A Mercedes-Benz autógyártó nem panaszkodhat a munkaerőpiaci érdeklődés hiányára.
Interjú Sabine Kohleisennel, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagjával.
Körülbelül 160.000 jelentkezés érkezett a tavalyi évben a Mercedes-Benznél Németországban – mondta Sabine Kohleisen, a stuttgarti Német Sajtóügynökség HR igazgatója. Ez többszörösen meghaladja a felajánlott állások számát. A fiatalok helyzete is jól alakul. „Eddig abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy minden képzési pozíciót és helyet be tudtunk tölteni egy duális képzési programban.”
A munkaerőpiacra most kilépő fiatal generáció nagyon is tisztában van ennek értékével – mondta Kohleisen.
Már csak azért is, mert csökkent a számuk. Izgalmas ennek a generációnak az értékrendje.
A fenntarthatóság – a környezetvédelemmel, a társadalmi kérdésekkel és a vállalatirányítással kapcsolatban – „ezek a kérdések rendkívül fontos szerepet játszanak számukra”. Ráadásul a fiatalabb generáció nagyon igényes, a következő értelemben: „Mit akarok csinálni? Mit szeretnék megtapasztalni és mindezt milyen cégnél?
» A döntő számukra az, hogy mit tudnak „mozgatni” és „ létrehozni”.
A koronajárvány következtében a munka világa jelentősen megváltozott. Nagyon népszerű homeoffice munkavégzés lehetősége, azaz otthonról vagy útközben. Kohleisen szerint ennek pontos szabályai nagyon decentralizáltak voltak a csapatokban és az adott szakvezetőkkel. Most azonban, ha a feladat engedi, 100 százalékban más helyről is lehet dolgozni.
– Azt mondtuk a menedzsereinknek, hogy találjanak olyan játékszabályokat, amelyek illeszkednek a csapatokhoz – mondta a munkaügyi igazgató. Nem lesz központi irányzat a Mercedes-Benz részéről abban az értelemben, hogy „Mindenkinek be kell jönni dolgozni” vagy fordítva: „Mindenki mobillal dolgozik”. A játékszabály valami olyasmi lehet, mint egy heti egyszeri csapatnap, ahol mindenki a helyszínen van. Vagy egy hibrid találkozón arra kérik, hogy mindenki használja a kameráját.
A digitalizálás a legfontosabb téma
Az autóipar átalakulása nem csak az e-mobilitásról szól. A Mercedes-Benz humánerőforrás-vezetője a digitalizálásra helyezi a hangsúlyt, és úgy látja, hogy ezeken a területeken jelentős változások várhatók.
Sabine Kohleisen, a Mercedes-Benz humánerőforrás-vezetője szerint az autóipar átalakulása során gyakran alábecsülik a digitalizációt. „Ahogy én látom, mindig mindenki az elektromobilitásról beszél. A digitalizálás legalább annyira történelmi fordulópont, ha nem még inkább” – mondta a munkaügyi igazgató.
A digitalizáció a vállalat minden területét érinti, nem csak a hajtásláncokat. „Például mindenhol felvetődik a kérdés: Hogyan kezeljem az adatokat, és hogyan tudok az adatokból betekintést nyerni?”
Arról is van szó, hogy felteszi magának a kérdést, hogy mely folyamatok digitalizálhatók és automatizálhatók, hogy az akkor rendelkezésre álló idő alatt értékesebb dolgokat hajtsanak végre. „Az én szemszögemből ez a hatalmas átalakulás” – mondta Kohleisen.
Emberi erőforrások vezetője: Kevesebb foglalkoztatás a hajtásláncokat gyártó helyeken.
Elektromobilitásra való átállás
Az elektromobilitásra való átállás természetesen hatással van az alkalmazottakra, különösen azokra az üzemekre, ahol a hajtásláncokat gyártják. – Lesz úgy, hogy ezeken a helyeken kevesebb lesz a munkahelyünk – mondta az ügyvezető. Azt egyelőre nem tudja megmondani, hogy pontosan mennyit, mivel ez az elektromobilitás felfutásától is függ.
Ma már az erőátviteli erőművekben is teljes a foglalkoztatottság, mert a belsőégésű motorok továbbra is a termelés nagy részét teszik ki. Több emberre van szükség egy motor és sebességváltó előállításához, mint egy elektromos jármű vezetéséhez. Ennek megfelelően a helyszíneken jelentős változások történnének.
Másrészt új termékeket és technológiákat is hoznának a helyszínekre, új foglalkoztatási profilok megszerzésének lehetőségével. A „változás elfogadásáról” szól.
A továbbképzésben az erő
A nyáron Kohleisen továbbképzésen jelentett be offenzívát. 2023-ig 1,3 milliárd eurót kell befektetni Németországba, hogy megfeleljenek az átalakulás kihívásainak. Kohleisen elégedett volt a kezdéssel.
Szeptember óta 25.000 alkalmazott aktiválta hozzáférését a 80.000 kiadott licencből. „Örülünk, hogy ezt ilyen jól fogadják, és maguk az alkalmazottak is aktívvá válnak” – mondta Kohleisen. Népszerűek a karrier témájú kurzusok, például „Milyen kommunikációs hibákat érdemes kerülnöm?”.
De az adattudományi kurzusok is népszerűek. Kohleisen szerint a Mercedes nagy pénzügyi potenciálra számít, amelyet az adatok felhasználásának köszönhetően a hatékonyság és a jobb folyamatok és termékek révén lehet megvalósítani.
Nyitott állások a Mercedes-Benz-nél
A Mercedes-Benz világszerte 3.000 szoftverfejlesztőt szeretne felvenni.
A csoport majdnem elérte azt a célját, hogy világszerte 3.000 szoftverfejlesztőt alkalmazzon. Jelenleg 2.300-an vannak a fedélzeten – mondta Kohleisen. A Sindelfingen-i telephelyen elértük a célt, ahol 1.000 szoftverfejlesztőt alkalmazunk. Új, átfogó munkaerő-felvételi célt jelenleg nem terveznek.
A legjobb tehetségeket természetesen továbbra is alkalmaznák. Különösen Kínában, mert ott speciális programokra és szoftverekre van szükség. Most a felvett személyzet képzéséről és a vezetési teljesítmény folyamatos fejlesztése a legfőbb cél.
Itt érdemes halkan megjegyezni, hogy a Tesla berlini gyárában komoly gondok vannak azzal, hogy nincsenek megfelelő és képzett vezetők a kívánt posztokon. Ezért az alkalmazottak beszámolói szerint kaotikus állapotok alakultak ki, és nem előre lefektetett protokoll szerint haladnak (SOP), hanem állandóan improvizálnak.
Mit kínál az ABN?
Ha Németországból szeretne minőségi használt vagy új gépkocsit vásárolni, nálunk ezt könnyedén megteteti pár kattintással. Az autóbehozatal Németországból nálunk nem csak az autószállítást jelenti. A vásárlás előtt minden gépkocsit saját szakembereink vizsgálnak át, elvégezzük a német – magyar jogszabályoknak megfelelő adásvétel és az import autó magyarországi forgalomba helyezését is.
Nézze meg itt az autókereső menünket és a rövid ügymenetet.
Kral András – ABN Würzburg