Gumicsere – Biztos mindent tudunk?

Az tavaszi gumicsere miatt aktuális ez a téma, melyből kétségkívül még a profik is tanulhatnak.

Körülbelül 50 gyártótól lehet Magyarországon gumiabroncsokat kapni az Alliance-től a Yokohama-ig.

Ezek közül is sok autógumi márka ugyan ahhoz a konszernhez tartozik, csak különböző árszegmensben kínálnak autógumikat.

Azzal nagyjából mindenki tisztában van, hogy mit rejtenek bűvös számok az autógumik oldalfalán. Viszont az már kevesek számára ismert, hogy mit jelent egy autóguminál, hogy „AO” azaz Audi originál, vagy „MO” Mercedes Originál, hogy párat említsünk.

Érdemes-e a gyártó által javasolt gumit tennünk az autóra?  Mi ennek előnye és hátránya?

 

Összeszedtünk mindent egy helyen, hogy mindenki gumidoktor lehessen. Sajnos ebben a témával kapcsolatban olyan sok téves információ kering amin magunk is meglepődtünk.

 

 

Gumiabroncsok jelölése

 

Egy átlagos gumiabroncs oldalán ilyen számokat láthatunk, melyek az alábbi adatokat tartalmazzák.

 

205/55 R16   91 V.

  • A = Gumiabroncs szélessége mm.-ben
  • B = Gumiabroncs magasság / szélesség arányszáma. (a 205mm. 55%-az abroncs magassága, azaz 112,75mm.)
  • C = Radial gumiabroncs 16 hüvelykes keréktárcsára (1 hüvelyk = 2,54mm. Angolul: inch, németül: zoll) magyarul sokszor érdekes módon „col” .
  • D = Terhelési index. Ez a szám pl. „91” jelzi, hogy ez az abroncs 615 kg. Max. terhelést bír. Ez főleg akkor fontos, ha terepjáróra, vagy mini buszra, furgonra keresünk abroncsot. Ezen felül, ha vontatunk az autóval.
  • E = Sebesség index. A legnagyobb sebesség, amivel haladhatunk ezzel az abronccsal szerelt autónkkal. „V” esetében 240km./h.

 

DOT / Gyártási idő

 

Bele van sütve minden guminak az oldalába a gyártási év és hét.

A 1717 egyszerűen annyit jelent, hogy 2017. 17. héten gyártották a gumit. Sokszor maga a DOT felirat nincs rajta, csak a számok az ovális alakban.

 

Mi van, ha csak betűket látunk DOT jelölésnél?

 

Az Amerikai Egyesült Államok szállítás ügyi hivatala (The U.S. Department of Transportation, röviden: DOT) és az amerikai Nemzeti autópálya biztonsági adminisztrációs hivatal (National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) csak a gumik egyik oldalára követelte meg a DOT mellé a gyártási év feltüntetését. Ezért nem lehetetlen, hogy az autóra felszerelt gumiabroncsoknál pont a belső oldalra esik.

 

Szimmetrikus, forgásirány nélküli gumiknál általában nem nézik a gumisok, hogy külső oldalra essen, hogy minden földi halandó el tudja olvasni. Ez a „DOT” rejtély nyitja.

 

Ha valaki nem boldogul a gumiabroncsok világában az nem az ö hibája. A szélesség / magasság milliméterben van, az átmérő hüvelykben, a terhelési index kilogrammban. A gyártási idő egy oldalon van, amit egy amerikai hivatal írt elő, ezért van az összes EU-s gumin.

 

Tipp:

 

Nálunk az ABN®-nél kulcsrakészen rendelet Németországból új és prémium használt autót közvetlenül Németországból. Rengeteg bemutató és flottás autó kedvező áron. Tekintse meg szolgáltatásainkat és autókeresőnket.

 

Mit jelent az AO és MO jelölés?

 

Sajnos azzal kell kezdenem, hogy nem csak AO és MO van, hanem AR, NO, csillag, pluszjel és még egy halom másik jelölés is.

 

Nézzük meg röviden, hogy ezek mit jelentenek, aztán dekódoljuk őket.

Dióhéjban arról van szó, hogy a különböző autógyártók szorosabban együtt dolgoznak néhány gumigyárral, akik kimondottan bizonyos autó modellekre „hangolják” a fejlesztés során gumiabroncsot.

Tengelyterhelés, súlyelosztás, gumikeverék és hasonló dolgok. Mondanom sem kell, hogy ilyen típusú fejlesztések és tesztek nagyon költség intenzívek, melyek a gumiabroncs gyártót terhelik.

Ezért cserébe az autógyártók ezekkel a gumiabroncsokkal szerelik az autókat, így kialakítva egy Win – Win szimbiózist, mely az autóvásárlók előnyét is szolgálja. Ezeket hívják magyarul „első szerelésű abroncsoknak” arra utalva, hogy újkorában ezzel kapjuk meg az autót. De utólag is vehetünk hozzá ilyen gumiabroncsokat.

 

  • AR = Alfa Romeo
  • Audi = AO, AOE, RO1
  • BMW = csillag
  • Jaguar = J
  • Land Rover = LR
  • Mercedes = MO, MOE, MO
  • Nissan = NR1
  • Porsche = N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6
  • Tesla = T0, T1, T2
  • Volkswagen =  +
  • Volvo = VOL

 

Mik a gyári gumiabroncsok hátrányai?

 

Erről már kevesebbet fogunk hallani, mivel igenis vannak hátrányai a gyári, avagy első szerelésű abroncsoknak.

Az egyik nagy hátrányuk az „originál” jelzésű gumiknak, hogy a nagy fejlesztési költségek miatt, ezeket egy adott autómodellre egyszer dolgozzák ki. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy például egy Audi A6 C7-es modellre egyszer fejlesztettek egy 225/55 R17-es abroncsot. Ezzel jött ki gyárilag, de később is vásárolhatunk ilyet autónkhoz.

(Az egyik ABN® céges autónk, Audi C7, AO gumikkal)

Most jön a csavar. Azonban az Audinak a C7-es modellje 2011-től 2018-ig volt gyártva, így végig ezzel a típusú abronccsal szerelték. Ami egyrészt előnyös, viszont másrészt közben a gumi gyártók minden évben gőzerővel fejlesztenek, hogy egy lépéssel a konkurencia előtt legyenek.

 

Tehát, 2, 3, 4, 5 év múlta már csöppet sem az lesz a top gumi, amit adott esetben 2011-ben kifejlesztettek és teszteltek arra az autóra. Ezzel így nem előnybe, hanem hátrányba kerülnek azok, akik gyári jelölésű gumiabroncsot vesznek.

A kör nem zárult be, van még egy hátránya ezeknek a gumiknak. Az áruk. A fent említett méretnél a gyári jelölésű gumiabroncsok egy másik top prémiummárka legfrissebb fejlesztésű gumijánál is körülbelül 20%-al drágábbak. Ez nagyjából 20€ darabonként, kb. 7.000Ft. / darab eltérés.

Példaként az Audi A6 C7-re a mai napig lehet kapni gyári gumit, ami 2011-ben volt fejlesztve, tehát tíz éve. Ennek eredményeként, igen arra volt fejlesztve, de 10 éve, ráadásul most is 20%- al drágább.

 

A gumiabroncsok élettartama

 

Sokan elfelejtik, hogy egy autógumi nem attól jó, ha megfelelő profilmélységgel rendelkezik. A gumiabroncsok akár anélkül is tönkremehetnek, hogy futottak volna. Ennek egyik oka, a nem megfelelő tárolás.

Az abroncsok nem szeretik a fényt, ózont, UV-t és szakszerűtlen tárolást sem. Ha egy gumi fel van szerelve az autóra nem jó neki az egy pozícióban lévő terhelés, ha sokat áll az autó, illetve a napfény.

Annak ellenére, hogy Magyarországon, csak úgy Németországban nincs törvényben előírt szavatossági és csereidő a gumikra, egy idő után azért javasolt. A német autóklub szerint, a gumiabroncs élete maximum 10 évig terjed, szerintünk érdemesebb még előbb lecserélni, főleg nagyobb teljesítményű autóknál.

 

Profilmélység

 

Nyári gumiknál a törvényben előírt minimum profilmélység a teljes futófelületen minimum 1,6 milliméter. Nem szabad elfelejteni, hogy ez a rendelet több mint 20 éves, ezért a modern nagy teljesítmény autókon ennek minimum a kétszerese javasolt.

Ezt nem a „gumisok szövetsége” találta ki, hanem a vízen siklás elkerülése végett valóban megfontolandó.

Télgumiknál a legkevesebb profilmélységet 4 mm.-ben határozták, meg ami szintén észszerű.

 

Mi a gumik ellensége?

  • Fény / UV
  • Egy pozícióban terhelés
  • Szakszerűtlen tárolás
  • Alanyos / magas guminyomás
  • Magas padkára felállás
  • Nagy sebesség autópályán
  • Rossz utak
  • Szilikon tartalmú gumiápolók / olajak

 

Márkás gumi dilemma

 

Ez egy érdekes téma, nagyon megoszlik az emberek véleménye. Valaki azt mondja, mindegy milyen márkájú egy gumiabroncs, gumi – gumi és kész.

Ezzel szemben sokan, mint én is inkább a márkásabb gumiabroncsok mellett teszik le a voksukat, aminek hátránya az rajtuk lévő árcédula.

Az igazság az, ha valaki nem autózik sokat, azt is egy kisebb teljesítményű autóval, akkor valóban nem érdemes kétszer annyit költeni egy garnitúra gumiabroncsra.

 

Négy évszakos gumiabroncsok

 

A négy évszakos gumi valódi alternatíva azoknak, akik keveset autóznak és nincs kedvük a szezonális gumicserével foglalkozni.

Ezeknek kétség kívüli hátránya, hogy drágábbak, mint egy sima márkás abroncs. Illetve, hogy, sem nyáron sem télen nem tudják egy szezonális gumi teljesítményét hozni. De sokkal jobbak télen, mint egy gyári gumi, és jobbak nyáron, mint egy téli gumi.

Emellett még egy faktor szól ellenük. Télre nem szabad megfeledkezni a 4mm.-es profilmélységről, tehát, ha télen – nyáron ezeket koptatjuk, akkor hamar kopásküszöbre érhet. Akkor érdemes négy évszakos abroncsot venni, ha 5 év alatt nem megyünk többet, mint 50.000km. Ezen felül fontos még, hogy nem minden keréktárcsa „télálló” erről itt írtunk bővebben.

 

Ha használt vagy új autó vásárlásán gondolkodik, akkor mindenképpen érdemes megnézni az autókereső menünket. Ott több mint 1,5 millió autóból válogathat, rengeteg keresett futott és garanciális autóból is válogathat.

 

Amennyiben talált elképzelésének megfelelő autót, nálunk pát kattintással könnyedén és biztonságosan megrendelheti. Itt érhet el néhány száz referencia autót azoktól a boldog ügyfelektől, akik már rendetek nálunk az ABN®-nél.

Örülünk, ha tudtunk segíteni!  – Kral András ABN® Würzburg

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.