Az e-autók túl drágák, ezért az ügyfelek visszariadnak a vásárlástól. De eltart egy ideig, amíg ez megváltozik. Oliver Blume a VW vezérigazgatója elárulta, mennyi időre lesz szüksége a VW-nek, amíg az elektromos autó árak igazán vonzóvá válnak.
A VW főnöke közérthető nyelven beszélt: E-autó 20.000 euróért nem lesz 2028 előtt.
A belsőégésű motorról elektromos autóra váltás jó néhány ügyfelet helyez pénzügyi kihívások elé.
A Volkswagen változtatni szeretne ezen, de valószínűleg még néhány évbe telik, mire ez megtörténik, ahogy Oliver Blume vezérigazgató elárulta.
„Először is egy járművet tervezünk – Európára nézve – 25.000 euróért. Perspektivikusan már el tudom képzelni, hogy 20 ezer euró felé fogunk közeledni” – magyarázza a VW főnöke.
És mikor lesz ez? „Azt mondanám, hogy ez reális a következő öt évben” – mondja Blume.
Így 2028 előtt Blume nem számít arra, hogy a Volkswagen lobogó alá tartozó márkák át tudják lépni a következő varázslatos árhatárt. A VW azonban mindenképpen meg akarja valósítani:
„Úgy látom, hogy a Volkswagen-csoportnak kötelessége kisebb járműveket kínálni, különösen azoknak az ügyfeleknek, akiknek ez a márka szól a „népautó.” – mondta a vezérigazgató.
A drága járművek okait Blume egyébként nem elsősorban a VW-nél látja. A legnagyobb költségtényezőt továbbra is az elektromos autók akkumulátorai jelentik. A VW saját gyártásával szeretné átvenni az irányítást itt. Ez az iparág keretfeltételeitől függ. Blume számításai szerint egy 20 GWh-s üzemben kWh-nként körülbelül 1 centtel olcsóbb áram 100 millió eurót takaríthat meg.
Túl drága az e-autó
Az e-mobilitás további sikerével minél több e-autót lehet eladni, annál olcsóbb lesz az egységár. Ehhez azonban olyan keretfeltételeket is javítani kellene, mint a töltési infrastruktúra és a megújuló energiaforrások bővítése – mondta Blume.
A VW azonban nem akarja, hogy a mennyiség rovására menjen a minőség. Blume új irányt adott a csoportnak: egyre fontosabb a minőség, kevésbé a darabszám. Ez viszont általában magasabb vételárat jelent az ügyfelek számára.
Ugyanakkor nem szabad elfeledkezni a kínai autómárkák tényréséről sem:
Itt van a lista a kínai elektromos autó márkákról, amelyek Európában is elérhetők, -vagy tervezik a piaci belépést:
- NIO: A NIO Európában is terjeszkedni kíván. Ismertek elektromos SUV modelleiről, és már nyitottak néhány bemutatótermet Európában.
- BYD: A BYD egy nagy kínai elektromos járműgyártó, amely már elektromos buszokat és haszongépjárműveket vezetett be Európában. Terveik között szerepelnek személyautó modelljeik bevezetése is a kontinensen.
- Xpeng: Az Xpeng Motors egy feltörekvő kínai elektromos autógyártó, amelyet a magas technológiai szintű elektromos autóikról ismernek. Érdeklődést mutattak az európai piac iránt is.
- Aiways: Az Aiways egy másik kínai elektromos autógyártó, amely már értékesíti elektromos SUV modelljeit néhány európai országban.
- MG Motors (MG): Az MG Motors már most jelen van Európában és Magyarországon is.
Különböző elektromos autómodellekkel rendelkeznek, és egyre népszerűbbek a kontinensen. - HiPhi: A HiPhi a legújabb generációs elektromos autókkal kívánja meghódítani az európai piacot.
A márka az innovatív technológiákról és prémium kivitelű modellekről ismert.
Lesz olcsó Tesla?
A Tesla-nak is vannak tervei egy olcsóbb elektromos autó bevezetésére, amelyet a köznyelvben gyakran „Tesla Model 2” -ként emlegetnek, illetve Tesla hatchback néven. Az eredeti tervek szerint ez a modell egy megfizethetőbb alternatíva lenne a Tesla Model 3-hoz képest, amely eddig a leginkább elérhető modelljük volt.
A 25.000 dolláros Tesla modell körül van némi titokzatosság. Eredetileg 2023-ra ígérték a piaci bevezetését. Azonban Elon Musk megerősítette, hogy jelenleg nem áll gyártás alatt. Ez jelentős veszteségnek tűnik, figyelembe véve az összes többi Tesla árát.
100%-osan nem tudhatjuk, hogy a végleges kivitel valóban így fog-e kinézni, de ha igen akkor nagyon szép lesz. Kicsit a BMW 1-es re hasonlít.
Az említett hatchback modellnek új fejezetet ígértek a Tesla-nál, amely segíthetett volna betörni az olcsó elektromos autók piacára. Egy olyan szinten, amit az eredeti, 35.000 dolláros Tesla Model 3 bevezetése óta nem értek el. Sajnos, a tipikus Tesla stílusban akadályokba ütköztek.
A beszállítási lánc problémákat okoz a Teslának, különösen az olyan járművek esetében amelyeket hamarosan át kellene adni tulajdonosaiknak. Mivel a Tesla a Cybertruck-ot és a folyamatosan késleltetett Roadster-t előnyben részesítette, ezért a hatchback modell terve a sufniba került, és gyakorlatilag egyelőre nem is foglalkoznak vele.
De addig is itt van minden, amit eddig tudunk a Tesla hatchback modellről.
Tesla hatchback – Ára és mikortól kapható
Elon Musk megerősítette, hogy az autó 25.000 dollárba kerül majd. Nem világos, hogy ez a teljes vételár-e, vagy magában foglalja-e a Tesla reklámozott „akciós árat”. Sokan állíthatják, hogy ez az ár félrevezető, mert tartalmazhatja az elektromos autó támogatást, de majd meglátjuk a valódi számokat.
Más szóval, az autó valószínűleg reálisan többe fog kerülni. Különösen mivel a Tesla az elmúlt évben gyakran emelte az árakat különböző beszállítási lánci problémák miatt. Elon Musk azt állítja, hogy az árak nem csökkennek, hacsak az infláció nem lesz kezelhetőbb, és az emelkedő költségek miatt a 25.000 dolláros árcédula veszélybe kerülhet.
Ami a piaci bevezetést illeti, a Tesla eredetileg bejelentette, hogy 2023-ban kész a hatchback modell piacra dobására. Azonban ez csak akkor valósulhatott volna meg, ha nem szorítaná őket a Cybertruck gyártása.
Mind a Cybertruck, csak úgy a Roadster is nagy késéseket szenvedett el, ezért a Tesla elkezdte a termelés prioritizálását más új járművekkel szemben. Az alapító, Elon Musk, megerősítette, hogy a cége „jelenleg nem dolgozik egy 25.000 dolláros” autón.
Azt állítólag az autógyártó jobban koncentrált a meglévő autók gyártásának felgyorsítására, mint például a termelési kihívásokkal küzdő Model X-re, és a Cybertruck végleges bevezetésére. A Model X várakozási idő jelentősen csökkent az elmúlt hónapokban, ami remélhetőleg lehetővé teszi más dolgokra való erőforrások felszabadítását.
Musk később megerősítette, hogy a 2023 lesz az év, amikor a Cybertruck, a Roadster és a Tesla Semi kamion piacra kerülnek. Vagy legalábbis ez a terv, hacsak nem merülnek fel újabb beszállítói problémák. Nem érkezett hivatalos információ a 25.000 dolláros hacthback modellről, nagyon valószínű, hogy az autó bemutatására valószínűleg csak 2024-ben kerül sor, a gyártás pedig 2025-ben indulna.
Tesla teljesítmény és hatótáv
Eddig nagyon keveset tudunk a Tesla hacthback modell teljesítményéről, mivel a Tesla még nem árult el semmit a motorról. Azonban az autó árát és méretét figyelembe véve valószínű, hogy csak egyetlen elektromos motorral lesz felszerelve, bár az, hogy az első vagy a hátsó kerék lesz majd hajtva az még nem tiszta.
A Tesla még nem hozott forgalomba elsőkerék-hajtású autót, így úgy tűnik, hogy a hátsókerék-hajtású a valószínűbb választás.
Ami a hatótávot illeti, alig van megerősített információ. Mindazonáltal Elon Musk megszüntette a Standard Range Tesla Model Y-t gyártását, mert csak 390 kilométeres hatótávval rendelkezett. Egyértelműen Musk úgy véli, hogy minimum 400 kilométeres hatótávot várhatunk a kis Teslától. A Model Y-t illetőleg jelenleg a hátsókerekes alapmodell 455 km. hatótávot tud. (WLTP)
Tesla hatchback: Akkumulátor és töltés
Bár nem tudjuk pontosan, milyen akkumulátor kapacitással számolhatunk, a Tesla már néhány nagy ígéretet tett a Hatchback akkumulátorával kapcsolatban. Úgy tűnik, hogy az autó az új 4680-as akkumulátorcellákkal lesz felszerelve, ugyanazokkal a cellákkal, amelyeket a Tesla Cybertruck és a 2022-es Model Y is használni fog.
A 4680-as cellák táblázat nélküli kialakítást használnak, ami azt ígéri, hogy hatszoros energiát és ötszörös teljesítményt nyújtanak a hasonló akkumulátorokhoz képest, miközben csökkentik az árakat. Ezért sikerülhet a gyártónak elérnie a vágyott 25.000 dolláros árcédulát, amire még egy másik elektromos jármű nem volt képes Észak-Amerikában.
Jelenleg a legolcsóbb modell, amely elérhető, a 25.200 dolláros Chevrolet Bolt, vagy a 27.400 dolláros 2023-es Nissan Leaf.
Az akkumulátor is merevíteni fogja a hatchback alvázát, amely segít csökkenteni az autó teljes tömegét. A kisautó könnyebb kialakítással további 14%-kal növeli a hatchback hatótávolságát.
Nem egyértelmű, hogy milyen töltési sebességeket várhatunk ettől az autótól, de kétségtelenül kompatibilis lesz a Tesla supercharger hálózatával. Nagyon meglepődnénk, ha nem rendelkezne ugyanazzal a 250 kW-os maximális töltési sebességgel, mint más Tesla modellek.
Tesla Hatchback: Design és funkciók
Még nem láttunk semmilyen tervezési specifikációt vagy illusztrációt a Tesla hatchback-ről, ami szándékosnak tűnik. Azonban a hatchback egy nagyon speciális dizájn, így várhatóan egy olyan Tesla-típusú járművet fogunk látni, amely egyfajta keveréke lesz a Tesla Model Y-nek és valami olyasminek, mint a Nissan Leaf vagy a VW ID.3.
Az is reális feltételezés, hogy a legtöbb hagyományos Tesla funkció elérhető lesz az új hatchbackben, ideértve a infotainment rendszert, a hozzáférést a supercharger hálózathoz és még sok más dolog.
Ami biztos, hogy az autóban valamilyen formában részt vesz majd az Autopilot, mivel Elon Musk azt ígérte, hogy a jármű „teljesen önvezető” lesz. Súlyosan kétségbe vonjuk, hogy a jármű Level 5 önvezetőséggel fog rendelkezni, amikor az autó végzi az összes munkát és nincs szükség figyelmes emberi jelenlétre a vezetőülésen.
A tippünk az, hogy a Tesla „Teljes önvezető” Autopilote elérhető lesz, amely lehetővé teszi az autó számára, hogy önmagát navigálja az autópályákon, és talán még a városi utakon is. Amennyiben egy figyelmes ember ül a volán mögött, készen arra, hogy bármikor átvegye az irányítást.
Tesla hachback – Mi lesz a valódi elnevezése?
A Tesla még nem jelentette be, hogy az új hatchback modelljét milyen néven fogják hívni, néhány forrás már „Model 2” -nek nevezi – valószínűleg azért, mert kisebb és olcsóbb, mint a Tesla jelenlegi belépő szintű autója, a Model 3.
Azonban Elon Musk már elutasította ezt a nevet, ezért semmi esélye annak, hogy az autót Model 2-nek hívják. Nem mintha különösebben valószínű lett volna, mivel a Tesla ragaszkodott az előző autóinak nevezési konvenciójához. Emlékezetes, hogy Elon Musk szándékosan nevezte el az autóit S-től Y-ig, mert a betűk összeállították a „Sexy” szót.
Vagy legalábbis ezt tette volna a Tesla, ha a Ford nem birtokolná a „Model E” névhez való jogokat, amely miatt a Tesla kénytelen volt a 3-as számot beilleszteni helyette.
De hova mehet tovább Elon Musk meglehetősen gyermeki Tesla nevezési trendje? A „Sexy” önmagában teljes szó, és azt jelenti, hogy a Hatchback betűinek egy új szót kellene kezdeniük betűzni.
Mindez feltételezi, hogy a Tesla egyáltalán választ egy nevet, és nem követi a Tesla Roadster példáját, és nem ad a hatchbacknek egy egyszerűbb nevet. Bár a „Tesla Hatchback” név nem cseng ugyanolyan jól, mint a „Model H”.
Tesla Hatchback: Kilátások
A Tesla Hatchback kapcsán még mindig sok ismeretlen van, bár úgy tűnik, hogy a Tesla ugyanazt a „Tesla élményt” kívánja nyújtani egy olyan autóban, amely olcsóbb és kisebb, mint a jelenlegi modellpaletta. Ez jó dolog, és remélhetőleg azt jelenti, hogy a vállalat sok versenytársa is követni fogja ezt az irányt és alacsony áron magas hatótávolságú elektromos autókat fog piacra dobni.
Természetesen meg kell várni és megnézni, hogy mi történik, és valóban megérkezik-e ez az autó 2023-ban. Jól hangzik és jó elképzelni, hogy mi lehet, de sok Tesla modell előtt is voltak késések.
De magas reményeink vannak, és optimisták vagyunk, hogy a Tesla gond nélkül megvalósítja ezt a terveket.
A valós élet
Míg a nyugati játékosok tervezgetnek addig a távol keletiek nem lopják a napot, hanem ontják az olcsó autókat. Régebben az emberek a KIA és Hyundai márkákkal is bizalmatlanok voltak, ma viszont bebizonyították a komoly szerviz és garanciahátteret.
Ha a nyugatiak nem vigyáznak megszorongathatják őket a kínai márkák. Akár veszünk kínai elektromos autót vagy nem reméljük, hogy az árharcnak a vásárlók lesznek a győztesei.
Elektromos autó behozatal külföldről
Ha Ön is elgondolkodott, hogy miként juthatna kedvező átront minőségi használt elektromos autóhoz?
Akkor érdemes megnéznie az autókereső menünket, ahol több mint 60.000db. elektromos autó közül választhat azonnali készletről.
Ha kérdése van a vásárlással kapcsolatban örömmel segítünk.
Kral András – ABN
Kövessen minket YouTube-on és Instagram-on napi újdonságokért.