A Toyota Nobel leányvállalata, a Lexus bemutatta első teljesen elektromos modelljét. Az RZ 450e crossover SUV-t, amelyhez a Toyota BZ4X platformját használja. A Lexus nem fél az újítástól, érdekes megjelenésű és elnevezésű kormányt kapott a Lexus RZ 450e. Az autó ára 68.000 eurótól kezdődik, ami nem is drága a konkurens Tesla Model Y-hoz képest.
Alapvetőleg a Toyota óvatos játékos, még nem szeretné kivezetni a robbanómotoros autóit a piacról. Ezért a Lexus-on keresztül teszteli a piacot a tisztán elektromos meghajtású modellekkel, kezdetként a Lexus RZ 450e crossover SUV-val. Az új Lexus a szintén japán E-TNGA platformra épülő új Toyota BZ4X elektromos SUV-val osztja műszaki alépítményét, akárcsak az új Subaru Solterra. 2022 óta mindkettő kapható Németországban is.
Két motor az intelligens összkerékhajtáshoz
Az új RZ 4,80 méter hosszú, 1,90 méter széles és 1,64 méter magas. A japánok 2850 milliméternek adják meg a tengelytávot. A 71,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor az alvázban fekszik, és a platform szerves részét képezi. A hatótávolsága (az EAER szerint) körülbelül 400 kilométer. A WLTP értékek még nem állnak rendelkezésre. A Lexus RZ 450e-t mindkét tengelyen elektromos motor hajtja. Az első motor teljesítménye 150 kW, a hátsó tengelyen lévő gép további 80 kW-ot ad. A teljes teljesítmény 230 kW. Ezzel az RZ 450e a 313 lóerős RX 450h teljesítményszintjére helyezi.
A két villanymotor együtt alkotja a Direct-4 hajtásrendszert, amely folyamatosan szabályozza a hajtást mind a négy keréken, és automatikusan és zökkenőmentesen osztja el a hajtóerőt. Az első és a hátsó tengely közötti nyomatékeloszlás ezredmásodperceken belül állítható 0:100 és 100:0 közötti tartományban. A japánok még nem közölték a menetteljesítményi adatokat, mint gyorsulás, de azért nem gondolom, hogy aggódni kéne.
Dizájn és karosszéria
A dizájn tekintetében a Lexus RZ jelentősen eltér platformtestvérei megjelenésétől, és a tipikus Lexus megjelenésére emlékeztet, amely valójában az RZ 450e a Lexus RX-en alapul. Mivel az motorháztető alatt elöl már nincs belsőégésű motor, ezért a tervezők laposabbra vehették. A jól ismert Diablo hűtőrács kisebb és jórészt zárt, csak néhány hűtőlevegő-beömlő van elöl. A fényszórók rendkívül laposak. A tipikus L nappali menetfény jel most a fényszóró felső szélén található. 18 colos könnyűfém felnik forognak a fekete borítású kerékjáratokban.
Jó hír a megszállottaknak, hogy az új Lexus opcióként 20 hüvelykes kerekekkel is kapható. A tetővonalat két kis légterelő farok hosszabbítja meg. Hátulról egy domináns fénysáv zárja harmonikusan a két egyénként kockaként kialakított hátsó sárvédőt.
Yoke kormánykerék és mega kijelző
A vezetőülésből figyelemfelkeltő az opcionális „ökörjárom” szerű kormánykerék, amely felül és alul lapos, és az első kerekeket egy tiszta kormányzási rendszeren keresztül vezérli. Csak 150 fokos elfordulási szög szükséges a kormánynak végállástól – végállásig, így már nem szükséges újat fogni nagyobb manővernél sem. A Lexus a rendszert „One Motion Grip”-nek nevezi. Természetesen az „OMG” rövidítés más asszociációkat is felidéz; a közösségi médiában az „Oh my God” (Istenem) rövidítése.
Az OMG kormány kialakítása javítja a teljesen digitális műszerek és a head-up kijelző láthatóságát.
A műszerfal közepén egy 14 hüvelykes érintőkijelző található, amelyet csak néhány közvetlen vezérlőelem szegélyez, és amely a Lexus NX-ből ismert Lexus Smart Connect multimédiás platformmal működik felhő alapú online navigációval és hangvezérléssel, valamint az interneten keresztüli frissítések is lehetségesek.
De megnyugodhatunk, a szkeptikusok számára hagyományos kormánykerék is lesz.
Hét ülés és elektromos kilincsek
A valószínűleg hétülésesként kerül a piacra teljes méretű új Lexus SUV és természetesen az elektromos kilincs sem marad el.
A Lexus 2030-ra a teljes modellportfóliót elektromos autókra szeretné alakítani, és 100 százalékos e-értékesítési kvótát kíván elérni a három legfontosabb piacon, Kínában, az Egyesült Államokban és Európában. A globális eladásoknak egymillió elektromos autónak kell lenniük.
A Lexus a SUV-kra is támaszkodik az elektromos jövőt illetően, és egy teljes méretű SUV-t ugyanezen az alapon helyez el az RZ 450e fölé. Az Electrified SUV Concept tanulmány első pillantást vet a japánok terveire, mely minden csak nem konzervatív.
A Lexus RZ 450e hivatalos oldala itt érhető el, és természetesen nálunk az ABN-nél is megrendelhető Németországból. A szolgáltatásainkat itt tekintheti meg.