Téli gumi van az autóján? És milyen felnikre van montírozva?
Az magától értetődik, hogy Október / November környékén mindenki a hideg időjárásnak megfelelő téli gumikat szereltet az autójára.
Korábban az volt a természetes, hogy a téli időszakra mindenki levette a gyönyörű könnyűfém kerekeit a nyári gumikkal az autójáról, mely helyett csúnyább, de praktikusabb acél felnik kerültek az autóra dísztárcsákkal vagy anélkül.
Azonban ahogy az új autók is „híztak” az elmúlt években, úgy a kerekek átmerője is.
Ennek megfelelően nagyobb fékekkel ellátott autókra nem lehet 18 vagy 20 colos lemez felniket vásárolni, csak könnyűfém kerekeket.
Az acél keréktárcsák 16 colos méretig kaphatóak, melyek még mindig jó alternatívát nyújtanak a kisebb gépkocsikra a téli hónapokra.
Ezeknek az ára is kedvezőbb, mint egy hasonló méretű könnyűfém kerekeké ugyanabban a méretben.
Ezzel kapcsolatban felvetődik egy fontos kérdés, mégpedig az, hogy, ha pénztárcánk engedi, akkor
Használhatunk egyáltalán télen alumínium kereket?
Mint oly sokszor az igazság az igen és nem válasz között van.
Ezzel a nehézséggel leginkább azok küzdenek, akik nem dönthetnek szabadon, hogy acél vagy alumínium kereket válasszanak autójukra, mivel az előírt méretben kizárólag könnyűfém kerekeket lehet kapni.
(a német forgalmi engedélyben az is meg van határozva, hogy milyen kerekeket rakhatunk az autókra. Erről bővebben itt olvashat)
Ugyanakkor azt már kevesen tudják, és a gumisok sem nagyon reklámozzák, hogy valójában nem minden alumínium kerék alkalmas téli autózásra. Ők inkább azt szeretnék eladni ami készleten van, legyen új vagy használt téli kerék szett, ugyanakkor érthető, hogy nem tarthatnak különórát minden vevőövek, főleg aki olcsó megoldást szeretne, viszont azt azonnal.
Tulajdonképpen az autónkra bármilyen előírt méretű felnit felszereltethetünk a hozzá meghatározott gumimérettel, azonban, ha könnyűfémkerekek mellett döntünk akkor jó tudni, hogy
Nem minden alumínium kerék „télálló”.
Az autógyártók, csak úgy, mint a könnyfém kerékkészítők pontosan meghatározzák, hogy az adott alumínium keréktárcsa alkalmas téli használatra vagy sem.
Ezért szoktam csodálkozni, amikor valaki úgy avanzsál téli keréké egy garnitúra nyári alumínium kereket, hogy egyszerűen téli gumikat szereltet rá.
Miért nem jó a nyári alufelni télen?
A kérdés ezek után teljesen jogos, ugyanakkor, ha figyelembe vesszük, hogy télen teljesen más fizikai és kémiai hatások érnek egy felnit mint nyáron akkor jó nyomon vagyunk.
Tipp:
Mi az Autóbehozatal – Németországból .hu-nál nem csak a kerekekhez értünk, nálunk kényelmesen rendelhet közvetlenül német irodánktól minőségi használt vagy új autót kulcsrakész magyarországi átadással.
Német gépkocsi leinformálás, helyszíni állapotfelmérés, saját autó szállítás, és magyarországi forgalomba helyezés, minden egy kézben az ABN®-nél.
Nos, a gyártók a télálló könnyűfém kerekeket olyan fémötvözetből állítják elő, mely nagyobb kátyúk esetén sem törik a hideg időben, mivel rugalmasabb marad akár -20 °C–os időben is.
Itt még nincs vége a dolognak, mivel a fizikai behatásokon kívül, más kémiai anyagok érik télen, olyanok, mint a só, vagy egyéb vegyszeres talaj menti fagyoldók, amiket itt Németországban is előszeretettel használnak télen az autópálya karbantartók.
Ezért ezek a télálló alumínium kerekek egy speciális bevonatot kaptak, mely tökéletesen ellenáll az erős téli sózásoknak.
A só nem múlik el nyomtalanul
Sokan feleslegesnek gondolják, hogy két garnitúra kerekük is legyen egy autóhoz, egyszerűen átszereltetik a gumikat télire. Azonban, ha számít, hogy milyen állapotban maradnak ezek a könnyűfém kerekek, akkor inkább érdemes ezt még egyszer átgondolni.
A só nagy pusztítást végez, lassan de biztosan megeszi az alumíniumot, melynek tipikus jele, hogy hámlik a lakrétek az alumínium kerékről, illetve előbb útibb a levegőt is ereszteni fogja, mert beül a só a gumiabroncs és a felni közé, ahol nem lesz többé hermetikus a tömítés.
(a fenti BMW 2-es kerekei közelről megvizsgálva)
Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy hidegben gyorsabban deformálódik a felni, de a törés sem ritka, tulajdonképpen az ilyen kerekeknek egyenes útjuk van a kukába.
Ez egy másik autó kereke példaként.
Lehet, de minek?
Persze lehet a tönkrement alumínium kerekeket javíttatni, hegesztetni, fényeztetni, görgőztetni, lakoztatni, viszont akkor sem lesz olyan, mint korábban volt, ezért egyszerűbb előre tájékozódni és gondolkodni.
Téli kerekek választása
Ha az adott autómárka gyártójától szeretnénk téli kerék szettet rendelni, akkor egyszerű dolgunk lesz, mert az autószalonban / alkatrész értékesítésnél a kollégák pontosan látni fogják a cikkszám alapján, hogy mit ír elő a gyártó, illetve, hogy melyik télálló könnyűfém kerekek passzolnak autónkra.
Felkereshetjük a kívánt autómárka hivatalos oldalát is, ott is pontos információt találunk, igaz magyar nyelven ezek az információk kevésbé elérhetőek.
Az Audi oldalán is könnyen tájékozódhatunk. Itt megnézhetjük, hogy milyen télálló kereket ajánl maga a gyártó.
Példaként, az én céges autómra ezeket a télálló könnyűfém kerekeket javasolja a gyártó. Természetesen nem kell újonnan megvenni, de mégis tudni fogjuk, hogy egyáltalán melyik a megfelelő télen.
Azt is feltüntették, hogy hólánc is használható hozzá, és így néz ki az autón.
A gumiabroncsoknál egyszerűbb, mert ott a gyártók mindenki által érthető módon feltüntették, hogy melyek a téli; nyári; vagy négy évszakos gumiabroncsok, ahogy fent is látjuk nagy betűkkel, hogy „Winter”.
A keréktárcsáknál sajnos nem lesz ilyen könnyű dolgunk, mert a cikkszámon kívül nincs erre utaló nemzetközi vagy egyéb jelzés.
Megjegyzés:
Ha Németországban keresünk téli kerekeket, akkor a télálló alumínium keréknek németül „wintertaugliche Alufelgen” a becses neve.
Most már tudjuk, hogy azért mert téli gumikkal van szerelve egy alumínium kerék garnitúra csöppet sem biztos, hogy télállóak a kerekek is, amellyel itt Németországban is rendszeresen találkozunk az ABN®-nél.
Ha vesszük a fáradságot, és kikeressük az adott autótípust a gyártó hivatalos oldalán amire szeretnénk a kerekeket akkor a pontosan megtaláljuk, hogy melyek az autónkra ajánlott télálló alumínium kerekek.
Tipp:
Még a vásárlás előtt nézessük meg a kiválasztott németországi autót. Németországban több mint 1,5 millió használt autó közül választhat, de nem kell kiutaznia, hogy megnézze, mi helyben vagyunk!.
A németországi autó állapotfelmérésről >> itt tudhat meg többet<<.
Tapasztalatunk az több ezer autó után, hogy az utángyártott könnyfém kerekek nem veszik fel a versenyt tartósságban, – minőségben a gyáraikkal, esetleg csak dizájn területén.
Tehát, ha van lehetőségünk, mindegy, hogy új vagy használt kerekek, igyekezzünk mindig gyárit választani.
Biztonságos autózást kívánnunk mindenkinek!
Autó Behozatal Németországból – ABN® Az Ön németországi partnere!