Ahogy egyre nagyobb teret hódítanak a hibrid autók, úgy megállás nélkül gyarapodnak a kérdőjelek is, hogy az egyes márkák és típusok milyen sajátosságokkal, – előnyökkel / hátrányokkal rendelkeznek a hibrid autóvásárlók számára. Ezen felül azt is érdemes tudni, hogy a különböző hibrid autók működése is eltér egymástól.
Rengetegszer hallunk olyan kifejezéseket, mint Plug-in hibrid, Mild hibrid, teljes hibrid, HEV, REEV, PHEV, valóban ember legyen a talpán, aki el tud igazodni a hibrid autók között.
A jó hír az, hogy nekünk az ABN®-nél több mint 25 éve a tevékenységünk az autóbehozatal Németországból, kulcsrakészen adunk át előzetes állapotfelmérés után ügyfeleinknek új és használt autókat Németországból.
Így a munkánk miatt számtalan, – többek közt hibrid autóval találkozunk, ezen tapasztalatunkra hagyatkozva szeretnénk segíteni megrendelőinknek és olvasóinknak, hogy elkalauzoljuk őket a hibrid autók világában.
Milyen hibrid autók vannak?
Ha korábban szóba került a hibrid autóvásárlás, akkor szinte az egész világ egy autóra gondolt a Toyota Prius-ra. Ez a nem túl karakteres autó definiálta a hibrid autózást, melyet a Toyota először 1997-ben dobott piacra.
Azóta eltelt néhány évtized, így a környezetvédelem és az emelkedő igények miatt más játékosok, többek között a németek is beszálltak különböző megoldással a hibrid autógyártásba.
A hibrid autóvásárlás első lépése, hogy ismerjük a 3 fő kategóriát.
Hibrid autó kategóriák
- Teljes Hibrid (HEV, REEV)
- Plug-in hibrid (PHEV)
- Részleges hibrid (Mild, Micro Hibrid)
Teljes Hibrid
Ez a kategória a „teljes hibrid”, angolosan nem más, mint a HEV = Hybrid Electric Vehicle (hibrid elektromos jármű) rakta le a hibrid autózás alapkövét talán pont a fenti Toyotás sztori miatt.
Nem kapott a hibrid név mellé más kacifántos jelzőt, mint Plug-in Hibrid, vagy Mild Hibrid, esetleg Micro Hibrid, amelyekről szintén beszélünk majd.
Ebbe a fogalomkörbe esik minden belső égésű dízel vagy benzines motorral szerelt autó, melyet egy másodlagos elektromotor és a hozzá tartozó akkumulátor egészít ki.
Voltaképpen ennél a hibrid autó csoportnál a fő szerepet a belsőégésű motor játssza, az elektromos meghajtás csak másodhegedűs a meghajtásban.
Ezeket az autók ugyanakkor képesek tiszta elektromos erőforrásból közlekedni, amelyhez szükséges áram előállításáról a belső égésű motor gondoskodik, melyet az erre a célra beépített extra akkumulátor tárol. Azt hogy tiszta elektromos árammal haladjunk, vagy éppen működésbe lép a hagyományos motorunk azt az autó elektronikája szabályozza.
Előnyök / Hátrányok
+ Tiszta elektromos forrással autózhatunk
– Külső töltésre nem alkalmas
– Minimális tiszta elektromos hatótáv
– Bonyolult technikai háttér
– Drága vételár
REEV Hibrid
A fent leírt teljesen hibrid autókból van egy alkategória, melyet REEV-nek azaz „Range Extended Electric Vehicle”-nek neveznek. Ez annyit jelent, hogy „megemelt hatótávú hibrid autó”, amelyben a belsőégésű motor játssza a mellékszerepet, azaz leginkább az akkumulátor töltését és „vészmeghajtást” szolgál. Tehát megfordul a HEV-nél tanult sorrend, így a szekunder funkciót a benzines motor kapja, és az elektromos meghajtás az első helyre lép. Ez a REEV Hibrid.
Erre jó példa a BMW i3 nem tiszta elektromos, – kiegészítő benzinmotorral szerelt változata, amelyben egy 9 literes benzintank van. Egy másik ilyen hibrid autó a Fisker Karma mely szintén egy REEV kategóriába eső hibridautó.
Plug-in Hibrid (PHEV)
Maga a PHEV azt jelenti, hogy „Plug-in-Hybrid Electric Vehicle” azaz „külső hálózati töltőre csatlakoztatható elektromos jármű”, amely az előzőkhöz képest egy izgalmasabb dolog.
Ahogy a neve is sugallja, a teljes hibriddel HEV és REEV-el szemben a Plug-in hibrid autót van lehetőségünk akár otthon is külső áramforrásról tölteni. (Plug-in = bedugós)
A Plug-in hibrid autó fontos előnye, hogy abszolút nem szükséges, hogy járjon a belső égésű motor az áramfejlesztéshez, mint a HEV-nél, a tiszta hibrid autónál. Gyakorlatilag színtiszta elektromos árammal közlekedhetünk melyet egy otthoni vagy más külső töltőből nyerünk.
Ha valaki mondjuk, 30 kilométert tesz meg munkába és van lehetősége tölteni, akkor egy perce sincs szüksége a benzin vagy dízelmotorra az idők végezetéig.
Előnyök / Hátrányok
+ Tiszta elektromos forrással autózhatunk
+ Külső töltésre alkalmas
– Alacsony tiszta elektromos hatótáv
– Meg kell oldani a töltés lehetőségét otthon és útközben
– Bonyolult technikai háttér
– Drága vételár
Tipp:
Németországban jelenleg a mobile.de oldalon több mint 33.500db. különböző eladó használt hibrid autót kínálnak eladásra az újakról nem is beszélve. Sok olyan új hibrid modell is van, melyet Magyarországon nem lehet még márkakereskedőknél sem megrendelni.
A használt és új hibrid autóvásárlás Németországban igazi alternatíva a magyar kínálathoz képest, többek köz német márka képviseletektől választhat Magyarországon is garanciális használt hibrid autót.
Minden egyes nálunk az ABN®-nél megrendelt németországi hibrid és teljesen elektromos autó előzetes állapotfelmérésen esik át, hogy ne maradjanak nyitott kérdések.
Pár kattintással rendelhet nálunk a teljes német hibrid autó kínálatból, melyet kulcsrakészen adunk át kedves magán és céges megrendelőinknek.
Használt autók esetében csak a német 19%-os Áfát kell megfizetni a magyar 27% helyett, míg céges megrendelőink 0% áfával rendeletnek kulcsrakészen hibrid autót Németországból.
A hibrid autóvásárlás Németországból nem kell, hogy bonyolult dolog legyen, keresse német vagy magyar irodánkat örömmel segítünk!
Lágy hibrid (Mild, MHEV, Micro Hibrid)
Ez egy érdekes kategória, ami kicsit több szót érdemel, ezeknek a hibrid autók működése kicsit más, mint a másik kettő hibrid autó csoport. Sajnos a Mild hibridről sokan publikáltak személyes tapasztalat hiányában összeollózott anyagokat, anélkül, hogy valóban megértették volna a mögötte húzódó elméletet és műszaki megoldásokat.
Ezért most úgy írom le a Mild Hibrid megoldást, hogy szem előtt tartom az egyszerűséget, miközben beavatom az olvasóinkat a mögötte rejlő műszaki megoldásokba is.
Mi az ABN®-nél számtalan Mild és egyéb hibrid autót vezetünk a hivatásunknak köszönhetően, így meglehetősen jól ismerjük, mint a műszaki, – mint a vezetéstechnikai különbségeket is.
Mild, azaz lágy hibrid
Kezdve a nevével a Mild az lágy, szelíd, gyenge, melyet a nem túl savas almalevekre és narancslevekre is használnak, és most tessék, az autók is Mild hibridek lettek.
Folytatva egy kis műszaki háttérrel, hogy megértsük a működést is, ebben a kategóriában az autók 12 voltos akkumulátora mellett egy nem sokkal nagyobb, cipős doboz méretű 48 voltos akkumulátor is helyett kapott.
(Indítógenerátor, 48 voltos akku, AC/DC váltó)
Ebben a 48 voltos akkumulátorban az autó a normál üzemi akkumulátoron kívül további áramot tud tárolni, melynek azonban nem az autó meghajtása a célja.
A Mild hibrid nem alkalmas tiszta elektromos forrásból egy métert sem megtenni, és nem alkalmas külső áramforrásból történő töltésre sem.
Mi a Mild hibrid célja?
Ha volt lehetőségünk Start / Stop elektronikánál szerelt autót kipróbálni, esetleg ilyen autónk van, akkor ismerjük, hogy ha üzem meleg a motorral megállunk egy lámpánál miközben tartósan nyomjuk a fékpedált akkor leáll a motor.
Ezt követően, ha zöldre vált a lámpa felemeljük a lábunkat a fékről, hogy áttegyük a gázra akkor az önindítómotor azonnal beindítja a motort és indulhatunk tovább.
A Mercedes kínálatában is megjelent a Mild hibrid a Plug-in mellett, mely Mercedes-Benz EQ-Boost, 48-volt Mild-hybrid névre hallgat.
Tovább haladva, a hagyományos Start / Stop rendszernek van egy kellemetlen árnyoldala. Az ember nagy boldogsággal vásárol egy 100.000€-os autót, természetesen bőrüléssel, majd 35°C-os melegben megáll Budapesten egy hosszabb lámpánál. Ekkor a Start / Stop rendszer leállítja az autó motorját, mellyel egyidejűleg leáll a klíma és szellőztetés is. Ezért a hirtelen melegtől legördül az első izzadságcsepp a homlokán, nagyon rossz érzés, ilyenkor alig várja az illető, hogy tovább haladhasson.
Nos, a Mild, azaz a lágy hibridnek itt nyilvánul meg az egyik előnye, mégpedig úgy, hogy az előbb említett 48 voltos akkumulátor gondoskodik az autó állása közben is az áramellátásról. Itt legfőképpen a szellőztetésre gondolok, mert a fényszórók, média berendezések a hagyományos Start / Stop-os autóknál is működnek.
A kör itt még nem zárul be, a következő előnye a Mild hibridnek, hogy nem hagyományos önindító van ezekben az autókban, hanem egy úgynevezett „Riemen-Startergenerator” (RSG) vagy angolul „Integrated Starter Generator” (ISG), azaz magyarul „integrált, – bordás szíj indítógenerátor”.
Ennek a szerepe, hogy nem egy hagyományos fogaskerekes önindító motor indítja a motort, hanem egy „generátor / önindító” egy borsásszíj meghajtással, melynek eredménye, hogy nem lesz többek közt ronda indítási hang.
Ezen felül, sokkal finomabb átmenettel indul motor, melyet az elindulás utáni pár másodpercben még támogat az elektromos indítógenerátor úgy, hogy egy kezdeti un. „Boost”-ot ad a motornak a karosszéria álló helyzetből történő meglendítéséhez. Azaz rásegít a belső égésű motornak.
De itt még nem ért véget a történet, van még egy jelentős funkciója, amit sokan rosszul értelmeznek.
Amikor az autó 55 – 160km./ó sebességgel halad és levesszük a lábunkat a gázról akkor „rúg” egyet a gázpedál jelzésként, – és ezzel egyidejűleg leállítja a motort. (!)
Sajnos néhány magyar szaklap is helytelenül írta, hogy a Mild hibrid soha nem állítja le a benzines vagy dízelmotort, de ez nem fedi a valóságot, mert igenis leállítja.
Ha például 130km./ó-val haladunk az autópályán gyér forgalom mellett, miközben levesszük a lábunkat a gázról, akkor az Mild / lágy hibrid autó leállított motorral gurulva, un. „vitorlázva” halad tovább, miközben a szervofék, szervokormány, világítás, ablaktörlők, klíma tovább működik. Így támogatja a 48 voltos Mild avagy lágy hibrid rendszer a kis Co2 mellett történő autózást.
Ezért is fontos beszélni róla, mert ahogy láthatjuk a Mild hibrid autók működése jelentősen letér az egyéb variánsoktól.
Sokan azzal keverik össze, mint az én Audi A6 C7 Ultra S-tronic cégautóm is (kép lent), hogy miközben az autópályán 130km./ó-nál haladok és elengedem a gázt, akkor úgy gurul tovább az autó, hogy a motor fordulat alapjáratra esik vissza, úgy ketyeg tovább, de ugyanakkor fontos, hogy a motor nem áll le. A célja, hogy alapjárati káros anyag kibocsájtás legyen.
A Mild hibrid technológia ezen ment egy lépéssel tovább és leállítja a motort menet közben.
De, hogy a szenzorok szerelmesei se legyenek szomorúak, a Mild hibrid autók, azon belül az Audi, egy halom szenzort / radart is kapott, például figyeli, hogy mikor indul el az előtte lévő a lámpánál, hogy felkészülhessen a repülőrajtra.
Egyébként ez már nem a jövő, hanem a jelen, mert az jelenleg kapható Audi C8-as már rendelhető Mild hibrid kivitelben, csak úgy, mint az összes másik Audi modell is.
Előnyök / Hátrányok
+ Alacsonyabb káros anyag kibocsájtás
+ Modern és komfortos start / stop rendszer
+ Kb. 5%-os üzemanyag fogyasztáscsökkentés
+ Olcsóbb, mint egy Plug-in hibrid autó
– Bonyolult technikai háttért
– Magas javítási költségek
– Tiszta elektromos meghatás nem lehetséges
– Maga az autó drága egy belső égésű motorral szerelthez képest
Még néhány gondolat a Mild hibridhez, ami sokkal fontosabb lesz a jövőben, mint gondolnánk.
Tekintve, hogy az összes piacvezető német autógyártó jelenleg a Mild hibrid megoldást preferálja, majdhogynem elkerülhetetlen lesz a Mild hibrid piaci részesedése. Ugyanakkor például a Toyota kínálatában nem szerepel, és egyelőre nem is tervezik.
A Mercedes, BMW, Audi, Porsche, VW palettáján is már ott vannak ezek a Mild hibridek. Ezeket már akár használtan is meg lehet vásárolni, mindenféle kompromisszumtól mentes kivitelben és erőforrással, de hogy mindenki megnyugodjon a Plug-in hibridek sem fognak elmaradnia németek kínálatából sem.
Nálunk az ABN®-nél rengeteg céges és magyar ügyfél vásárol garanciális keveset futott autót akár 40 – 50%-os kedvezménnyel.
Nem ritka, hogy 82.000€-os autót 1 évesen 17.000km.-el 42.000€ környékén tudunk biztosítani kedves megrendelőinknek, mely a hibrid autókra is igaz.
A mi weboldalunkról az „Autókereső” menüből egy kattintással közvetlenül elérheti az összes németországi márkakereskedés aktuális kínálatát.
Ha bizonytalan, hogy új vagy használt autót vegyen, nézze meg ezt a kis videónkat.
Micro Hibrid
A Micro hibrid egy „butább” Mild hibrid, aminek nincs saját 48 voltos akkumulátora, csak egy megemelt kapacitású 12 voltos rendszerrel rendelkezik. Ez sokkal több szót nem is érdemel, elég, hogy tudjuk, hogy létezik, szerintem a 48 voltos hibrid mellett nincs már létjogosultsága.
Ha megfordult a hibrid autó vásárlás külföldön a fejében, akkor a legjobb németországi hibrid autóbehozatalt választani. Azon belül is a márkaszalonokat választani, hatalmas választékban és kedvezménynél kaphatók eladó hibrid bemutatóautók, és keresett futott lízinges gépkocsik.
Nagyon köszönjük, hogy velünk tartottak a hibrid autók világában.
Kral András – ABN® – Autóbehozatal Németországból