Sokan szeretnének egy nem csak szép, de jó befektetésnek is kivalló autót vásárolni. Ugyanakkor a magyar autópiacon található oldtimerek nem felelnek meg elvárásaiknak.
Most 2023-ban újabb autókkal bővül az oldtimerek tábora, ezeket vesszük most sorjában.
Az autókereső menünkben nem csak válogathat az oldtimerek és youngtimerek között, hanem bármelyiket megrendelheti németországi állapotfelméréssel és szállítással az Ön ajtajáig.
Nálunk az ABN-nél az oldtimer behozatal Németországból pár kattintással kivitelezhető. Páratlan lehetőségeket tartogat az oldtimer vásárlás külföldről, igaz egyre többen vásárolják fel a meglévő kincseket. Idén 2023-ban újabb modellekkel bővült az oldtimerek családja.
Nézzük meg a listát és tudja meg ebből az írásunkból, hogy miért érdemes valójában oldtimert vásárolni.
2023-ban oldtimer korba léptek:
- Alfa Romeo 155
- Alfa Romeo Spider
- Audi 100
- Audi 80 (B4)
- BMW 3-as (E36)
- BMW 5-ös
- BMW 7-es
- BMW 850 CSI
- Honda Accord
- Honda Civic
- Jaguar XJ 220
- Jaguar XJ40
- Jaguar XJS
- Jeep Wrangler
- Lamborghini Diablo
- Lancia HF Integrale
- Maserati 424
- Mazda MX-5
- Mercedes 190 (W201)
- Mercedes C osztály (W202)
- Mercedes E osztály (W124)
- Mercedes S osztály (W140)
- Mercedes SL széria (R129)
- MINI
- Mitsubishi 3000 GT
- Mitsubishi Colt
- Mitsubishi Galant
- Mitsubishi Lancer
- Mitsubishi Sigma
- Nissan 300ZX
- Nissan Patrol
- Opel Astra (F)
- Opel Calibra
- Opel Corsa
- Opel Omega
- Opel Vectra (A)
- Porsche 911
- Porsche 928
- Porsche 964
- Porsche 965
- Renault 19
- Saab 900
- Subaru SVX
- Suzuki Swift
- Toyota Celica
- Toyota Supra
- Volkswagen Corrado
- Volkswagen Golf III.
- Volkswagen Passat
- Volkswagen T4
- Volkswagen Vento
- Volvo 240
- Volvo 850
Miért éri meg oldtimert vásárolni?
Az emberek nagy része mindig az új autók után sóvárog, a régiek meg a szeméttelepre valóak gondolhatnánk. Érdekes azonban megfigyelni, hogy az a jó állapotú használt autók ára, nem csökken nulláig, hanem egy ponton erős fordulatot vesz és meredeken indul felfelé.
Ennek oka, hogy az adott széria példányai időközben valóban a roncstelepre kerülnek. Egy részük karambolos, korrodált, elhanyagolt lett, azonban ami megmarad, az aranyat fog ér.
Nem is lehetne egyszerűbb példát venni, mint egy gyári állapotban maradt Trabant vagy Zsiguli a papa garázsából.
Németországban ugyanakkor nem csak a megmaradt NDK-s csodákból válogathatunk, hanem olyan öreg Mercedes, BMW vagy éppen Jaguar tulajdonosai lehet, ami valóban aranyat ér.
Ezekből a csodás autókból soha nem lesz több, aki majd 2030-ban ilyet szeretne venni annak mélyen zsebbe kell nyúlni. Csak a megmaradt pár darab német oldtimer közül válogathat ami még megmaradt.
A világon rengeteg kisebb – nagyobb befektető és persze autó örült keresi állandóan a lehetőségeket. Ahogy ezt többször is írtuk az ázsiai tőke komoly mennyiségű német oldtimer-t szippant fel, és ez az arány folyamatosan emelkedik, míg van mit vásárolni.
Egyenlőre még gondolkodhat az ember, hogy megvesz egy szebb darabot 10.000 – 50.000€-ért, azonban amikor egy nullával több lesz az ára akkor nehézkesebb.
Ezt a trendet erősíti az elektromos mobilitásra történő átállás, a hagyományos autók ára főleg a jelenlegi inflációval az egekbe emelkedik.
Milyen oldtimer-t vásároljak?
Nagy tévedés azt gondolni, hogy minden autó értékes ami öreg vagy elmúlt 30 éves. Ha körülnézünk a magyar utakon számtalan veterán korú autót látunk, például VW Golf I, II., ez alapján hihetnénk, hogy az oldtimer behozatal Németországból értelmetlen.
Ugyanakkor fájó szívvel kell látni, hogy a Magyarországon szaladgáló 30+ éves autók meglehetősen elhanyagolt műszaki és esztétikai állapotban vannak. Ezek kétség kívül nem lesznek értékes veterán autók, hanem mennek a bontóba, amikor már nincs mihez hegesztenie a lakatosnak.
Az állagmegőrzés kulcsfontosságú az öreg autóknál, és sokkal intenzívebben mint az újaknál. Lehetőség szerint garázsban kell az veterán autókat tartani, kerülve a magas páratartalmat. Nagy hangsúlyt kell fektetni az üreg és korrózió védelemre.
Nézzük azt a keretrendszert amely alapján az oldtimer vásárlás külföldről biztosan jövedelmező befektetés.
Előélet
Oldtimer autók esetében nem minden az állapot, a vásárlók szeretik megismerni az autó életpályáját. Példaként nem értéknövelő tényező egy öreg Porsche esetében, ha Németországban gyártották ahol két gazdája volt. Majd az USA-ba vitték, ahol átfényezték, majd egy francia cég importálta, ahonnan visszakerült Németországba.
Másik példa lehetne, egy japán piacra gyártott jobb kormányos Rolls-Royce, amit aztán Németországba importáltak, majd átalakították bal kormányosnak.
Ideális helyzet amikor csak néhány tulajdonos volt egy oldtimernek és azoknak is hosszú ideig volt a birtokukban a gépkocsi. Ezen felül kiemelten fontos nem csak a bepecsételt szervizkönyv, hanem a számlák melyek dátumokkal, nevekkel igazolják, hogy ki – mit, hol,- és mikor mennyiért javított az autón.
Futásteljesítmény
Gyakran hallhatjuk, hogy „az öreg autók eszik a kilométert”. Ha megnézzük, már egy átlagos 3 – 4-éves VW Golfokban is 150.000€ km. van. A 8 -10 évesekben meg 300.000 km. körül. Ugyanakkor ha egy pillantást vettünk a 30 év körüli Golf III. GTI kínálatra, ott nem ritka amelyiknek csak 120.000 km. -t mutat az órája, ezért is alapvető az első pont.
Természetesen az oldtimerek futásteljesítménye azért is fontos, mert nem szeretnék olyan autót venni aminél egyből egy motor és váltógenerállal kell kezdeni.
Lehet magas a futásteljesítmény, de jól dokumentált legyen, ha keveset mutat az órája önmagában az semmit nem jelet. Persze legjobb a kevés kilométerfutás jól dokumentálva, ha van lehetőségünk olyan veteránt választani.
Korrózió
Itt megint csak több van a dolgok mögött, mint ami elsőre látszik. Ez különösen igaz a korrózióra. Aki profi lakatos, az pontosan tudja, hogyha egy átlagosnak tűnő kerékjárati vagy küszöb rozsda komoly vészjósló jel az autó egész állapotára.
Badarság lenne azt hinni, hogy csak ezeken a helyeken indult meg a rozsdaképződés. Ha ilyenkor az ember jobban górcső alá veszi az autót emelőn, akkor biztos lehet benne, hogy nagyobb gondokat is talál.
Ha lakatolva volt az autó, az sem feltétlen jó. A profi lakatosok csak a szükséges minimális beavatkozásokat végzik el. Azokat is a gyári ponthegesztések helyén, tudván, hogy a hegesztéstől kiég a fémből a széntartalom, miáltal még sebezhetőbbé válik. Ma kicseréli a taposó egy részét, 2 év múlva meg az új hegesztés mellett rohad ki az egész. Nem is beszélve az ecetes sziloplasztról, amit sokan „ápol és eltakar” jeligével alkalmaznak, miközben biztosan elvégzi a dolgát, szétrohasztja az autót.
De a leggyilkosabb dologról még nem beszéltünk, az oldtimer védelmére szolgáló kültéri autótakaró ponyva. Egy dologban biztosak lehetünk, hogy a ponyva alatt komplett elkorrodál az autó, még olyan helyeken is ahol 30 év esőben sem lett volna semmi baja. (az autóponyva dunsztban tarja a féltet oldtimer autót)
Ha van lehetőség mindig olyan oldtimer-t válasszunk ami még nem volt lakatolva. Ugyanakkor racionálisnak kell lenni, mert sok embernek azt jelenti az oldtimer behozatal Németországból, hogy kétmillió forintér hibátlan rozsdamentes autót szeretne gyári állapotban. Lássuk be ez nem fog működni.
Dokumentált restaurálás
Feljebb beszéltünk a különböző számlákról és javításokról, viszont az oldtimer restaurálásról nem. Egy komolyabb oldtimernél mit sem ér, ha le van fényezve vagy restaurálva lett, ha nem dokumentálták a restaurálás előtti állapotot és annak lépésit is. A „ki fényezte? Pista. Jól lett? Hát persze.”, az megint csak nem lendít az autó értékén.
Ez nem azt jelenti, hogy nem szabad megvenni olyan németországi oldtimert ami nincs dokumentálva, pusztán ezt bele fogják árazni a hirdetők a gépkocsiba. Ezért is jó dolog a németországi oldtimer behozatal, mindenki megtalálja a pénztárcájának megfelelő veterán autót.
Milyen kivitelű oldtimert válasszak?
Vannak az oldtimerek között kedveltebb meg kevésbé kedvelt modellek. Ezek az értékükben és az eladhatóságukban is mások mint egy átlagos 32 éves autó.
Egyszerű példaként, egy BMW 316i Touring az E30-as sorozatból nem olyan kedvelt és értékes, mint egy BMW 325i Coupe E30. (Az M3-asról nem is beszélve)
Nyilván ez nem azt jelenti, hogy mindig a csúcsmodellt kell keresni és venni. Az egyiknél magasabb lesz a belépő és a kilépő ár is, míg a másiknál mindkettő alacsonyabb.
Oldtimer behozatal Németországból most még mindenkinek elérhető, 10 – 20 év múlva csak a stuttgarti Mercedes múzeumba siránkozhatunk, hogy nem vettünk egy W126-ost 20.000€-ért.
Ebből eredően az alábbi szempontok szerint keresünk és válasszunk oldimer autót:
- Gyári állapot
- Visszavezethető életpálya
- Korróziómentes
- Különleges és kedvelt kivitel
- Lehetőleg alacsony futásteljesítmény
- Dokumentált előélet és restaurációk
Oldtimer behozatal Németországból
Természetesen az oldtimer behozatal Németországból több fáradsággal, költséggel és utánajárással társul, mintegy 2 éves autó vásárlása. Mindazonáltal nem kell, hogy személyesen vegye a vállára németországi oldtimer vásárlás terhét. Az ABN német irodáján keresztül kényelmesen megrendelheti a leinformálást, állapotfelmérést, sőt az autószállítást is Németországból Magyarországra, egészen az Ön ajtajáig.
Szakembereink nem csak az autót, de a dokumentációit is ellenőrzik, hogy problémamentes legyen a magyarországi oldtimer minősítés és forgalomba helyezés. A mi szakmai kompetenciánk egészen az 50-es években gyártott európai és amerikai, illetve japán modelleket is átöleli.
A szolgáltatásainkról részletesebben itt tájékozódhat. Keresse kollégáinkat munkaidőben örömmel segítünk:
Kral András – ABN Würzburg
Eladó oldtimerek
Ha úgy döntött, hogy szeretné megnézni az aktuális németországi oldtimer kínálatot, akkor elsősorban a mobile.de oldalt ajánljuk szíves figyelmébe. Készítettünk, hozzá egy rövid videót is, itt tekintheti meg: