Amerikai autó – Németországból

Melyik autó megszállott ne szeretné az amerikai autókat, igazi életértés az „american muscle cars”. Rengeteg klasszikus, nagy hengerűrtartalommal, vízcsobogás szerű gyönyörű hanggal. Csak úgy az öregebb modelleknek, mint az újaknak megvan saját varázsuk.

Az eltelt hosszú évek alatt, én sem sétáltam el szó nélkül egy – egy gyönyörű amerikai autó mellett, magam is beleszerettem nem is egybe. Volt Cadillac Seville, Chevrolett Camaro, Jeep Grand Cherokee, Ford Mustang, és még néhány autóm, részben az USA-ban töltött évek alatt.

 

Ezután sem lesz másképp, most is tervben van egy amerikai autóvásárlás, a mostani cél autó egy GMC Sierra 1500 Denali 2018.

Pont ennek ügyintézésével foglalatoskodtam, amikor jött az ötlet, hogy miért ne osztanám meg tudásomat és tapasztalataimat kedves olvasóinkkal. Az autóbehozatal Németországból és Amerikából sok mindenben hasonlít, azonban van számtalan eltérés és tudnivaló.

 

GMC Sierra 1500 Denali 2018

 

Magyarországi új amerikai autók

 

Kezdve az elején, ha valaki Magyarországon amerikai autót szeretne vásárolni, akkor több opció is lehetséges.

Az első, hogy felkeresi az adott márka képviseletét Magyarországon, mint például a Jeep-et, és tőlük rendel egy új amerikai import autót.

Sajnos általában a magyarországi viszonteladók minimális raktárkészlettel rendelkeznek, de ami ennél nagyobb baj, hogy rengeteg típus és különböző motorizáció nem is szerepel a kínálatukban. Ami van azok is jóval magasabb áron mint Németországban, ahol azonnali készletről választhatunk. Az elérhető új amerikai autók Németországban nagyrészt európai modellek, EU-s garanciával, mint az általunk is értékesített Corvette és Cadillac modellek.

Ha nincs a keresett márkának képviselete Magyarországon, vagy az árak nem felelnek meg elképzelésének, esetleg nem új autót szeretnénk Amerikából, akkor vannak további lehetőségek.

Ez nem más, mint magánimportként közvetlenül vesz autót az USA-ból, vagy olyantól, aki amerikai használt vagy új autókat importál a tengerentúlról.

 

Itt lesz a történet érdekes

 

Akár milyen meglepő elsőre, de a Magyarországon elérhető amerikai autók szinte 100%-a az élete egy szakaszában érintette Németországot.

Teljesen mindegy, hogy újonnan Amerikából importált autóról van szó, vagy használt, szinte minden Amerikából kihajózó konténerszállító Bremen-Haven-ben, illetve Hamburgban köt ki lerakni a teljes európai szállítmányt.

Ezek a hajók Amerika keleti, illetve nyugati partjáról indulnak nagyrészt Huston, Los Angeles, New York, Miami, Okland városokból.

Hogy némi matematikai aspektusba helyezzük a dolgot, 2017-ben a fent említett észak német kikötök 2.303.895 autót fogadtak, illetve indítottak. (!)

Ez a szám a világ gépkocsiforgalmát bonyolító kikötői ezüstérmesévé emelte a német várost.

 

Ha sikeresen megérkezett az akár új vagy használt álomautónk Amerikából, akkor immár német földön folytatódik a dolog.

 

Ennél a pontnál egy fontos döntésnek kell következnie, méghozzá, hogy vámáruként folytatja az autó útját Magyarországra, aminek mondanom sem kell, hogy külön szabályai vannak, vagy egy másik verziót választunk.

 

Ami nem más, minthogy elvégeztetjük Németországban a gépkocsi vámolását, adóbefizetést, esetleg a szükséges átalakításokat az európai normáknak megfelelően. Végül, de nem utolsó sorban honosítjuk az autót Németországban, hogy a továbbiakban rendelkezzen immár német forgalmival, egyéb okmányokkal mint EU-s belföldi áru folytatja útját Magyarországra.

 

Lehet, hogy a gépkocsi németországi honosítása elsőre bonyolultnak hangzik, de sokkal olajozottabban megy, mint Magyarországon, ráadásul a költségek is alacsonyabbak lesznek a végére.
Németországban olyan ipar alakult ki az új és használt amerikai autók importjára, átalakítására, és honosításra, hogy még a hollandok is Németországban EU belföldesítik az amerikai autókat, noha ott is van egy – két nagyobb kikötő.

Amerikai éveim alatt volt lehetőségem nekem is saját káromon megtanulni a dolgok csínját – bínját, amelyet immár a német oldalon tudtam kamatoztatni, szintén kezdeti tanulópénzek mellett.

Az egyik, de talán a legfontosabb dolog, ami lehet, hogy sokakat meglep, vagy pont hogy helyeselnek, hogy az Amerikából érkező, és nem is feltétlen mindig amerikai gyártmányú használt autók 50%-a valamilyen hendikeppel érkezik Németországba.

 

Ezek közül a leggyakoribbak:

 

• Vízkár
• Tűzkár
• Törés
• Lopáskár
• Mechanikai hiba

Ezek az amerikai autók szinte kivétel nélkül különböző árverésekről származnak kisebb – nagyobb hibákkal, cserébe olcsóbbak mintha hibátlan állapotban importáltak volna. Ezeket az autókat főleg Litvániában és Németországban állítják újra lábra,és utána keresik gazdáikat.

 

Szerencsére Amerikáiban nagyon könnyen és jól visszakövethető az autók életpályája, sérülések, visszahívások, a Carfax olyan adatbázis amiről Európában csak álmodhatunk.

A maradék 50%-ból 25% olyan autók, amik kint a kutyának se kellenek, főképpen bontószökevények, egy – egy öregebb Acura, Lexus, vagy rozsdás Chevy.

 

Bezárva a sort, az utolsó 25% az valóban olyan használt vagy új autó, amelyet olyan gyűjtő vagy fanatikus vásárolt Amerikából, aki nem volt rest mélyen a zsebébe nyúlni.

Ahhoz, hogy Európában forgalomba kerülhessen egy import autó amerikaiból, (szándékosan nem amerikai autót írok, mert, ha egy BMW jön Amerikából arra is igaz!) ahhoz különböző átalakításokat kell elvégezni.

Ez érintheti a fénytesteket, azaz első hátsó lámpákat, ezen felül tükröket, gumiabroncsokat, kipufogót, sőt az alvázszámot is.

Szerencsére a LED-es fényszórók terjedésével, a szimmetria, – aszimmetria már nem jelent gondot, legalábbis itt Németországban.

De tulajdonképpen ez is úgy van, mint bármi más az életben nem nehéz, és bonyolult, ha az ember százszor csinálta, mint mi is az ABN-nél 1991 óta.

(az alábbi Ford Crown Vic rendőrautót is mi hoztuk egy kedves megbízónk kérésére)

Tehát a fentiek miatt mondom, hogy az amerikai autók importjában Németországnak kulcsfontosságú szerepe van.

Számtalan alkalommal hívnak minket emberek, akik vagy közvetlenül az USA-ból, vagy Németországból vettek amerikai autót, de nem voltak tisztában a jogszabályokkal, sajnos már előfordult, hogy milliós összeget kellett fizetniük a saját felkészületlenségük miatt.

Sokszor pont az a gond, hogy úgy vannak vele, hogy az autó import Amerikából gyerekjáték, nem lehet elrontani, de az élet bebizonyítja, hogy sajnos mégis.

 

Egy ilyen eset volt, amikor egy úr egy 2018-as Ford F150-es pick-up-ot vett, amely haszongépjárműnek volt vizsgáztatva, azonban nem volt tisztában az erre vonatkozó magyarországi jogszabályokkal, ezért 7 számjegyű tanulópénzt fizetett regisztrációs adó és vagyonszerzési illeték formájában.

A vicces az egészben, hogy nem azzal volt baj, hogy pick-up, ettől még lehetett volna otthon is haszongépjármű, de ez egy hosszabb történet lenne.

 

Tartogattam egy bónuszom Önöknek:

 

Nézzük meg együtt példaként, hogy mennyibe kerül egy 2016-as Cadillac Escalade, mire Magyarországra kerül, és milyen tételekből áll össze a végeredmény.
(itt Németországban van Cadillac képviselet, ezért nem számolok most új autóra, ennek ára 101.500€-tól indul)

Mintaautónk paraméterei:

 

• 01.2016 Cadillac Escalade Platinum 4×4 SUV
• 20.700 Mi.
• 6.200ccm.
• Euro6
• Sanford, FL 32771
• $69.900

 

Önköltségek német honosítással, magyar forgalomba helyezéssel:
(az önköltség annyit jelent, hogy mindenki mindent maga intéz, nem kéri ebben járatos cég segítségét)

 

Az autót amerikai belföldön 255Mi. (408km.) szállítanunk kell a kikötőig, melyet tartalmaz az alábbi díj. illetve teljes körű biztosítás van. Esetleges átalakításokat, munkadíjakat nem tartalmazza.

• USA belföld szállítás / közút: 469€
• USA – Bremen-Haven / hajó: 854€
• Szállítmány biztosítás  (all risk): 662€
• Berakodás/ dokumentáció: 345€
• Vámkezelés (német) : 125€
• Vám: 6.225€
• Adó: 13.103€
• Német honosítás: 350€ (3. országos)*
• Szállítás Németország – Budapest: 800€ (SUV)
• Hatósági vizsga: 29.500Ft.
• Regadó: 248.000Ft.
• Vagyonszerzési illeték: 291.350Ft.
• Eredetvizsga:20.000Ft.

 

*A német honosítás a példában szerepelő autóra vonatkozik. Ha egy autó különböző okokból nem alkalmas a német műszaki vizsgára, akkor az átalakítások, – javítások függvényében eltérhet a megjelölt összeg.

 

 

Mit nyújtunk Önnek:

 

Nyilván nem szabad, hogy a szaktudás csak a dolgok papír ügyintézésesére terjedjen ki, ahogy az is fontos, hogy valaki ne csak műszakilag értsen az autókhoz, hanem az egészet egységként lássa és értse, mint mi az ABN-nél.

Nagyon szívesen segítünk Németországban tálalható új és használt amerikai autók magyarországi kulcsrakész átadásában, állapotfelmérésében, export ügyintézésében, adóügyekben, tanácsadásban, komplett előélet vizsgálatában, illetve minden másban, ami ehhez kapcsolódik.

 

Update:

 

Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a cikk írása óta (2018. Szeptember) sok jogszabályi változás volt Magyarországon, többek között az amerikai és egyéb un. harmadik országból érkező autók honosításával kapcsolatban. Ezzel a témával ebben az írásunkban foglalkoztunk részletesebben: Mi az a COC megfelelőségi nyilatkozat? címmel.

 

 

Kral András   ABN – Würzburg

 

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.