Bizonytalan, hogy új vagy használt BMW-t vegyen? Nem tudja, hogy mi a BMW jövője, benzines, dízel, elektromos?
Ugyanakkor megalapozott döntést szeretne hozni az autóvásárlással kapcsolatban, csak kevés az információja a döntéshez.
Nálunk az ABN®-nél nem csak új és használt garanciális BMW-t vásárolhat kulcsrakész magyar átadással közvetlenül Németországból, de azt is fontosnak tartjuk, hogy ügyfeleink és olvasóink széles körű ismeretekkel rendelkezzenek az autóvásárlás előtt.
Ennek apropóján áttekintjük, hogy hivatalos német forrás szerint mit kínál a BMW jelenleg vásárlóiknak, és mit ígér a jövőben, hogy ezzel is megkönnyítsük döntést.
Ha csak az autós újságokat lapozgatjuk, főleg Magyarországon akkor nem kérdés, hogy az elektromos autózás már itt van a küszöbünkön, de a valódi kérdés az, hogy ezt a BMW és a német autóipar is így gondolja, vagy csak a mindennapi hírhajhászás áldozatai vagyunk.
Lássuk a tényeket
A BMW vezetősége hivatalos állásfoglalása szerint még 30 évig fejlesztenek és gyártanak benzines és dízel gépkocsikat.
Igen, jól olvassuk, erre nem számított igaz? Ahogy láthatjuk önmagában is teljesen szemben áll azzal, amit másod, – és harmadosztályú hírforrásokból halhatunk, ezért intek mindenkit óvatosságra a hírekkel kapcsolatban, de nézzük tovább.
Mit akar a BMW?
A BMW már jelenleg is különböző benzines és dízel hibridautók fejlesztésén dolgozik, de ahogy a vezetőségük mondja, még 30 évig nem szeretnék a kínálatukból teljesen eltávolítani a különböző belső égésű motorokat, amellett, hogy szeretnék megvetni a lábukat a hibrid és teljesen elektromos autók piacán is.
A BMW ezzel egy rizikós stratégiát választott, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a teljesen ekeromos autók kategóriájában a Tesla a legnagyobb ellenfele.
Ön mit gondol, valóban jó utat választott a BMW? Ezt vizsgáljuk megy együtt.
Miközben az EU egyre szigorúbb CO2 kibocsájtási kvótákkal szorongatja az autógyártókat, Kína is bemutatta az új kvótarendszerét, mely által a Tesla még jobban bebiztosította nyerő pozícióját, míg a BMW lassítja az elektromos átállást.
(Arról, hogy milyen hibrideket fejlesztenek a németek itt írtunk nemrég)
Mit mond a BMW igazgató?
Elég egyértelmű az állásfoglalása, a következőt mondta, „Csak annyi elektromos autót amennyi szükséges”. Egyelőre több oknál fogva a BMW fejlesztési igazgatója Klaus Fröhlich rizikósabbnak látja a tiszta elektromos autókra fókuszálni, mint amennyire nagy lehetőséget látna benne.
Az új BMW 3-as. Tesla gyilkos vagy egyszerűen gúnyolódás?
Olyan korszerű tiszta dízel, mint még soha, ezt nem fenyegeti a dízel stop.
A BMW mottója az autófejlesztésben, hogy nem kell több elektromos autó, mint ami szükséges, és mindenekfelett a flexibilitás a fontos. Azaz, ne legyenek lemaradva az elektromos autó fejlesztéssel sem, de ugyanakkor ne vetődjenek túl korán árnyékra sem. Nem akarnak kiszolgáltatottak lenni és csak az elektromos autóktól függeni, mint a Tesla és Volkswagen, aki a jövőt a csak tiszta elektromos platformok fejlesztésében látja.
Fröhlich úr egy teljesen átfogó platformkínálatot tervez, melyről nem hiányoznak a dízel, benzines, hibrid és teljesen elektromos autók sem.
A jövő motorjai a BMW-nél
A BMW az átstrukturálás miatt búcsút int a V12 motorjainak, de a kisebb 6 és 4 hengeresek még hosszú távon elérhetőek lesznek, ami még minimum 20 évet jelent, míg a hibrid verziókba szerelt belsőégésű motorok, ahogy mondta még 30 évig velünk lesznek.
BMW 750d. 3.0 literes dízel, 400 ló, 760Nm. 0-100km./h = 4,6s.
Azt mondja Fröhlich úr, hogy az elképzelése szerint 2030-ig az elektromos és Plug-in hibrid autók piaci részesedés 20 – 30%-ot tehet ki világszerte, mely eltérhet kontinensenként és országonként is.
Az Egyesült Államok nyugati és keleti partján* például jelentős elektromos autó részesedés bontakozott ki, míg az ország más, – egyben tekintélyesebb részén szinte semmi, maradtak a belső égésű motorok.
( *Nyugati part, Kalifornia megye, ezen belül San Francisco, Los Angeles, San Diego. Keleti Parton, New York, Washington, észak és dél Karolina)
De Kínában sem más a helyzet, a nagy városokban kedveltek az elektromos autók, de a nyugati részen még minimum 15 – 20 évig nem számít jelentős keresletre, többek közt az infrastruktúra hiánya miatt, melybe nem csak töltők, de utak is beletartoznak.
Akkumulátor árak
Sajnos a limitált alapanyag kitermelés és az akkumulátorok gyártási kapacitása sem változott. Fröhlich úr növekvő kereslettel, és emiatt jelentősen emelkedő akkumulátor árakkal is kalkulál.
Ezen felül azt is hozzá tette, hogy a jelenlegi akkumulátorok nem alkalmasak az állandó szuper töltőkkel való (super charger) töltésre, amely jelentősen redukálja az akkumulátorok élettartamát. (Érdekes ezt sem halljuk sokat, biztos tudja miről beszél.)
Töltő infrastruktúra nem a BMW kulcsstratégiánk része
Itt arra is utalt, hogy a Tesla koncepció nem csak autót, de egyedi töltő hálózatot is takarja, az ember az elektromos autójához egyedi töltőhálózatot is kap, melyet a BMW viszont nem tervez.
Jelenleg alig 130.000db. elektromos van Németországban, ebből is csak pár város és régió ahol egyenként is eléri a négyjegyű számot az elektromos autók mennyisége. (Jelenleg 43 millió regisztrált autó van Németországban, ha így nézzük az elektromos arányt, akkor valóban jelentéktelen.)
Ugyanakkor az EU radikális környezetvédelmi kvótái miatt ez jelentősen megváltozhat, de ebben a BMW nem lát veszélyt megfelelő flexibilitással kidolgozott rendszert és kínálatot dolgozott ki.
Erről egy mondás jut eszembe Mike Tyson-tól, „Mindenkinek van terve, míg el nem találja az első jobb horog”. Szóval azért óvatosan.
Ezek mellett, a nagy elektromos áram szolgáltatók és olajtársaságok is jelentős befektetéseket hajtanak végre az elektromos autók töltőhálózatok kialakításában, amit szintén üdvözöl a BMW, mert ennyivel is kevesebb gondja van.
Miért van az olyan érzésem, hogy megint az autós fog a dolog rossz végén állni a dolgoknak, amikor az olcsó elektromos autózásról beszélünk.
Mi van még a háttérben?
Nem árulok el titkot, ha azt mondom, hogy nem csak a német munkahelyek százezrei, de beszállítók és gyártók tízezrei függenek a jelenlegi belső égésű motoroktól.
Nézzük meg például a ZF váltógyárat itt Schweinfurt-ban csupán 25km.-re a z ABN® német irodájától. Az elektromos autókban nem lesz szükség a jelenleg ismert automata váltókra, amelyeket a ZF többek közt a BMW-nek szállít be, de az újabb Jeep-ek is ezzel vannak szerelve.
Nem lehet az idősebb mechanikai ismeretekkel rendelkező kollégákat egyik napról a másikra APP fejlesztésre betanítani. Nem véletlenül kell a BMW-nek és a német gazdaságnak a 20 – 30 év az átállásra „soft-landing” formájában.
Miként értékeljük a BMW stratégiáját?
Miután kicsit betekintést nyertünk a színfalak mögé, és ha figyelembe vesszük az EU környezetvédelmi terveit, akkor a BMW stratégiája hosszútávon rizikósnak tűnhet, főleg, ha megnézzük, hogy Hollandiában és más skandináv országokban már meg van határozva, hogy mikor lehet utoljára belső égésű motorral új autót forgalomba helyezni.
Számukra is egyre több autót tud a BMW ajánlani, olyat, mint a BMW i3, aztán a most debütáló i4 elektromos autó, melyet az X3 és iX3 követ, amelyek csak a részei a tervezett teljes BMW kínálatnak.
Ugyanakkor azt is mondja Fröhlich úr, hogy elég elképzelhetetlennek tartja, hogy a BMW jelentős vásárlóit képező USA két partoldal közötti része, Oroszország, Dél-Amerika egy – két évtizeden belül teljesen átállna az elektromos mobilitásra.
A legnagyobb bizonytalanság a technikában rejlik, mely a vártnál hamarabb átrendezheti a piacokat, amennyiben az egyik piaci szereplő kifejleszti a „csoda akkumulátort” ami igazán képes a nagy volumenű szériagyártásra és gyors töltésre.
Ezért kell a BMW-nek minimum abban a helyzetben lennie, hogy nem csak verbálisan, hanem gyakorlatban is pillanatok alatt reagálni tudjon egy ilyen piaci változásra.
Annyi nagy cég volt az elmúlt években, aki elmérte a helyzetet és a süllyesztőbe került pára biztosan emlékszik, Nokia, Kodak, Blackberry, Blockbuster, Yahoo, Hitachi, Polaroid, Motorola, Hummer, hogy csak néhányat említsünk a hosszú a listáról.
Mi van Kínával?
Kína a legnagyobb hajtóerő, ami az elektromos autózást hajtja, ugyanakkor a legnagyobb rizikót is tartogatja.
Nekik szánta a BMW a nagyvárosi forgalomba a teljesen elektromos MINI Cooper-t. Illetve a németeknek van egy kínai partnerük is a közös fejlesztésben a „Great Wall” azaz a „Nagy Fal” nevű kínai autógyártó cég.
Tesla Model Y
A BMW-nek jelenleg nincs konkurens modellje, mely a következő években is egy nagy fekete luk marad a BMW kínálati palettáján.
Konklúzió
Nyilván vannak előre nem látható faktorok ebben a játékban, melyet egy szereplő sem ismer, az én meglátásom szerint érdemes mindenek olyan autót venni ami megfelel az igényeinek, nem magunkra erőltetni olyat, ami esetleg trendi vagy más vár el tőlünk.
Ha valakinek passzol az életviteléhez egy BMW i3 akkor mindenképpen az a jó választás, ha viszont egy BMW 3-as vagy 5-ös ami jobb a család és gyermekek miatt akkor semmiképpen sem javaslom egy kis elektromos autó vásárlását, ahogy láthatjuk, nem eszik olyan forrón a kását.
(Ismertünk sajnos olyan autótulajdonost, aki a szomszéd álmát követte nem a sajátját autóvásárlásnál)
Miben tudunk segíteni?
Nálunk az ABN®-nél többek közt a BMW teljes új és használt termékpalettájáról közvetlenül Németországból rendelet kulcsrakész magyar átadással autót hatalmas árkedvezményekkel.
Akár 1 éves autót, 15.000km.-el az új ára alatt 50%-al, érdemes megnézni a kínálatot.
Ha a BMW-t nem Önnek találták ki, akkor sincs ok aggodalomra, minden más márkával kereshet minket bizalommal.
A mi weboldalunk németországi „Autókereső” menüjéből elérheti Németország teljes használt autó kínálatát csak úgy, mint az összes németországi márkaképviselet használt autó felhozatalát.
Nem kell, hogy bonyolult dolog legyen az autóbehozatal Németországból, legyen akár céges vagy magán vásárlás, ha kérdése van keresse német vagy magyar irodánkat!
ABN® – Autóbehozatal Németországból – Az Ön németországi partnere!