Sok újdonságot tartogat a most elfogadott új EU-s törvény. Mégpedig az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási szabvány többek között a gumiabroncs-kopás, szálló por, és az e-autók akkumulátorára is kiterjed.
Az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási szabvány által az EU Bizottsága most először akar finom porhatárokat megállapítani a fékek és a gumiabroncsok kopására vonatkozóan, mely az elektromos autókat is érinti.
Euro7-es környezetvédelmi norma 2025-től
A személygépkocsikra vonatkozó új Euro 7-es szabvány 2025-ben lép életbe – beleértve az új dízelautókra vonatkozó szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat is. Most először lesznek határértékek nemcsak a kipufogógázokra, hanem a fékekből és gumiabroncsokból származó károsanyag-kibocsátásra is.
Ez mindenekelőtt az elektromos autókat érintené, amelyek az akkumulátoruk miatt nehezebbek, nagyobb gumikopást okozva, és ezáltal több részecske-kibocsátást okoznak. Ami viszont a fékrészecskéket illeti, az e-autók jól teljesítenek, mert a lassulás nagy részét a rekuperáción keresztül érik el.
Az EU Bizottsága kifejtette, hogy a fékek és a gumiabroncsok „abba az irányba haladnak, hogy a járművek részecskekibocsátásának fő forrásaivá váljanak„. Ráadásul a gumiabroncsok a mikroműanyag környezetbe való kibocsátásának legnagyobb forrásai.
Már kutatják a megoldásokat: a Német Repülési Központ (DLR) bemutatta a ZEDU-1 kutatójárművet, amely elszívórendszere többek között megakadályozza a fékekből, a gumiabroncsokból és az útfelületből származó károsanyag-kibocsátást. Jobban mondva összegyűjti ezeket a káros részecskéket.
A Bizottság tervei szerint – amelyekről még egyeztetni kell az EU-tagállamokkal és az EU Parlamenttel – a kipufogógáz kibocsájtásra vonatkozó jelenlegi szabályok viszonylag enyhék. Az Euro 7-es szabvány szerint csak olyan dízelmotorokat engedélyezettek, amelyek kilométerenként legfeljebb 60 milligramm nitrogén-oxidot (NOx) bocsátanak ki – annyit, mint a benzinmotorok. A benzinmotoroknál semmi sem változik az Euro 6-hoz képest.
Az Unió mindenhez tökéletesen értő vezetői figyelmen kívül hagyták a jórészt benzines autók jelentős motorolaj-fogyasztását. Érdekes dolog, hogy az új autók kipufogógáz kibocsájtásával vannak elfoglalva, miközben az Európai Unióban az elmúlt években folyamatosan öregszenek az autók. Ennek egyszerű oka, hogy az erős infláció miatt sokan nem tudnak új autót venni. A teljes Európai Unióban az autók átlag életkora 11,8 év, míg tíz éve csak 8,9 év volt.
Forrás: www.statista.com)
A magyar autópark átlag életkora 14,2 év, miközben Németországban sem sokkal alacsonyabb 9,8 év. (forrás: www.acea.auto)
A megfelelőségi faktor megszűnik
Emellett az Euro7-es környezetvédelmi kategóriával megszűnik az úgynevezett „konformitási tényező” is. Amely jelenleg még lehetővé teszi a mérések eltérését az úthasználat során (RDE = Real Driving Emissions / valódi vezetés közbeni kibocsájtás). Ez a mérési verzió akkor került bevezetésre, amikor kiderült, hogy a dízel VW-k szoftvere felismeri, ha álló helyzetben diagnosztikai eszközzel tesztelik. Ezért bevezették, hogy tényleges forgalomban és terhelés mellett kell mérni a kipufogógáz káros anyag kibocsájtását.
További Euro7+, 7A és 7G környezetvédelmi osztályok
A tervben az Euro 7-es környezetvédelmi szabvány mellett további alkategóriák is szerepelnek:
- Euro 7+ kategória: Ez azokra az autókra vonatkozik, amelyek legalább 20 százalékkal kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki, mint az új Euro szabvány előírja – vagy amelyek akkumulátora legalább tíz százalékkal tovább bírja.
- 7A kategória: Azokra az autókra kell vonatkoznia, amelyek részecskeszűrő rendszere úgy alkalmazkodik, hogy a kiemelt környezeti zónákban még kevesebb szennyezőanyagot bocsájt ki.
- Euro 7G kategória: Azokra a hibrid autókra összpontosít, amelyek a környezeti zónákban automatikusan nulla károsanyag-kibocsátású üzemmódba kapcsolnak a helymeghatározásnak (geofencing / geokerítés) köszönhetően.
Az új Euro 7 károsanyag-kibocsátási szabvány 2025 közepétől az EU-ban értékesített személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre, 2027 közepétől pedig a teherautókra és buszokra is vonatkozik.
Utóbbi esetében a határértékeket tovább kell csökkenteni, mivel az EU úgy véli, hogy itt nagyobb a lehetőség a javításra.
Az elektromos autók akkumulátora
Újdonság az is, hogy minimumszabályokat akarnak meghatározni az elektromos autók akkumulátorainak tartósságára vonatkozóan. Eredeti teljesítményük legalább 80 százalékát meg kell őrizniük az első öt évben vagy 100.000 kilométeren.
Azt figyelembe véve, hogy egy Tesla Model 3-as 75 kW.-os akkumulátora 478 kg súllyal rendelkezik. Hova tesszük a fél tonnás akkumulátorokat? Először az újrahasznosítást kellene megoldani, aztán a gyártást.
Nem mindenikek tetszik az Euro7
Az EU Bizottsága körülbelül négy évig dolgozott a javaslatokon, és többször is elhalasztotta a javaslatokat. (Erről az óraátállítás eltörlése jut az eszembe, amely valóban nagy kihívás) Ennek ellenére a koncepciót mostanra sok kritika érte – különböző okok miatt. A Német Autóipari Szövetség (VDA) az autókra vonatkozó ütemtervet „határidők szempontjából nem kivitelezhetőnek minősítette„. A teherautókra pedig „technológiailag aligha megvalósíthatónak” nevezte. A javaslat „nem az egyensúlyon és a megvalósíthatóságon alapul, hanem irreális szélsőséges célokon”. Hasonlóan nyilatkozott az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnöke, Oliver Zipse, a BMW főnöke.
Ráadásul a VDA szerint az Euro 7 kidolgozása nagyon költségigényes lenne, és a fogyasztók „jelentős áremelkedésekkel” szembesülhetnek. Az EU belügyi biztosa, Thierry Breton ezzel szemben kifejtette, hogy az autónkénti többletköltségek 100-150 euró tartományba esne.
A Bizottság a célértékeket a meglévő technológia alapján elérhetőnek tartja, és nem lassítja le az elektromos motorokba történő beruházást.
A környezetvédők „botrányosnak” találják a javaslatokat
A fogyasztói szervezetek és a környezetvédők viszont úgy vélik, hogy a Bizottság javaslatai nem mennek elég messzire. A Német Környezetvédelmi Segélyszervezet (DUH) szövetségi menedzsere, Jürgen Resch a „dízelcégek előtti térdelésnek” nevezte ezt.
A Greenpeace „botrányosnak” minősítette, hogy az EU Bizottság javaslata az emberek egészségét az autóipari profit mögé helyezi.
Mi eközben örömmel látnának, ha a Greenpeace nagyobb szerepet vállalna Kínában, Indiában, Oroszországban és Törökországban. Ja ezekben az országokban halálbüntetés van? Akkor érdemesebb az EU vérét szívni.
A dízel autók lassan kiszorulnak
Az EU Bizottsága szerint a közúti közlekedés a legnagyobb légszennyező forrás a városokban. Becslések szerint a közúti forgalomból származó részecskék és nitrogén-oxid-szennyezés 2018-ban körülbelül 70.000 idő előtti halálesetet okozott az EU-országokban és az Egyesült Királyságban.
Az Euro 7 várhatóan 2035-ig 35 százalékkal, az autóbuszok és teherautók nitrogén-oxid-kibocsátását pedig több mint 50 százalékkal csökkenti majd.
Autóvásárlás Németországból
Ha minőségi használt autót, vagy esetleg új autót szeretne vásárolni azonnali kínálatból, akkor nincs más dolga minthogy válasszon itt az autókereső menünkből.
Nálunk a legkülönbözőbb elektromos autókat, terepjárókat és exkluzív autókat is azonnal megrendelheti teljes ügyintézéssel.
Az Ön személyes kapcsolattartója:
Kral András – ABN