező folyadékokat, olajakat.

 

Hűtővíz

 

Sokan azt hiszik örök életig jó a hűtővíz, pedig annak is van csereperiódusa, sőt a hűtésen kívül keni a vízpumpát is és rozsdagátló is van benne. 3 – 4 évente cserélni kell, maximum 100.000 km. után.

A hűtőrendszerben lévő hűtővíz szintjének és minőségének rendszeres ellenőrzése és cseréje elengedhetetlen az autó motorjának megfelelő hőmérsékletének szabályozása és a hűtőrendszer megfelelő működése érdekében.

A hűtővíz felelős a motort hűtőfolyadék hőelvezetéséért és hőelnyeléséért, így megakadályozva a túlmelegedést és a motor károsodását. Az elhasználódott vagy szennyezett hűtővíz csökkentheti a hűtőrendszer hatékonyságát, növelheti a túlmelegedés és a motorhiba kockázatát. Ezen felül előfordul, hogy a nem megfelelő hűtőfolyadék megoldja a hűtőrendszer és az így felszabadult szennyeződés eltömíti a hűtőradiátort. (tipikus VW, Audi dolog)

 

Klíma

 

Egy átlagos klíma hűtőközeg vesztesége akár évente 10% is lehet. Ezért fontos nemcsak a nyomást, hanem a hűtőközeg mennyiségét is ellenőrizni. Ennek első jele, hogy nem hűt az autó, ami a klímaberendezés hiányos működésére utalhat. Az alacsony hűtőközeg-szint vagy esetleges szivárgások miatt a klíma hatékonysága csökkenhet, ami kényelmetlenséget okozhat az utazás során. Ezért ajánlott az időszakos klímaellenőrzés és szervizelés, beleértve a hűtőközeg mennyiségének ellenőrzését, és szükség esetén a feltöltését, hogy biztosítsuk a klíma megfelelő működését és az utastér kellemes hőmérsékletét minden időjárási körülmények között.

Nélkülözhetetlen megemlíteni, hogy a klímarendszert kizárólag szakemberrel ellenőriztessük, aki rendelkezik megfelelő szaktudással és klíma – szervizalómással. Tekintve, hogy a hűtőközeg erősen környezetszennyező. 

 

Fékfolyadék

 

A fékfolyadék felelős a fékek hidraulikus rendszerének működéséért, és biztosítja a fékek hatékony és megbízható működését. Az elhasználódott vagy szennyezett fékfolyadék csökkentheti a fékek hatékonyságát és válaszidejét, növelve ezzel a balesetek kockázatát. Ezért javasolt az időszakos fékfolyadék ellenőrzés és cserék végrehajtása a gyártó által meghatározott időközönként vagy kilométeróra állásoknál. Így biztosítható, hogy az autó fékrendszere mindig megfelelően működjön, és a vezető mindig biztonságban legyen az úton.

Ha fékfolyadék öreg, akkor sok vizet szív magába ami a fékrendszer korróziójához vezet. Két évente cserélni kell, de műszeresen is mérhető a víztartalma.

 

Guminyomás

 

Ezzel szintén sokan nem is foglalkoznak, pedig nagyon lényeges, mint a tapadás, és a gumik élettartama miatt.

Két hetente ellenőrizni kell a guminyomást, akár egyszerűen tankolásnál. Jelentős hőmérséklet ingadozásnál a levegő akár fél bár eltérés is lehet.

A megfelelő guminyomás biztosítja a megfelelő tapadást és stabilitást az úton, valamint hozzájárul az üzemanyag-hatékonysághoz és a gumik élettartamának meghosszabbításához. Az alacsony vagy túl magas guminyomás csökkentheti a jármű vezethetőségét és fékezési teljesítményét, növelve ezzel a balesetek kockázatát. Ezért szükséges az időszakos guminyomás-ellenőrzés és a megfelelő nyomás beállítása a gyártó által ajánlott értékeknek megfelelően. Ezzel biztosítható, hogy az autó mindig optimális állapotban legyen az úton, és a vezető mindig biztonságban legyen.

Ha bizonytalanok vagytok, hogy milyen legyen a guminyomás, miden autón van egy etikett, amin fel van tüntetve. Ez a kis matrica lehet a tanksapkafedél belső oldalán, vagy valamelyik ajtóoszlopra ragasztva, ha kinyitod az ajtókat megtalálod. Általában a hajtott tengelyen 2,5 BAR, míg a nem hajtottakon 2,3 BAR, sok autónál egységesen 2,5 BAR, de ez függhet terheléstől is.

 

Kerékcsavarok

 

Főleg, ha frissen vettél autót akkor nem árt ellenőrizni, hogy megvan a kerékőr adapter, illetve, hogy megtudod-e lazítania csavarokat. Ha nem, akkor az út mentén kellemetlen lehet.

A megfelelően meghúzott, de NEM túlhúzott kerékcsavarok biztosítják, hogy a kerék megfelelően legyen rögzítve a járműhöz. Ezzel csökkentve a nehézkes kerékcsere vagy balesetek kockázatát. Az elszabadult vagy laza kerékcsavarok súlyos következményekkel járhatnak, beleértve a kerékvesztést vagy a kormányozhatóság elvesztését. Ezért javasolt az időszakos kerékcsavar-ellenőrzés és szükség esetén azok meghúzása a gyártó által ajánlott nyomatékoknak megfelelően. (ez általában 130Nm.) Ezzel biztosítható, hogy az autó minden időjárási és útviszonyok között biztonságosan közlekedjen, és a vezető mindig megfelelően uralja a járművet.

 

Erről is készítettünk egy videót, érdemes megnézni:

 

Ne feledjétek az autótok rendszeres karbantartását és ellenőrzését.

Ha új vagy prémium használt autót szeretnél, esetleg különleges igényeid vannak, mi örömmel segítünk. Nálunk ABN®-nél az autóbehozatal Németországból játszi könnyedséggel megrendelhető. Ehhez nem kell mást tenni, mint az autókereső menünkben autót választani és elküldeni a linket. Németországi irodákon keresztül biztos lehetsz benne, hogy megfelelő szakmai felkészültséggel várjuk a megrendelőket, csak úgy mint az elmúlt több évtizedben.

Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.

Kral András – ABN® Würzburg