Euro1, 2, 3, 4, 5, 6

Miért fontos egy autó emissziós besorolása?

 

Avagy legyünk zöldek és spóroljunk sokat!
Az európai unióban, így Magyarországon is minden autót besorolnak a motorjának káros anyag kibocsájtása alapján egy környezetvédelmi kategóriába.

Ez a dolog elsőre nem is tűnik fontosnak, de nagy szerepet játszik az autóbehozatal kérdésében, pontosabban keményen zsebre megy.

 

Miután böngészgetjük a különböző használtautó hirdetési oldalakat Németországban, valószínű a környezetvédelmi besorolás az utolsó dolog, amire oda figyelünk, a klímaberendezés, meg az elektromos ablakemelő mellett.

Ráadásul az sem könnyíti meg annak a dolgát, aki az eladó autókat böngészgeti Németországban, hogy ezt az autók környezetvédelmi berosálását rendszeresen rosszul adják meg a hirdetésekben.

euro4-min

 

De miért fontos ez, és miért adják meg rosszul?

 

Miután Magyarországra kerül egy import autó, megkezdődhet a honosítási eljárás.
Ennek keretein belül történik a hatósági szemle alkalmával a gépkocsi emissziós besorolása, azaz, hogy Euro 1, 2, 3, 4, 5, 6 kategóriában esik. Kiállítanak részünkre egy un. „jármű műszaki adatlapot”, az ezen feltüntetett környezetvédelmi kategória alapján történik a regisztrációs adó kiszámítása.

A „Jármű Műszaki Adatlap” – Környezetvédelmi osztályba sorolás (V.9): – Táblázat szerint pl.: (EURO-VI) -rublikában láthatjuk.

Az adatlap itt nagyobb méretben is letölthető, aki jobban meg szeretné nézni.

Ez az a pont ahol az Nemzeti Közlekedés Hatóság (NKH) az alvázszám alapján igyekszik beazonosítani a gépjárművet. Azért is írom, hogy igyekszik, mert nem feltétlen ugyan arra az eredményre jutnak mint ami az autó külföldi dokumentumaiban szereplő a környezetvédelmi besorolása. Szerencsés esetben nem a honosítási eljárás alkalmával hallunk először a dologról, mert könnyen meglepetés érhet.

Fontos meggyezni, hogy Németországban sok gépkocsiban van utólagos DPF, (dízel részecske szűrő) ezzel alakították át, hogy Euro 3 helyett Euro 4-es kategóriájú legyen, és például be lehessen hajtani Frankfurt belvárosába. AZONBAN, hiába a német műbizonylat és forgalmi, a magyar hatóságok ezt nem fogadják el, és visszaminősítik az autót nem túl sportszerű módon.

 

Ezért tartom fontosnak már az autókeresésnél is tisztában legyünk az autók környezetvédelmi besorolásának menetével.
Mielőtt elbagatellizálnánk a dolgot, érdemes odafigyelni, mert több százezer forintos eltérés is lehet a befizetendő regisztrációs adónál.

 

Tipp:

 

Többen köz ezért érdemes már az elején az mi segítségünket kérni az ABN®-nél, mert mi minden nálunk megrendelt autót ellenőrzünk. Nem egy olyan gépkocsi volt a több mint 25 éves praxisunkban, hogy pl. itt Németországban árultak egy 2 éves Mitsubishi Pajero-t, mely itt Euro VI. környezetvédelmi besorolást kapott. Az autó ellenőrzése során kiderítettük, hogy ezt a Mitsubishi-t nem itt Németországban helyezték először forgalomba, hanem  Dubai-ban. Aki kicsit járatos a témában tudja, hogy ott olyan, hogy környezetvédelem gyakorlat nem létezik, így a 3.8 literes V6 os Pajero-ra a regisztrációs adó 3.2 millió forint lett volna az eredeti Euro 1-es normájával.

Nálunk az ABN®-nél kulcsrakészen rendelhet új vagy mindenségi használt autót Németországból, már 20.000€ gépkocsi értektől.

Keresse német vagy magyar irodánkat!

 

 

Környezetvédelmi besorolások és az autó gyártási éve

 

Minden németországi autóhirdetésben feltüntetik (jobb esetben) az adott autó környezetvédelmi kategóriáját, függetlenül attól, hogy az adott autó benzines, dízel vagy hibrid motoros.
A lenti listán elöl láthatjuk a kategóriát, mögötte a dátumot, hogy mikortól kezdődött az adott kategória.

Ha például egy autót szeretnénk venni Németországban, aminek a gyártási éve (nem első forgalomba helyezése) 2006. Március 12. Az „EURO4” kategóriába esik.
(minél magasabb az EURO érték annál jobb)

• EURO 1. 1992.06 – tól*
• EURO 2. 1996.01 – től*
• EURO 3. 2000.01 – től*
• EURO 4. 2006.01 – től*
• EURO 5. 2009.09 – től*
• EURO 6. 2014.09 – től*

(*az adatok tájékoztató jellegűek, mert gyártónként eltérhet, pl. sok benzines már 2000 évjárattal is Euro4-es)

 

Miért adják meg rosszul az adatokat autó hirdetésekben?

 

Németországban főleg a nagyvárosokban vannak olyan korlátozások, hogy nem lehet behajtani egy városrészre olyan autóval, amely környezetvédelmi besorolása EURO4 alatti.
Ezért nagyon fontos Németországban, hogy minimum EURO4-es legyen az autó, de hogy EURO5 vagy 6 az már nem érdekli őket, behajthat és kész. Igaz ez egy re inkább változik, például itt írtunk róla.

EURO4-től felfelé mindegyik úgynevezett „zöld behajtási engedélyt” kap, bárhova bemehet,
az egyirányú utca rossz irányától eltekintve.

Így ha már zöld kategóriába esik akkor itt a német eladónak mindegy, hogy EURO4, 5, vagy 6, ezért is szoktál elírni.

Önnek azonban abszolút nem mindegy, mivel sokkal kevesebb a regisztrációs adó egy EURO5-ös autóra, mint egy EURO4-esre.
Tessék odafigyelni, ha bizonytalanok vagyunk nézzünk utána, vagy kérdezzünk meg hozzáértőt.

A regisztrációs adó kalkulációjában más faktorok is szerepet játszanak, mint például az autó gyártási éve (pontosabban első forgalomba helyezés), a motor űrtartalom, illetve, hogy dízel, benzines vagy hibrid az adott autó.

 

Mi az a E1, E2, D3, D4?

 

Ezek még az európai uniós norma előtti német emissziós besorolások, az „E” nem az EU-ra utal, hanem akkoriban az „emisszió”-ra, a „D” pedig Deutschland (Németország), nem dízel vagy hasonlók.

Tulajdonképpen lehetne végig, E 1, E 2, E 3, E 4 is, vagy akár D 1, D 2, D 3, D 4 is, de a jogalkotó mégis az E1, E2, D3, D4 mellett döntött, tehát nem mi zavarodtunk meg.

A lényeg az egészből, hogy a legmagasabb akkori D4-es norma a későbbi EU-s szabályozás után a mostani Euro3 környezetvédelmi besorolásnak felel meg, ezek meg már jócskán 10 évnél öregebb autók.

 

Konklúzió:

 

  • Mindig végezzünk kalkulációkat, hogy ha átlepünk egy környezetvédelmi kategóriát mennyivel kevesebb regisztrációs adót kell fizetnünk, mert sok esetben megéri az autóért többet fizetni, mert azt megspóroljuk a regisztrációs adón.
  • Győződjünk meg róla, hogy az adott autó gyárilag van dízel részecske szűrővel szerelve, vagy utólagos.

 

Végül, de nem utolsó sorban a környezet védelem is fontos, legyünk zöldek!

További rengetek érdekes cikk németországi autóvasárlás témában itt a BLOG-ban!

 

ABN® Személygépkocsik kulcsrakész átadással Németországból pár nap alatt!

Kral András – ABN Würzburg

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.