Driftelni elektromos kézifékkel? – Lehetséges egyáltalán?

Az autó szabályos íven csúsztatásának elengedhetetlen eszköze a kézifék. De mi van akkor, ha a kézifék a hagyományos kar helyett csak elektromos gombbal működtethető?

Hangos, idegesíti a lakókat, károsítja a környezetet, de mégis nagy élmény a driftelés. Az autó hátsó részének kontrolált kitörése látványos dolog.  A sok autó örült, akik szombat esténként találkoznak szupermarketek parkolóiban vagy ipari parkokban, nem csak egymást, de a rajongókat is elkápráztatják. (a Los Angeles-i zsaruk éppen most léptek fel masszívan az ilyen sofőrök ellen.)

 

Lehet driftelni a még új autókkal?

 

Ha a vezető meghúzza menet közben a kézifékkart miközben íven van az autó, vagy erős kormánymozdulatot tesz, akkor az akár egy pillanatra blokkoló hátsókerekek következményeként kitör az autó hátulja. Ahogy a rallysok fogalmaznak, „kilinccsel előre közlekedik”, és úgy érezheti magát, mint Vin Diesel a „Fast & Furious”-ban.

 

De mi van akkor, ha a mechanikus kar helyett csak egy kis gomb található a középkonzolban? Tehát a kézifék, mint az egész autóvilág, hamarosan felvillanyozódik. Továbbra is lehet driftelni? Mi történik, ha véletlenül menet közben meghúzza ezt a gombot? Ez könnyedén megtörténhet, például ha lassú haladás közben fel akarja nyitni egy kabriótetőt, miközben nem néz le alaposan, és rossz gombot nyom meg.

 

Drift kézifékkel – Mit gondol a fedélzeti számítógép?

 

A modern autókban a hátsó fékezés parancsa nem közvetlenül a fékhidraulikához, hanem a Big Brother fedélzeti számítógépéhez érkezik. Ezt azonnali vészfékezési kérésként értelmezi, és kezdeményez. Természetesen tiszta, hatékony és blokkolásmentes, mint manapság. Az ABS használatakor az autó hirtelen fékez, még kanyarodáskor is, ha tovább nyomják a gombot, akár álló helyzetig is. Csak egy dolgot nem csinál: sodródik.

Hogy olvasóinknak ne kelljen kipróbálni, megtette Mike, az egyik kedvenc youtube-os az AutoVlog csatornán.

Tulajdonképpen Mike teszt eredménye egy Ford Fusion-al, hogy ameddig húzza a kis elektromos kart, addig villog a kézifék lámpa és szépen lassítja az autót. Se megcsúszás, se nem raghad be vagy rögzít a kézifék. Tehát a vészfékezési funkciót változatlanul ellátja, de nem a villanymotorral, hanem a fékerőszabályzón keresztül az üzemi fékkel. A régi kézifék viszont bovden volt, amiből nem folyt el a fékfolyadék.

A Kia viszont a modern és a régi szép időket ötvöző EV6-os elektromos autóban talált megoldást: drift módot – itt próbálta ki egy driftes.

 

 

Nem szabad megfeledkezni az új Ford Mustangról sem, ennek az ikonikus autónak az esetében a gyártó szándékosan meghagyta a kézifékkart és vele a drift-funkciót is.  A 2023-as Mustangról itt írtunk.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.