Az autófinanszírozás valójában egy nagyon jó dolog, amennyiben alacsony kamatkörnyezetben történik.
Nyugaton tradicionálisan az új autók finanszírozása 0 – 1 % éves kamat körül mozog, míg a használt autókra 1,9 – 2,49 % szokott lenni.
Az autógyártók nagy része saját bankkal rendelkezik, így nem csak az eladott autókon, de azok finanszírozásán is profitálnak.
Ennek köszönhetően, kedvező autófinanszírozás mellett, új; biztonságos és nem utolsó sorban környezetbarát autóhoz jutnak az emberek és céges vásárlók.
Ezáltal az autógyártóknak és autószakoknak is erősek az értékesítési számaik, mely által egy win – win szituáció alakul ki.
Közel tíz év utána az elmúlt hetekben a német alapkamatot is elkezdte emelni a központi bank. Ebből fakadóan a használt autó finanszírozás a megszokott ~ 2% helyett 5 százalék körül mozog.
Hogy bölcs döntést tudjanak hozni olvasóinknak és megrendelőinknek, összeírtuk a legfontosabb tudnivalókat a gépkocsi hitel / lízing terén, ezen felül kedvező megoldással is készültünk.
Ezen írásunknak nem témája a gépkocsi hitel, finanszírozás és egyéb lízingkonstrukciók részletes bemutatása, a fókuszban a költségek állnak.
Gépkocsi lízing
A magyar cégek a gépkocsi lízing által kedvezően költségezhetik az áfát, mely olyan gazdasági társaságoknak előnyös, akiknek pozitív áfamérleggel rendelkeznek.
Ennélfogva a gépkocsi lízing kézenfekvő megoldásnak tűnik, egészen addig a pontig, amíg átlagosan nem éves 18%-os THM mellett történik, mint napjainkban Magyarországon.
A Merkantil Bank ajánlata 22,17%. A gépkocsi lízing kalkulátorukat itt érheti el.
Következésképpen hiába „költségeli” a lízingdíj áfa tartalmát az üzembentartó cég, ha extra 18%-os éves kamat jön hozzá. Ez egy átlagosnak számító 4 éves futamidő alatt 72% kamatot jelent (4 év x 18% éves THM)
Ehhez jönnek egyéb költségek, melyek a flottakezelőknél felmerülnek, arról nem is beszélve, ha külföldi autót szeretne behozatni majd lízingelni.
Import gépkocsi lízing
Ez a téma sok félreértésre ad okot, ami teljesen érhető, tekintve, hogy a cégtulajdonosnak jobb elfoglaltságuk is van, mintsem a pénzintézetek kondícióinak naprakész ismerete. Mindezt összekapcsolva a sokszor egyszerűnek tűnő autóimporttal, ami ráadásul autólízing esetén harmadik fél nélkül lehetetlen.
Ez annyit jelent, hogy magyar pénzintézetek nem finanszíroznak vagy lízingelnek olyan gépkocsit, amely lokálisan külföldön van, illetve nem rendelkezik magyar rendszámmal.
A másik gyakori kérdés, hogy lehet-e hivatalosan Németországból lízingelni gépkocsit olyan magyar cégeknek, akik nem rendelkeznek német címmel. A válasz sajnos: nem. Kizárólag hazai pénzintézeten keresztül van lehetősége finanszíroztatni / lízingelni a kívánt külföldi új vagy használt autót.
Flottakezelő – importőr bevonása
A gördülékeny ügymenethez kell egy magyar flottakezelő, aki teljes körűen lebonyolítja a kiválasztott külföldi autó behozatalát. Fontos, hogy neki, mint magyar áfa körös cégnek meg is kell vásárolnia a külföldi autót, majd a 27%-os magyar forgalmi adóval növelt összeggel kiszámlázni a lízingbe adó pénzintézet felé.
Végül a magyar pénzintézet, például a Merkantil Bank használatba adja a megrendelő cégnek, aki így üzembentartó lesz.
Így néz ki a folyamat külföldi autó lízinges vásárlásakor:
- Ön kiválasztja a külföldi autót
- A flottakezelő saját magának megveszi nettó áron a gépkocsit Németországból
- A flottakezelő importálja az eszközt (okmányozás, szállítás, magyarországi forgalomba helyezés)
- A flottakezelő kiszámlázza +27% áfával a gépkocsit a magyar pénzintézetnek
- A pénzintézettől lízingeli az Ön cége a gépkocsit, mint üzembentartó (nem tulajdonos)
A leírt folyamatnak sajnos van 3 gyenge pontja:
- Az ügymenet meglehetősen bonyolult, mely érthető okokból borsos költségekkel jár.
(Általában 5.000 – 7.000€. a német gépkocsi árához képest) - Németországban csak 19% az áfa, de a 27% magyar áfa miatt 8%-al többe kerül a gépkocsi az eredeti német áránál, mely szükségtelen. A 27%-os magyar áfa egy részét az üzembentartó cégek el tudják számolni a gépkocsi lízing kapcsán. De ha hozzá vesszük a flottakezelő import költségét és a 8%-al megemelkedett áfa tartalmat, akkor koránt sem költséghatékony.
- A magyar pénzintézetek ultra magas kamatlábai. Jelenleg éves 18% THM., 4 év = 72%.
Miként jár a legjobban?
Erre a gyakran feltett kérésre az a helyes válasz: ha egyáltalán nem vesz autót.
Ha mégis szeretne valamilyen gépkocsit, akkor ez természetesen nem csak a vásárlás pillanatában, de a későbbiekben is költséget fog jelenteni.
Azt azonban, hogy az alap fenntartási költségek mellé ne társuljon felesleges pluszköltség az ténylegesen el lehet kerülni.
Bölcs autóválasztás
Nem is gondolnák, hogy az elmúlt több évtized alatt mennyi autóvásárlóval találkoztunk, aki nem megfelelő körültekintéssel választott autót. Sok esetben nagy családosok autóvásárlási támogatásával, hitellel, lízinggel vettek autót, amiből még nehezebb volt „fájdalommentesen” kiszállni.
Ahhoz, hogy az ember hosszútávra megfelelő autót válasszon számos faktort figyelembe kell venni, ezért is érdemes szakember segítségét kérni. Erre is tökéletes a mi konzultációs szolgáltatásunk. Részletek itt.
Addig nyújtózkodj….
Az autóvásárlás az emberek nagy többségének érzelmi döntés, főleg, hogy a mostani autókkal már egy második otthont, – vagy guruló irodát veszünk.
Ugyanakkor semmiféleképpen nem ajánljuk, hogy valaki kifeszítse a büdzséjét autóvásárlásnál, ahogy a német mondja „először csak egy kisebb zsömlét süssünk…”
Az álomból hamar rémálom lehet, ha beleugrik valaki egy olyan nagy értékű autóba, amit nem tud fenntartani. Esetleg ha összetörik, üzemképtelen lesz akkor elveszíti a mobilitását.
Ennek a kedves ügyfelünknek mi szállítottuk haza a 2022-es BMW M4 Competition autóját, bárkivel megtörténhet.
Ha lehet hitel nélkül
Véleményünk szerint az autóhitel célja az lenne, hogy tehermentesítse a vásárlót, azaz ne kerüljön hirtelen anyagi nyomás alá. Ezzel párhuzamban a hitelező is tisztes, de nem aránytalan bevételre tesz szert.
Egy kényelmesen törleszthető havi részlettel 2 – 3 évre elosztva lehessen hozzájutni a kíván autóhoz.
Ugyanakkor, ha megnézzük a magyarországi kereskedelmi bankok által kínált gépjármű finanszírozásokat, akkor inkább „uzsorás jellegű” hitelről van szó, tekintve, hogy autót nem kötelező venni.
Hogy látja ezt a Polgári törvénykönyv:
Az uzsorás szerződés fogalmát a hatályos Ptk. (2013. évi V. törvény, 6:97. §) így definiálja:
Ha a szerződő fél a szerződés megkötésekor a másik fél helyzetének kihasználásával feltűnően aránytalan előnyt kötött ki, a szerződés semmis.
2013 évi V. törvény, 6:113. § (3)
Uzsorás szerződés esetén a bíróság egészben vagy részben elengedheti a visszatérítést, ha az a sérelmet szenvedő felet részletfizetés engedélyezése esetén is súlyos helyzetbe hozná; a sérelmet okozó fél a kapott szolgáltatásból az aránytalan előnynek megfelelő részt a sérelmet szenvedő félnek köteles visszatéríteni. (részletesebben)
Jegybanki alapkamat hatása
Nem szabad megfeledkezni a jelenleg aktuális magyar jegybanki alapkamatról sem, ami 13%, ezzel egyidejűleg meglehetősen nagy hullámvölgyet járt be. Ezt aggasztónak tartjuk, sem fogyasztói, sem befektetői oldalról nem ideális helyzet.
Ezzel szemben a német alapkamat az elmúlt években 1.2 %-ot emelkedett, ami az 1 tizede a magyar kamat emelkedésnek ugyanazon ciklus alatt.
Miért nem intézünk autó hitelt és lízinget?
Mielőtt rátérnénk a megoldásokra, fontos megemlíteni pár dolgot.
Mi 100%-osan elhivatottak vagyunk a saját szolgáltatásainkkal kapcsolatban. (itt érheti el a listát). Azonban nem tudunk teljes vállszélességgel beállni olyan dolog mögé, mint a magyar gépkocsi finanszírozási terület.
Hosszas korábbi tapasztalatunk van benne, pont ez mondatja, hogy teljes reformot igényel. Ameddig ez nem történik meg, mi nem kínáljuk a magyar bankok termékeit a kedves megrendelőinknek.
A legjobb megoldás autóvásárláshoz?
A gépkocsi hitelhez és lízingez tartozó kamatok olyan magasságba kerültek, hogy álláspontunk szerint semmilyen körülmények között nem szabad igénybe venni.
Még cégeknek sem javasoljuk a gépkocsi lízinget a fent bemutatott extrém magas kamatok és egyéb költségek miatt.
A jó hír, hogy ügyfeleink nincsenek a magyar határok közé szorítva, mint uniós autóvásárlók. Akár cége részére vagy magán személyként is vehet németországi használt autót 19%-os német áfával, ami a legalacsonyabb az egész EU-ban. (Málta után, ami 18%)
Az uniós szabályrendszer szerint a magán autó vásárlóknak nem szükséges megfizetni az EU-s import használt autók után a 8%-al magasabb magyar áfát. Tökéletesen elég, ha a 19%-os német áfát megfizetik.
Miért ne választana több mint 1 millió német használt autó közül ráadásul olcsóbban?
Nem kell bajlódnia az autóimporttal, nálunk az autóbehozatal Németországból teljes ügyintézéssel történik, itt megtekintheti autókereső menünket és a rövid ügymenetet is.
Mit nyújtunk Önnek:
- Új és használt német prémium autókat
- Előzetes állapotfelmérés
- Németországi ügyintézés
- Autószállítás
- Teljes magyarországi ügyintézés
A hosszútávú gondatlan autózás záloga, ha olyan minőségi autót válasszon, amit meg tud engedni magának, mindezt alacsony áfával és hitelmentesen.
Egyre inkább a céges megrendelőink is afelé tendálnak, hogy önerőből, finanszírozás nélkül történik az eszközbeszerzés. Ezáltal több pénzt megtakarítanak meg, mint a lízinges áfaleírással.
Kérjen ajánlatot még ma az új autójára, örömmel segítünk!
Kral András – ABN Würzburg