Sokan gondolják, hogy az autó értékét és állapotát befolyásolja az, hogy hány tulajdonosa volt korábban. De vajon igaz ez?
Lehet, hogy nem is gondoltátok, de érdekes trendek vannak az autók tulajdonváltásival kapcsolatban. Méghozzá, hogy bizonyos autók gyakrabban cserélnek gazdát, mint mások.
Erre jó példa, hogy a sportautók, exkluzív autók és a kabriók lényegesen gyakrabban cserélnek gazdát mint más gépkocsik. Ezeket az autókat általában másodiknak vagy harmadiknak tartják tulajdonosaik, valójában játékszernek veszik őket, gyakran idősebbek akik ismét fiatalnak szeretnék érezni magukat.
Aztán idővel rájönnek az emberek, hogy nem is használják a megvásárolt négykerekű kincseket, csak kerülgetik a garázsban, közben fizetik a biztosítást, adót.
Bakancslistás autók
Ez az oka, hogy ezek az autók újra és újra ismét eladó sorba kerülnek. Igaz, hogy mindenkinél kevés ideig volt az adott jármű, de addig viszont szeretgette és vigyázott rá. Ezek az autók sok ember kívánságlistáján rajta voltak, amit egyszer be akartak teljesíteni.
Milyen jó dolog, amikor az ember végre megveheti az álmai Porsche-jét vagy Ferrari-ját. Aztán látja, hogy mennyit fogyaszt, milyen gyakran,- és milyen összegért kell szervizelni, illetve, hogy sehol nem meri leparkolni és otthagyni.
A sportautók olyanok, mint a bolti kassza sor: „mindig áll valaki mögötted, aki várja, hogy megkaparintsa.”
Ezeknél a felsorolt autóknál gyakori a 3 – 6 tulajdonos. De találkoztunk 9 tulajos Porsche-val is.
De nem szabad elfelejteni, hogy mindegyik tulajdonos a örömmel vette meg ezeket az autókat, mindenki ezt – azt megjavíttatott rajtuk.
Mi van az egy tulajos autókkal?
Mindenki álomautója, hogy egy nagypapától a garázsból vegyen egy 10 – 20 éves autót, ami olyan mintha most gurult volna ki a szalonból.
Van ilyen, általában ezek az autók családon belül vagy ismerősöknél találnak új gazdára. Aztán, ha senkinek sem kellenek, akkor kerül az autópiacra. Lehet valóban ilyen gyöngyszemeket találni, de nem egyszerű mert sokan vadásznak ilyen autókat. Be vannak állítva a használt autó oldalakon
mint a mobile.de a hirdetésfigyelők, és azonnal lecsapnak az ilyen autókra. Feltéve persze, ha csak nincsenek extrém túlárazva, amivel szintén találkozok én is.
Egyébként én magas is jelenleg több autót is aktívan keresek, ahogy jelzi az autóhirdetési oldal, hogy a piacra kerültek a kritériumainak megfelelő különleges autók azonnal meg tudom vásárolni.
1. Tulajdonos – „Munkás autó”
Az első tulajos idősebb és átlagos kommersz autók nagy része azonban máshogy néz ki, amire van logikus magyarázat. Egy részüket, amikor új volt miden hétvégén mosta simogatta a tulaj. Aztán a mindennapok a munka, elfoglaltság, egyre kevesebb figyelmet fordított az autóra. Aztán építkezésre is kölcsönadta a gyereketeknek, idővel egy – két szerviz is kimarad, jó néhány dolog nem működik az autóban.
Tulajdonképpen már rákölteni sem akart, inkább úgy döntött hogy eladja. Ekkor úgy kerül a piacra, hogy micsoda „1 tulajos autó”. Ez egy nagyon félrevezető dolog. Én is találkoztam itt Németországban több olyan idősebb úrral, aki az 1 tulajos autóját akarta nekünk eladni ami egy romhalmaz volt.
A másik kategória ezekből az autókból, amit eleve csak közlekedési eszköznek vettek. Sok embert ismerek akik csak arra vesznek autót, hogy A-ból B-be eljussanak vele érzelemmentesen, és 5 év alatt nem költöttek rá 100 eurót sem, noha újonnan vették. Még a 10 eurós gépi mosást is sajnálják rá, ezért csak hat havonta áttolják egyszer, igaz egy tulajos autók.
Amikor olvasod, hogy 1 tulajos autó, akkor örülsz, hogy milyen jó üzlet lesz, aztán kiderül, hogy egy lelakott roncs.
Több tulajos autók
Sokszor viszont, ha több tulajdonosa volt egy autónak, mindegyik örömmel vette, és mindig ápolgatta, gondoskodtak az autóról. Minden kis bosszantó dolgot megjavíttattak rajta. Ezáltal jobb, mint sok 1 tulajos autó. Itt a kicsit különlegesebb autókról van szó.
Ha kicsit alaposabban megnézünk egy autót, akkor nem csak a tulajdonosok száma lényeges, hanem hogy milyen gyakran volt tovább adva. Ha például pár hónap múlva újra eladó sorba került, akkor az egy nagy piros zászló. Simán lehet hogy eszi az olajat vagy a vizet az autó, vagy más baja van. De ha 2 év múlva lesz eladva, az annyira nem különleges, változnak az emberek igényei.
Nagyon vigyázni kell, azért mert 1 tulajdonos, lehet, hogy nem tudott rendesen vezetni. De az is árt egy autónak, ha sokat állt. Azok az autók amelyeket nem használnak, sokkal jobban korrodálnak.
A vezérműszíjas autóknak sem tesz jót, ha sokat áll egy szögben megtörve a szíj, vagy ha a sok rövidtáv miatt a kipufogó és a motorolaj tele van kondenzvízzel.
Optimális esetben, az első 2 – 3 évben egy gazdája van egy autónak. A hivatalos német adatok szerint átlagosan 5 évente cserélnek autót az emberek. De minél fiatalabbak a tulajdonosok, annál gyakrabban váltanak.
A tippem ezzel kapcsolatban:
Nézzétek meg, hogy hány tulajdonos volt. Ha van lehetőség, akkor tudjátok meg, hogy milyen gyakran volt a tulajdonos váltás.
Németországban ez relatív egyszerű, ezzel kapcsolatban itt mindent megtudhattok.
Azonban tudom Magyarországon nem annyira könnyű, még a JSZP se mutat erről adatokat, de az eredetvizsga időpontja talán segít.
Érdemes megkérdezni a tulajdonost, hogy szalonban, kereskedésben vette az autót vagy magán tulajdonostól.
Tapasztalataink szerint az autótulajdonosok jellemzően egyetlen szervizhez viszik az autójukat.
Ha a szervizszámlák azt mutatják, hogy az autó 5 különböző helyszínen volt szervizelve, az gyakran összefügg a tulajdonosváltással is. Nem valószínű, hogy Sopronból Debrecenbe hordák az autót szervizre.
Import autók
Ha import autó, akkor érdemes megkérdezni, hogy rendelkezésre állnak-e a külföldi okmányok másolatai. Az alapján látod, hogy honnan lett behozva az autó, sőt német autóknál láthatod, hogy ki és mettől – meddig volt a tulajdonos. A német autók okmányairól van egy részletes videónk, itt lejjebb tekintheted meg.
Ha lelkiismeretesen volt egy autó szervizelve, akkor ehhez tartoznak számlák, amelyek a dátumot; kilométeróra állást; sőt a cserélt alkatrészeket is tartalmazzák. Számomra az mindig negatív, ha egy autókhoz a forgalmin és törzskönyvön kívül semmi más dokumentum sincsen.
Amennyiben rendelkezésre áll klasszikus papíralapú szervizkönyv, amelyet sajnos gyakran hamisítanak, javaslom, hogy az általam is alkalmazott módszer szerint egyszerűen hívd fel az érintett szervizzel. Ellenőrizze, hogy az adott napon,- és az adott kilométeróra-állással valóban ott járt-e a gépjármű.
Mint Magyarországon, de csak úgy Németországban is mindig nagyon segítőkészek szoktak lenni, nagyon jó tapasztalataim vannak. Azonban, főleg az idősebb magyar autók esetében gyakran hamis a szervizkönyv, vagy nem olyan óraállást dokumentáltak.
Olyannal is találkoztam amikor le volt fűzve egy autónál egy 15.000€ motorjavítási számla, de ha jobban megnézted akkor nem számla volt, hanem ajánlat, amit a tulajdonos aztán nem végeztetett el, de lefűzte. Az iylen és hasonló esetekről sajnos könyvet tudnék írni.
Komolyabb autóknál Maclaren; Lamborgini vagy egy BMW M3-nál elvárható, hogy minden dokumentáció meglegyen, attól függetlenül, hogy hány tulajdonos volt.
Ha biztosra szeretnél menni
Ha új vagy használt prémium autót szeretnél, esetleg különleges igényeid vannak, mi örömmel segítünk. Nálunk ABN®-nél az autóbehozatal Németországból játszi könnyedséggel megrendelhető. Ehhez nem kell mást tenni, mint az autókereső menünkben autót választani és elküldeni a linket. Németországi irodákon keresztül biztos lehetsz benne, hogy megfelelő szakmai felkészültséggel várjuk a megrendelőket, csak úgy mint az elmúlt több évtizedben.
Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.
Kral András – ABN® Würzburg