Ha úgy érzi, hogy kicsit többre vágyik mint a magyar autópiac kínálta lelehetőségek, akkor a külföldi autóbehozatal Önnek való dolog.
Mi az ABN-nél a berlini fal ledőlése után úttörőként kezdtük a külföldi autó behozatal ügyintézését, ezért biztosak vagyunk benne, hogy Önnek is segítségére lehetünk.
Az autóbehozatal külföldről, főleg az EU-s országokból manapság sokkal egyszerűbb, azonban még így is szakmai hozzáértést igényel.
A jó hír, hogy a külföldi autó behozatal nálunk kényelmesen és biztonságosan teljes ügyintézéssel megrendelhető, mindezt pár kattintással.
Válasszon az autókereső menünkből most és rendeljen autót! (részletek itt)
Ha érdekli, hogy a külföldi autóbehozatal során mi a különbség a németországi autóbehozatal vagy a svájci autóbehozatal között. Esetleg, ha az amerikai autóbehozatal érdekli vagy netán a Dubai, osztrák, belga, olaszországi, Holland, Francia, Holland, csehországi vagy éppen lengyelországi autóbehozatal, akkor ez a publikációnk Önnek szól.
Miért német használt autó?
Számtalanszor találkozunk azzal, hogy az olcsó külföldi autó behozatal reményében az emberek olyan országok felé fordulnak, ahonnan nem a legcélszerűbb az autóbehozatal. Feleslegesen nehézkes utakat választanak az emberek a csábító külföldi autó behozatal reményében, melyet pár példán keresztül lehet a legjobban szemléltetni.
Hasonlítsuk össze a különböző országokat az összes előnyükkel – hátrányukkal, hogy a külföldi autóbehozatal lebonyolításakor ne Önnek kelljen kitapasztalni a nehézségeket.
A lista külföldi autó behozatal célországaival szinte végtelen lenne, egészen Japántól – Kanadáig. Ezért csak azokról az országokról beszélünk, ahonnan mi is importáltunk már autókat, ezáltal saját tapasztalataink is vannak.
Svájci autóbehozatal
Svájc klasszikusan a külföldi autó behozatal fellegvára volt a 90´-es évek elején, aminek számos érthető oka volt.
- Svájcban nagyon szép,- megkímélt használt autókat lehetett venni méltányos áron
- Svájc nincs messze és hangulatos utazás
Nem szabad elfelejteni, hogy 2004-ig Magyarország nem volt az EU tagja. Így akár svájci, német, osztrák használt autót vettünk, minden külföldi autó behozatal egyre ment, vámot kellett fizetni.
Ma azonban ez nem így van, ha Németországból történik az autó behozatal, akkor 0% vámot kell fizetni. Ezzel szemben egy svájci használt autó vásárlásakor nem kevesebb, mint 10% vámot kell fizetni. Ez egy 80.000€-os autónál 8.000€ pluszköltség, ezáltal a külföldi autó behozatal nem lesz annyira attraktív.
Időközben a svájci Frank (CHF) lett világ egyik legerősebb valutája, ahogy ezt a CHF bankhitelek 2008-as áldozatai is keservesen megtanulták.
Ezen felül Svájcban az árak mintegy 20-30%-al magasabbak, mint Németországban, ezért már a külföldi autó behozatal sem annyira vonzó Svájcból. Noha jelenleg nem különösebben nehézkes a svájci – német határ átlépése.
A Magyarok előszeretettel vásároltak főleg olcsóbb használt autókat svájci online árveréseken, mint a Ricardo.ch. Azonban az honlapgazda az ismétlődő nemkívánatos tapasztalatok miatt letiltotta a magyarországi licitálókat.
Svájcban magam is gyakran megfordulok, (igaz nem munka ügyben), de sajnos a negatívumok listájának még nincs vége. Ugyanis Magyarországon, az EU-n kívüli, így svájci használt autókra is un. származás-ellenőrzést kell kérni. Ez nem annyira költséges, viszont relatív hosszú dolog, 3 – 6 héttel kell kalkulálni, utána lehet honosítani az autót.
Az autóbehozatal Svájcból az erősödő EU-s előírások miatt gyakran problémás, az unión kívüli import autók forgalomba helyezése lassan lehetetlen. Mindig tájékozódjon külföldi autó behozatal előtt az aktuális jogszabályokról, ezt megteheti itt a weboldalunk BLOG részében, vagy az autóvásárlási konzultációnk keretein belül is. (itt)
Osztrák autóbehozatal
Ausztria alapvetőleg két nagy előnnyel rendelkezik az autóbehozatal terén:
- Ausztria közel van Magyarországhoz
- EU-s tagállam, az osztrák autóbehozatal nem jár extra vámteherrel
Ezáltal az autó behozatal Ausztriából nagyon ideális, csak egy gond van vele, hogy minimális használt autó választék van.
Sokszor kicsit olcsóbbak mint a német autók, az Ausztriában vásárolt használt autókkal meg voltunk elégedve (igaz általában ~ 10.000km. futásteljesítménnyel újszerű elektromos gépkocsik).
Az osztrák autó okmányaik nagyon hasonlóak a német autókéhoz, ennek ellenére újra kell vizsgáztatni őket Németországban. Ezért az osztrák autóbehozatal semmilyen könnyebbséggel nem jár.
Autóbehozatal Franciaországból
Az autó behozatal külföldről saját lábon is történhet, azonban Franciaország kicsit messzebb van, és az ország a méreteit tekintve sem egy Svájc.
Ezen felül van még egy gond a franciaországi autóbehozatal terén, éspedig, hogy kevés prémium autó van Franciaországban. Ha a külföldi autó behozatal célja egy Peugeot vagy Citroën, akkor Franciaország kétségkívül jó választás lehet.
Továbbá a francia nyelvet kevesen beszélik, ők viszont nem szeretnek németül vagy angolul kommunikálni, ami igencsak megnehezíti a franciaországi autó behozatal ügyintézését.
Mindemellett Franciaországban az autó állapotelmérés elvégeztetése is nehézkes. Csak úgy, mint az autószállítás Franciaországból Magyarországra, tekintve, hogy nem a fő irány a külföldi autó behozatal terén.
Olaszországi autóbehozatal
Nincs is fantasztikusabb, mint egy olaszországi nyaralás, azonban, ha az autó behozatal külföldről kerül szóba, akkor nem Olaszországra gondolunk elsősorban.
Az autóbehozatal Olaszországból hasonlóan nehézkes, mint Franciaországból. Egyszer alkalommal magam is több hivatalos autó márkakereskedéssel beszéltem, pontosabban igyekeztem, mert senki nem beszélt angolul vagy németül. A turizmus más, de ha autóbehozatal külföldről, akkor biztos nem Olaszország.
Olaszországban inkább kisebb kategóriás autó vannak, és azok állapota is némi kívánnivalót hagy maga után. Az autószállítás Olaszországból szintén nehézkes, ezért külföldi autó behozatal alkalmával nem áll a dobogó első helyén.
Autóbehozatal Lengyelországból
Keresve a kalandokat az utóbbi időben sokan nem elégszenek meg egy problémamentes németországi autóvásárlással, ezért a lengyelországi autóbehozatal lehetőségét fontolgatják.
Ők egyszerűen úgy gondolják, hogy az autó behozatal külföldről egyaránt minőségi autót és spórolást jelent, mindegy, hogy lengyel vagy német autóbehozatal.
A valóság azonban az, hogy hajhászva az olcsó autót, sok nem kívánt történetbe csúszhat bele az ember kelet Európában.
Egyik kedves visszatérő ügyfelünk szeretett volna egy amerikai luxusautót Lengyelországból, amiről kiderült miután beszéltünk az előző német tulajdonossal, hogy a vastelepre adta el hulladéknak annyira totálkáros volt. Valószínű, hogy „donorként” átörökölte az okmányait egy bűncselekményből származó hibátlan autó.
Nem szabad, hogy a külföldi autó behozatal kizárólag az anyagiakról szóljon, mindig legyen első a minőség és biztos forrás.
Autóbehozatal Csehországból
Lehet, hogy sokan meglepődnek, de a csehországi autó behozatal még a németek körében sem ismeretlen. Tapasztalataink szerint viszont a magyarok számára az autó behozatal külföldről inkább angol és német nyelvterületen elképzelhető. Noha a csehek az angol és német nyelvet is jól beszélik.
Csehországból leginkább új Škodát, Hyundai-t vásárolnak azok a németek, akik a külföldi autó behozatal mellett voksolnak.
Az ABN-nél már mi is importáltunk az elmúlt 28 év alatt Csehországból luxusautót. Ezeket leginkább állandó megbízóink részére a 150.000€ pluszos kategóriában.
Az autóbehozatal Csehországból a kommunikáció és lebonyolítás tekintetében problémamentes.
https://www.youtube.com/watch?v=-G6CX2FYhOA
Holland és Belga autóbehozatal
Hogy is hagyhatnák ki a BENELUX államokat, amikor a külföldi autó behozatal kerül szóba. Főleg az elmúlt években, amikor a különböző elektromos és hibrid autó behozatal előtérbe került.
Hollandia
Hollandi az elektromos autók fellegvára, sok szép,- megkímélt autó van. Biztos nem árulok el titkot, hogy mi is hoztunk már Hollandiából autót az ABN-nél.
Mint munka, mint családos út alkalmával szívesen megyek Hollandiában, azonban a hollandiai autóbehozatal pár bökkenővel jár:
- A Hollandok roppant nehéz üzleti partnerek
- Ahogy az egyik hollandiai barátom fogalmazott, a Hollandok szeretnek mindent homok árban venni és aranyárban eladni. A külföldiekre úgy tekintenek, hogy a szemetet elvihetik aranyáron. Aki szeretne, az vehet lelakott Nissan Leaf-et meg Prius-t 5.000€-ért.
- Ha azt mondom, hogy a Hollandok nem szeretik a németeket, akkor udvarias voltam. Ezért német rendszámmal németül a hollandiai autóvásárlás nem egy élmény. Ezért érdemes angolra váltani.
Lényeges dolog a hollandiai autóvásárlás kapcsán, hogy a hollandok még a roncs autókat is remekül fotózzák. Ezért, ha holland vagy más külföldi autóbehozatal jár a fejében érdemes szakemberrel konzultálni.
Ez a legnagyobb holland használt autó oldal az autotrader.nl, érdemes megnézni. De ahogy mondtam óvatosan a szép fotókkal.
Belgium
Vicces, de a belgák jelentős része a külföldi autó behozatal irányába fordul, főleg, ha használt német prémium autót szeretne vásárolni. Nagyon sekélyes a belga használt autó kínálat, ezért számukra is az autó behozatal külföldről az egyetlen járható út.
Ami fantasztikus Belgiumban, az a CarPass rendszer, ez a gépkocsik előéletét, kilométeróra állását hivatott dokumentálni. Mindezt olyan jól, hogy még külön ügyfélszolgálatuk is van, nekünk is többször segítettek az elmúlt években. Támogatásunkkal sikerült több Németországban hirdetett 80.000 – 250.000€-os autó előéletéről lerántania fátylat.
Összességében külföldi autó behozatal alkalmával nem ajánlanánk a belga használt autó piacot, viszont nálunk rendszeresen felbukkannak belgiumi ügyfelek.
Autóbehozatal az EU-n kívülről
Most, hogy sok EU-s országot is érintettünk, nézzük meg az EU-n kívüli autó behozatalt.
Az autóbehozatal az EU-n kívülről alapvetőlég két nehézséggel jár. Tengeren túli szállítás és extra hatósági díjak, ahogy a svájci autóbehozatal kapcsán írtuk, noha ott nincs hajóztatás.
Amerikai Autóbehozatal
Az amerikai autóbehozatal nekem is szívügyem, fiatalként jómagam is éveken át éltem az államokban. Abszolút meg tudom érteni azokat, akik a külföldi autó behozatal kapcsán automatikusan Amerikára asszociálnak.
De, ha félretesszük az emocionális érzéseket, akkor az alábbi dolgokat érdemes tudni az amerikai autóbehozatal tekintetében.
Tényleg csak röviden a legfontosabb dolog pár pontban, mert ez önmagában is 50 oldal lenne.
(Akit részletesen érdekel az amerikai autóbehozatal témája az írjon nekünk, akkor mélyebben érintjük)
Amerikai autóbehozatal kapcsán rengeteg olyan problémával szembesül az ember, ami a németországi autóbehozatal során fel sem merül.
Ilyen dolgokkal találkozhatunk az amerikai autó import vonatkozásában:
- Konténerhiány
- Árverések
- Deviza kockázat
- Vám és Áfa
- Szabvány
- Egyéb terhek
1., Konténerhiány
A Covid előtti időszakban nagyjából kiegyensúlyozott volt Európa és Amerika között a tengeri kereskedelem. Viszont a korona vírus miatt nem ingáztak a konténerek a konténerek a két kontinens között, hanem egy irányba mentek. Eredmény, korábban USD 1.000 volt egy autó szállítása az USA-ból, ami most minimum USD 2.200. Egyenlőre nem megoldott dolog, hogy a töménytelen üres konténer hogy jut vissza a rendeltetési helyére.
2., Autó árverések az USA-ban
Az Európába bekerülő amerikai használt autók mintegy 95% nem csak sérült, de gazdasági totálkáros volt. Természetesen a külföldi autó behozatal sokaknak nyújt megélhetést, amerikai import autók esetében, a karosszériások, fényezők és maguk a keresődök is a profitálnak a dologból. Az amerikai import autók értékesítésre teljes iparág alakult ki Európában. Ezek az amerikai import autók Litvánián keresztül érkeznek Európába, ahol kérdéses forrásból származó alkatrészekből és vitatható minőségben javítják legkülönbözőbb amerikai autókat. Mi is jó néhány ilyen amerikai használt autóval találkoztunk itt Németországban, semmi félképpen nem javasolnánk megvásárlásra.
Ugyanakkor sokan elfelejtik, hogy az autó behozatal külföldről nem azt jelenti, hogy roncsokat kell talpra állítani, hanem a nívós használt autó behozatal lenne a cél.
Akit érdekelnek a törött, vízkáros, lopáskáros, kiégett amerikai autók, annak ajánlom a Copart-ot, szinte mindenki ott vásárolja őket.
Ki ismeri fel, hogy ez milyen autó? Egy 2018-as Ford Mustang Cabrio.
Magunk is vettünk törött autókat az Egyesült Államokban, igaz mi ott javítottuk,- és helyben értékesítettük azokat. Visszatekintve az is a szakmai és személyi evolúció része volt, de nem ajánlom senkinek karambolos autó megvételét az USA-ból. (sem Németországból)
3., USA Dollár / USD
Régen vége az egykori stabil 200Ft.-os USA dollárnak, manapság a magyar ügyfeleknek lényegesen mélyebben kell a zsebükbe nyúlni egy – egy amerikai csoda autóért. Ezért a külföldi autó behozatal abszolút nem rentábilis az elmúlt években az USA-ból.
4., Vám / Áfa
Ahogy említtetem németországi autóbehozatal esetén semmilyen vám nem terheli az autókat, de áfa is csak bizonyos esetekben.
Ha azonban az autóbehozatal az USA-ból történik, akkor még a szállítás költségét is az autó értékéhez veszik mielőtt kiróják rá a vám és áfa terheket. (ennek részletei túlmutatnak ezen írásunk keretein)
5., Az USA nem az EU
Liter, gallon, centiméter, hüvelyk, mérföld, font, ez mind emészthető dolog, azonban az autóknál is más szabvány van az Egyesült Államokban. Nagyjából 2020-ig beérték azzal a magyar hatóságok, hogy az amerikai import autókat átalakították (lámpák, stb.) és vizsgáztatták Németországban.
Ma ez kevés a Közlekedés Felügyeletnek, ha nem EU szabvány egy autó, és nem rendelkezik EU-s származási igazolással, COC-vel, akkor nem helyezik forgalomba. (a COC-ről részletesebben)
6., Egyéb terhek / Extra Fees
Ha mégis úgy dönt, hogy a külföldi autó behozatal az USA-ból történjen, akkor számolni kell a nem látható, – rejtett költségekkel.
Az aukciós ház és az egyéb hivatalok egy halom különdíjjal terheli az egyébként csábító amerikai autó árakat. Valójában az autóbehozatal Amerikából költséges játék, hacsak nem filléres roncsokat vesz az ember.
Ilyen díjakkal kalkuláljunk:
- Gépkocsi érték utáni aukciós díj
- Kapu díj
- Virtuális ajánlattevési díj
- Broker díj
- Postázási díj
- Környezetvédelmi díj
- Tárolási díj
- Késlekedési díj
- Visszalistázási díj
- Kirakodási díj
- Kezelési költség
Az általunk forgalmazott Ford Mustang-ok és Chevrolet Corvette-ek kivétel nélkül EU-s modellek, az átadástól 4 és 5 év teljeskörű uniós garanciával. (Corvette C8 rendelés itt)
Ahogy mondtam mi is szeretjük az amerikai autókat, de nem a roncsokat. Ezért forgalmazunk új és használt EU-s gépkocsikat. Corvette, Chevrolet Camaro, Cadillac, Ford Mustang és F150.
Dubai Autóbehozatal
Ez egy érdekes dolog, sokakat érdekel az autóbehozatal Dubabiól, pontosabban az Arab Emirátusból (AE). Ennek oka valószínű ott gyökerezik, hogy okkal vagy ok nélkül úgy gondolják az emberek, hogy az arabok kidobják a megunt luxusautókat. Egyébként ez részben igaz is, annyi kiegészítéssel, hogy előtte tönkre teszik.
Sajnos nekünk is vannak tapasztalataink a dubai autóbehozatal terén, ami valójában egy több sebből vérző történet.
Nap és homok
Kevés olyan rossz dolgot lehetne felsorolni ami jobban árt egy autónak, mint a könyörtelen napsütés és a homok. A nap gyakorlatilag a fényezést és minden műanyag burkolatot, gumit, tömítést, szigetelést és egyéb alkatrész tönkretesz. A homok az utolsó alátétig átjárja az autót, ami mozgás közben csiszolópapírként viselkedik.
Családtagként kezelt autók
Ha még ehhez hozzávesszük a helyiek gondos hozzáállását az autókhoz, akkor biztosak lehetünk benne, hogy annyit sem ér a dubai autó amennyit kérnek érte.
Környezetvédelmi norma
Ez egy olyan dolog, amire sokan nem gondolnak a dubai autóimport kapcsán. Mégpedig arra, hogy ott olyan, hogy környezetvédelem még papíron sem létezik.
Alkalmazkodva a német gyártók még a legújabb BMW-ket is Euro1-es normával szállítják az Emirátusba, katalizátor, lambda szonda, EGR, ilyen felesleges dolgok nem léteznek.
Addig a pontig ez nem is gond, míg nem szeretne az ilyen dubai autót forgalomba helyezni egy EU-s országban, de legfőképpen Magyarországon. A Nemzeti Közlekedés Felügyelet nem találja humorosnak az ilyen dubai autókat, ezért a forgalomba helyezés is lehetetlen az elmúlt években.
EU szabvány
A környezetvédelemtől eltekintve egy tucat más előírásnak is meg kell, hogy feleljen egy autó ahhoz, hogy az Unióban forgalomba lehessen helyezni. Így Magyarországon is.
Szükségtelen mondani, hogy ezek az arab piacra készült gépkocsik semmilyen „E” szabvánnyal nem rendelkeznek. Emiatt az Arab Emirátusból érkező autók magyar honosítása kizárt.
(Szerencsés esetben az EU piacra készült az autó, csak utána vitték Dubai-ba. Ergo nem az ottani piacra készült.)
Autóbehozatal Németországból
Sorra véve a lehetőségeket a németországi autóbehozatal maradt a végére.
Számos hasznos tapasztalattal jár az autó behozatal külföldről, már elolvasni is egy kisebb tréning, nemhogy végigcsinálni.
Ugyanakkor, ha belegondolunk az autóbehozatal külföldről nem kell, hogy felesleges költségekkel és vég nélküli stresszel járjon. Azokról az emberekről nem is beszélve, akik úgy importálnak mindenféle külföldi autót, hogy Magyarországon a forgalomba helyezésnél derül ki, hogy nem fog menni.
Heti szinten többen is hívnak a legkülönbözőbb autókkal amik „beragadnak” Magyarországon a honosítási eljárás alatt. Ismerve a külföldi autóbehozatal csapdáit, mi is csak a nálunk Németországból megrendelt új és használt autókat honosítjuk Magyarországon.
Emellett a németországi autóbehozatal mellett szólnak az alacsony árak, rugalmas ügymenet és nem utolsósorban a hatalmas használt autó választék.
Külföldi autó behozatal önerőből vs. megrendelés
Véleményem szerint az autóbehozatal Németországból nem atomfizika és mindenki meg tudja csinálni. Ugyanakkor még 28 év után mi is minden nap tanulunk valami újat a külföldi autóbehozatal alkalmával, amit a tudástárunkhoz rakunk. Ha valaki kalandnak tekinti a külföldi autóbehozatalt az rendben van, ugyanakkor könnyen lehet, hogy költségesebb lesz, mintha az autóbehozatal ügyintézéssel kerülne megrendelésre szakavatott cégen keresztül.
Ezzel is óvatosnak kell lenni, mert rengeteg 0 – 5 éves cég van, akik jönnek,- majd mennek, egyszerűen próbálkoznak, rengeteg kárt hagyva maguk után.
Autóbehozatal külföldről ügyintézéssel
A mai internetes világban mindenki lehet sebész orvos, ha tud szöveget másolni egy weboldalról.
Az egyik tehetséges magyar stand up-ost is megihlette ez a dolog. Azt mondta szobafestőt akart keresni az interneten, hamarosan talált is egyet. Azonban mire a készen volt a lakással kiderült, hogy csak „szóba festő” volt, azaz csak szóban volt festő. Ez igaz a külföldi autóbehozatal megrendelésénél.
Tehát csak óvatosan, sokan úgy intézik a németországi autóbehozatalt, hogy nincs különösebb tapasztalatuk és a megbízókon kísérleteznek.
Mi az ABN-nél német cégként 19 autómárkával vagyunk Magyarországon is szerződésben, és hivatalosan foglalkozunk Németországban gépjármű állapotfelméréssel ami egyedülálló.
Külföldi autó behozatal költségek
Erről a témáról többször is írtunk az elmúlt években, de tudva lévő, hogy mindenki szereti hallani a számokat. Nem szívesen mondom, de a külföldi autóbehozatal nem a spórolásról szól. Inkább, hogy olyan hogy használt vagy új autót kaphat az ember, ami a magyar piacon nem elérhető.
A teljesség igény nélkül az autóbehozatal Németországból az alábbi komponensekből áll össze:
- A kiválasztott autó leinformálása
- Hivatalos helyszíni állapotfelmérés
- Adás – vétel ügyintézés
- Export dokumentumok ügyintézése
- Autószállítás Németországból Magyarországra
- Teljes magyarországi forgalomba helyezés
A felmerülő költségek függenek a távolságtól, az autó értékétől és méretétől. Illetve felépítésétől, eladójától, állapotától. A hatósági költségek a műszaki paramétereitől (motortérfogat, lóerő, emissziós norma, stb.) Ezen felül, hogy cég vagy magánszemély a megrendelő. Végül, de nem utolsó sorban persze a rendelkezésre álló okmányoktól is.
Ennek tükrében a németországi autóbehozatal költsége átlagosan 2.000 – 5.000€ között mozog mire a ház előtt áll névre írva. Ezeknek a nagy részét sajnos magánimport esetében sem lehet megspórolni, ezért olcsóbb autók esetében a külföldi autóbehozatal nem kifizetődő.
Példaként egy régebbi 3.6 literes boxer Porsche regisztrációs adója önmagában 320.000Ft. és vagyonszerzési illeték a másik 150.000Ft. Ehhez jönnek még eredetvizsga, hatósági szemle, esetleg műszaki vizsga is.
Ugyanakkor a magyarországi új és használt autók ára is szorosan kapcsolódik az autóimport költségeihez, tehát a magasnak tűnő költségek ellenére is megéri exkluzívabb autóknál.
Kral András – ABN Würzburg