Nem talált megfelelő használt autót sem a magyar, sem a német piacon? Ne ijedjen meg, nem Önnel van a baj.
Érdekes turbulenciákat okozott a vártnál jobban elhúzódó Korona vírus az új és használt autó piacon.
Ha Ön most szeretne használt autót vásárolni, akkor nincs könnyű helyzetben.
Az árak Magyarországon is évek óta emelkedek, ami ráadásul sekélyes kínálattal párosul.
Ezen felül az elmúlt években tapasztalható munkaerő és szakember hiány miatt egyre kevesebb hozzáértő szakember és autószerviz van. Ebből adódóan még az öreg autók fenntartási költségei is meseszerű összegeket emésztenek fel, mely miatt a magyar autópark műszaki állapota feltűnően romlik.
A cikkünk címe sajnos nem vicc, a német használt autó piacról 300.000db. autó hiányzik, mely rányomja más országok autópiacaira is a bélyeget.
Nézzük, meg együtt mi van mögötte, és merre haladnak az autópiaci trendek, hogy juthat Ön megfelelő használt autóhoz.
(Cikkünket szokott módon nálunk Németországból megrendelt használt autók fotóival színesítettük.)
A helyzet a Koronavírus előtt
Az elmúlt években, 2020 Januárjáig kiegyensúlyozottan nőtt a kereslet az új autók iránt, melyet a gyártók, ha nem is megfelelő ütemben, de tudtak teljesíteni.
Olcsóbb autók után, mint a Dacia, már akkor is sokkal erősebb volt a kereslet, mint a gyártói kapacitások, de lényegében működött a dolog.
A német autógyártók luxus modelljei után is a szokottnál magasabb volt a kereslet, de az emberek türelmesen vártak, csak úgy mint a Tesla megrendelők.
Összességében mondhatjuk, hogy ekkor már határértékre járt a gépezet, de mindenki boldog volt.
Korona, az autópiaci bomba
Amikor 2020 Áprilisában kezdet kirajzolódni, hogy nem csak egy influenza hullám lesz, mindenki megtorpant.
A potenciális autóvásárlók érthető módon kettőt visszaléptek, és a partvonalról szemlélték az eseményeket.
Ekkor még nem kalkulálva azzal, hogy a pandémiás helyzet nem csak a 2020-at, de a következő évet is keményen érinti.
Elbocsájtások
Nem csak az autóiparban, hanem más szegmensekben is drasztikusan esett a vásárlói kedv. Ezért világszerte sok kisebb – nagyobb cég azonnali elbocsájtásokkal reagált a kialakult helyzetre.
Ebből egyenesen következett, hogy az átlagember lemondott az új vagy használt autó vásárlásról, vagy legalább is kivárásra kezdett játszani.
A sors iróniája, csak úgy, mint 2008-ban, hogy a luxus autók utáni kereslet minimálisan sem apadt el, sőt elkezdett növekedni.
Alkatrész beszállítás összeomlása
Az autógyártók nagy része valójában nem is autót gyárt, hanem autót szerel össze. Ennek okán ahhoz, hogy egy autó összeszerelésre kerüljön, több száz különböző beszállító összehangolt munkája kell.
Csak, hogy valamilyen aspektusba helyezzük, a Volkswagen-nek, összesen 40.000 beszállítója van, a világ minden részéről.
Ezek után mondani sem kell, hogy az alkatrészek jelentős része, vagy azok komponensei Kínából érkeznek, ami a korona vírus járvány miatt gyakorlatilag megszűnt.
A beszállítói krízis az amerikai autógyártókat is keményen érintette. Ezért a tengerentúlon teljes CHIP hiány alakult ki, aminek következtében nem tudták kiszolgálni az egyébként is magas keresletet.
Megbetegedések és szigorítások
Nem csak a német vagy magyar autóiparban, de ugyan úgy a húsiparban is komoly korlátozások lettek. Megbetegedések, bezárások, A-B hetek, csökkentett kapacitás és így tovább.
Ez a már megrendelt autók összeszerelését és szállítását is akadályozta, sőt az ügyfelek sem mehetek el az autójukért, hanem házhoz szállítások voltak itt Németország szerte.
Unatkozunk ezért Autót veszünk
Éveken át keményen dolgoztak a különböző kormányok azon, hogy népszerűsítsék a tömegközlekedést. Németországban is bizonyos városok ingyenes járatokat biztosítottak.
Aztán jött a pandémia, ami mindenkiben demófóbiát* váltott ki, ezért egytől egyig mindenki ismét autóban szeretett volna ülni. (*görögül – a tömegtől való félelem)
Ezt tetőzte az otthoni elfoglaltságok előtérbe kerülése, mint az internet, és persze főleg férfitársaiknak kedvenc tevékenysége a németországi autóhirdetések böngészése a mobile.de oldalon.
Az emberek rájöttek, hogy új, vagy legalább is újabb autó kell!
Forint a mélyrepülés bajnoka
A magyar forint gyengülése már a korona vírus előtt elkezdődött, mi is írtunk róla itt a weboldalunkon egy analizáló cikket, érdemes elolvasni.
Így a fent taglalt trendekhez hozzá jött, hogy a forint gyakorlatilag minden fizetőeszközhöz képest romlik. Ami miatt igyekeztek mindenkit megnyugtatni, hogy ez jó, mert erősíti a gazdaságot.
Valóban „jól” alakult, látszik az ingatlanpiacon, autópiacon és az élelmiszerpiacon is, hogy csak hármat említsünk.
Elkezdett nőni az autók iránti kereslet
Miután látták az emberek, hogy nem áll meg teljesen az élet, elkezdtek újra mindent vásárolni, de a mobilitáshoz meg autó kell.
Ha már spóroltak a nyaraláson, éttermen és konditermen akkor az autó került a kívánságlista első helyére.
Egyre nagyobb kereslet kezdet kialakulni, mint az új és használt autók iránt, nem csak Magyarországon, hanem világszerte.
Az autó árak az egekbe mentek
Infláció, emelkedő árak, miért pont az autók lennének olcsóbbak? Mindenki háromszor meggondolja hogy mennyiért adja el használt autóját, így az eladók kezdtek el diktálni az autópiacon.
Ezért a vevőknek egyre mélyebbre kell a zsebükbe nyúlniuk egy – egy használt autóért, amit az is erősít, hogy, ha valaki lassú, akkor minden autóról lecsúszik.
Hiányoznak a lízingből visszavett autók
Németországban az egyik nemzeti sport, hogy nulla közeli kamatért lízingelnek autót, amit 6 és 36 hónap között „visszadobnak” a lízingcégnek. (az autólízingről itt írtunk bővebben)
Múlt héten voltam az egyik Mercedes-es kollégánál egy autóért, mesélte az értékesítő, hogy csak néhány darab autójuk van a megszokott 500db.-os készlet helyett.
Amik még ott álltak náluk, azok csaknem mind el voltak adva. Szinte kongott az ürességtől a Mercedes több szintes parkolója. Néhány autó állt csak levegősen. Az ügyfelünk nagyon örült, hogy legalább az ö felessége megkapja az általa választott AMG night-paket Mercedes-t.
Roncsokat még mindig lehet kapni, hanem is olcsón, de a magán és céges lízinges autókat, nem adták vissza az üzembentartóik, hanem tovább kezdték használni.
A cikk elején írt 300.00db. autó sajnos valós szám, ennyi autó, ami hat hónapos és három éves kor között nem került vissza a használt autó piacra.
Az akadozó új autószállítások és az emelkedő új autó árak miatt már nem olyan fontos mindenkinek a legújabb autóban ülni.
Mindezt még egy faktor erősít, az elektromos autókra való gyártói és vevői átállás, ami szintén nem megy zökkenőmentesen, és valójában sokkal több van mögötte, mint elsőre látszik.
Korábban így nézett ki a frankfurti Mercedes gépviselet kínálata viszonyításként.
Következmény a használt autó piacon
Ennek az érdekes keveréknek az eredménye jelenleg, hogy már nem lehet igazán olcsó autókat kapni, (erről itt írtunk) és az új és használt autóknak meg csillagközi túrára indultak az áraik.
Mindenki látja, hogy a meglévő autójának a piaci ára és a vásárolni kívánt autó ára között erős különbség van. Mivel sajnos az eladó autó árára nincs befolyása, ezért logikus módon a saját autójának az árát emeli meg.
Német használt autó kínálat
Ha megnézzük Németország legismertebb használt autó hirdetési oldalát. Ott is látatjuk, hogy a megszokott 1.65 millió autóhoz képest csak 1.3 millió autó van.
Ne tévesszen meg, hogy ez is nagy szám. Rengeteg autót duplikálva hirdetnek, csak megrendelhető, nincs is készleten, sok új re-import autó, a hamis hirdetések ezreiről nem is beszélve.
A hiányzó több száz ezer autó az viszont valós. Emiatt aki egy pár éves minőségi használt autót keres annak valóban nehezebb dolga van mint korábban.
Érdemes segítséget kérni
Sokan maguk szeretnének belevágni a németországi autóbehozatal lebonyolításába, ugyanakkor a jelenlegi helyzetben nagyobb a „lukra futás” esélye.
Sokkal több a potenciális autóvásárló, nem valóságosnak megfelelően tüntetik fel az autókat, ezzel félre vezetve az ügyfeleket.
Az autóbehozatal Németországból sajnos nem annyira könnyű és gördülékeny, mint sokan hiszik.
Nálunk az ABN®-nél közvetlenül német irodánkon keresztül rendelhet autót Németországból. Beleértve az autók előéletének ellenőrzését (ABN Autó Riport®), helyszíni állapotfelmérését, szállítását, egészen magyarországi kulcsrakész átadással és akár házhoz szállítással is.
Az összes általunk nyújtott szolgáltatást itt tekintheti át a „Szolgáltatásaink” menünk alatt.
Ha szereti a kihívásokat és egyedül szeretne nekivágni az autóbehozatal kivitelezésének Németországból, akkor szívesen ajánljuk a BLOG-unkat és a Youtube csatornánkat.
Ott szinte minden információt megtalál amire szüksége lehet. Kellemes böngészést mindenkinek!