Vannak az autóiparban olyan mérföldkővel amiről érdemes beszélni. Mi az ABN-nél majd három évtizede elhivatott Mercedes rajongók vagyunk. Anno a W116-os és W114-es modellek szerelésével kóstoltunk bele a Mercedesek világába.
Ezért úgy gondoltuk, hogy olvasóinkkal együtt vesszük nagyító alá a legújabb C63 AMG Mercedes-t.
A mai napig rengeteg kedves ügyfél rendel nálunk Németországból a Mercedes oldtimerektől kezdve a legújabb elektromos modellekig. Érdemes megnézni az autókereső menünket, ha talált megfelelő autót, akkor azt nálunk megrendelheti pár kattintással kulcsrakész magyar átadással.
Mitől rendkívüli az új Mercedes C63?
- Performance-hibrid technológiai egyenesen a Formula 1-ből
- 2,0 literes motor elől,- és villanymotor a hátsó tengelyen, 500 kW (680 LE)
- A világ legerősebb 4 hengeres széria motorja
- Teljesen változtatható összkerékhajtás és aktív hátsó tengely kormányzás
Az új Mercedes-AMG C63 S-E Performance (kombinált fogyasztása: 6,9 l/100 km. Ez az autó egy komoly változás az AMG 55 éves történetében. A Formula 1 “know-how”-jával a motorsport legmodernebb technológiáit hozza Önnek az utakra. A hátsó tengelyen elhelyezett kétsebességes villanymotor támogatja az elöl hosszirányban elhelyezett 2,0 literes turbómotort.
Ez a világ legerősebb négyhengeres széria motorja. Az erőleadás és a nyomaték nagyon spontán módon és késedelem nélkül megy végbe. A Formula 1-hez hasonlóan a kipufogógáz-turbófeltöltő elektromos támogatása kiküszöböli a belsőégésű motor turbó késését, miközben az elektromos hajtás erőteljesen forgatja a turbót, amikor “turbóluk” lenne. Azaz amikor még nem épült fel a turbónyomás a kis kipufogógáz nyomás miatt. Az elektromos hajtáslánc és a nagy teljesítményű, 400 voltos akkumulátor az AMG exkluzív házon belüli fejlesztései. Ezek is hangsúlyozzák az Affalterbach-i Mercedes fejlesztők mérnöki kompetenciáját. A Formula 1-hez hasonlóan a cellák innovatív, közvetlen hűtéssel rendelkező akkumulátort kifejezetten a gyors energiaszállításra és felvételre tervezték. A kombinált rendszer teljesítménye 500 kW (680 LE), a nyomaték 1020 Nm., ami magáért .
Karosszéria kivitelek
A szedánként és kombiként egyszerre bemutatott új sorozat további érdekességei: a C63-ban először a teljesen változtatható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás adja át a hajtás erejét az útra, beleértve a drift üzemmódot is. Ehhez járul hozzá az alapfelszereltségű aktív hátsótengely-kormányzás, amely egy másik egyedi funkció ebben a szegmensben.
„A C 63S-E Pperformance-szal a Mercedes új fejezetet nyitott a márkatörténelemben. Az AMG-nél még különösen az új C 63 igazi “gamechanger”. Forradalmi koncepciójával teljesen új megközelítést hoz a szegmensbe, amelyet eddig elsősorban a teljesítményre vonatkozó adatok jellemeztek. A 680 lóerős maximális összteljesítménnyel a Mercedes nem lóg ki a sorból. Az intelligens P3 hibrid koncepció azonban sokkal többet kínál. Biztos vagyok benne, hogy ezzel a technológiával egy új vásárlói csoportot is megszólítja a Mercedes. Igaz fontos megemlíteni, hogy lassan Magyarországon a Plug-In hibridek is kiesnek a zöld rendszámos előnyökből. Ennek okán ez az autó nem zöld rendszámos, mert nem éri el a 50km.-es tiszta elektromos hatótávot, de kit érdekel ilyen teljesítmény mellett.
Kifejező dizájn feltűnő homlokmaszkkal
A forma a funkciót követi: az új C 63S dizájnja annyiban tér el a Mercedes-Benz C-osztályétól, hogy izmosabb arányokkal rendelkezik. A szedán és a kombi alapja egy alaposan módosított AMG karosszéria. A orra 50 milliméterrel hosszabb, az első sárvédők szélesebbek. Összességében a külső méretek jelentősen eltérnek a Mercedes-Benz C-osztályhoz képest. A szedán és a kombi hossza 83 milliméterrel hosszabb. Az első tengely nagyobb nyomtávja azt jelenti, hogy a teljes szélesség 76 milliméterrel nagyobb. A tengelytáv pedig tíz milliméterrel nőtt. Összességében az új C 63 S erőteljesnek és feszítettnek tűnik.
Új, kizárólag a C 63 S számára fenntartott jellegzetesség a motorháztető közepén található keskeny levegőkimenet. Jellemző elem továbbra is az AMG-specifikus hűtőrács függőleges támasztékokkal és az AMG első kötény jet-szárnyas kivitelben. Nagy beömlőnyílások és légterelők irányítják a légáramlást a különböző funkciókhoz. Két elektronikusan vezérelt levegőpanel (a radiátor burkolata és a lökhárító mögött) lehetővé teszi a levegő igény szerinti szabályozását.
Az autóhoz illő oldalsó szoknyapanelek, a hátsó lökhárító nagy diffúzorral és a két trapéz alakú, kívülről hullámos ikercsöves burkolat teszi teljessé a dizájnt. Exkluzív részletek hátul a speciális légterelő lemezek a csomagtérajtón (tetőspoiler a kombi modellnél), és a Plug-In töltöfedél és a piros háttérrel ellátott modelljelölés. Oldalt a szárnyon található „E Performance” logo jelzi a hibrid hajtást. A C 63 S alapfelszereltségként 19 colos AMG könnyűfém keréktárcsákon és a megrendelő igényei szerint választott gumiabroncsokon gurul. Opcionálisan 20 colos kerék/gumi kombinációk is elérhetők, szintén választás szerinti abroncsokkal, beleértve az új kovácsolt keréktárcsát is.
Az autó további egyéni testreszabáshoz különböző fényezési és felszereltségi opciók is választhatóak. Az AMG matt fényezésű “grafitszürke magno” is érhető. A külső dizájn tovább hangsúlyozható többek között az AMG Exterior I és II karbon-csomagokkal, az AMG Night I és II csomag vagy az AMG aerodinamikai csomaggal.
Nagy teljesítményű AMG ülések új generációja
A belső térben a különleges grafikával és egyedi varrással ellátott AMG sportülések előkelő benyomást tesznek. A belső térben is számos egyedi lehetőség áll rendelkezésre. Az exkluzív színek és a különféle nappa bőrkárpitozás, az első fejtámlák dombornyomott AMG emblémájával kiemelik a C 63 S sportos vagy fényűző oldalát.
Opcióként elérhető a teljesen újratervezett, második generációs AMG sportülés is. Különlegességei a súlykönnyítő nyílásokkal ellátott oldaltámaszok, amelyek a jobb szellőzést is segítik. Nappa bőrrel szerelve kontrasztos színben is csodálatosak. A háttámla formája lefelé keskenyedik. Az AMG logó most az integrált fejtámla alatti matt króm nyílások közé került.
Tipp:
Mi nem csak szeretjük az autókat, de értünk is hozzájuk. Ha új vagy minőségiségi használt autót, esetleg oldtimert szeretne, miránk biztosan számíthat. Németországi autóbehozatal teljes körű ügyintézéssel, gyorsan és biztonságosan. Nálunk már 20.000€-os értektől rendelhet autót Németországból. ABN az Ön németországi partnere. Kattintson itt a kapcsolat menüre.
Tekintse meg itt a szolgáltatásainkat és itt a referenciáinkat.
Hibrid-specifikus multimédiás rendszer
Az MBUX infotainment rendszer különféle AMG és hibrid-specifikus kijelzőket és funkciókat tartalmaz. Ilyenek a műszercsoport kijelzői, a középkonzolon található álló formátumú központi multimédiás kijelző és az opcionális head-up kijelző.
A műszercsoport nézete különböző megjelenítési stílusokkal és egyénileg választható főnézetekkel személyre szabható. Az AMG-specifikus Supersport stílus lehetőséget kínál különböző tartalmak függőleges menüszerkezeten keresztüli megjelenítésére. Ez magában foglal egy hibrid-specifikus hőmérsékleteket tartalmazó menüt vagy egy beállítási menüt, amely megjeleníti az aktuális futómű- vagy sebességváltó-beállításokat. Emellett a vezető Supersport stílusban navigációs térképet vagy fogyasztási adatokat is megjeleníthet.
A head-up kijelző AMG-specifikus megjelenítési stílusokat is kínál, mint például a Race és a Supersport. Ezek a műszercsoport főmenüjéből hívhatók elő. A multimédiás kijelző kiváló minőségű grafikája az AMG-re jellemző módon megjeleníti a teljes hajtásrendszer teljesítményét, az elektromos motor fordulatszámát, teljesítményét, nyomatékát és hőmérsékletét, valamint az akkumulátor hőmérsékletét is.
Közvetlen hozzáférési gomb is található az AMG DYNAMIC SELECT hajtásprogramokhoz. Szintén integrálva van az AMG TRACK PACE, az opcionális adatgyűjtő a versenypályán való használatra. A szoftver több mint 80 járműspecifikus adatot rögzít, például sebességet, gyorsulást, kormányszöget és fékpedálnyomást másodpercenként tízszer versenypályán való vezetés közben. Ezen kívül a kör- és szakaszidőket is megjelennek.
AMG kormány dupla-küllős kivitelben
Az alapfelszereltségű AMG performance kormánykerék jellegzetes, kétküllős kialakításával és felhasználóbarát integrált gombjaival szintén látható és érezhető hozzáadott értéket kínál. Az AMG kormánykerék gombjai ragyogó kijelzőkkel és intuitív felhasználócentrikus logikájukkal nyűgözik le a tulajdonosát. Ezzel fontos vezetési funkciókat vezérelhet anélkül, hogy le kellene vennie a kezét a kormányról. Újdonság, hogy a kormánykerék gombjaival kiválasztható a hibrid hajtás rekuperációs szintje is.
Az AMG hibrid hajtás titkai
Az új Mercedes-AMG C 63 S E Performance-ban a 2,0 literes négyhengeres turbómotor állandó gerjesztésű szinkron villanymotorral és kifejlesztett nagy teljesítményű akkumulátorral és a teljesen változó AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtással párosul. Az 500 kW (680 LE) teljesítmény és az 1020 Nm-es maximális nyomaték lenyűgöző menetteljesítményt tesz lehetővé. A limuzinban és a kombiban 3,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra. A meghajtás csak egy elektronikusan korlátozott 280 km/h-nál ér véget (kombi 270 km/h, mindegyik opcionális AMG vezetői csomaggal).
A 150 kW (204 LE) teljesítményű villanymotor a hátsó tengelyen van elhelyezve, és ott egy elektromosan működtetett kétfokozatú sebességváltóval és az elektronikusan vezérelt hátsó tengelyzáró differenciálművel egy kompakt elektromos hajtóegységben (EDU) van beépítve. A szakértők ezt az elrendezést P3 hibridnek nevezik. A könnyű, nagy teljesítményű akkumulátor szintén a hátsó tengely felett található.
Ez a kompakt kialakítás számos előnnyel jár:
- Az elektromos motor közvetlenül a hátsó tengelyre hat, és így az erejét közvetlenül hajtóművé tudja alakítani – ennek köszönhetően extra lendület indul gyorsításkor vagy előzéskor. Az elektromos motor teljesítménye teljes nyomatékkal használható, így különösen késedelemmentes viselkedés érhető el.
- Ráadásul az integrált, elektronikusan vezérelt hátsó differenciálműnek köszönhetően a vezető azonnal érezhető teljesítménynövekedés: a hibrid modell rendkívül keményen gyorsul ki a kanyarokból, és a négy-kerék meghajtás által nagyobb vezetési biztonságot nyújt.
- Ha a hátsó tengelyen csúszás tapasztalható, akkor az auto hajtóereje is átkerül az első kerekekre, hogy szükség szerint nagyobb tapadást biztosítson. A teljesen változtatható összkerékhajtás mechanikus csatlakozása. Ezt egy kardántengely és az első kerekek féltengelyei teszik lehetővé.
- A hátsó tengelyen történő elektromotor elhelyezés javítja a tömeg és a tengelyterhelés eloszlását a járműben, melyet extrém stabilitással hálál meg.
- Az AMG koncepció nagyon magas hatékonyságot kínál a rekuperáció során, mivel a rendszer csak minimális mechanikai és hidraulikus veszteséget enged meg a motorból és a sebességváltóból.
- A hátsó tengelyen automatikusan váltó kétfokozatú sebességváltó speciálisan beállított áttétellel biztosítja a nagy keréknyomatékot és egyenletes teljesítményt. Egy elektromos hajtómű legkésőbb 140 km/h körül kapcsolja be a második fokozatot, ami megfelel a villanymotor 13.500 ford./perc körüli maximális fordulatszámának.
- A teljesítménynövekedés a kiegészítő villanymotor révén a fejlesztőcsapat egyidejűleg az egész jármű hatékonyságát is javítani tudta – és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást és alacsonyabb fogyasztást ért el.
A Forma-1 és az AMG nagy teljesítményű akkumulátora
A kezdettől fogva egyértelmű volt, hogy minden lényeges komponenst Affalterbach-ban fejlesztenek. Ennek központi eleme az AMG High Performance Battery (HPB). A lítium-ion energiatároló fejlesztését a Mercedes-AMG Petronas F1 Team Forma-1 hibrid versenyautóiban bevált technológiák ihlették. A fejlesztés során a brixworthi Forma-1-es motorgyártó High Performance Powertrains (HPP) szakemberei Affalterbachban intenzíven együtt dolgoztak a Mercedes-AMG-vel. Az AMG négyteljesítményű akkumulátora jól bírja a nagy és gyakori hirtelen terheléseket, ennek ellenére kis tömeggel rendelkezik, hogy növelje a jármű általános teljesítményét. Például dombos terepen, lendületesen haladva a vezetők spontán módon kihasználhatják a teljes teljesítménypotenciált emelkedőn, miközben lejtőn haladva erőteljesen regenerálódnak.
150 kW-os csúcsteljesítmény
A C 63 S E Performance nagy teljesítményű akkumulátora 6,1 kWh kapacitást, 70 kW folyamatos teljesítményt és 150 kW csúcsteljesítményt kínál tíz másodpercig. A csekély, mindössze 89 kilogrammos tömeg lehetővé teszi a nagyon magas, 1,7 kW/kg teljesítménysűrűséget. Összehasonlításképpen: A hagyományos akkumulátorok a cellák közvetlen hűtése nélkül ennek az értéknek csak a felét érik el. A töltés a beépített 3,7 kW-os, váltóáramú “on-board”töltőn keresztül történik, esetleg fali-töltőn vagy sima konnektoron keresztül. Az akkumulátort a gyors energialeadásra és -felvételre tervezték, nem pedig a lehető leghosszabb hatótávra. Mindazonáltal a 13 kilométeres elektromos hatótávolság praktikus mozgásteret tesz lehetővé, például alacsony zajszintű és teljesen elektromos vezetésnél a lakott területről a város szélére.
Innováció: az akkumulátorcellák közvetlen hűtése
Az AMG 400 V-os akkumulátorának teljesítményének alapja az innovatív közvetlen hűtés: a csúcstechnológiás hűtőfolyadék mind az 560 cellán átáramlik és külön-külön hűti azokat. Minden kis telepnek meghatározott hőmérsékletre van szüksége az optimális teljesítmény eléréséhez. Ha az energiatároló túlságosan lehűlne vagy túl melegedne, akkor időnként észrevehetően elveszítené az energiát, vagy le kellene kapcsolni, hogy elkerülje a károsodást. Ezért az akkumulátor egyenletes hőmérséklet-szabályozása döntően befolyásolja annak teljesítményét, élettartamát és biztonságát. A hagyományos hűtőrendszerek, amelyek csak levegővel vagy közvetve vízzel hűtik a teljes akkumulátorcsomagot, gyorsan elérik korlátaikat – különösen, ha az egyre energia-sűrűbb cellák iránti igény folyamatosan nő. Ha a hőkezelés nem tölti be optimálisan funkcióját, fennállna az akkumulátor idő előtti elöregedésének veszélye.
A közvetlen hűtéshez az AMG szakembereinek új, mindössze egy milliméter vastag hűtőmodulokat kellett kifejleszteniük. Körülbelül 14 liter hűtőfolyadék kering felülről lefelé a teljes akkumulátoron keresztül az egyes cellákon keresztül, egy speciálisan kifejlesztett, nagy teljesítményű elektromos szivattyú segítségével. Valamint átfolyik egy olaj/víz hőcserélőn, amely közvetlenül az akkumulátorra van csatlakoztatva. Ez elvezeti a hőt a jármű két alacsony hőmérsékletű körének (LT) egyikébe. Innen továbbmegy az autó elején található NT hűtőhöz, amely a hőt a környező levegőnek adja le. A rendszert úgy tervezték, hogy egyenletes hőeloszlást biztosítson az akkumulátorban.
Eredmény:
Az akkumulátor mindig egyenletes, átlagosan 45 Celsius fokos optimális üzemi hőmérsékleti tartományban van, függetlenül attól, hogy milyen gyakran tölti vagy meríti a vezető az igénybevétel során. Ha keményen vezet, nagyon valószínű, hogy túllépi az átlaghőmérsékletet. A védőmechanizmusok ezért úgy vannak beállítva, hogy a maximális teljesítményt le lehessen venni az akkumulátorról, hogy aztán a közvetlen hűtéssel ismét csökkentsék a hőmérsékletet. A hagyományos hűtőrendszerek erre nem képesek, és az akkumulátor már nem tudja teljesen kihasználni kapacitását. A jó hír, hogy AMG négyteljesítményű akkumulátoránál kiküszöbölték ezeket gyengeségeket: még a versenypályán hibrid üzemmódban megtett gyors körök során is, amelyek során gyakori gyorsítások (lemerült az akkumulátor) és lassítások (akkumulátor töltődik), az energiatároló megőrzi magas szintjét és teljesítőképességét.
Csak a hatékony közvetlen hűtés teszi lehetővé nagyon nagy teljesítménysűrűségű cellák használatát. Ennek az egyedi megoldásnak köszönhetően az akkumulátor-rendszer különösen könnyű és kompakt. Az anyagtakarékos gyűjtősín-koncepció és az alumíniumház könnyű, de stabil ütközési szerkezete is hozzájárul a kis tömeghez, mely maximális biztonságot garantál.
Az elektromos áram mindig rendelkezésre áll
Az alapvető működési stratégia a Mercedes-AMG Petronas Formula 1-es versenyautó hibrid erőforrásából származik. Akárcsak a motorsport első osztályában, a maximális meghajtás mindig elérhető, ha a pilóta „kick-down“-nal gyorsít a kanyarokból vagy a gyors előzéseknél. Az elektromos energia mindig elérhető és gyakran újratermelhető a magas regenerációs teljesítmény és az igény szerinti újratöltés révén. A független akkumulátor-koncepció optimális kompromisszumot tesz lehetővé a maximális menetdinamika és a modern hatékonyság között. Minden alkatrész intelligens módon illeszkedik egymáshoz: a teljesítménynövekedés azonnal tapasztalható és mérhető.
Nyolc AMG vezetési program
A nyolc AMG DYNAMIC SELECT „Electric”, „Comfort”, „Battery Hold”, „Sport”, „Sport+”, „RACE”, „Slippery” és „Individual” hajtásprogramot pontosan az új hajtástechnológiához igazították. A vezetési élmények széles skáláját kínálják – az energiatakarékostól a dinamikusig. A vezetési programok fontos paramétereket állítanak be: a hajtás és a sebességváltó reakcióját, a kormányzási jellemzőket, a futómű csillapítását vagy au autó hangját. Az elektromos motor teljesítménynövelése az adott vezetési programtól is függ, amely egyszerűen kiválasztható a középkonzol kijelzőjén vagy az AMG kormánykerék gombjaival. Egy dolog azonban minden programnál megegyezik: A 150 kW-os lökettel rendelkező villanymotor csúcsteljesítménye nagyon egyszerűen előhívható a “kick-down” funkcióval. A gázpedál érezhető határpontot biztosít, amelyen a vezetőnek át kell nyomija a pedált.
(Megjegyzés: Ez a megoldás abszolút nem új, már az 1981-es Fiat Ritmo Abarth-omon is így volt, csak ott a második karburátor torok nyitott. Mindezt a nosztalgia és technika kedvéért, a Ritmo persze ma már oldtimer lenne.)
Alapértelmezés szerint a Performance Hybrid csendesen indul („Silent Mode”) a „Comfort” hajtásprogramban, amikor az elektromos motort bekapcsolja. A „Ready” ikon a műszercsoportban jelzi a készenlétet a vezetésre. Emellett erőteljes, hangzatos, AMG indítási hang hallatszik a vezető készenlétének akusztikus visszajelzéseként, amelyet a jármű hangszóróin keresztül sugároznak a belső térbe. Egy könnyed nyomás a gázpedálon elég ahhoz, hogy az AMG Performance hibridje elinduljon.
Nézzük a menüket részletesebben:
- „Electric”: A hangsúly az elektromos vezetési élményen van. A tisztán elektromos hajtás álló helyzetből 125 km/h-ig, a belső égésű motor mindig le van kapcsolva. Az AMG Performance 4MATIC+ alkatrészekhez való mechanikus csatlakozásnak köszönhetően az összkerékhajtás mindig rendelkezésre áll: ha a hátsó kerekek hirtelen túlságosan csúszni kezdenek, a villanymotor teljesítménye a kardánon és a hajtótengelyeken keresztül az első kerekekre is átkerül. Ha az akkumulátor lemerül, vagy a vezető nagyobb teljesítményt kér, az intelligens vezérlés automatikusan átvált a benzin”Komfort” hajtásprogramra: a belsőégésű motor beindul és átveszi a hajtási erőt.
- „Komfort”: A vezetés általában elektromosan történik. A belsőégésű motor és a villanymotor ezután a helyzetnek megfelelően működik – elektromos hajtással alacsony fordulatszámon, például lakott területeken vagy a városközpontban. A belsőégésű és villanymotoros hibrid vezetés általában országutakon és autópályán történik. Az elektromos motor hajtóereje maximum 25 százalék körüli. Az eredmény egy harmonikus és fogyasztásra optimalizált vezetési benyomás, többek között az AMG SPEEDSHIFT MCT-9G sebességváltó korai felváltásának köszönhetően. A futómű és a kormányzás a kényelemre hangolódik. A szabályozás középpontjában az energiahatékonyság áll, így csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Az AMG-re jellemző sportosság és dinamikusság viszont megmarad.
- „Battery Hold”: A „Komfort” vezetési programhoz hasonlóan a belső égésű motor és az elektromos motor a helyzettől függően 25 százalék körüli maximális feltöltéssel működik. Legnagyobb különbség: A működési stratégia állandóan tartja az akkumulátor töltöttségi szintjét. Például, ha az akkumulátor töltöttségi szintje 75 százalék, akkor az „Battery-Hold”-ban ugyanezen a töltési szinten tarja az akumulátort. Az elektromos motor használatát ezután korlátozzák, és alacsony energiafogyasztásra optimalizálják, amit például rekuperációval kompenzálnak. Előny a vezető számára: A vezetési program egyszerű megváltoztatásával eldöntheti, hogy mikor használja el az akkumulátor töltöttségét.
- „Sport”: belsőégésű motorral és villanymotorral indul, a két hajtás szinkronizálásával. Az elektromos motor több, akár 65 százalékos lökést ad. A vezetési érzés sportos karaktere a gázpedálra agresszívan reagál, a rövidebb váltási idő és a korai visszaváltások révén. A futómű és a kormányzás dinamikusabb hangolása.
- „Sport+”: belső égésű motorral és villanymotor szintén együtt indul. Még nagyobb teljesítmény, akár 80 százalék. Rendkívül sportos jellemzők, maximális nyomatékleadás és az optimális váltási idők. Megnövelt alapjárati fordulatszám a gyorsabb indítás érdekében. A futóművet, a kormányt és a hajtásláncot még dinamikusabbra hangolták.
- „Race”: Rendkívül dinamikus, zárt versenypályákhoz, a Hungaroringen vagy a Nürnbergring-en ideális. Itt minden paraméter a maximális teljesítmény érdekében van beállítva. Kezdve a belső égésű motorral és a villanymotorral és azok szinkronjával. Az elektromotor teljesítménynövelése akár 80 százalék. Az akkumulátor erős újratöltése alacsony energiaigény mellett a maximális elektromos rendelkezésre állás érdekében. Ezenkívül a „Boost Mode” a bal kormánygombbal is előhívható. Az energiatartalékok kímélése érdekében a feltöltési teljesítményt ezután legfeljebb 30 százalékra korlátozzák. Ezeket kifejezetten a versenypályán lehet használni a spontán erőigényhez a “kick-down” és a 100 százalékos teljesítménynövelés révén – például gyorsítási manőverhez vagy kanyarokból történő erőteljes kigyorsításhoz. Ez kicsit a nitrós kivitelre emlékeztet engem.
- „Csúszós”: Optimálisan csúszós utakra van hangolva, csökkentett teljesítményfelvétellel és lapos nyomatékgörbével. A tisztán elektromos hajtás és a regeneráció beállítás ki van kapcsolva.
- „Egyéni”: A hajtás, a sebességváltó, az AMG DYNAMICS, a futómű, a kormányzás és a kipufogórendszer egyedi adaptációja.
Új hangélmény minden vezetési körülmény között
Pusztán elektromos hajtás esetén a törvény által előírt “Acoustic Vehicle Aging System” figyelmezteti a járókelőket a hibrid közeledtére. (magyarul fehér zajt, azaz gerjedő hangot ad). Speciálisan megkomponált, alacsony frekvenciájú AMG hanggal kényezteti a tulajdonost. Mindezt egy első hangszórón és a hátul két hangszóróval ellátott hangrácson keresztül sugározza kifelé. A hang egy része diszkréten hallható akusztikus visszajelzésként az utasok számára a belső térben. Az Európai Unióban 20 km/h-ig, az USA-ban kb. 30 km/h-nak megfelelő sebességig működik a rendszer, aztán harmonikusan elhalkul. Ha szeretné, akár nagyobb sebességig is megtapasztalhatja az elektromos vezetési hangot. Mindössze annyit kell tennie, hogy kiválasztja a hangot a kormányon található megfelelő gombbal (a frekvenciahullám szimbólumáról ismerhető fel).
Ezenkívül az AMG fejlesztői kiterjesztett hangélményt kínálnak az ügyfeleknek. Ennek érdekében a kipufogórendszerben található nyomásérzékelőn keresztül veszik fel a belsőégésű motor valódi hangját, és gazdagítják azt, mielőtt a szórakoztató hangrendszeren keresztül kibocsátják a belső térbe. Ez lehetővé teszi a tipikus AMG hangzás testközelből való megtapasztalását. A hangminta a külső hangszórókon keresztül is modulálható. Minden az adott piacokon érvényes törvényi előírások keretein belül. Az intenzitás a kiválasztott vezetési programtól függ. Ez azonban egyénileg is beállítható a középkonzolon lévő kijelzőn vagy a kormánygombon keresztül. Egy dolog minden helyzetben ugyanaz marad: a Performance Hibrid akusztikailag is azonnal felismerhető minden körülmények között, mint AMG.
A Performance hibrid hajtás a stabilitásért
A hibrid hajtás további előnyei a menetdinamikai szabályozásban jelentkeznek. Az ESP® fékezési beavatkozás helyett az elektromos motor a tapadást is szabályozni tudja, amint az egyik kerék túl nagy csúszást jelez. Ennek érdekében az intelligens vezérlő csökkenti a villanymotor hajtónyomatékát, amely a hátsó tengely reteszelő differenciálművön keresztül jut el a kerékhez. Az eredmény: az ESP®-nek nem, vagy csak később kell beavatkoznia. Előny: A belsőégésű motor nagyobb nyomatékkal üzemeltethető. Ez utólag javítja a dinamikát és növeli a hatékonyságot. Ráadásul az egyébként a fékezéskor „elpazarolt” teljesítményt az akkumulátor töltésére is felhasználhatjuk.
A rekuperáció négy szakaszban választható
Mivel a nagy teljesítményű akkumulátor a közvetlen hűtésnek köszönhetően mindig az optimális,
45 °C körüli hőmérsékleti sávon belül van, ezért a rekuperáció is optimalizálható. Normális esetben az akkumulátor nagy rekuperációs terhelés mellett nagyon felmelegszik, így az energia-visszanyerést korlátozni kell.
A rekuperáció akkor kezdődik, amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, ezzel az akkumulátor feltöltődik és erős fékezőnyomaték keletkezik. Ez védi a fékeket és a rekuperáció mértékétől és a forgalmi helyzettől függően egyáltalán nem kell fékezni. A rekuperáció másik előnye: a jármű nem gyorsul fel meredek lejtőn. A rendszer motorfékként működik, és energiát táplál az akkumulátorba.
A jobb oldali AMG kormánygomb segítségével a vezető négy különböző szintű rekuperációs szintet választhat. Ez minden vezetési programra vonatkozik, kivéve a „Slippery”-t, ahol az energia-visszanyerés a vezetési programtól függően eltérően történik.
- 0 fokozat: A jármű úgy működik, mint sok hagyományos belső égésű motorral szerelt autó, amikor kinyomjuk a tengelykapcsolót. Ha a sofőr elengedi a gázt, az autó a legkisebb ellenállással gurul tovább. A rekuperációs teljesítmény nagyon alacsony, és csak a jármű áramellátásának fenntartására szolgál.
- 1 szint: Ez az alapértelmezett beállítás. Itt már a sofőr számára érezhető a rekuperáció hatása. Ez nagyjából megfelel a hagyományos motorfékhatásának.
- 2 szint: Erősebb rekuperáció. Forgalomban araszolva alig kell lenyomni a fékpedált.
- 3 szint: A legmagasabb energia-visszanyerés. Itt is lehetséges az úgynevezett „egypedálos” vezetés, akárcsak egy tisztán elektromos autóban. A vezetési helyzettől függően több mint 100 kW teljesítményt lehet visszavezetni az akkumulátorba. A RACE vezetési program különlegessége: A versenypályán a pilóta az utolsó időt is ki akarja használni a fékezés előtt. A „RACE” vezetési programban a rekuperáció automatikusan 1-es szintre van állítva, hogy a jármű határértéken való viselkedése a lehető legjobban reprodukálható legyen.
2.0 literes AMG motor – elektromos turbórásegítéssel
Az AMG 2.0 literes négyhengeres motort teljes egészében Affalterbachban fejlesztették ki. Tapasztalt szerelők építik ott az „egy ember – egy motor” elv szerint a gyártási minőségben. Ennek során a Mercedes-AMG a magasan képzett munkatársak mesterségbeli tudását ötvözi a modern gyártási módszereivel és a magas fokú digitalizálással.
A belső berkekben M139l-ként emlegetett motor a világ első olyan sorozatgyártású motorja, amelyet elektromos kipufogógáz-turbófeltöltővel töltenek fel. Az innovatív rendszer annak a technológiának a közvetlen származéka, amelyet a Mercedes-AMG Petronas F1 Team már évek óta sikeresen alkalmaz a motorsport első osztályában. Az új töltési fajta különösen spontán reakciót garantál a motor teljes fordulatszám-tartományában. Ez még dinamikusabb vezetési élményhez vezet, és egyben növeli a hatékonyságot. A C43 4MATIC és SL43 testvérmodellekhez képest azonban a C 63 S turbófeltöltője lényegesen nagyobb. Ez nagyobb légáramlást és ezáltal nagyobb teljesítményt tesz lehetővé. Ezenkívül az integrált villanymotort a 400 voltos nagyfeszültségű rendszer hajtja meg (48 volt a 43 modellben).
Az elektromos turbórásegítés elve
Közvetlenül a turbófeltöltő tengelyére egy körülbelül négy centiméter széles villanymotor van beépítve a kipufogógáz-oldali turbinakerék és a frisslevegő-oldali turbókerék közé. Elektronikus vezérlésű, közvetlenül hajtja meg a turbófeltöltő tengelyét, így már azelőtt felgyorsítja a turbó kerekét, mielőtt a kipufogógáz áramlásával a hagyományos turbó elérné a szükséges fordulatot.
Ez jelentősen javítja az alapjárati fordulatszámtól és a teljes fordulatszám-tartományon belüli viselkedést. A belső égésű motor még spontánabban reagál a gázpedál parancsaira, és az általános vezetési élmény lényegesen dinamikusabb. Ezenkívül a turbófeltöltő “villamosításával” nagyobb nyomatékot tesz lehetővé alacsony motorfordulatszámon. Ez növeli a diamamikát és optimalizálja az állórajtból történő gyorsulást. A technológia még akkor is képes folyamatosan fenntartani a töltőnyomást, ha a vezető leveszi a lábát a gázról vagy fékez. Ez biztosítja a folyamatos és azonnali reagálást.
A 400 voltos rendszerrel működtetett elektromos kipufogógáz-turbófeltöltő akár 150.000 ford./perc fordulatszámon is működik. A feltöltő, a villanymotor és a teljesítményelektronika belső égésű motor hűtőköréhez csatlakozik, hogy mindig a lehető legjobb hőmérsékleti környezetet teremtse.
Az M139 motor “zárt fedélzeti felépítése” – a motorsportból származó konstrukció. Nagy szilárdságot és kis súlyt tesz lehetővé, és akár 160 BAR csúcsnyomást tesz lehetővé. A hengerek körüli területek nagyrészt zártak, csak minimális csatornák törik meg a hűtőfolyadék és a motorolaj számára. Egy másik kiemelkedő tulajdonsága ennek a motornak a kétfokozatú üzemanyag-befecskendezés. Az első szakaszban különösen gyors és precíz piezo befecskendezők juttatják az üzemanyagot az égésterekbe akár 200 BAR nyomással. A második szakaszban a szívócsonk befecskendezése mágnesszelepekkel történik, amely a motor nagy fajlagos teljesítményének eléréséhez szükséges.
A nagy teljesítményhez szükség van egy kifinomult hűtőrendszerre is, amellyel a hengerfej és a forgattyúház különböző hőmérsékleti szinteken hűthető. Ez a megoldás lehetővé teszi a hengerfej relative hidegen tartását a maximális teljesítmény és a hatékony gyújtási időzítés érdekében, a meleg forgattyúházat pedig a motor belső súrlódásának csökkentése érdekében. A hengerfejet nagy teljesítményű mechanikus vízszivattyú hűti; a forgattyúházat egy második, elektromos meghajtású vízszivattyú hűti. Hidegindítás után ez a szivattyú passzív marad, amíg a motor fel nem melegszik. Működés közben a motorvezérlő egység szabályozza oly módon, hogy a forgattyúház mindig szükség szerint hűljön.
A legerősebb sorozatgyártású négyhengeres a világon
A C 63 S-ben a négyhengeres 350 kW (476 LE) teljesítményt ad le 6.725 ford./percnél. Ezzel a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengeresévé válik. Az 545 Nm-es maximális nyomaték 5.250-as fordulatszámon érhető el. A szíjhajtású “indító-generátor” egy alkatrészben egyesíti a generátort és az önindítót. Az RSG elindítja a belső égésű motort, és biztosítja a kiegészítő egységek, például a légkondicionáló vagy a fényszórók alapellátását. Ez akkor is érvényes, ha a jármű megáll a közlekedési lámpánál, és a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje már nem elegendő a kisfeszültségű jármű elektromos rendszerének támogatásához.
Az erőátvitel az AMG SPEEDSHIFT MCT 9G sebességváltón (MCT = Multi-Clutch Transmission) keresztül történik, amelyben egy nedves tengelykapcsoló helyettesíti a hagyományos kuplungot. Csökkenti a súlyt, és kisebb tömegtehetetlenségének köszönhetően optimalizálja a gázpedál parancsaira adott választ, különösen gyorsításkor és terhelésváltáskor. Az igényesen összehangolt szoftver rendkívül rövid váltási időket és szükség esetén gyors többszöri visszaváltást biztosít. Ezen kívül a „Sport” és „Sport+” vezetési programok “Race-Start” funkciója különösen érzelmes váltási élményt nyújt. A RACE START funkció optimális gyorsulást garantál állórajtnál. (Ez gyakorlatilag egy launch-control.)
Adaptívan állítható lengéscsillapítással
Az alapfelszereltségű AMG RIDE CONTROL acélrugós felfüggesztés adaptívan állítható lengéscsillapítással a sportos menetdinamikát magas szintű kényelemmel ötvözi hosszú távon. Ennek alapját a speciálisan kifejlesztett kormánycsuklókkal, valamint a rugós lengéscsillapító és a hátsó tengely gömbcsuklóival ellátott első tengely adja, amely a menetdinamikára tervezett elasztokinemetikával is rendelkezik. Ennek alapján az egyes kerekek csillapítása folyamatosan az aktuális igényekhez igazodik – mindig figyelembe véve az előre kiválasztott rugózási módot, a vezetési stílust és az útfelület állapotát. Ez a gördülési és vezetési kényelem javulása mellett a vezetési biztonság növekedéséhez is vezet. Olyan rendszert használnak, amely már bevált a GT3-ban és az AMG GT Black Series-ben. Ennek a titka a könnyű anyagokból készült lengéscsillapítók, amelyek lényegesen több hidraulikaolajat képesek mozgatni, mint a hagyományos rendszerek: keskeny dugattyú helyett lényegesen nagyobb tárcsa kiszorítja az olajat a lengéscsillapítóban. Mindegyik két külső elektrohidraulikus szeleppel van felszerelve, amelyek egymástól függetlenül szabályozzák a feszültséget és a kompressziót. A rendszer vezérlőszoftvere folyamatosan figyeli az üzemi adatokat, például a kormánykerék dőlésszögét, a jármű sebességét, a gyorsulást és a karosszéria mozgását. A lengéscsillapítók vezérlése a helyzetnek megfelelően ezredmásodperceken belül történik. Az eredmény: Még szélsőséges vezetési manőverek vagy rossz utakon is a kerekek mindig szilárdan a talajon vannak. Három különböző lengéscsillapító térkép közül választhat („Comfort”, „Sport” és „Sport+”).
Sebességérzékeny és hátsó tengely kormányzás
A fejlett kormányzási rendszer is hozzájárul a dinamikus és a kényelemes vezetéshez. A háromfokozatú AMG sebességérzékeny kormányzás változó kormánygeometria áttétellel rendelkezik, amely alkalmazkodik a kiválasztott vezetési programhoz. Nagy sebességnél a szervokormány csökken, alacsony sebességnél folyamatosan növekszik. Ennek eredményeként alacsony sebességnél, valamint manőverezésnél és parkolásnál csak viszonylag kis erőfeszítésre van szükség. Ha gyorsabban vezet, a lehető legjobb uralmat tudja tartani a jármű felett. A „Sport” és „Sport+” felfüggesztés beállításainál a vezető a kormányon keresztül is lényegesen több visszajelzést kap a vezetési helyzetről.
(Ismét egy kis visszatekintő érdekességként, ez a dinamikus kormányzás és a hátsókerékék kormányzás már a barátom 1982-es Honda Prelude-jában is benne volt, aki elég öreg, ahhoz, hogy emlékezzen erre a modellre)
Maradva a Mercedesnél, az alapkivitelű hátsó tengely kormányzása legfeljebb 2,5 fokos kormányzási szöggel működik. Eddig a pontig a hátsó kerekek az első kerekekkel ellentétes irányba forognak 100 km/h sebességig (az AMG DYNAMICS beállításától függően változik). Ez a tengelytáv virtuális lerövidüléséhez vezet, és lényegesen dinamikusabb a kormányzás, kevesebb kormánymunkát és jobb manőverezhetőséget eredményez.
A fordulókör észrevehetően csökken kanyarodás vagy parkoláskor. 100 km/h-nál nagyobb sebességnél (az AMG DYNAMICS beállításától függően változik) a hátsó kerekek párhuzamosan fordulnak az első kerekekkel – maximum 0,7 fokkal. A tengelytáv virtuális meghosszabbítása pozitív hatással van a vezetési stabilitásra: irányváltáskor gyorsabban építi fel az oldalirányú erőt, és így lehetővé teszi, hogy a jármű közvetlenebben reagáljon a kormányzási parancsokra. A hátsó tengely kormányzása a kiválasztott AMG DYNAMIC SELECT hajtásprogramtól függ. A választási lehetőségek a „Basic” a „Comfort” és az „Electric” menü.
AMG nagy teljesítményű kompozit fékrendszer
A fékek terén sincsenek kompromisszumok: az extrém teljesítményértékeknek és a hozzájuk tartozó teljesítménynek megfelelően az AMG nagy teljesítményű kompozit fékrendszer 6 dugattyús fix féknyergekkel elöl és 1 dugattyús úszónyergekkel a hátsó rész alapkivitelben használatos. A fékrendszer nagyon rövid féktávolsággal, valamint nagy terhelés melletti maximális stabilitással rendelkezik. Ezenkívül a könnyű anyag súlyt takarít meg és csökkenti a rugózatlan tömegeket. A kényelmi funkciók közé tartozik az emelkedőn való elindulás asszisztense, valamint az “előtöltés” nedves úton. Amikor a gyújtás ki van kapcsolva és a jármű áll, a sebességváltó automatikusan aktiválja a „P” parkolóállást; az elektromos rögzítőfék elinduláskor automatikusan kiold. Az AMG nagy teljesítményű kompozit kerámia fékrendszere opcionálisan rendelhető.
Autóbehozatal Németországból – Akkor ABN!
A weboldalunk autókereső menüjében elérheti a legnagyobb német autóhirdetési portált a mobile.de-t. Ha lejjebb görgeti az autókereső oldalt és ott a Mercedes logóra kattint, akkor elérheti Németország összes használ Mercedes márka képviseletének hirdetését is.
És hogy mennyi Mercedes közül válogathat? Nézze meg ez a videónkat!