Ha külföldön szeretnénk autót vásárolni, akkor az adott ország valutanemében kell teljesítenünk, legyen akár Euró, (EUR) amerikai Dollár, (USD) esetleg svájci Frank (CHF).
Ennek az egész tranzakciónak 2 fontos eleme van, az egyik a valutaváltás és fizetés lebonyolítása, a másik az adott fizetőeszköz árfolyama, mellyel kapcsolatban sokan teszik fel a kérdést:
Mi van a forint / euró árfolyammal? (HUF/EUR)
Ez a két dolog egyenként is fontos azoknak, akiknek az autóbehozatal Németországból vagy más külföldi országból a tervük, ezért közelebbről megvizsgáljuk, hogy mi van a Forinttal.
Kezdve a valutaváltás és fizetés lebonyolításával, ha forintos folyószámlánkról utalunk külföldi számlára, ahol egy idegen fizetőeszközben kell teljesíteni, akkor a bank devizának fogja elszámolni, mely jóval kedvezőbb a tranzakció kezdeményezőjének, mint a bank oldalán feltüntetett napi valutaárfolyam.
Erről érdemes megkérdezni számlavezető bakunkat, és ne feledjük a tranzakciós költségről is tájékozódni, mely Magyarországon egyedülállóan magas. Egy 100.000€-os utalásnál 500€ is lehet, ugyanez EU-n belül Németországból 0 – 1,5€ között van banktól függően ugyan erre az összegre.
(jól olvassuk, nem elírás)
Az euró erős vagy a forint zuhan?
Az izgalmasabb téma, ami egyre több embert foglalkoztat az elmúlt években Magyarországon, és nem csak azokat, akik külföldi autóvásárláson törik a fejüket, az a forint/euró (HUF/EUR) árfolyam kedvezőtlen alakulása.
Tényleg nem telik el hét, hogy minimum egy emberrel nem beszélnénk, aki Németországból szeretne autót vásárolni, azonban miután rápillant a napi Forint / Euró keresztárfolyamra, azonnal félreteszi a külföldi autóvásárlás ötletét, és inkább vár, azonban idő közben tovább romlik a forint értéke.
Sokszor mondják nekünk az ABN®-nél, hogy most nem váltok, mert erős az euró, ami abszolút nincs így, ezért is tartom fontosnak, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba a Forinttal kapcsolatban.
Az tény, hogy nem az euró az erős, hanem a forint veszti el az értékét nem csak euróval, hanem minden más fizetőeszközzel szemben, beleértve az Albán Lek-et is, hogy egy exkluzív példával éljünk. (ALL)
Ha megnézzük a térség néhány valutáját, például a Cseh Koronát,(CZK) vagy Lengyel Zlotyit, (PLN) akkor láthatjuk, hogy ezek, ha nincsenek is az Euróhoz „szögelve”, de egy normális sávban mozognak. Nyilván minden valuta csak úgy, mint értékpapír ára fluktuál, de ha ez nem ingadozás, hanem egyértelmű leértékelődés akkor az ember elkezdi keresni az okokat.
Nekem annyi előnyöm van a tisztán látásban, hogy a tőkepiac a hobbim, bő 10 éve kereskedek nemzetközi piacokon és platformon (IB) különböző alaptermékekkel és azok derivatívjaival, néhány tanfolyammal és pár tucat könyvvel a hátam mögött, tehát, ha mondhatjuk nem vagyok teljesen zöldfülű ezen a területen.
Mi van a Forinttal?
Az első dologként nézzük meg, hogy mi történik, aztán vizsgáljuk meg az okokat, végül ezt az egészet vetítsük ki a németországi autóvásárlásra, ami ugyan úgy igaz sajnos minden más import termékre is, nem csak az autókra, munkagépekre, haszongépjárművekre.
Ha kitekintünk a nemzetközi valutapiacra, ráadásul ezt úgy tesszük, hogy nem csak a napi chart-okon van a szemünk, hanem 2005-töl kezdjük el megfigyelni a Forintot, (HUF) Eurót, (EUR) Amerikai Dollárt, (USD) és még néhány európai és harmadik országbeli fizetőeszközt akkor érdekes dolgokat figyelhetünk meg.
Egy vonal-grafikonra felvettem az alábbi valuta-párokat:
- EUR / HRK (horvát kuna)
- EUR / USD (amerikai dollár)
- EUR / HUF (magyar forint)
- EUR / PLN (lengyel zlotyi)
- EUR / CZK (cseh korona)
- EUR / CHF (svájci frank)
Az első a horvát Kuna, rózsaszín vonallal, láthatjuk, hogy szinte teljesen horizontálisan halad 2005-töl egészen 2020 Áprilisig. Ez annyit jelent, hogy nem erősödött és nem is vesztett az Euróval szemben az értékéből. (a kép nagyítható)
A következő pirossal egy fontosabb valuta–pár, az EUR/USD azaz Euró és USA dollár, itt láthatjuk, hogy 2014-ig egészen párhuzamban haladtak, aztán lassan elkezdődött egy kereskedelmi háború az EU és USA között*, mely eredményeként az USA dollár folyamatosan erősödött. Elsőre sokan azt mondanák, hogy ez milyen jó az USA-nak, de pont az ellenkezője igaz, nem örülnek az erős dollárnak mert vissza fogja az exportjukat. (* Frei Tamás is írt erről fikció könyveiben)
Többek között, ha új vagy használt amerikai autót szeretnénk az U.S.A-ból importálni mélyebben zsebbe kell nyúlnunk csak úgy, mint egy Caterpillar munkagépért vagy egy jól Harley-Davidson-ért.
Tipp:
Nálunk az ABN®-nél nem csak új vagy használt autót lehet Németországból rendelni, beleértve amerikai autókat is, hanem mindenféle munkagépeket kis,- és nagy haszongépjárműveket is. Részletekért keresse német vagy magyar irodánkat.
A Grafikonon zöld színnel
Elérkeztünk a magyar forinthoz zöld színnel, amely merőben eltér a másik két említett valutától. Láthatjuk, hogy a zöld vonal sokkal „idegesebben” viselkedett 2008-ig, amikor aztán teljesen elszakadt a cérna. 2009-ben volt az első alkalom, hogy 318-ért kereskedték az Eurót, ami a korábban stabilan megszokott 250-es HUF/EUR szinthez képest egy rémalom volt.
De a Forint a kis emelkedésekre mindig nagyobb esésekkel válaszolt, aztán 2013-tól jól látszik, hogy szinte emelkedés nélkül esik a mai napig.
Fontosnak tartom itt megemlíteni, hogy az euró mindig relatív stabil volt, azonban a Forint amely elvesztette a talajt a lába alól. Tehát nem az euró erősödött, ezt leszögezhetjük.
Ezt hivatott alátámasztani az is, ha tovább lépünk a következő valutapárra, a lengyel Zlotyi és az Euró (PLN/EUR), akkor láthatjuk, hogy a kék vonal milyen szépen halad horizontálisan ebben a 15 éves sárga csatornában.
Egy másik fontos régiós valuta a cseh Korona, (CZK), melyet barna színnel láthatunk, ez inkább mindig erősödött, de alapjába véve szintén a sárga csatornánkon belül maradt.
A jó kis svájci frank
A sort a svájci Frankkal zárjuk (CHF), ami igaz nem uniós ország, azonban mindig fontos szerepet játszott a pénzpiacokon. Ezt szürke vonallal látjuk, mely szintén inkább erősödött a lassan begyürüző uniós problémák miatt.
Azonban ezt nem fogjuk most kielemezni, mert a célunk csak a magyar Forint és Euró viszonyának tisztázása az külföldi autóvásárlás és autóbehozatal vonatkozásában.
Azt viszont megnézzük, hogy mi várható és mi okozza a forint leértékelődését, mert ez fontos annak akik németországi autóvásárlást tervez.
Ezen a következő vonal grafikonon az első tétel rózsaszínnel az ALL / EUR azaz az albán Lek és az Euró mozgása látható, ami a sötétzölddel jelölt forinthoz képest igen stabil. Ami némi aggodalomra adhat okot a Forint esetében. (a kép nagyítható)
Ezek voltak a száraz számok, nézzük meg az okokat, hogy mi okozza a Forint folyamatos gyengülését, szinte minden más fizetőeszközzel szemben.
A hivatalos magyar verzió, hogy a gyenge Forint jó a gazdaságnak, mert erősíti az ország export képességét. A valóság azonban teljesen más képet mutat.
A kis és közép méretű exportra termelő magyar vállalkozásoknak nem kedvező a gyenge forint, mert erős infláció párosul hozzá. Magyarosan mondva, tolhatja, ha több pénzt kap a termékért, amikor egy hatalmas infláció közepén ül az ember.
Beszéltem az alföldön alma kereskedőkkel, akik nem tudnak exportra eladni terméküket, mert nem tudnak versenyezni a lengyelekkel, akik sokkal alacsonyabban, tudják nagy mennyiségben szállítani többek közt az almát is. Ennyire segíti a gyenge forint az exportot.
Ezek mellett a megnövekedett humán erőforrási költségek csak egy részét fedezi az erős Euró mely az exportból származik.
Az autóértékesítésről nem is beszéltünk legyen új vagy használt autó mindegyik exportból származik. (kivéve a „mi autónk”, a Suzuki egyes modelljei)
Amikor azt mondják, hogy csak nyaralni vágyóknak zavaró a magas euró árfolyam, akkor most már tudjuk, hogy ez nem igaz.
Akik ismerik, a világtörténelmet azok tudják, hogy a második világháború kirobbanásában is milyen fontos szerepe volt az elértéktelenedő német márkának és az elkeseredett,- és manipulálható embereknek. Ugyanakkor arról még nem olvastam, hogy háború lett volna mert erős volt valaki fizetőeszköze.
Azt is kevesen tudják, hogy az idáig 400 milliárd eurót felemésztő görög segélycsomag milyen komoly inflációt okozott Görögországban.
Mi okozza valójában az forint elértéktelenedését?
Van egy öreg amerikai mondás, ami az ilyen esetek kivizsgálására szolgál, ez a formula mindig működik.
„Follow the money”
Azt már tudjuk, hogy kik nem profitálnak a gyenge forintból, de hogy ki igen ebben segít a mondás, „Follow the money” azaz kövesd a pénzt.
A különböző országok fizetőeszközei beleértve a forintot is, valójában nem mások, mint aranytartalék nélküli bizalmon alapuló színes papírok.
Ha egy ország fizetőeszközében nagy bizalom van, lásd svájci Frank akkor jó az értéke. Ezzel összefügg a kereslet kínálat is.
Álljunk meg csak egy szóra!
Ön azt mondja, hogy most látom, hogy a svájci Frank folyamatosan erősödik, és mégis jól élnek, sőt exportálni is tudnak! Igaza van, akkor a Forinttal kapcsolatban valaki nem mond igazat.
Ha az adott valutából kevés van forgalomban, akkor a kereslet felhajtja az árát, ha viszont folyamatosan csak eladják minden más valutáért, akkor esik az ára. Sokan kínálják, de senkinek sem kell.
Ezt erősíti az un. „short eladás” is, amikor valaki arra spekulál, hogy az adott valuta esni fog és maga is eladási pozíciókat nyit, mely újabb lavinaeffektust indíthat el. Ergo nem kell senkinek.
Anélkül, hogy nagyon mélyre ásnánk a dologban, a Forint a nemzetközi valutapiacon nem kimondottan keresett termék, azonban többszörös mennyiségben nyomják minta svájci Frankot.
Ha megnézzük ezt a két grafikont, akkor az elsőn láthatjuk, hogy Svájcban a forgalomban lévő pénz mennyisége 2000-es évben 500.000 billió volt, míg 2020-ban ez nagyjából duplájára nőt.
Vannak országok, akiknek ez a mennyiség az egyébként is gyenge fizetőeszközük ellenére nem volt elég, ezért „felhevítették” a nyomdákat, és ugyan ebben az időintervallumban 5000 billiárdról több mint az ötszörösére növelték a mennyiséget.
Felismertük? Ez Magyarország.
Erre lehet, hogy sokan mondják, na ja, de a legnagyobb pénznyomdász az USA, ami igaz is, azonban ne feledjük amíg katonailag is ők az elsők addig ők írják a szabályokat, tehát nem egy ligában játszunk.
Azt megállapíthatjuk, hogy sokat, – túl sokat nyomnak a Forintból annak ellenére, hogy nem igazán kell senkinek.
Ehhez jön hozzá, hogy ezt tudják „azok” is akik nagyobb forintállománnyal rendelkeznek, ezért a nemzetközi valutapiacon folyamatosan Forintot adnak el svájci Frankért, Euróért, amerikai Dollárért, így hajtva a pincébe a Forint értékét, erős valutákban spájzolva a nehezebb időkre a „megkeresett” filléreket.
Nagy kínálat kis kereslet, az árak esnek. Egyszerű a képlet.
Ezt igyekeznek kompenzálni a gerjesztett inflációval, ami csak azoknak kedvez, akik a nyomdát üzemeltetik.
Konklúzió:
Megismerve a tényeket, nagyon kicsi esélyt látok arra, hogy az „erős” gazdasági környezetben is eső Forint árfolyam egy kedvezőtlenebb helyzetben mit a Koronavírus (Covid-19) megfordulna és erősödni kezdene. Ne keverjük össze a magyar központi bankot az amerikai FED-el.
Tartok tőle, hogy túlértékelik a saját szerepüket a magyar tisztviselők, amikor azt hiszik, hogy verbálisan meg tudják jelentősen és tartósan fordítani a helyzetet, igaz eddig meg sem kísérelték.
Számításaim szerint a Forint tovább fog gyengülni, míg kellemetlen szintekre nem ér, amikor megpróbálnak beavatkozni sikertelenül. Ezután vagy bevezetik az Eurót (ami szintén nem lesz fájdalommentes) vagy ingoványos, – nem ismert terepre téved a magyar gazdaság. Erről részletesebben itt írtunk „Mi van a forinttal? ” címmel.
Tipp:
Tudta, hogy itt nálunk az ABN® weboldalán az autókeresőben nem csak egy kattintással közvetlenül elérheti az összes németországi BMW képviselet készletét, hanem meg is rendelheti kulcsrakészen?
Megvizsgálva a magyar autópiacot, az látható, hogy a gépkocsik értéke is folyamatosan emelkedik minden szegmensben, többek közt a drágább autóimport költségek miatt.
Aki azt hiszi, hogy azzal spórol, hogy otthon vesz, autót az sajnos téved, esetleg olyan autót kap olcsón, amivel valami turpisság van.
Azok, akik Németországban vagy máshol szeretnének autót vásárolni, nem csak az Euró árfolyamot kell figyelembe venniük, hanem az emelkedő magyar autópiaci árakat is.
Mi az ABN®-nél azt tapasztaljuk, hogy még mindig olcsóbb a közvetlen németországi autóvásárlás, mint egy bizonytalan származású akár német export autót Magyarországon megvenni a spórolás reményében.
Remélem sikerült kicsit világosabb képet kapni az „erősödő euróval” kapcsolatban.
Akárhogy is lesz, mi változatlanul állunk kedves megrendelőink rendelkezésére, nálunk kulcsrakészen rendelhet Németországból közvetlenül új és minőségi használt autót.
Keresse német vagy magyar irodánkat! – ABN Autóbehozatal Németországból Csapata –