Természetesen a helyes válasz az lenne, hogy nulla kilométerfutással vegyünk autót, és akkor le is zárhatnánk ezt a témakört.
Ugyanakkor, ha azt szeretnénk megtudni, hogy létezik-e aranyszabály arra, hogy hány kilométerrel érdemes még hasznát-autót vásárolni, akkor erre itt megtalálja a választ.
Ezt az írásunkat, egy Audi A6 C8 2.0TDI-vel szemléltetjük, ami kevesebb, mint 2 év alatt 214.000 kilométer futott, és így kerül 28.900€-ba. (új ára 55.000€ körül volt felszereltségtől függően.)
Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy ez a cikk nem a dízel autók mesésen magas futásáról szól, így izgalmas és részletes információkkal lehetünk gazdagabbak, ezért ugorjunk is bele.
Az autók elhasználódása
Talán az egyik legfontosabb dolog, hogy az autók amortizációja nem lineáris pályán mozog a megtett kilométerek függvényében. Sajnos nem lehet ránézni egy vonalgrafikonra és azt mondani, hogy az adott autó „X” kilométert futott ezért 43%-os az elhasználódása, és „Y” kilométernél eléri a 100%-os elhasználódást és befejeződött az autó életpályája.
Mitől függ az autók elhasználódása
Az egyik legnagyobb ellensége az autóknak a sok hidegindítás és rövidtávokon való használat.
Természetesen a javarészt autópályán a használt autókat is kell hidegen indítani, azonban nem mindegy, hogy egy un. hideg indítás után az autó 500 kilométer halad egyhuzamban, vagy naponta 13 kilométert teszünk meg, mindezt reggel, délben, este, három hidegindítással.
Persze nem csak az indítások eredményeznek kopást egy autóban, hanem a sok városi használat, un. „stop & go” az egész erőátvitelt, fékeket és minden mást is erősen igénybe vesz.
Ezek alapján egyszerűen kiszámolgatjuk, hogy 1.000 kilométer alatt egy autópályás, – és egy városi autó mennyit lett hidegen indítva. (erről bővebben itt írtunk)
A hidegindítás fogalma nem az időjárásra vonatkozik, hanem hogy az utolsó indítás óta a kenőanyag visszafolyt az olajteknőbe (ha nem száraz karteles) ezért nincs olajfilm a fém alkatrészeken.
Autó használat
A modern autók tervezésénél a gyártók figyelembe vették a különböző autó használói szokásokat, ezért az olajcsere esedékességénél nem csak a megtett kilométereket, hanem a használatot is figyeli az autó komputere, ebbe beleérve a fent taglalt hidegindítási periódusokat és a motorfordulatszámot is.
Egyszerűen, ha valaki sok rövidtávot megy és / vagy „nagy lábbal” vezet, akkor gyakrabban kell motorolajat cserélni.
Persze az autó használata nem csak a motort veszi igénybe, hanem minden más alkatrészrészt is, használati nyomokról, törésekről nem is beszélve.
Autó karbantartás
Biztos láttunk már olyan autót, ami 50.000 kilométerrel az órájában úgy nézett ki, mintha 500.000 kilométert futott volna, ugyanakkor olyan gépkocsit is, amely 200.000 kilométer után nem csak optikailag, de technikailag is jobb állapotban volt mit egy másik autó jelentősen kevesebb kilométerfutással.
Az autó karbantartás, nem csak az időszakos olajcseréket jelenti, hanem, hogy kíméletesen használjuk az autót, vagy például a téli sós utak után alváz, – és motortér mosással tartjuk karban, míg erősen napos időben árnyékban / fedett helyen tartjuk autónkat.
Nem szabad megfeledkezni a szakszerű időszakos és nem várt szervizekről sem, biztos találkoztunk olyan beavatkozásokkal, amikor valamit „megcsinálnak” és egyidejűleg három dolgot is tönkretettek az autón. Eltölt műanyag alkatrészek, beletört,- és kihagyott csavarok, esetleg megnyomták / meghúzták az autót a szerelés alatt, de az sem ritka, hogy egy nem szakszerű elemkormos javítás után teljesen vagy részlegesen leég egy autó.
Ahogy láthatjuk, sok faktor van, amelyek hozzájárulnak egy autó állagmegőrzéséhez, hogy miként néz ki 5 év és 100. 000km. után egy autó.
Ha magyarországi használt autót szeretnénk venni, annak állapotát például a Duna Autó Zrt. szakembereivel vizsgáltathatjuk át, a kilométerfutását és karelőzményét a Magyarország.hu oldalon itt lehet ingyenesen lekérni.
Kopó alkatrészek
Gyakran találkozunk azzal, hogy az emberek úgy gondolják, hogy az autó megvásárlása utána már csak tankolni kell bele.
Sokan nem veszik figyelembe, hogy rengeteg olyan alkatrész van az autókban, amelyek rendre elhasználódnak. Nyilván ha fékezünk, akkor kopnak a fékbetétek és féktárcsák, de ugyan úgy a kuplung vagy automata váltó is elhasználódik, mivel össze kell kapcsolnia,- és szét kell választania a motor és meghatási lánc közötti kapcsolatot, ezért a neve tengelykapcsoló.
De nyilván forog a generátor, működnek a lengéscsillapítók, és minden más is kopik az autónkban a megtett kilométerekkel együtt, mely mechanikai kopásokat eredményez a motorban, váltóban, kormányműben, futóműnél, de valójában az egész karosszériát igénybe veszi.
Keveset használt autók
Ahogy egy autó idősödik, anélkül is elöregednek az alkatrészei, hogy igazán sok kilométert futott volna. Megviseli a hideg idő, erős napsütés, sózás, csapadék, de ha garázsban áll, akkor is álló helyzetben is a különböző kémiahatások miatt leépülni az anyagok.
Tipikus hiba a keveset használt német nyugdíjas autóknál, hogy elöregszik a vezérmű szíj, ami mindig egy pozícióban van megtörve, mely aztán nem meglelő módon el is szakadhat.
Példaként, sokan nem veszik figyelembe, hogy a CR TDI VW motoroknál nem csak a 210.000 kilométerfutás megtétele után kell cserélni a vezérmű szíjat, hanem legkésőbb tíz év után is.
De mindent egybevéve az állás sem kimondottan jó az autóknak, erről bővebben itt írtunk.
Autó kilométerfutása
Azért beszéltünk a fenti dolgokról, hogy mielőtt egy autó kilométerfutását tesszük mindenért felelősnek, lássuk, hogy nagyon sokat számít, hogy nem csak mennyit, hanem milyen használat illetve karbantartás mellett futott az adott autó.
Ezért is javasoljuk, hogy használt autóvásárlás előtt érdemes egy szakszerű állapotfelmérést kérni, mely részeltéiről itt az „Autó állapotfelmérés” menünkben írtunk.
Illetve nálunk az ABN®-nél kényelmesen és biztonságosan rendelhet gyors határidővel minőségi használt és új autót közvetlenül Németországból. Erről részletesebben itt tájékozódhat.
Hány kilométerrel vegyünk autót?
Hogy teljes legyen a kép, az autók kilométerfutásának van egy értékvesztési aspektusa is, tehát ha teljesen jó az autó, akkor is minden egyes megtett kilométerérrel veszít az árából.
Önnek, mint bölcs vásárlónak azt az arany középutat, jobban mondva kort és futásteljesítményt kell megtalálni, amikor még olyan autót vehet, ami minimális fenntartási költségek mellett sokáig biztos társa lesz, mindezt úgy, hogy az új autóval járó vesztességeket sem Önnek kell elkönyvelni.
Mi a legideálisabb azt tartjuk, ha az autó megvásárlása 1-5 éves korban, 10.000 – 80.000 kilométerfutással történik.
Ezáltal még nem is öreg az autó, tehát a fizikai avulás sem sok, ugyanakkor a futásteljesítmény sem jár az egekben, ezért nem kell extrém költségekkel kalkulálnunk, ugyanakkor jelentős diszkonttal ülhetünk az autóba.
Ez a kedves ügyfelünk egy Tesla Model 3-at rendelt nálunk, az új ára 57.050€ volt, 7 hónaposan 7.100km.-el mindössze 47.500€-ért vásárolta, azaz kb. 20%-al az új ára alatt, természetesen még garanciálisan, és nem szabad elfelejteni, hogy a Tesla ára nagyon jól tartja magát.
Magas autópálya futás
Sokszor vetődik fel az a kérdés, aminek iskola példája a cikkünkben szereplő Audi A6-os, hogy, ha minden körülmény ideális, azaz nem öreg az autó, végéig szakszervizben volt szervizelve, egy gazdája volt, a megtett kilométerek 90%-át autópályán futotta az autó akkor mi a helyzet?
Az ilyen autók motorjának megbontása után egyértelműen látjuk, hogy nem történt jelentős kopás, ami mindenképpen pozitív, ugyanakkor a gyártó által megjelölt 30.000 kilométeres olajcsere periódus és 90.000 kilométerenként előírta légszűrőcsere az kevésbé meggyőző, főleg, ha látunk már 60.000km. után légszűrőt.
Egy autó általában pár évesen még magas futással is drága, így kérdéses, hogy mennyire jó üzlet.
Ez az Audi A6-os 2019 Januári, és 28.900€-ba került 214.000 kilométerfutással, tehát a magas futás miatt nincs benne az általunk javasolt kritériumkörbe.
Ugyanakkor nem gondolom, hogy motor lesz az elsődleges hibaforrás, noha az Audi saját bevallása alapján is 300.000 kilométer környékén már gyakori a hűtővízfogyasztás, ami szerencsés esetben csak a hengerfejtömítés, mely orvoslása itt Németországban egy nagyobb költség.
Ezért mi azt szoktuk mondani, hogy ha olyan autónk van amibe magunk tettünk sok kilométer az nem probléma, de már eleve úgy vásárolni használt autót amiben 200.000+ kilométer van az biztosra vehetően fog költségeket jelenteni már rövidtávon is.
Milyen futással vegyünk autót
Az általunk legoptimálisabbnak tartott ciklus autóvásárlásnál az autó életének 1-5 éves kora között van, nagyjából 10.000 – 80.000 kilométeres futással.
Hogy ez miként alakul arról ebben a videónkban beszéltünk részletesebben.
Érdemes-e magas kilométer futású autót venni?
Nyilván az valamelyest szubjektív, hogy kinek mi a magas és alacsony futásteljesítmény, ugyanakkor, ha a gyártók garanciáját vesszük figyelembe, akkor a nagy többségük azért 100.000 kilométer után szereti levenni a kezét az autóról, ami azért indikációs értékkel bír.
Ha tényleg addig szeretnénk használni az autót ameddig a csak megy, akkor nem számít a későbbi érték, igaz előbb – utóbb bosszantóak és költségesek lesznek a javítások, nem ritkák az 500.000 kilométer futású autók, noha a kilométeróra sokszor mást mutat.
Azonban ha szeretnénk még eladni, akkor a vevők fejével kell gondolkodni, akik nem szívesen adnak pénzt 300.000 kilométeres futással rendelkező autóért.
Így kérdés, hogy a példánkban szereplő 10 milliós Audi mennyit fog érni 320.000 kilométerrel 6-7 évesen. Egy biztos nem többet mint a mostani árának a fele, ha nem kell közben javíttatni.
Reméljük most is tudtunk segíteni a használt autóvásárlással kapcsolatban.
Kral András – ABN® Würzburg