A Tesla négy hónapon belül hatodszor csökkenti árait az Egyesült Államokban. Bár a Tesla főnöke megnyugtatott mindenkit, hogy nem kezdenek háborút, csak a riválisokkal azonos áron szeretnék kínálni az autókat.
Komplikált. Így lehet röviden összefoglalni a Tesla és az autóinak az árazásának témáját. Ugyanis egyetlen más gyártó sem változtat ilyen rövid időközönként az árakon, viszont valódi rendszert eddig nem lehetett benne felismerni. Kivéve azt, hogy a tendencia az idő múlásával erősen emelkedő volt.
A Tesla által közbeiktatott rövidtávú és kisebb áremelések nem tompítottak nagyot.
2023 január közepén aztán jött a meglepetés: a Tesla világszerte jelentősen csökkentette árait.
A Reuters szerint a legerősebben az Egyesült Államokban, ahol a Tesla Model Y Long Range listaára 20 százalékkal, 52.990 dollárra esett (jelenleg körülbelül 48.500 eurónak felel meg). Azóta volt még néhány kör; összesen hat volt mindössze négy hónap alatt. Ennek következménye, hogy a legolcsóbb, hátsókerék-hajtású, kis akkumulátorral szerelt Model 3 mindössze 39.990 dollárba (majdnem 36.500 euróba) kerül.
A Model Y összes modellváltozata a közelmúltban 3.000 dollárral lett olcsóbb. Az elektromos SUV legolcsóbb verziója most 46.990 dollárnál (majdnem 42.900 euró) kezdődik. Pozitív mellékhatás: Pusztán árszempontból az összes jelenleg elérhető „kis” Tesla sorozat jogosult az új amerikai e-autó-támogatásra, és a kapcsolódó, legfeljebb 7.500 dolláros adójóváírásra.
Árcsökkentés, nincs „árháború”
Az árcsökkentésben minden bizonnyal szerepet játszott az a megfontolás, hogy saját tömegtermékeiket a prémiumra is alkalmassá tegyék. Korábban Elon Musk elismerte, hogy az árak „kínosan magasra” emelkedtek, ami sértheti a keresletet. A Tesla főnöke ráadásul recessziótól és az ezzel járó magasabb kamatoktól tart.
A Twitteren nemrég reagált a Bloomberg riportere Twitter-bejegyzésére:
„Tom, nem indítunk „árháborút”, csak csökkentjük az árakat, hogy az autóink megfizethetőek legyenek, egy szélesebb vásárlói réteg számára.
(” We’re not ‘starting a price war’, we’re just lowering prices to enable affordability at scale.”)
Németországban az 2022 óta 12 ezer euróval olcsóbb a Model Y alapmodell; a listaár jelenleg 41.990 euró. A német e-autó támogatást leszámítva (BAFA) jelenleg 38.470 euróért kapható a Model 3 alapváltozata. Ebben az országban a Tesla józanul indokolta az árcsökkentést, a tervezési és gyártási folyamatok fejlesztésével, a stabilabb ellátási láncokkal, és ennek eredményeként a megnövekedett járműgyártással, amelyek együttesen javították a portabilitást. Az így keletkező megtakarítást átadják az ügyfeleknek, nem elteszik, mint extraprofitot.
Tesla Árak összehasonlítása:
Itt hasonlíthatjuk össze, hogy adott országokban mennyibe kerülnek a különböző Tesla modellek:
A Ford is csökkentette az árakat
Vissza az Egyesült Államokba: Az első Tesla-versenytársak hamar kihívást éreztek, hogy belépjenek az árháborúba. A Ford volt az első Január 30-án, az amerikai gyártó bejelentette, hogy csökkenti a Mustang Mach-E árait, mindezt gyorsan, késlekedés nélkül. A csúcsváltozatú GT árát 69.895 dollárról 63 .995 dollárra (alig 63.800-ról 58.400 euróra) csökkentette; a California Route eAWD Extended Range modellváltozat most 63.575 dollár helyett 57.995-be kerül (58.000 euró feletti helyett majdnem 53.000-ért megkaphatjuk).
Szomorú viszont, hogy az árcsökkentés jelenleg nem várható az F150 Lightning esetében. Itt láthatóan nincs akkora nyomás, mint a kompakt SUV-szegmensben; hiszen a Tesla elektromos pickup-ja, a Cybertruck még nincs forgalomban.
Megjegyzés: Nem szabad elfelejteni, hogy 46 éve egyhuzamban a Ford F150 a legnagyobb számban eladott pick-up Amerikában. Az Európában jobban ismert Dodge RAM is mögötte van.
Itt érdemes megjegyezni, hogy az általam is kedvelt F150 Lightning gyártását pár hétre leállították, mert tűzveszélyes volt az akkumulátora, és beszállítói gondok is voltak. Érdekes lesz látni, hogy lehetséges-e olyan mennyiségben elektromos autókat gyártani, mint a VW vagy Toyota, akik a világ két legnagyobb autógyártója.
Más a helyzet Európában
„Senkinek nem adunk részt a piaci részesedésünkből” – mondta Marin Gjaja Ford menedzsere az új amerikai árak bejelentésekor. („We are not going to cede ground to anyone„). A nyilatkozat egyértelművé teszi: kemény küzdelem folyik a piacon; ha biztosítani akarja a valaki a piaci dominanciáját, akkor, keményen kell küzdenie. Még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy a bevétel átmenetileg csökken
Úgy tűnik abban viszont minden nagyobb autógyártó egyetért, hogy Európában más üzleti stratégiát alkalmaznak. Itt nem terveznek azonnali árcsökkentést – mondta a Ford France szóvivője az „Automotive News Europe” szerint. Ugyanez vonatkozik a Volkswagenre is. A VW nem fog árháborút vívni a Teslával – mondta Oliver Blume, a „Frankfurter Allgemeine vasárnapi újság” munkatársa. „Egyértelmű árstratégiánk van, és a megbízhatóságra támaszkodunk. Bízunk termékeink és márkáink erejében” – mondta a VW csoport vezérigazgatója.
Lucid átmeneti kedvezményekkel
A Lucid, egy másik Tesla-versenytárs próbált reagálni: február elején a kaliforniaiak csökkentették debütáló Air modelljük árait – legalábbis az USA-ban. Aki március végéig vásárolt egy példányt a Touring és a Grand Touring modellváltozatokból, az 7.500 dolláros (bő 6.800 euró) kedvezményben részesült. A Lucid Air azonban nem jogosult az US EV díjra; túl drága.
„Még mindig úgy gondoljuk, hogy ügyfeleink 7.500 dollár árelőnyt érdemelnek, amikor úgy döntenek, hogy elektromos járművet vásárolnak” – mondta Zak Edson, a Lucid értékesítési és szolgáltatási alelnöke az árengedmény bejelentésekor. Az intézkedés azonban nem volt olyan önzetlen, mint azt a kaliforniaiak állítják. A Lucid nem adta meg a kedvezményt a 87.400 dolláros (kb. 79.800 euró) drágább Pure alapmodell esetében. A Lucid csak tavaly emelte a Touring modellváltozat árát, 95.000-ről 107.400 dollárra. Végül most a Grand Touring kevesebbe kerül, mint a kezdetekkor: ára 139.000 dollárról 126.000 euróra csökkentették.
Az S és X modell lényegesen olcsóbb
A Tesla elfogadta a kihívást, és csökkentette nagy szériáinak árait is. A Model S most 94.990 dollár helyett 84.990 dollárért (86.700 helyett csaknem 77.600 euróért) kapható. A különösen az erős Plaid változat, 115.240 dollár helyett csak 104.990-be kerül (105.200 euró helyett körülbelül 95.800-ba). Az áresés még nagyobb a Model X SUV esetében, amelynek alapkamata 109.990 dollárról 94.990 dollárra esik. A Model X Plaid most ugyanannyiba kerül, mint a Model S Plaid; korábban 120.240 dollártól (majdnem 110.000 eurótól) lehetett beszerezni.
A Lucid, a Mercedes és a Porsche követi a példáját?
Felmerül a kérdés, hogy a prémium szegmens is enged-e a nyomásnak, hogy a 760 kW (1.034 LE) csúcsteljesítményű Model S Plaid ára is csökkenhet. A „csak” 560 kW-os (761 LE) Mercedes EQS AMG-változata legalább 147.500 dollárba (134.600 euróba) kerül az USA-ban. A 187.400 dollárba (171.000 euróba) kerülő Porsche Taycan Turbo S ára azonban nem változott.
Egyenlőre azt láthatjuk, hogy a Kínai piacon az hajlandó a BMW és Mercedes is csökkenteni árait, Azonban Európában ennek semmi nyoma, így a vevőknek egy nagyobb piaci korrekcióra kell várni. Nézzük meg a kínai helyzetet alaposabban.
Az elektromos autó helyzet Kínában
Kínában a Tesla január elején kezdte meg az árak csökkentését. Ott 14%-al (3-as modell hátsókerék-hajtás) és 13 százalékkal (Y-modell hosszú távú) olcsóbbak lettek az egyes modellváltozatok. Ez a világ legnagyobb elektromos autó piaca, amely versenyképesebb is, mint az amerikai. Ugyanis Kínában a helyi gyártók továbbra is érintettek, és már rég nem csak az alacsonyabb árkategóriákban, hanem a prémium szegmensben is alternatív autókat kínálnak, igaz egyelőre csak helyi a vásárlók számára.
A Mercedes ezt már megtapasztalta. A négyméretű elektromos szedánok, az EQS és az EQE kezdetben gyenge eladási adatokat könyvelhettek el Kínában, ami arra késztette a svábokat, hogy az ottani piacon jelentős árcsökkentéseket hajtsanak végre. Példa EQS 450+. Alapára 2022. november közepén 1,08 millióról 845.000 jüanra esett – vagyis csaknem 143.000€-nak megfelelő jüanról körülbelül 112.000 euróra. Az EQE-vel a megtakarítás lényegesen alacsonyabb volt, de így is észrevehető, körülbelül 6.850 eurónak megfelelő összeg.
A Toyota BZ4X közel 4.000 euróval olcsóbban
A kínai árháború jóval alacsonyabb szinten is zajlik, nem csak a prémium szegmensben. A Toyota jelentősen csökkentette Model Y versenytársa, BZ4X árát – mindössze négy hónappal a piaci bevezetése után. Az alapmodell most 199.800 jüan helyett 169.800-ba, vagy 26.400 euró helyett 22.500-ba kerül. Összehasonlításképpen: Németországban a modell legalább 47.490 euróba kerül; ebben az országban viszont nagyobb akkumulátorral és jobb felszereléssel versenyez.
Konklúzió
Mi az ABN®-nél úgy látjuk, hogy akár a gazdasági visszaesés által kiváltott kereslet-visszaesés, vagy a konkurenciaharcok miatt, de az elektromos autók nem csak tartósan tartósan és jelentős mértékben esni fog.
Többször írtunk róla az elmúlt években, hogy az elektromos autókat lényegesen egyszerűbb fejleszteni és gyártani, ráadásul jóval kevesebb komponensből állnak. Ez egyszerűen fogalmazva annyit jelent, hogy míg a hagyományos autókat 10 – 12%-os üzemi eredménnyel lehet gyártani, ez az elektromos autók esetében a duplája, 20 – 25%. Ez nagyon jelentős különbség.
A Telsa könnyelműen bánt az általa fejlesztett szabadalmakkal, melyeket nem védette le. Ugyanakkor érhető is, mert Kínát minimálisan sem érdeklik az ilyen bürokratikus akadályok, mint szabadalmi jog megsértése.
Fontos megemlíteni, hogy igaz, elektromos autókat valóban könnyű gyártani, azonban a hozzájuk tartozó töltőinfrastruktúra az jelenleg meglehetősen korlátozott.
Emellett az akkumulátorok evolúciója is folyamatosan a fog történni, csöppet sem biztos, hogy a Li-Ion lesz a végállomás
Tehát akinek még nincs elektromos autója, annak nem kell attól tartani, hogy valamiről lemarad.
Németországban is egyre nagyobb mennyiségben és választékban kerülnek kedvező áron piacra elektromos autók.
Ha új vagy használt elektromos autót szeretne, akkor érdemes megnézni az autókereső menünket itt az ABN® oldalán, ahonnan pár kattintással rendelhet autót.
Ha segítséget szeretne forduljon hozzánk bizalommal
Kral András – ABN Würzburg