Ön, aki olyan ember, aki szeret a színfalak mögé nézni, ezen az írásomon keresztül belekukkanthat az autószállítás világába, ha nem is teljes mélységében.
Könnyű beleesni abba a csapdába, hogy mióta van internet és nincsenek határok, hogy szinte észre sem veszi az ember, hogy már nem a magyar használt autó hirdetési oldalakat, hanem a németet vagy éppen a franciát vagy olaszt böngészgeti az ember.
Tulajdonképpen ez már alapból így van, ha nem állítunk be egy célországot a szűréseknél a legnagyobb nemzetközi autóhirdetési oldalon, ahol több mint 50 ország új és használt autóhirdetései elérhetők. (www.mobile.de) Használati átmutató itt tekinthető meg:
Tipp:
Az Autószállítás Németországból Magyarországra rajtunk az ABN®-en keresztül teljesen mást nyújt Önnek, mint bármilyen más piaci szereplő.
(Hogy milyen prémium autószállítási szolgáltatást nyújtunk Németországból arról itt olvashat)
Folytatva a fenti gondolatmenetet, ez a cikk nem a hirdetési oldalakról, hanem az autószállításról szól, mindjárt meglátjuk az összefüggést!
Sokszor keresnek meg minket autószállítás Németországból ügyben, hogy ajándékba kaptak egy olcsó autót, vagy pár száz euróért vettek egyet, ami nagyon jól hangzik, de nem is gondolják, hogy itt kezdődik igazán a történet, no meg a kiadások.
Ekkor jön az utólagos matek, hogy a 0€ értékű autó is négy számjegyű euróban lehet mire otthon áll a ház előtt névre írva.
Egyik alternatíva a megvásárolt autók hazajutatárása, hogy kiutazunk az adott országba, és a megfelelő export okmányok és ideiglenes rendszám, biztosítás birtokában haza autózunk, ha egyáltalán üzemképes az autó és érvényes műszakival rendelkezik.
Nyilván ez a projekt is jó néhány száz euróra rúg. (itt irtunk a német ideglenes rendszámról)
Gyakran magyar P-rendszámmal visznek haza autókat, ami véleményünk szerint nem a legjobb megoldás.
Mi van még?
„B” verzió, ha valakit megbízunk, hogy szállítsa haza nekünk az autót, azonban ez sokszor ilyen irracionális elképzelésekkel indul:
„Dobok százezret, hozd már haza”. Ez ismerve a költségeket sajnos nem kivitelezhető.
De nézzük meg, hogy ezt milyen járművekkel lehet autót szállítani:
• Autószállító kisteherautó 3,5 tonnáig (+ tréler)
• Autószállító nagy teherautó 3,5 tonnától
• Autószállító tréler, amit terepjáró húz
• Autószállító kamion (nyerges vontató)
• Vagy platós tehergépkocsi, amire targoncával dobják fel a megvásárolt autót, de ezt a kategóriát átugorjuk.
Miért nem működik a fenti „ötvenezres” példa?
Az autószállító kisteherautók igen drágák, fogyasztásuk is meghaladja egy személyautóét, a nagy futás miatt a szervizköltségek is magasak, nincs bennük alvási lehetőség, szállodázni érdemes a sofőrnek, ha kipihenten akar vezetni. (igaz nem kötelező) Ezenfelül lerázza az ember veséjét.
Nekünk az ABN-nek is van saját autószállítónk, így gyakorlatból ismerem a dolgot.
A 3,5 tonnás autószállító kisteherautó esetében a szállítandó jármű önsúlya, illetve az autómentő együttes súlya nem haladhatja meg a 3,5 tonnát, így hozzávetőlegesen a szállított jármű kb. 1400-1500kg. lehet.
Fontos: ha trélert húz, akkor nehéz pótkocsi jogosítvány is kell. (E kategória)
Ha a 3500kg. összsúlyt túllepi az ember és a német BAG vagy rendőrség ez ellenőrzi akkor alapból 100 – 500€ a helyszíni bírság. Ezért nem láthat ilyen autószállítókon A8-as Audi-kat normál esetben.
Ezért cserébe ezekben az autószállítókban nincsen Tachográf, így a jogszabályok nem rendelkeznek a pihenő időről, és 90km./h-nál is gyorsabban haladhat.
Az eggyel nagyobb méret, a 3,5 tonnát meghaladó még mindig kisteherautó méretű autószállítók általában 5 tonnásak (össztömeg) így az Audi A8-ast mosolyogva szállíthatjuk, ha van „C” jogosítványunk.
Itt azonban szigorúak a pihenő idők, a 9 órás vezetést pihenőnek kell követni, amelyet nem hallófülkés autó esetében kizárólag szállodában lehet eltölteni, melyet igazolni kell számlával a német ellenőrző szervek felé. (ezt szokták némelyik kelet európai ország sofőrjei előre nyomtatott kamu számlákkal igazolni, melyet brutális büntetés követ, nem javaslom)
Ezért is a fuvarozók bibliája az 561/2006-os kormányrendelet, melyben az EU szabályozta és harmonizálta a közúti szállításra vonatkozó rendet.
Itt << tölthetjük le, jó hétvégi olvasmány.
Aztán jön a terepjárós vontatás, klasszikus vonóhorog + autószállító tréler kombináció, a vontató járműnek mimnél nagyon önsúly kell, hogy megfelelő súlyú autót vontathasson tréleren. Erre jó egy Mercedes ML, vagy más izmosabb darab.
Ezek sem 6,2 litert fogyasztanak, illetve egy szezonális gumicsere sem 40.000Ft., és még a vételárról nem beszéltünk.
Végül jöhet az autószállító kamion, a fentiekkel ellentétben az egy autóra vetített szállítási költség lehet kevesebb, de ezért az idegeikkel fizetünk, amikor a harmadik időpontot módosította a szállítócég, mivel nincs abba az irányba másik felrakója és addig sakkoznak az ügyfelekkel, míg egy irányból meglesz a teli rakomány. (ezt persze előre nem közlik). Ez utóbbi morál főleg (sajnos) a hazai vállalkozókra jellemző, akik számláról és szerződésről hallani sem akarnak.
A fuvarozók CMR biztosítással rendelkeznek, melyet nagyon büszkén mondanak, ez elsőre megnyugtathatja az embert, ha valaki nem tudja, hogy ez pontosan mit takar.
A valóság azonban az, hogy hozzávetőlegesen 1.000€ / tonna a kártérítés mértéke, tehát egy fél éves E osztályos Mercedes-re kb. 1600€ kapunk teljes megsemmisülés esetén. (igen jól olvassuk)
Vannak persze kiegészítő biztosítások, ami általában senkinek sincsen, mert elég drága.
Nem árt tudni a CMR biztosítással kapcsolatban, hogy hivatalosan meg kell határozni a fuvar paritását, hogy ki meddig vállal felelősséget az áruért, a CMR-t a feladónak kell kitölteni (ö indítja az árut), de ezt miért tenné meg egy autókereskedő. A CMR meghatározza a szerződés tárgyát, ezen felül a feladó és a címzett kötelezettségeit.
Na de milyen kötelezettsége van az autó eladójának, hogy ki és hogy viszi el tőle fizetés után az autót?
Ezt a kérdést nyitva hagyom Önnek megspórolva a következő 100 oldalt….
A jó hír, hogy az ABN-nél minden nálunk megrendelt gépkocsira, teljes körű és teljes értékű biztosítást kínálunk német biztosítónkon keresztül: Még azokra a nálunk megrendelt nagy értékű autókra is amelyek olykor meghaladják a 250.000€-t is. A referenciáinkat itt tekintheti meg.
Konklúzió:
Az itt felületesen érintett dolgok miatt ne bízzunk a filléres autószállításban, ha mégis valaki elvállalja, előbb tájékozódjunk, mint utána szomorkodjunk, mert egy hivatalos cégnek jelentős működési költségei vannak, és minden esetben kérjünk számlát, amit a honosításnál is bekérhetnek tőlünk a magyar hatóságok, hogy miként került az autó az országba.
Az ABN kulcsrakészen vállalja kizárólag Németországból a kiválasztott autó vagy haszongépjármű magyarországi átadását a német és magyar jogszabályok teljes betartása mellett.
Személygépkocsi, haszongépjármű kulcsrakész átadással Németországból.
“Ne feledje, mi Németországban vagyunk!”