A Mercedes megmutatta a 2024-es elektromos terepjárók királyát a teljesen elektromos G osztályt. Villanymotorjait egy 2. fokozatú váltó védi a magas fordulattól és ezzel a túlmelegedéstől. A „G-Turn” pedig eddig soha nem látott helyben megfordulást biztosít.
Az új Mercedes-stratégia részeként a Mercedes hónapokkal ezelőtt bemutatta az EQG-t is. Egy rövid videóban azt mutatja meg, hogy az álcázott EQG a saját függőleges tengelye körül forog. Ezt a négy villanymotor teszi lehetővé – minden keréken egy-egy -, amelyek a középkonzolon egy gombnyomással a helyszínen forgathatják az E-SUV-t.
Marad alvázas védett akkumulátorborítással
De az EQG sorozatgyártású változata többet kínál, mint a „G-Turn”, ahogy ők nevezik. Az elektromos G-osztály nem a Modular Electric Architecture (MEA) vagy az EVA II platformon alapul, mint az EQS és társai. EQS az önhordó karosszéria helyett megtartotta a hagyományos teherautó jellegű alvázat. Ezt módosították és megerősítették az elektromos architektúrához, a kereszttartóknak át kellett adniuk a helyüket az akkumulátorcsomagnak, amely szerkezeti feladatokat is vállal.
Az akkumulátordoboz alját egy még részletesen nem ismertetett szálas kompozit anyagból készült lemez védi. Ennek célja, hogy a dobozt és benne lévő akkumulátort sérülésvédetté tegye. Még akkor is, ha sziklákat akarunk megmászni az új elektromos G modellel. Ezenkívül az akkumulátordoboznak vízállónak kell lennie – elvégre az EQG elmerülhet a vízben egészen a díszlécig, és rövidzárlat veszélye nélkül átgázolhat kisebb folyókon. A vezérlő elektronika és egyéb egységek az első motorháztető alatt találhatók, így nincs az e-autóknál megszokott „frunk”.
A G-osztályhoz hasonlóan az EQG első tengelye is dupla lengőkaros tengely, független kerékfelfüggesztéssel és rugós rugós taggal. A merev hátsó tengelyt De Dion tengelynek tervezték. Külön féltengelyek hajtják, ami azt jelenti, hogy a hátsó villanymotorok az alvázra vannak rögzítve. Előny: a kerekek dőlése és nyomtávja a felfüggesztés teljes útja során állandó marad. A három Eco, Comfort és Sport vezetési program mellett az EQG három off-road üzemmódot is kínál: „Trail”, „Sand” és „Rock”. A 18 hüvelykes kerekek 265/60-as gumiabroncsokkal, amelyek acélrugóval ellátott adaptív lengéscsillapítókhoz vannak rögzítve, tartják a kapcsolatot az úttal.
Így fordul meg az EQG egy helyben
Tempomat alacsony sebességhez is
Ezen kívül az elektromos hajtásnak van egy redukciója (2:1), amely álló helyzetben egy gombnyomással bekapcsolható. Más szavakkal, az EQG azon kevés elektromos autók egyike, amelyek egynél több fokozattal rendelkeznek. (ilyen például a Porsche Taycan és Audi e-tron RS) A villanymotorok még a legalacsonyabb fordulatszámon is elég erősek lennének ahhoz, hogy nehéz helyzetekben is tovább forgatják a kerekeket. De ilyenkor a nagy terhelés alacsony sebességen az akkumulátort meglehetősen nagy igénybevételnek teszi ki. Ez azt jelenti, hogy fennáll a túlmelegedés veszélye.
A váltónak köszönhetően a nagyobb sebesség viszont több hűtést eredményez. Az EQG három kúszó üzemmódú változatot kínál egyfajta tempomatként az alacsony sebességekhez: a „D-” 3 km/h-ig terjed, a „D” valamivel több mint 6 km/h-t, a „D+” pedig 8 km/h-t tesz lehetővé. A sofőr a kormányváltóval vezérelheti az üzemmódokat, amelyek lehetővé teszik az új automata váltó kézi kapcsolását a G-osztályban.
Nem kevesebb mint 3 tonna
Ami a hajtást illeti, a több mint három tonnát nyomó EQG-t négy villanymotor hajtja – kerekenként egy motor. A Mercedes nem hajlandó a teljesítményre és az akkumulátorra vonatkozó részleteket közölni. A sorozatgyártású modellnek azonban 600 és 670 LE között kell lennie a 2024-es piaci bevezetéskor. A gyorsulás 100 km./h-ra 6 másodperc alatt lesz, ami az elektromos autókat ismerve nem kimondottan gyors, de figyelembe véve az autó dimenzióit és súlyát egy fizikai csoda.
Az akkumulátor valószínűleg az EQS-ből vagy az EQS SUV-ból származik, kapacitása 108 kWh. A lényegesen nehezebb EQB valószínűleg nem fogja tudni teljesíteni a 660 kilométeres hatótávot.
Az EQS 580 teljesítménye 385 kW / 523 LE teljesítményű, és mind a négy keréken keresztül maximum 855 Newtonmétert továbbít a talajra. Ezért nem kell félni, hogy az EQG lóerő hiányban fog szenvedni.
Becsléseink szerint az elektromos G-osztály maximális hatótávolsága körülbelül 350 kilométer lesz. És ha már a becsléseknél tartunk: Az eladási ár 200.000€ körül lehet. Összehasonlításképpen: a G-osztály G400d-ként 120.000 euróról indul, az AMG változat 184.000 euró itt Németországban 19%-os áfával.
Mercedesek az ABN®-től
Rendeljen Mercedes-t otthonról pár kattintással. Új és Junge Sterne garanciával rendelkező Mercedes gépkocsik közvetlenül Németországból teljes körű ügyintézéssel, magyarországi forgalomba helyezéssel. Nézze meg itt az autókereső menünket.
Ne feledje, ABN az Ön németországi partnere. A szolgáltatásainkról részletesebben itt tájékozódhat.
A Mercedes tűzpróbája
De a Mercedesnek még van elég ideje meghatározni az EQG végleges adatait. Az IAA 2021-es tanulmánya már közel állt a sorozatgyártáshoz, de a svábok jelenlegi elektromos stratégiája csak 2024-ben – a világpremierrel valószínűleg egy évvel korábban – számol az elektromos G-vel. Ez lehetővé teszi számára, hogy megtehesse a szükséges felfutást, hogy meghódítsa a legendás tesztpályát az 1.445 méter magas Graz-i hegyen, a Schöckl-en. Az elektromos doboznak az 5,6 kilométeres, akár 60 fokos dőlésszögű útvonalon kell kiállnia az utolsó próbán, ha a G család teljes jogú tagja szeretne lenni.
EQG mint tanulmány – közel a sorozatgyártáshoz
Az elektromos hajtású G-osztály, amely 2021-ben debütált a müncheni IAA Mobility-n, a Concept EQG tanulmány sorozataként csak most fog elindulni. A Mercedes már 2017-ben levédte az EQG és EQG 560, EQG 580 modelljelöléseket. Daimler vezérigazgatója azt mondta, hogy az összes modellsorozat villamosításon fog átesni, ahogy tudva lévő a németek ki akarják komplett vezetni a belsőégésű motorok gyártását. A Mercedes megígérte, hogy a sokat kritizált nem túl környezetbarát Mercedes G-osztály károsanyag-kibocsátásmentes elektromos autóvá alakul. A múltban megbeszélések folytak a gyártás megszüntetéséről is.
Alapformájában a Mercedes Concept EQG pontosan megfelel a belső égésű motor megfelelő dobozos jellegének. A részletekben azonban a tanulmány az elektromos autók tipikus jellemzőit veszi fel. Például a kerek fényszórók közötti területen, ahol a hűtőrács átadja helyét egy folyamatos mélyfekete panelnek. Annak érdekében, hogy ne tűnjön túl sivárnak, LED-es megvilágítású keretet és csillagot mutat be, míg a körülötte elhelyezett kék ledes struktúra az esti égboltot szimulálja. A külső tükrök burkolatában megvilágított fehér körök a nappali menetlámpák megjelenését kölcsönzik.
Kéttónusú fényezés és 22 colos felnik
Az oldalsó lökhárítókban világító csíkok is találhatók, amelyek kiemelik a G-osztály ikonikus tervezési jellemzőjét. Kéttónusú fényezésével – felül fényes fekete, alul fényes alumínium csík – a Concept EQG máris a Maybach portfóliójához tartozik. Ehhez passzol a 22 colos, polírozott alumíniumból készült könnyűfém keréktárcsák formája is.
A lapos tetőcsomagtartó közepén kialakított „G” csak felülről nézve látszik. A kiegészítő tárhely két végén található LED-es fénycsíkok – elöl fehér, hátul piros – a legtöbb nézőpontból észrevehetők.
Különlegesség figyelhető meg hátul: ahol normál esetben a csomagtérajtón van a pótkerék, ott a bemutatóautó zárható dobozzal rendelkezik. Ennek formája az otthoni garázsban lévő töltőállomásra emlékeztet. A tároló például a töltőkábel számára is hasznos.
Létra-alvázzal és a kerekenkénti motorokkal
Természetesen a G-osztály elektromos változatában is megmarad a jól ismert robusztus terepjáró alváz. Ebben helyezkedik el az akkumulátor, ami alacsony súlypontot biztosít – és így pozitívan hat a Concept EQG terepjáró képességeire. A Concept EQG elöl független kerékfelfüggesztéssel, hátul pedig az elektromos hajtás integrálására újonnan kifejlesztett merev tengellyel szerelték.
A kerekekhez közel elhelyezett négy villanymotorral a „kerék-szelektív” hajtás is lehetséges. A „Low Range Mode” üzemmódot is tartalmazó kapcsolható sebességváltóval kombinálva a hagyományos hajtású G modell három differenciálzárja szimulálható.
A G-osztály erős és magas károsanyag-kibocsátású motorjaival elrontotta a Mercedes cég CO2-mérlegét. Következésképpen az egyetlen lehetőség az ikonikus modell leállítása lenne. Vagy a hagyományos motoroktól való eltérés az elektromos hajtások javára. Ez azt mutatja, hogy a Mercedes innovatív és előrelátó, és továbbra is értékesítheti hagyományos G modelljeit az érintett és magas haszonkulcsú piacokon. Ahol a klímavédelem nem áll meg Kína vagy Szaúd-Arábia határainál…
Kral András – ABN Würzburg